Postoje trenuci kada se Bog ne oglašava – kada ćuti, da bi čovek sam pokazao šta zaista nosi u sebi. Ipak, prema rečima vladike Nikolaja, to ćutanje neće trajati zauvek. Doći će dan kada će se Bog javno oglasiti, ne više kao Učitelj koji strpljivo vodi, ni kao Lekar koji leči, već kao Sudija pred kojim više neće biti pitanja, već samo istina.
Vladika Nikolaj Velimirović nas u besedi za 22. četvrtak po Duhovima podseća da vreme Božjeg ćutanja nije odsustvo, već milost – prilika da čovek sam izabere na kojoj će strani će stati kada Bog dođe i kada „neće prećutati.“
Beseda o javnom dolasku Boga
Bog će javno doći i neće prećutati. (Ps. 49, 3)
Drugčije je zvanje vojvode od zvanja sudije. Vojvoda se pred neprijateljem ne objavljuje odmah, nego ostavlja neprijatelju da sudi o njemu kako hoće; jer vojvodi je glavno da pobedi. Sudija se pak odmah javlja onima kojima ima da sudi.
Drugčije je i zvanje učitelja od zvanja sudije. Učitelju je glavno da nauči vaspitanike svoje; zato se on često puta spušta na stupanj vaspitanika svojih i govori im kao drug njihov. Sudija pak od početka pa do kraja mora biti javljen suđenima kao sudija i ništa drugo.
Drugčije je i zvanje lekara od zvanja sudije: i razlika se u ta dva zvanja tako da uočiti kao i u prva dva slučaja. Bog se, braćo, javio svetu u telu čovečjem: javio se kao vojvoda, kao učitelj, kao lekar. No, još se nije javio kao sudija. U prvom slučaju On je prećutao da izrekne javno Svoje najviše dostojanstvo, nego je ostavio neprijateljima, vaspitanicima i bolesnicima da sude o Njemu kako znaju.
Ko je imao zdravo suđenje, taj je mogao poznati Ga kao Boga, skrivenog u telu, i po rečima, i po delima, i po čovekoljublju, i po znacima nebeskim pri Njegovom rođenju, pri raspeću, pri vaskrsenju i vaznesenju. Kome je pak um bio pomračen kakvom zlobnom strašću, taj Ga nije mogao poznati niti za Boga priznati.
Ali kada bude On došao kao Sudija, tada Ga niko više neće pitati ni „jesi li Ti?“ ni „ko si Ti?“, nego će svi u trenutku znati da je to zaista On. Angeli će pred Njim trubiti; na nebesima će blistati krst Njegov; ispred Njega će se oganj razgoreti, i oko Njega bura velika videće se.
Tada će i veran i neveran, i pravedan i nepravedan, pogledati i poznati – Sudiju. Tada će se radovati samo oni koji su Ga prepoznali kao Boga, u pećini i na krstu. Oni će se vaistinu radovati, jer će u Sudiji poznati Onoga s kojim su vojevali, od koga su se naučili i kojim su se izlečili.
O Spasitelju preslavni, pomiluj nas i ispravi nas pre drugog dolaska Tvoga. Tebi slava i hvala u vekove. Amin.
U besedi o glasu Gospodnjem na vodama, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički razotkriva duboku istinu o svetu koji čuje Boga i o čoveku koji je zaboravio da sluša.
U besedi za 20. Subotu po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički objašnjava zašto noć unutrašnjeg preispitivanja i iskrenog kajanja vodi oslobođenju i radosnom jutru.
U besedi za 20. nedelju po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički pokazuje kako čovek svojim padom sabira protiv sebe sile tame, ali kroz iskreno pokajanje otkriva put ka slobodi, radosti i neizrecivoj svetlosti Božjeg oproštaja.
U besedi za 21. subotu po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički podseća da samo Bog ostaje živ i krepak, a da svaka duša prepoznaje tu istinu u sopstvenoj žeđi.
Beseda Svetog Nikolaja Ohridskog i Žičkog za 21. nedelju po Duhovima vodi nas kroz vreme i svetinje, pozivajući na molitvu, samopregled i svesnost darova koje primamo svaki dan.
U besedi za 22. sredu po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički podseća da lepota Crkve i verne duše ne dolazi spolja, već iz mesta gde Hristos prebiva — iz unutrašnje svetlosti koja ne prolazi i koja dušu čini carevim detetom.