Kao prvi ugodnik Božji koji je sledio Isusa, nazvan je Prvozvani, a nakon Hristovog vaskrsenja i vaznesenja, primio je Duha Svetoga zajedno sa ostalim apostolima. Od Galilejskog mora do obala Dunava i Kijevskih gora, ostavio je neizbrisiv trag, propovedajući ljubav, veru i snagu krsta, čak i pred licem smrti, a 13. decembar kada ga molitveno proslavljamo, mnoge porodice u srpskim zemljma obeležavaju i kao krsnu slavu.
Hristov apostol i brat Svetog apostola Petra, Andrej Prvozvani, rođen je u Vitsaidi, gradu na obali Galilejskog mora. Kao sin Jevrejina Jone, od malena je prezirao taštinu ovoga sveta, birajući devstvo umesto braka. Kada je čuo o propovedima Svetog Jovana Preteče na Jordanu, napustio je sve i postao njegov učenik.
Kada je Preteča pokazao na Isusa Hrista i rekao: „Gle, Jagnje Božije!“ (Jn. 1, 36), Sveti Andrej, zajedno sa svetim Jovanom jevanđelistom, ostavi Krstitelja i pođe za Hristom. Odmah zatim pronašao je svog brata Simona (Petra) i obradovao ga rečima: „Našli smo Mesiju – Hrista“, dovodeći ga ka Isusu (Jn. 1, 41-42).
Njegova bezrezervna predanost Gospodu bila je očigledna i kada ga je Isus, dok je sa Petrom lovio ribu na Galilejskom moru, pozvao rečima: „Hajdete za mnom, i učiniću vas lovcima ljudi.“ Bez dvoumljenja, Andrej ostavi mreže i postade Hristov učenik (Mt. 4, 18-20).
Kao prvi koji je sledio Spasitelja, nazvan je Prvozvani, a nakon Hristovog vaskrsenja i vaznesenja, primio je Duha Svetoga zajedno sa ostalim apostolima. Kada su kockom određivane zemlje za propovedanje Jevanđelja, sveti Andrej dobio je prostrane oblasti – od Vizantije i Trakije do Makedonije, Tesalije i Grčke, pa sve do Crnog mora i Dunava.
Putovao je neumorno, propovedajući Hrista u svim gradovima kroz koje je prolazio, često trpeći velike nevolje i stradanja. Posebno je stradao u gradu Sinopu, gde su ga mučili na najokrutnije načine – bacali su ga na zemlju, vukli za ruke i noge, tukli motkama, gađali kamenjem, čupali mu prste i zube. Ipak, silom Božije blagodati, sveti Andrej bio je čudesno isceljen i pokazao se zdrav, svedočeći snagu svog Spasitelja i Učitelja.
Otišavši iz jednog kraja u drugi, sveti Andrej Prvozvani neumorno je širio blagovest Hristovu. Prošao je Neokesariju, Samosat, Alanu, postojbinu Abaska i zavičaj Ziga, kao i pokrajinu Bosforina. Zatim je otputovao u trakijski grad Vizantiju, gde je prvi propovedao Hrista.
Kada je naučio mnoge o istinama vere, postavio je prezvitere Crkve, a za episkopa Vizantije rukopoložio je Stahija, kojeg Sveti apostol Pavle pominje u svojoj poslanici Rimljanima (Rm. 16, 9). Sam apostol, ispunjavajući svoj poziv kroz apostolske podvige i stradanja, obilazio je Pont, Crnomorsko primorje, Skitiju i Hersonite.
Po promislu Božjem, stigao je i do reke Dnjepra, u ruskoj zemlji, gde se zaustavio kod Kijevskih gora i tu prenoćio. Ustajući izjutra, reče svojim učenicima: „Vidite li ove gore? Verujte mi, na njima će zasijati velika blagodat Božija. Biće ovde veliki grad, i Gospod će podići mnoge crkve, prosvetivši svetim krštenjem svu zemlju Rusku.”
Uzišavši na te gore, sveti apostol ih blagoslovi i pobode krst, predskazujući da će narod koji tu živi primiti veru od njegovog apostolskog prestola, osnovanog u Vizantiji. Prošavši potom gornje gradove ruske, gde se danas nalazi veliki Novgorod, i posetivši još i Rim, vratio se u grčku krajinu Epir, a zatim ponovo došao u Trakiju, učvršćujući hrišćane u veri i postavljajući im episkope i učitelje.
Putujući kroz mnoge zemlje, sveti apostol Andrej stigao je na Peloponez, i ušavši u ahajski grad Patre, zaustavio se kod čestitog čoveka po imenu Sosija. Iscelivši Sosija, koji je ležao na bolesničkoj postelji, sveti Andrej obrati ka Hristu čitav grad Patre.
U to vreme, poverova u Hrista i Maksimila, žena carskog namesnika, antipata Egeata, oslobodivši se teških okova bolesti i brzo zadobivši isceljenje. I mudri Stratoklije, brat antipatov, kao i mnogi drugi bolesnici, ozdraviše polaganjem ruku svetog apostola Andreja, čijim delima beše proslavljen Gospod naš Isus Hristos.
Zbog toga, antipata Egeata obuze strahoviti bes, te on, uhvativši svetog apostola Andreja, naredi da ga razapnu na krstu. O ovom događaju prezviteri i đakoni zemlje Ahaje zabeležiše sledeće reči:
"Mi, svi prezviteri i đakoni crkava Ahaje, pišemo o stradanju Svetog apostola Andreja, koje svojim očima videsmo, svim Crkvama na istoku i zapadu, na severu i jugu. Mir vama i svima koji veruju u Jedinoga Boga, u Trojici savršenoga: Oca istinitog i nerođenog, Sina istinitog i rođenog, i Duha Svetoga koji ishodi od Oca i počiva na Sinu. Toj se veri mi naučismo od svetog Andreja, apostola Isusa Hrista, čije stradanje, koje smo lično posmatrali, evo i opisujemo.
"Antipat Egeat, stigavši u grad Patre, poče silom primoravati verne u Hrista da prinesu žrtve idolima. Sveti Andrej, stupivši pred njega, smelo reče: ‘Ti, sudijo ljudi, trebalo bi da poznaš svoga Sudiju koji je na nebesima, i, poznavši Ga, da Mu se pokloniš. Poklonivši se istinitome Bogu, okreni se od lažnih bogova.’ Egeat mu odgovori: ‘Jesi li ti taj Andrej koji ruši hramove bogova i privlači ljude toj mađioničarskoj veri, što se nedavno pojavila, a koju rimski carevi narediše da se uništi?’
Sveti apostol smireno odgovori: "Rimski carevi još nisu spoznali da je Sin Božji, došavši radi spasenja roda ljudskog, jasno pokazao kako vaši idoli nisu bogovi, već nečisti duhovi, neprijatelji čovečanstva. Oni obmanjuju ljude, odvraćajući ih od Boga i navodeći na greh. Kada Bog, zbog greha, odvrati lice od ljudi, tada ih zli duhovi porobljavaju, sve dok duše njihove ne izađu iz tela, noseći sa sobom jedino teret grehova svojih."
Egeat na to odvrati: "Kada je vaš Isus propovedao te babske i šture reči, Jevreji Ga razapeše na krstu." Sveti Andrej mu odgovori: "O, kada bi samo mogao da spoznaš silu krsta! Sazdatelj roda ljudskog, iz neizmerne ljubavi prema nama, dobrovoljno je pretrpeo stradanje na krstu. On je unapred znao vreme Svoga stradanja, predskazao Svoje tridnevno vaskrsenje i, na poslednjoj večeri s nama, objavio izdajnika, kazujući budućnost kao prošlost. Dobrovoljno je otišao na mesto na kome će biti predan u ruke Jevrejima."
„Čudim se tebi, čoveku mudrom,“ reče Egeat, „da ti posleduješ Onome za koga priznaješ da je bio raspet na krstu, bilo dobrovoljno ili nevoljno.“
Sveti apostol smireno odgovori: „Velika je tajna svetoga krsta, i ako želiš da je čuješ, ja ću ti je kazati.“
Egeat na to uzvrati: „To nije tajna, nego kazna za zločince.“
Apostol, prosvetljen Duhom Svetim, reče: „Ta kazna je uistinu tajna ljudskog obnovljenja. Samo izvoli da me strpljivo saslušaš.“
„Saslušaću te strpljivo,“ reče carski namesnik, „ali ako ne uradiš ono što ti naređujem, tu istu tajnu krsta iskusiti ćeš na sebi.“
Sveti Andrej odgovori s nepokolebljivom verom: „Kada bih se bojao krsne smrti, onda ja nikada ne bih slavio krst.“
Namesnik, povređen gordošću, odgovori: „Kao što po svom bezumlju hvališ krst, tako se po svojoj drskosti ne bojiš smrti.“
Ikonografija opisuje pravila i propise na osnovu kojih freskopisac ili ikonopisac zna na koji način se predstavlja pojedina tema na ikonama ili freskama. Ovim načelima bi trebalo da se vodi svako ko se bavi freskopisom.
Kao prvi ugodnik Božji koji je sledio Isusa, nazvan je Prvozvani, a nakon Hristovog vaskrsenja i vaznesenja, primio je Duha Svetoga zajedno sa ostalim apostolima. Od Galilejskog mora do obala Dunava i Kijevskih gora, ostavio je neizbrisiv trag, propovedajući ljubav, veru i snagu krsta, čak i pred licem smrti, a 13. decembar kada ga molitveno proslavljamo, mnoge porodice u srpskim zemljma obeležavaju i kao krsnu slavu.
Ova tradicija je bila prisutna kod katoličkog stanovništva Balkana, gde je tetoviranje služilo za zaštitu žena od harema, a muškaraca od regrutacije u janjičare. Tetovirani Simboli su često bili povezani sa krstom. Iako se običaj uglavnom praktikovao među adolescentima, i danas ga je moguće videti kod starijih žena, kao trag drevnih običaja iz vremena Osmanskog carstva.
U ovom jevanđelju po Luki Isus Hrist razgovara sa učenicima i govori im da su odabrani da vide ono što su pre njih žarko želeli da vide carevi i proroci.
Sveti Teofan Zatvornik u svojojj misli za 23. ponedeljak po Pedesetnici podseća na važnost vere u Božje otkrivenje i na to da istina o Bogu dolazi isključivo iz Svetog pisma i apostolskih spisa. Prema njegovim rečima, sve što je potrebno da bi se razumela priroda Boga, plan spasenja i način života po Božjim zapovestima već je otkriveno kroz Jevanđelje i dela apostola. On nas poziva da se ne bavimo spekulacijama ili pokušajima da stvorimo vlastite ideje o Bogu, jer je Božanska istina već data.
Presveta Bogorodica mi je rekla da će se ispuniti sve što je zapisano u Svetom pismu. Dolazi treći svetski rat, 3/4 čovečanstva će biti uništeno, samo 1/4 ćovečanstva će biti spasena, pričala je Prepodobna Sofija Klisurska.
Pitanje koje nije jasno mnogima tiče se načina na koji se tradicija proslavljanja kućnog sveca prenosi na ženske članove porodice, posebno u slučajevima kada žena dolazi u novu porodicu, nakon braka.
Na današnji praznik, prisećamo se svedočanstava o događaju koji se odigrao pred ikonom Svetog velikomučenika Dimitrija u Solunu. Ovaj neobični susret sa svetiteljem, u trenutku kada su sile protiv pravoslavlja bile brojčano nadmoćnije, postao je simbol borbe za slobodu, veru i opstanak srpskog naroda.
Religija.rs vas poziva da kroz svoje fotografije zabeležite najvažniji trenutak hrišćanskog života i osvojite zlatne darove koji, pored materijalne, nose i duhovnu vrednost, jer doprinose očuvanju bogate pravoslavne tradicije.
Prema hrišćanskom učenju, osim dvanaest velikih apostola, Gospod je izabrao još i sedamdeset drugih, malih apostola, i poslao ih na propoved Jevanđelja.
U vreme cara Iroda, kada su nevina deca stradala, ovo dvoje svetitelja postali su svedoci patnji, ali i čudesa. Njihov život obasjan je Božjom milošću, a danas ih vernici proslavljaju kao simbole nade i roditeljske ljubavi.
Sveti Teofan Zatvornik nas 13. utorka po Pedesetnici podseća da svaki vernik nosi tu istu odgovornost. Pozvan je da sledi Hrista, da se trudi nad sobom, da isceljuje svoje duhovne rane, suzbija grehovne navike i pomaže bližnjima, čineći time prvi korak ka putu spasenja.
Jedan od najznačajnijih praznika u srpskom pravoslavnom kalendaru nosi poruku o hrabrosti, veri i mučeništvu svetitelja koji je svedočio istinu čak i po cenu života.
Kada je oslepljen u hramu na Ovčem polju javio mu se Sveti Nikola, pokazao njegove oči i rekao: "Stefane, ne boj se, evo tvojih očiju na mome dlanu, u svoje vreme ja ću ti ih vratiti”.
Ove godine, kao i kroz vekove svakog 4. decembra, slavimo veličanstveni trenutak kada je trogodišnja Djeva Marija u pratnji svetih roditelja, kročila u Božji hram, obasjana svetlom anđela i pesmama devojačkih horova.
Od zaštitnika pomoraca i siromašnih do svetitelja čudotvorca čija dela milosrđa nadahnjuju milione vernika širom sveta, Sveti Nikola ostaje uzor nepokolebljive vere, ljubavi i dobrote. Njegov život, prožet blagošću i predanošću Gospodu, zauvek je urezan u pravoslavnu tradiciju.
U svetinji nadomak Mionice, „najluđa noć“ postaje prilika za duhovnu obnovu i liturgijsko slavlje, daleko od greha i svetovnih iskušenja, kroz molitvu, pričešće i smirenje, dok svet izdiše pod teretom „greha, bluda i Sodome“.
Iako je smenjen, Strikland je nastavio sa javnim kritikama i pozvao crkvene lidera da se bore za očuvanje vere i tradicije, ističući ozbiljnu duhovnu opasnost koja preti Crkvi.
Nastojatelj manastira u blizini Novog Pazara, otac Gavrilo, govori o obnovi koja traje decenijama i ističe da je sve veći broj vernika koji dolaze na liturgije i pričešće najjači dokaz duhovnog buđenja, kome je doprineo povratak veronauke u škole.
Sedam godina lekari su pratili rupicu na srcu male Natalije, upozoravajući na moguće posledice. Međutim, posle treće posete manastiru Tumane, dogodilo se nešto što su svi smatrali nemogućim, a Mirjana Krstić iz Kačareva svedoči o snazi veri koja je promenila sudbinu njene ćerke.
Ovaj ženski pravoslavni manastir se nalazi u podnožju Kučajskih planina, pored sela Senja kod Ćuprije. Manastir pripada Eparhiji braničevskoj Srpske pravoslavne crkve (SPC).
Iako optužen bezdušno i mučen, Sveti Nektarije je verovao u Božju pravdu, a jedan događaj iz njegovog života govori o neizmernoj veri i snazi praštanja koje svetitelj nudi svim vernicima, bez obzira na nepravdu i zlo.
Vernici iz Srbije, Crne Gore i rasejanja okupili su se u duhovno uzvišenoj atmosferi Visokih Dečana kako bi zajedno proslavili ktitorsku slavu u molitvenom prisustvu episkopa i mitropolita.