SchutterstockHimation možda ne izgleda kao rimska toga, ali toge su bile kružne (presavijene u polukrug da bi se nosile), a himatione su bile pravougaone - savremene toga žurke, na kojima se koriste čaršavi, zapravo su himation žurke.
U trenucima kada je božanska ljubav nadjačala ljudsku slabost, Sin Božji je zaplakao zbog sveta. Ove retke scene pokazuju dubinu Njegovog saosećanja prema ljudskom bolu i patnji.
U trenucima najvećih iskušenja, kada se činilo da će Njegova božanska priroda nadvladati ljudsku slabost, Isus Hristos je zaplakao. Suze Božijeg Sina zabeležene su u Svetom pismu samo tri puta, ali one nose poruku večne ljubavi i saosećanja. Njegove suze nisu bile zbog sopstvene patnje – bile su suze zbog čovečanstva. U svetu gde se suze često doživljavaju kao znak slabosti, Isusove suze predstavljaju snagu saosećanja, savršene ljubavi i božanske milosti. Ono što je posebno upečatljivo – Isus nije plakao zbog sebe, već zbog sveta i ljudi kojima je došao da donese spasenje.
Kod groba Lazarevog: Suze saosećanja
Prva Isusova suza, možda najpoznatija, spomenuta je u Jevanđelju po Jovanu (11:35) – „Isus zaplaka.“ Ovaj kratak, ali snažan stih otkriva više od same tuge za prijateljem. Iako je znao da će vaskrsnuti Lazara, Isus je zaplakao zbog bola koji su Marta, Marija i svi okupljeni osećali u trenutku gubitka. Ove suze nisu bile izraz bespomoćnosti, već duboke saosećajnosti – znak da Bog, iako sveznajući i svemoćan, saoseća sa svakom ljudskom patnjom.
Kada su se okupljeni pitali zašto Isus plače ako je mogao da spreči smrt, odgovor nije bio u Njegovoj nemoći, već u Njegovoj ljubavi. Plačući nad ljudskom tugom, Isus pokazuje kako je svaki trenutak bola pred Njegovim očima dragocen, i kako je saosećanje ključ Božijeg odnosa sa ljudima. Nije plakao zbog sebe, već zbog ljubavi prema onima koji su tugovali.
GALI TIBBON / AFP / Profimedia
Ikona Isusa Hrostosa na čelu litije
Nad Jerusalimom: Suze zbog duhovnog slepila
Drugi put, Isus plače nad gradom Jerusalimom, u Jevanđelju po Luki (19:41-44). Gledajući sveti grad sa visine, Isus je zaplakao nad njegovom sudbinom, jer je znao da će uskoro biti razrušen. Njegove suze nisu bile zbog zgrada, već zbog ljudi, zbog izgubljene prilike za mir i spasenje. Isus je video da će Jerusalim odbaciti dar Božije milosti, a time i sebe osuditi na propast.
Te suze nisu bile izraz straha ili tuge zbog predstojećih događaja koji će i Njemu doneti stradanje. Naprotiv, Isus je plakao zbog naroda koji je zatvorio svoje srce pred Božijom ljubavlju. Nije plakao zbog sebe, već zbog ljudi koji su, zaslepljeni vlastitim interesima, izgubili izvor pravog mira.
U Getsimanskom vrtu: Suze poslušnosti i predanosti
Treći slučaj, o kojem govori Poslanica Jevrejima (5:7), beleži Isusove suze u Getsimanskom vrtu, kada se molio pred svoje stradanje. Isus, svestan sudbine koja ga čeka, sa suzama se molio Ocu, izražavajući ne samo ljudski strah, već i duboku odanost Božijoj volji. Ove suze nisu bile suze očaja, već suze vere i predanosti. U njima se krije večna pouka – da čak i u trenucima najdublje patnje, predanje Božijoj volji donosi mir.
Isus nije plakao zbog sebe, iako je nosio teret grehova čovečanstva i znao kakvu će žrtvu podneti. Njegove suze bile su odraz Njegove ljubavi prema svetu koji je došao da spasi, prema ljudima za koje će dati život.
Schutterstock
Ikona Isusa Hristosa
Plač zbog ljubavi, ne zbog tuge
U sva tri zabeležena slučaja, Isus nije zaplakao zbog sopstvenog bola, već zbog drugih – zbog tuge koju je video kod Lazarevih sestara, zbog duhovne slepote Jerusalima, i zbog bola sveta koji je trebalo da bude iskupljen kroz Njegovu žrtvu. Ove suze nisu znak slabosti, već su izraz božanske ljubavi koja se ne boji da pokaže osećanja i saoseća sa ljudskim bolom.
Isusove suze nas podsećaju na to da prava snaga leži u saosećanju. On nas uči da plač nije poraz, već čin ljubavi prema svetu i bližnjima. U vremenu u kojem se često beži od osećanja, Isus nas podseća da suze mogu biti najdublji izraz ljubavi i vere.
Neka nas tri Isusove suze inspirišu da saosećamo, volimo i budemo otvoreni za Božiju milost, kao što je On bio spreman da deli našu bol i otvori nam put spasenja.
Zašto ne postoji ikona na kojoj Hristos plače?
U pravoslavlju, ikone koje prikazuju Isusa obično slede stroga teološka i ikonografska pravila, koja naglašavaju Njegovu božansku prirodu i pobedu nad smrću. Tradicionalno, ikone Hrista predstavljaju Njega kao Gospoda, Spasitelja i Vladara, sa naglaskom na Njegovu veličanstvenost, saosećajnost i ljubav. Zbog toga se retko prikazuju scene koje bi mogle sugerisati ljudske emocije, poput plača.
Ipak, iako u tradicionalnom pravoslavnom ikonopisu ne postoji ikona koja prikazuje Isusa kako plače, sama ideja suza i saosećanja duboko je ugrađena u pravoslavnu teologiju i duhovnost. Ikone koje prikazuju Hristovo stradanje, poput ikone Raspeća ili Hrista iz Getsimanskog vrta, simbolično ukazuju na Njegovu tugu i žrtvu za čovečanstvo. Suze nisu direktno prikazane, ali ti momenti nose duboke emocije i tugu.
U novijim ikonografskim praksama ili van zvaničnih crkvenih okvira, može se naići na umetničke prikaze Hrista sa suzama, ali to nije deo kanonskog ikonopisa u pravoslavlju.
Naučnici su otkrili izuzetno retku biljku iz pećine severno od Jerusalima, staru ceo milenijum. Iako još nije donela ni cvet ni plod, njena lekovita svojstva već otkrivaju neprocenjivo blago drevnih vremena i Božijeg promisla.
Iako su mnogi u potrazi za zemaljskom slavom, da im imena budu upisana u istoriji, to je tek senka onoga što je pravi cilj – besmrtno sećanje u životu večnom.
Bivši državni tužilac Arizone i novoimenovani ambasador SAD u Srbiji primio je blagoslov episkopa losanđeleskog i zapadnoameričkog pred početak diplomatske misije – emotivan susret u Finiksu ispunjen duhovnim i narodnim jedinstvom.
Nova pravna odredba, koja uskoro stupa na snagu, izazvala je masovne pobune hrišćanske zajednice u Arunačal Pradešu, dok kritičari upozoravaju na ozbiljne posledice po verska i ljudska prava.
Iako mnogi veruju da crveni konac štiti od zlih sila, ruski naučnik tvrdi da nas duboka duhovna dimenzija ovog okultnog simbola može odvesti na pogrešan put.
Ukrajinske vlasti nasilno ušle u hram, uklonile mošti svetitelja i izazvale međunarodne reakcije. Zahtev upućen UN-u – hoće li svetska zajednica zaštititi ovo pravoslavno nasleđe?
U vreme strogog posta često ponestane ideja za ukusne obroke na vodi. Donosimo autentičan recept za paštetu od belog pasulja – kremastu, zasitnu i punu ukusa!
Uoči druge godišnjice od tragedije koja je odnela 57 života, otac Hristodulos Papaioanu kaže da je kroz ovaj neverojatan gubitak pronašao snagu da se nosi s patnjom.
Ne morate se odricati bogatih ukusa ni tokom posta – kombinacija crvenog pasulja, prepečenih oraha i začina trpezu će učiniti bogatom vitaminima i vlaknima.
Odluka Okruga Kanjon da ukloni Sveto pismo iz biblioteka, pozivajući se na zakon koji zabranjuje "vulgarne materijale", izazvala je oštre kritike roditelja i javnosti. Predstavlja li Biblija zaista neprimeren sadržaj za učenike ili je u pitanju preterano restriktivno tumačenje zakona?
Iako se kroz istoriju mnogo spekulisalo o poslednjim danima, ljudska mudrost ostaje nemoćna pred tajnom kraja sveta. Sveti Nikolaj Žički dao je dublji uvid, objašnjavajući zašto jedino božansko otkrivenje može pružiti odgovor na ovo drevno pitanje, i poziva nas da pronađemo mir kroz reči Gospoda Isusa Hrista.
Iako mnogi veruju da crveni konac štiti od zlih sila, ruski naučnik tvrdi da nas duboka duhovna dimenzija ovog okultnog simbola može odvesti na pogrešan put.
Ukrajinske vlasti nasilno ušle u hram, uklonile mošti svetitelja i izazvale međunarodne reakcije. Zahtev upućen UN-u – hoće li svetska zajednica zaštititi ovo pravoslavno nasleđe?
Pravoslavlje uči da je brak zajednica ljubavi, u kojoj oba partnera, kroz međusobnu podršku i poštovanje, imaju ulogu da rastu i postignu duhovnu zrelost.
Primećujući teške okolnosti u kojima ljudi odrastaju, kao i ekonomsku krizu, mati Serafima dodaje da je svaki novi dan i mala uspešna borba dokaz postojanja heroja današnjice.
Svetinja podignuta na mestu stradanja, postaje simbol molitve i sabornosti – mitropolit kruševački osveštao poslednji krst, a prve liturgije uskoro će odjeknuti sa Bagdale.
Nekada simbol topline bakine kuhinje, danas duhovna gozba i u dane posta – sa suvim voćem, orasima i medom, sutlijaš ostaje poslastica koja spaja prošlost i sadašnjost, podsećajući nas na lepotu jednostavnih darova.
Nakon cenzurisanja božićnih čestitki i dekoracija, još jedan veliki hrišćanski praznik postaje meta političke korektnosti – britanska škola otkazala proslavu praznika Vaskrsenja Hristovog, dok se širom Evrope beleže slični slučajevi potiskivanja hrišćanskih tradicija pod plaštom neutralnosti.