Duhovna riznica 10.06.2025 | 14:00

OVIM ČOVEK SVAKODNEVNO UBIJA SVOJU DUŠU: Prepodobni Simeon Novi Bogoslov o šteti koju stalno sebi pravimo, a da toga i nismo svesni!

Slika Autora
Autor: M.M.
OVIM ČOVEK SVAKODNEVNO UBIJA SVOJU DUŠU: Prepodobni Simeon Novi Bogoslov o šteti koju stalno sebi pravimo, a da toga i nismo svesni!
Mitropolija crnogorsko-primorska Prepodobni Simeon Novi Bogoslov

Umerenost, ćutanje i trpljenje smatraju se izrazima snage, a ne slabosti.

U pravoslavlju, ljutnja, bes i sklonost ka prepirci ne posmatraju se samo kao prolazne emocije, već kao ozbiljne prepreke na putu duhovnog sazrevanja. Sveti Oci crkve, koji su vekovima oblikovali pravoslavno razumevanje čovekove unutrašnje borbe, upozoravaju da svaki trenutak kada čovek izgubi mir srca, udaljava se od blagodati i izlaže se duhovnoj opasnosti.

Ljutnja je, prema učenju crkve, sila koja je čoveku data ne da bi je okrenuo protiv bližnjih, već protiv greha i nepravde u sebi. Kada se bes usmeri ka drugom čoveku, kada iz njega proistekne reč koja povređuje ili osuđuje, tada on više ne služi izgradnji, već razaranju - kako onoga kome je upućen, tako i onoga ko ga nosi.

Prepiranje, naročito ono koje potiče iz gordosti ili želje za dominacijom, smatra se duhovno jalovim i štetnim. 

Istinski duhovan čovek, prema pravoslavnim učenjima, ne traži pobedu u raspravama, već mir u svom srcu. Umerenost, ćutanje i trpljenje smatraju se izrazima snage, a ne slabosti.

Ne zato što čovek beži od istine, već zato što zna da se istina ne nameće silom, već svedoči smirenošću.

U vremenu kada je lako upasti u sukob mišljenja, kada dominira kultura reakcije, pravoslavlje poziva na povratak unutrašnjoj tišini i samoproučavanju. Umesto da se upuštamo u borbe rečima, uči nas da se borimo protiv sopstvenog nemira. Jer, kako nas vekovna mudrost uči – ne pobeđuje onaj ko u raspravi dokaže više, već onaj ko u sebi sačuva mir.

Prepodobni Simeon Novi Bogoslov objasnio je da ljutnjom i prepirkama svakodnevno sebi štetimo a da toga nismo ni svesni. 

- Čovek koji je naučio da protivreči sam je za sebe dvostrani mač: on ubija svoju dušu, a da toga i nije svestan i otuđuje je od večnog života.