Uz zvuke molitve i tišinu ispunjenu bolom, hiljade ljudi u ispratile su libanskog džez umetnika, sina legendarne pevačice Fejruz i jednog od najvećih muzičkih buntovnika arapskog sveta.
U tišini planinskog mesta Mhejdseh kod Bikfaje, na severoistoku od Bejruta, 28. jula 2025. godine, sahranjen je jedan od najuticajnijih libanskih umetnika – kompozitor i pijanista Zijad Rahbani. Opelo je služeno u pravoslavnoj Crkvi Uspenja Presvete Bogorodice, uz prisustvo porodice, prijatelja, umetnika i običnog naroda koji je generacijama odrastao uz njegovu muziku i kritičku misao.
Rahbani, sin slavne pevačice Fejruz i kompozitora Asija Rahbanija, preminuo je 26. jula u 69. godini, nakon dugotrajnih zdravstvenih problema. Njegov život bio je spoj umetničkog genija, društvenog bunta i dubokog unutrašnjeg preispitivanja – osobina koje su ga učinile glasom savesti čitavog arapskog sveta.
JOSEPH EID / AFP / Profimedia
Pravoslavna vera u temelju porodičnog nasleđa
Rođen u pravoslavnoj porodici iz Antelijasa, Rahbani je do kraja života negovao povezanost sa svojom verom i tradicijom. Njegova sahrana u pravoslavnom hramu nije bila samo porodični čin, već i snažna poruka o pripadnosti duhovnom nasleđu koje duboko oblikuje identitet hrišćanske zajednice u Libanu.
U atmosferi dostojanstvene tišine, narod je prilazio kovčegu, ostavljajući bele ruže – simbole molitve i sećanja. Sveštenici su činili poslednji oproštaj uz pojanje tradicionalnih pravoslavnih tropara, dok su crkvena zvona u pozadini najavljivala ispraćaj duše velikog umetnika.
Fejruz: Majka u crnini – tišina jača od reči
Poseban trenutak bila je pojava legendarne pevačice Fejruz, koja se u dubokoj crnini i sa velom na licu, prvi put posle mnogo godina pojavila u javnosti. Njena prisutnost nije zahtevala reči – ona je bila ikona tuge, majka koja stoji nad sinovljevim kovčegom u tišini pravoslavnog hrama.
Libanski mediji izveštavali su da su ljudi u naručju nosili fotografije Zijada, pevajući njegove pesme koje su odavno postale deo kolektivnog pamćenja. U tom trenutku, umetnost i vera spojile su se u jedno – u liturgiji, u suzama, u tišini naroda.
Umetnik koji je govorio istinu
Rahbani je kroz svoje pozorišne komade i muziku osvetljavao društvene nepravde, često na granici satire i tragedije. Njegovo najpoznatije delo „Šta je sa sutra?“ (ar. „Bennesbeh Labokra Chou?“), često se citira kao simbol gubitka nade u političke promene, ali i kao poziv na budnost i unutrašnju istinu.
JOSEPH EID / AFP / Profimedia
Iako često u sukobu sa establišmentom, nikada nije izgubio vezu sa dubokim pravoslavnim osećajem za pravdu, pokajanje i dostojanstvo. Njegova umetnost, prožeta sumnjom, ironijom i muzikom, bila je – u svojoj srži – molitva savremenog čoveka.
Narod, umetnici i političari – svi u jednoj crkvi
Na opelu su prisustvovale brojne javne ličnosti – umetnici, bivši i sadašnji državni zvaničnici, ali i običan narod koji je stajao rame uz rame, bez podele. Sahrana je tako postala ne samo lični oproštaj, već i retki trenutak jedinstva naroda koji je prepoznao veličinu umetnika koji im je darivao i muziku i istinu.
Poslednji tonovi
Dok je kovčeg spuštan u grob, crkveni hor je pevao: „Večni pokoj daruj, Gospode, usnulom sluzi Tvome Zijadu.“ U tom trenutku, više od reči, govorila je tišina planina i molitva naroda. Pravoslavna vera i umetnost ujedinile su se u poslednjem pozdravu čoveku koji je ceo život govorio – kroz ton, stih i scenu – ono što mnogi nisu smeli.
Zijad Rahbani ostaje ne samo kao umetnik svog vremena, već i kao svedok duha – hrišćanskog, ljudskog i muzičkog.
Roditelji, supruga i prijatelji mladog veroučitelja Stefana Đokića (30) slomljeni bolom dok je poglavar Srpske pravoslavne crkve u dirljivoj besedi govorio o smrti koja para srca i o veri koja jedina može da uteši.
Na Svetouspenskom groblju u Somboru, u tišini i molitvenom zajedništvu, okupili su se prijatelji, monasi i vernici da isprate majku igumana Haritona, dok je patrijarh podsetio na duboku istinu o životu, smrti i večnoj ljubavi koju donosi vera.
Tuga može da postane duhovno korisna ako čoveka vodi ka pokajanju, smirenju i molitvi, ali može i da postane pogubna ako ga odvede u očajanje i beznađe.
U saopštenju koje odjekuje kao opomena Mitropolija crnogorsko-primorska poziva na razboritost, smirenost i vraćanje temeljnim hrišćanskim vrednostima, ističući da je nasilje uvek lični, a ne kolektivni greh.
U besedi za 21. sredu po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički objašnjava kako Božja pravda nadilazi vreme i prostor, a pravednici iz večnosti vode nas kroz iskušenja i otkrivaju smisao života.
U kuhinjama pravoslavnih domaćica, ova čorba se pripremala s ljubavlju – za praznike, slave i nedeljne porodične ručkove. Sada je pravo vreme da je ponovo otkrijete i spremite po originalnom receptu iz tradicije srpske kuhinje.
Od pažljivo prženog luka do mirisa ljute paprika - otkrijte tajnu starinskog monaškog ribljeg paprikaša koji spaja duh pravoslavnog života i prazničnih trpeza.
Jedinstvena kombinacija ječma, pasulja, povrća i dimljenog mesa vraća nas u kuhinje naših predaka, čuvajući duh starih domaćinstava i porodične molitve kroz generacije.
Na praznik Prepodobne Efrosinije i Prepodobnog Sergija Radonješkog u Crkvi Svete Trojice u Donjem Ostrogu služena je zaupokojena liturgija za pokoj duše oca Ilije.
Na opelu protojereju-stavroforu Tomi Pavloviću, koji je decenijama služio u valjevskim hramovima, vernici su sa tugom i zahvalnošću svedočili o njegovoj dobroti, blagosti i osmehu koji je svima donosio mir i nadu u život večni.
Prema učenju Crkve, bez krštenja nije moguće pristupiti ostalim svetim tajnama, niti se u potpunosti uključiti u liturgijski i duhovni život zajednice.
Patrijarh Porfirije služio opelo u hramu Uspenja Presvete Bogorodice, gde su se sabrili monasi, rodbina, prijatelji i građani da odaju poslednju počast voljenom pastiru Eparhije bačke.
Tuga može da postane duhovno korisna ako čoveka vodi ka pokajanju, smirenju i molitvi, ali može i da postane pogubna ako ga odvede u očajanje i beznađe.
U besedi za 21. sredu po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički objašnjava kako Božja pravda nadilazi vreme i prostor, a pravednici iz večnosti vode nas kroz iskušenja i otkrivaju smisao života.
Dok svakodnevica vuče na sve strane, pouka igumana manastira Vitovnica nas podseća da mir nije u okolnostima, već u unutrašnjem predavanju Bogu – lek koji danas svi traže, a retko nalaze.
Na blagoslovenom mestu gde se spajaju Dunav i Sava, patrijarh srpski služio je liturgiju i predvodio litiju do kapele Svete Petke, pozvavši vernike da se saberu u veri i Hristovu reč postave kao temelj života.
Od molitava za zdravlje i porodičnu sreću do isceljenja koja se prepričavaju generacijama — žene širom Srbije svedoče kako im je Sveta Petka vratila snagu, veru i mir u srcu.
Uz svetlost sveća i miris tamjana, verni narod se okuplja da prinese darove, osvešta slavske kolače i pokloni se moštima najpoštovanije svetiteljke u srpskom narodu.
Dok svakodnevica vuče na sve strane, pouka igumana manastira Vitovnica nas podseća da mir nije u okolnostima, već u unutrašnjem predavanju Bogu – lek koji danas svi traže, a retko nalaze.
Iguman manastira Moštanica otkriva tragičnu priču o monahu koji je zbog ljubavi napustio Hrista, izgubio mir i postao simbol duhovne borbe između čoveka i iskušenja koje razara dušu.
Dok milioni širom sveta tragaju za životom izvan Zemlje, jerej Ruske pravoslavne crkve objašnjava da "vanzemaljska vera" nije nauka – već nova duhovna zamka savremenog čoveka.