Sve što je stvoreno od Boga u svojoj prirodi je čisto i bezgrešno. U besedi za 28. petak po Duhovima, vladika Nikolaj Velimirović podseća da je zlo u svetu posledica greha, koji udaljava čoveka od Boga i stvara razdor u odnosu među ljudima i između čoveka i prirode. Svaka tvar i svako biće, dokle god ostaje okrenuto Bogu, nosi u sebi dobrotu i prirodnu težnju da Ga hvali – a očuvanje od zla moguće je jedino kroz čuvanje od greha.
Beseda o odsustvu greha u delima Božjim
I vidje Bog da je dobro. (Postanje 1.)
Sve je čisto i bezgrešno, braćo, što je stvoreno i kako je stvoreno od prečistoga i bezgrešnoga Boga. Svaka tvar Božja čista je i bezgrešna dok god je okrenuta k Bogu, dok god nije odvojena od Boga i dok nije postala vražedna Bogu.
Svaka tvar sama sobom hvali i proslavlja Boga dok je god čista i bezgrešna. Zato Psalmopevac i govori: „Sve što diše neka hvali Gospoda. Aliluja!“ (Ps. 150, 6). Svaka umna tvar Božja oseća kao prirodnu i glavnu namenu da hvali Gospoda.
Pa kad je tako, braćo, ljudi se pitaju: otkuda zlo u svetu? Od greha, samo od greha. Greh je angela svetlog pretvorio u đavola. Đavo je samog sebe dragovoljno učinio sasudom greha, pa je onda pohitao da i druga stvorenja Božja učini takvim sasudima. Po slobodnom samoopredeljenju, uz đavola su pristali u greh i drugi neki anđeli, a po tom i prvi ljudi, Eva i Adam. Otuda je proizašla mešavina dobra i zla u svetu.
No, ono što je od Boga u stvorenjima i danas je dobro kao i prvih dana stvaranja. Otrov je došao od greha, jer greh i jeste otrov – najljući otrov što postoji. Greh je prouzrokovao prokletstvo, doneo pomračenje umova, izazvao vraždu stvorenja prema Tvorcu njihovom, udaljio čoveka od Boga, čoveka od čoveka, čoveka od prirode i prirodu od čoveka.
O, braćo moja, od Boga je sve dobro, a od greha sve zlo. Ne postoji nikakvo zlo vezano s Bogom, i ne postoji nikakvo zlo nevezano s grehom. Mnogi su filozofi ispitivali suštinu zla i po grubosti uma svoga tvrdili da je zlo u materiji, da je materija zlo. Međutim, samo mi hrišćani znamo da je suština zla greh, i da druge suštine zlo nema sem greha. Otuda je jasno da, ako se želimo sačuvati od zla, moramo se čuvati od greha.
O, Bože bezgrešni, pomozi nam sačuvati se od greha i grehovnog trulenja. Tebi slava i hvala vavek. Amin.
U besedi za 24. četvrtak po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički govori o tome kako su ljudi pre Isusovog dolaska živeli u mreži iskušenja i sablazni.
Beseda Svetog Nikolaja Ohridskog i Žičkog za 27. nedelju po Duhovima polazi od prve rečenice Svetog pisma i vodi ka shvatanju da postojanje nije slučajnost, već dar koji obavezuje.
U besedi za 28. ponedeljak po Duhovima Sveti Nikolaj Ohridski bavi se neočekivanim pitanjem: ako svet ima početak, gde je kraj čovekove čežnje i zašto ona ne pripada prolaznosti.
Sveti Nikolaj Ohridski i Žički podseća nas da Bog otkriva nebeske misterije onima čija su srca spremna da prime istinu, otvarajući pogled na dva sveta u kojima vlada Njegova ljubav.
U besedi za 28. sredu po Duhovima Sveti Nikolaj Ohridski i Žički podseća da je izvor svega što je pravedno i blagotvorno samo Bog, dok zlo dolazi iz ljudskog srca, i objašnjava zašto je važno prepoznati pravu prirodu Stvoritelja.
U besedi za 28. četvrtak po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički razotkriva gde zaista počinje zlo i kako duh dobrote vlada svime što postoji.