Shi-iguman manastira Sanaksar učio je da najdublji mir dolazi onda kada se čovek probudi sa molitvom na usnama.
U tišini noći, dok se svet još nije probudio, a duša stoji na pragu između sna i jave, rađa se čas u kome čovek najjasnije čuje glas neba. U tom času, kako je govorio starac Jeronim Sanaksarski, ne treba čekati. Treba ustati, prekrstiti se i pustiti da se srce pretvori u molitvu.
– Ne znaš kako pravilno da postupiš? Zamoli Anđela čuvara. Doći će dobra misao i staviće na srce kako da postupiš. Postaće lako u srcu, postojaće mir. Ako su strah i strepnja – ne preduzimajte ništa.
Na pitanje kada je najbolje moliti se, starac Jeronim odgovarao je:
– Ustanite kada vas Anđeo čuvar podigne iz sna. Tada je molitva 40 puta jača nego tokom dana.
Pouka starca Jeronima Sanaksarskog otkriva ono što današnji čovek često zaboravlja – da se najdublji odgovori ne traže u buci sveta, već u tišini srca. Kada se preispitujemo, kada ne znamo kojim putem da krenemo, nije slabost zastati i poslušati tihi šapat savesti, jer u njemu govori Anđeo.
On ne donosi odluke umesto nas, već daruje mir onome ko hoće da čuje. U tom miru, koji je znak Božijeg prisustva, rađa se snaga da se postupi ispravno. I možda baš zato, najjača molitva jeste ona koju šapne probuđena duša, dok još traje noć, a Anđeo čuvar čeka da zajedno zakorače u novi dan.
Čitanje Jevanđelja za 22. utorak po Duhovima
Shutterstock/Oleksandr Yakoniuk
Jevanđelje
Poslanica Svetog apostola Pavla Kološanima, začalo 256 (2,20-23; 3,1-3)
20. Ako, dakle, umreste sa Hristom za stihije sveta, zašto se držite propisa kao da živite u svetu? 21. Ne dodirni, ne okusi, ne opipaj! 22. Po zapovestima i naukama ljudskim; a to sve propada upotrebom. 23. Ovo je samo na izgled mudrost u samovoljnom služenju i poniznosti i mučenju tela, a nije od nekog značaja za zadovoljenje tela. 1. Ako ste, dakle, vaskrsli sa Hristom, tražite ono što je gore gde Hristos sedi s desne strane Boga. 2. Mislite o onome što je gore, a ne što je na zemlji. 3. Jer umreste i vaš je život sakriven sa Hristom u Bogu.
Jevanđelje po Luki, začalo 44. (9,23-27)
23. A svima govoraše: „Ako ko hoće da ide za mnom, neka se odrekne sebe i uzme krst svoj i za mnom ide. 24. Jer ko hoće život svoj da sačuva, izgubiće ga; a ko izgubi život svoj mene radi, taj će ga sačuvati. 25. Jer kakva je korist čoveku ako sav svet zadobije a sebe upropasti ili sebi naudi? 26. Jer ko se postidi mene i mojih reči njega će se Sin Čovečiji postideti kada dođe u slavi svojoj i Očevoj i svetih anđela. 27. A kažem vam zaista: Ima nekih među ovima što stoje ovde koji neće okusiti smrti dok ne vide Carstva Božijega.”
Reči svetogorskog starca nas podsećaju da prava molitva i ljubav prema bližnjem počinju oslobađanjem srca od osuđivanja jer samo tada u nama može zasijati toplina Božje prisutnosti.
Podvižnik iz skita Svetog Andreja kaže kako 33 jedinstvena sastojka u miru moštiju Svetog Dimitrija i ikona Bogorodice Malevske potvrđuju prisustvo Duha Svetoga i vekovima čudesno isceljuju vernike.
Pouke omiljenog patrijarha srpskog nisu bile uputstva, već životni primer – tiha istina koja nas i danas podseća da vera ne živi u propovedi, već u svakodnevnom hodu i ličnom svedočanstvu.
Oslić sa belim lukom, peršunom i začinima ostaje sočan i narednog dana – jelo koje postaje još punijeg ukusa, otkrivajući tihe mudrosti monaškog života.
U snažnoj poruci povodom Nikoljdana, episkop bihaćko-petrovački i rmanjski podseća da voštanica nije samo znak radosti, već tiha veza sa precima, opomena protiv zaborava i poziv na povratak korenima kroz veru koja se dokazuje delima.
Jedinstvena kombinacija ječma, pasulja, povrća i dimljenog mesa vraća nas u kuhinje naših predaka, čuvajući duh starih domaćinstava i porodične molitve kroz generacije.
Nekada nezaobilazna na prazničnim trpezama, ova poslastica se pravila sa strpljenjem i ljubavlju — donosimo autentičan recept koji će vaš dom ispuniti toplinom i mirisom svečanosti.
Selsko meso, staro jelo iz ruralnih krajeva, vraća se na trpeze kao simbol zajedništva, topline doma i prazničnih okupljanja — a tajna njegovog bogatog ukusa krije se u jednostavnim sastojcima i sporom, strpljivom krčkanju.
Priča o čoveku koji je grešio ceo život, ali se iskreno pokajao, otkriva večni dijalog između ljudske nesavršenosti i božanske milosti – i pruža nadu svakome ko traži unutrašnje oslobođenje.
Bez moralizovanja i utešnih reči, ova pouka razotkriva uzrok porodičnih lomova, životnih zastoja i unutrašnjeg nemira koji se često pogrešno pripisuju okolnostima, a ne sopstvenom odnosu prema roditeljima.
Pouka podvižnice sa Krita otkriva kako usrdno prizivanje Presvete Bogorodice i jednostavna molitva mogu obuzdati strah, osnažiti srce i čuvati čoveka ceo dan.
U besedi za 28. petak po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički pokazuje da greh donosi razdor i pomračenje, dok je sve stvoreno od Boga u svojoj prirodi čisto i dobro.
U vreme kada je vera bila progonjena, a javno ispovedanje Hrista smatrano prestupom, dogodilo se čudo koje je stotine, pa i hiljade ljudi vratilo Bogu.
Džuman Al-Kavasmi prvi put javno govori o životu u okruženju gde je mržnja bila obaveza, o sumnjama koje su je razdirale i iskustvu koje ju je odvelo na put potpuno suprotan onome na koji je bila usmeravana.
Najčešća krsna slava u srpskim zemljama nosi dublju poruku od porodičnog okupljanja: zašto je liturgija središte praznika, kako Crkva gleda na dan upokojenja svetih i gde je granica između običaja i vere.
Pravoslavni vernici danas proslavljaju Svetog Nikolu po starom kalendaru, dok po novom kalendaru proslavljaju Svetog Bonifatija. Katolici su u trećoj nedelji Adventa, Jevreji obeležavaju šesti dan Hanuke, a muslimani posvećuju dan redovnom džuma-namazu i svakodnevnim verskim obavezama.
Od tajnog darivanja siromaha i tamničkih godina do morskih oluja i prenosa moštiju u Bari – život ovog svetitelja ispisan je delima koja su nadživela vekove i oblikovala duhovni identitet hišćanskog naroda.