Postoji jedno staro iskustvo koje se u Crkvi prenosi bez mnogo reči: sveštenik je uvek na vetrometini očekivanja, često nesrazmernih onome što on zaista jeste i što treba da bude. U tom raskoraku između ljudskih projekcija i stvarnog poziva rađa se i mnoštvo protivrečnih sudova o njegovom ponašanju, izgledu, navikama, čak i o njegovim najobičnijim gestovima. Upravo to paradoksalno klupko predstava o svešteniku pokušava da rasplete jeromonah Hrizostom Filipesku, osvetljavajući koliko je lako čoveku da sudi – i koliko je teško onome ko takvim sudovima postane meta.
Otac Hrizostom kaže:
Ako je ćutljiv – očigledno nije mnogo pametan; ako je razgovorljiv – sujetan je.
Ako razgovara sa bogatima – kapitalista je; ako razgovara sa siromašnima – socijalista.
Ako se osmehuje – neozbiljan je; ako je ozbiljan – bezosećajan je.
Ako pije – pijanica je; ako uopšte ne pije – nekomunikativan je.
Ako se lepo oblači – svetovnjači; ako ide u mantiji – nazadan je.
Ako razgovara sa ženama – izvor je problema; ako je prema ženama malo rečit – ženskaroš i mrzitelj žena.
Ako mazi decu – pedofil je; ako ne mazi decu – nema dušu.
Ako je debeo – proždrljivac je; ako je mršav – škrtica.
Ako propoveda duže od deset minuta – smešan je; ako propoveda kratko – nema šta da kaže.
Ako pušta dugu kosu – pravi se svetac; ako kosu šiša – bezbožan je.
Ako nosi bradu – neuredan je; ako bradu brije – papista.
Ako svima oprašta grehe – ravnodušan je prema svetinji; ako je strog – odbija ljude.
Ako se nervira – nema ljubavi; ako se ne nervira – hladan je kao led.
Ako obilazi vernike – nikad ga nema; ako ih ne obilazi – nezainteresovan je.
Ako organizuje događaje u parohiji – razbacuje pare; ako ništa ne organizuje – krade novac.
Ako govori o Bogu i molitvi – nadmen je; ako govori o društvenim problemima – politizuje.
Ako čita novine – preterano se bavi politikom; ako ne čita – ne ide u korak s vremenom.
Ako je prisutan na društvenim mrežama – suviše je moderan; ako ga nema na internetu – zaostaje za životom.
Ako piše za novine i časopise – uobražen je; ako ne piše – nepismen je.
Ako ide na odmor – rasipnik je; ako ne ide na odmor – škrtica.
Ako vozi stari automobil – škrt je; ako vozi novi – nema saosećanja za siromašne.
Ako je mlad – neiskusan je; ako je star – zauzima mesto mladima.
Ako daje milostinju – nešto mu treba; ako ne daje – osilio se.
Ako…
Pa kakav onda treba da bude? – zaključuje otac Hrizostom postavljajući retoričko pitanje.
Jeromonah Hrizostom nas nenametljivo vodi do jednostavne, ali jedine istine: sveštenik ne može postojati po meri naših hirova, protivrečnosti i brzih presuda. Njegov poziv je da bude sluga Bogu, a ne našim predstavama o tome kakav bi trebalo da izgleda. Kada se oslobodimo potrebe da ga merimo površnim kriterijumima, otvara se prostor da u njemu vidimo ono što i jeste – čoveka postavljenog na put koji nosi odgovornost, radost i žrtvu, ali i trajni poziv da druge vodi ka Bogu.
Protojerej-stavrofor Dušan Kolundžić pojašnjava zbog čega su Apostolska pravila stroga u pogledu prošlosti žene kandidata za sveštenički čin.
Iza svečanih odora i crkvenih titula krije se duboko simbolično služenje Bogu i zajednici, staro više od dva milenijuma.
Od nedeljnih liturgija do velikih praznika i svetih tajni, epitrahilj oko vrata sveštenoslužitelja nosi duboku duhovnu i liturgijsku simboliku.
Vernici se često pitaju da li tuđi krst nosi tuđu sudbinu, a odgovor sveštenika ruši rasprostranjene strahove.