U pravoslavnoj hrišćanskoj tradiciji, pokajanje predstavlja temeljni duhovni čin – povratak Bogu i odbacivanje greha. To nije samo žaljenje zbog učinjenih prestupa, već duboka unutrašnja promena, obnova čoveka iznutra i iskrena želja za životom u skladu s voljom Božijom.
U Svetom pismu i učenju svetih otaca, pokajanje je opisano kao neprestani podvig. Vernici su pozvani da se svakodnevno preispituju, mole za oproštaj i trude se da očiste srce od gordosti, zlobe, sebičnosti i svih oblika greha koji udaljavaju čoveka od Boga.
U bogoslužbenom životu Crkve, pokajanje se najdublje izražava kroz svetu tajnu ispovesti. Vernik pred sveštenikom, kao svedokom, otkriva svoje grehe i moli Boga za milost. Ta ispovest nije samo formalni čin, već korak ka unutrašnjem isceljenju i slobodi. Pokajanje kroz Svetu tajna ispovesti je put ka unutrašnjem isceljenju, miru i duhovnom rastu.
Pokajanje ima veliku snagu. Ono donosi duhovni mir, uspostavlja izgubljeni odnos sa Bogom, obnavlja ljubav prema bližnjima i daje novu nadu. U vremenu sveprisutne duhovne pometnje i otuđenosti, pokajanje je utočište za savest i putokaz ka istinskom smislu života.
O važnosti pokajanja govorio je i starac Teodosije Svetogorac, duhovnik poznat po svojoj mudrosti i dubokom iskustvu monaškog života:
"Sva naša dela imaju neki kraj. Jedino pokajanje nema kraja do smrti."
Ne bi trebalo mališanima čitati akatiste, tim više, prisiljavati ih, nego pročitajte dve – tri kratke molitve iz molitvoslova pred sveto pričešće, i isto toliko blagodarnih molitava posle svetog pričešća posle dolaska kući iz crkve, objasnio je otac Mihail.
Deca do sedme godine nisu duhovno zrela i prema učenju crkve, nisu sposobna da razlikuju dobro i zlo.
Sveta tajna ispovesti nije kazna, već dar- prilika za novi početak i mir sa Bogom.
U svetu prepunom reči, najmoćnije je ono što ostane neizgovoreno. Neka duša ostane skrivena – ne iz straha, već iz mudrosti.