U toku je Božićni post, period u kojem se vernici pripremaju za praznik Rođenja Hristovog. Ovaj četrdesetodnevni post, koji počinje krajem novembra, od davnina ima dva lica – telesno i duhovno.
Telesni post pre svega podrazumeva uzdržavanje od mrsne hrane, ali se njegov pravi smisao ne iscrpljuje u tome. Suština posta nalazi se u smirivanju misli, preispitivanju sebe, jačanju dobrih dela i okretanju srca ka Bogu i bližnjima.
Ipak, sve češće se dešava da ljudi postove svede isključivo na izmenjen jelovnik. Mnogi vernici brižljivo prate raspored posnih dana, biraju namirnice, pripremaju recepte, ali se istovremeno udaljavaju od njegove suštine.
Zaboravlja se da je post prvenstveno vreme unutrašnje promene – trenutak kada čovek pokušava da umiri strasti, da savlada negativne misli, da oprosti, da se smiri i otvori prostor za blizinu sa Bogom.
Duhovnici često podsećaju da sama promena ishrane ne donosi plod ako se ne prati delima ljubavi i unutrašnjeg rada na sebi. Post bez molitve pretvara se u dijetu; post bez praštanja postaje samo forma; post bez dobrote gubi svoju svrhu. U duhovnom smislu, gladovanje od zla ima jednaku, ako ne i veću težinu od uzdržavanja od pojedinih jela.
Na to nas i reči svetih podsećaju jasnije nego bilo kakvo tumačenje. Posebno upečatljiva zvuči misao prepodobnog Antonija Velikog, koja otkriva pravu meru i cilj posta:
"Nije uspeo onaj koji posti sam od jela, nego onaj koji je odstupio od svake zle stvari. Tome se računa post. Ako ne posti, a ne drži usta svoja da ne govore zle reči, ili gnev, ili laž, ili zakletvu, ili govori protiv bližnjeg, nikakve on nema koristi, nego gubi svoj trud."
Reči igumana manastira Podmaine o božićnom postu ruše privid sigurnosti i otvaraju pitanje izbora - između praznog života i života koji kroz pokajanje, Crkvu i duhovnu borbu dobija istinski smisao.
Od jevanđeljskog simbola i hrišćanskih običaja do saveta iz „Srbskog kuvara“ iz 1855. godine – kako je jedna namirnica postala tiha spona vere, prirode i svakodnevice pravoslavnih vernika.
Veliki pravoslavni duhovnik 20. veka objašnjava zašto se napetosti pojačavaju upravo onda kada čovek želi da se smiri.
O postu pred pričešće napominjao je da se mora voditi računa o detetovoj zrelosti.