GDE DECA TREBA DA STOJE U CRKVI: Ako mislite da treba da budu uz roditelje, grešite
Redosled u crkvi nije samo pitanje forme, već duboko ukorenjeno u duhovnim načelima i vrednostima koje pravoslavlje nastoji da očuva i prenese na svoje vernike.
Ne bi trebalo mališanima čitati akatiste, tim više, prisiljavati ih, nego pročitajte dve – tri kratke molitve iz molitvoslova pred sveto pričešće, i isto toliko blagodarnih molitava posle svetog pričešća posle dolaska kući iz crkve, objasnio je otac Mihail.
Ispovest je jedna od sedam svetih tajni u pravoslavnoj crkvi, kroz koju vernik priznaje svoje grehe pred sveštenikom, a sam čin ima duboko duhovno značenje.
To nije samo formalno priznanje grehova, već i početak procesa duhovne promene i pomirenja s Bogom. Ispovest omogućava verniku da se oslobodi svojih grehova i da se pomiri s Bogom, uz iskreno pokajanje i želju da se ne ponove greške iz prošlosti.
Sveštenik, kao posrednik između Boga i vernika, igra ključnu ulogu u ovom procesu, jer vodi duhovno pomirenje kroz molitve i blagoslove. Iako se ispovest često smatra ritualom, zapravo je to dubok duhovni proces.
Mnogi se pitaju da li deca treba da se ispovedaju i kad je pravo vreme da to krenu da rade.
Protojerej Ruske pravoslavne crkve Mihail Nemnonov dao je jasan odgovor na ovo pitanje.
- Obično se deca ispovedaju od sedme godina. Ako dete hoće i ranije da se ispovedi, dozvoljeno je. Posle sedam godina ispovest je svakako uslov da bi se dete pričestilo. Samo ne bi trebalo mališanima čitati akatiste, tim više, prisiljavati ih, nego pročitajte dve – tri kratke molitve iz molitvoslova pred sveto pričešće, i isto toliko blagodarnih molitava posle svetog pričešća posle dolaska kući iz crkve. A onda postepeno dodavajte više molitvi, s godine na godinu, da bi vremenom ispunjavali puno pravilo - istakao je otac Mihail.
Redosled u crkvi nije samo pitanje forme, već duboko ukorenjeno u duhovnim načelima i vrednostima koje pravoslavlje nastoji da očuva i prenese na svoje vernike.
Kako jedan Svetogorski starac kaže: "Mnogi se ispovedaju, ali malo njih se kaje!”
Nikako da prilazimo Svetoj čaši gledajući da što pre to uradimo, istakao je otac Dragi Veškovac.
Pokajanje je proces koji započinje duboko u nama i kulminira u Svetoj tajni ispovesti.
Deca do sedme godine nisu duhovno zrela i prema učenju crkve, nisu sposobna da razlikuju dobro i zlo.
U Svetom pismu i učenju svetih otaca, pokajanje je opisano kao neprestani podvig.
Sveta tajna ispovesti nije kazna, već dar- prilika za novi početak i mir sa Bogom.
Jerej Kiril Markovski, zatvorski duhovnik u najstrožim ruskim kaznenim ustanovama, otkriva potresna iskustva i nevidljivu bol ljudi kojima društvo okreće leđa, ali koje Bog ne ostavlja samo u tami ćelija.
"Oče naš" nas podseća da se Bogu obraćamo kao deca svome ocu – sa poverenjem, ljubavlju i smirenošću.
U besedi za 19. subotu po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički vodi nas kroz Carstvo nebesko, susrete sa svetiteljima i mir u duši – otkrivajući kako običan čovek može dodirnuti darove koje svet ne može dati.
Kada mladenci stanu pred oltar, krunisanje postaje trenutak u kojem ljubav dobija svetost, a njihov dom — neprolazni blagoslov.
Ruski jeromonah sa prelaza XIX i XX veka podseća da galama i povišen ton otvaraju vrata duhovnim iskušenjima, dok tišina i smirenje jačaju unutrašnju snagu i približavaju nas Božijoj milosti.
Na liturgiji i svepravoslavnom molebanu, vernici iz cele zemlje i Balkana sabrali su se da mole za mir, zaštitu napaćenog naroda i blagoslov svojih porodica, stvarajući prizor koji očarava i duhovno i vizuelno.
Naziv tribine bio je „Јedini bez greha“, a jedan od najdirljivijih trenutaka bio je kada je govorio o Svetom Lazaru Četvorodnevnom
Na današnji dan sećamo se osvećenja Jerusalimskog hrama Vaskrsenja – svetinje nad svetinjama. Mesto Hristovog raspeća i Vaskrsenja postalo je srce hrišćanskog sveta.
U vremenima tuge, klevete i unutrašnjih borbi, ne traži snagu u sebi, već u Gospodu. Jer kako reče otac Mihailo – „trpi i istrpi, ali najviše se čuvaj očajanja.“
Ruski državljanin, koji je živeo u „Ruskome manastiru“ na Svetoj Gori, pokušao je da napusti Grčku avionom — sud ga je proglasio krivim i izrekao mu kaznu zatvora i novčanu kaznu od 5.000 evra.
Ono što je još poraznije jeste što se na slavama sve češće pojavljuju i scene koje sa hrišćanskom verom nemaju nikakve veze – čak ni sa osnovnim moralom.
Sve što je pred ikonama nije otpad, već deo svetinje. Jedan od najpoznatijih duhovnika sa Svete gore otkriva kako da sačuvate blagodat i svetinju u svom domu.