Katoličanstvo 05.11.2025 | 11:32

VATIKAN ZABRANIO NAZIV “SUISKUPITELJKA” ZA BOGORODICU: Majka Božja više ne deli Hristovu misiju

Slika Autora
Izvor: religija.rs
Autor: Saša Tošić
VATIKAN ZABRANIO NAZIV “SUISKUPITELJKA” ZA BOGORODICU: Majka Božja više ne deli Hristovu misiju
Tanjug/AP Photo/Alessandra Tarantino, Unsplash

Papa Lav XIV naglašava da je Isus jedini Spasitelj čovečanstva, dok Majka Božija ostaje posrednica u božanskom planu spasenja.

Vatikan je jasno stavio do znanja da Bogorodica više ne sme biti nazivana „suiskupiteljkom“ čovečanstva, ističući da je Isus Hrist jedini koji je svojim raspećem i smrću spasao svet od greha. Ova odluka ima za cilj da razjasni uloge Isusa i Majke Božije u hrišćanskoj doktrini i spreči moguću konfuziju među vernicima.

Sveta Stolica je nedavno objavila novi dekret koji je odobrio papa Lav XIV. Najviša doktrinarna instanca Katoličke crkve naložila je da svih 1,4 milijarde katolika izbegavaju korišćenje titule „suiskupiteljka“. Dokument upozorava da upotreba ove titule može „stvoriti zabunu i narušiti ravnotežu istina hrišćanske vere“, prenosi Rojters. "Ne bi bilo prikladno da se koristi titula 'suiskupiteljka", stoji u zvaničnom tekstu.

Katolička doktrina uči da je Isus Hrist, kroz svoje raspeće i smrt, iskupio čovečanstvo, dok se uloga Bogorodice posmatra kao posrednička. Ona je, rođenjem Isusa, „otvorila vrata iskupljenja koja je celo čovečanstvo čekalo“, naglašava Vatikan, jasno razgraničavajući njenu ulogu od Hristovog dela spasenja.

Razlike među papama oko titule "suiskupiteljka"

Pitanje uloge Bogorodice u spasenju vekovima je izazivalo razlike među papama. Pokojni papa Franja je ideju o "suiskupiteljki" nazivao "ludošć"“, dok je papa Benedikt XVI delio isti stav. Papa Jovan Pavle II u početku je podržavao ovu titulu, ali je kasnije prestao da je koristi, pokazujući dugotrajan proces teološkog promišljanja unutar Crkve.

Centralna uloga Isusa u hrišćanskom učenju

Odluka Vatikana dodatno naglašava jedinstvenu i centralnu ulogu Isusa Hrista u spasenju čovečanstva, dok se Majka Božija priznaje kao posrednica, ali bez dovođenja u pitanje Hristove misije. Ovaj dekret osigurava jasnu granicu između uloge Spasitelja i posredničke uloge Bogorodice, što je od ključnog značaja za pravilno razumevanje hrišćanskog učenja.