OSTROG DOBIO NOVOG MONAHA: Evo koje ime je mitropolit Joanikije dodelio iskušeniku
Po večernjem bogosluženju, mitropolit Joanikije je zamonašio iskušenika i poželeo mu sreću na njegovom monaškom putovanju.
Iako su ga pratili zli jezici turskih vlasti i poturčenih, Sveti Vasilije Ostroški nikada nije prestao sa misijom pomoći svom narodu. Njegov život je bio neprestan put duhovnog otpora, bežanja pred opasnostima, ali i stalnog povratka da bi sačuvao pravoslavlje u Hercegovini, Crnoj Gori i širem Balkanu.
U svakom vremenu i među svim narodima, Bog, koji ljubi sve ljude, daruje Crkvi svoje svetitelje. Njihov zadatak je da prosvećuju, osvećuju i vode verni narod na njegovom putu ka Carstvu nebeskom. Tako je i u srpskom narodu, od kada je postao narod Hristov, Gospod neprestano davao svetitelje koji su svedočili Njegovu slavu i pomagali pravoslavnima da kroz veru pronađu spasenje i duhovno prosvetljenje.
Bog je kroz vekove darivao srpskoj zemlji mnoge velike svetitelje, kako u vremenima slobode, tako i u teškim danima ropstva. Među tim svetiteljima, posebnu ulogu zauzima Sveti Vasilije Ostroški, čudotvorac Zahumski, koga je Gospod dao srpskom narodu u doba turskog ropstva kao svetionik vere i nade.
Sveti Vasilije Ostroški rođen je u Humskoj zemlji, današnjoj Hercegovini, koja je nekada bila pod duhovnom upravom Svetog Save pre njegovog odlaska na Svetu Goru. Po povratku, Sveti Sava je u ovom kraju osnovao Zahumsku episkopiju, koja je kasnije poverena Svetom Vasiliju, u svojstvu njenog mitropolita. Međutim, pre nego što govorimo o njegovoj arhijerejskoj službi, treba osvetliti njegov sveti život i dela koja su ga urezala u srpsku istoriju i duhovnost.
Sveti Vasilije Ostroški rođen je 28. decembra 1610. godine u selu Mrkonjić u Popovom Polju, u porodici pobožnih i predanih pravoslavaca, Petra i Anastasije Jovanović. Na krštenju mu dadoše ime Stojan, a njegovi roditelji posvetiše se tome da ga od malena uče strahu Božijem i svakoj dobroti. Blaženi Stojan već u detinjstvu pokazivao je bistar um i duboku pobožnost, a njegova duša bila je celim bićem okrenuta Bogu.
Prvu školu vrlina i pobožnosti prošao je u svom domu, gde se više mislilo o Bogu i duhovnim vrednostima nego o prolaznim stvarima ovoga sveta. Njegova druga škola bila je post, molitva i verno prisustvovanje bogosluženjima. Iako mlad, Stojan je neizostavno odlazio na crkvene službe. Ulazeći u hram, s poštovanjem bi pravio metanije, celivao crkveni pod, sveti krst i ikone. Na svetoj Liturgiji stajao je sa strahopoštovanjem, verom i ljubavlju, kao pred samim Božijim prestolom.
Njegov život odlikovala je smirenost, ozbiljnost i duboka milostivost. Iako je poticao iz siromašne porodice koja je jedva imala dovoljno hleba, Stojan nikada nije jeo sam. Čak i ono malo što je imao delio je sa drugima, naročito kada je čuvao ovce zajedno sa drugim čobanima. Njegova nesebičnost, posvećenost Bogu i vera koja se ogledala u svakom delu već tada su pokazivale da je pred njim put svetosti.
Mladi Stojan, još od detinjstva poznat po pobožnosti i mudrosti, ubrzo je postao meta zavisti i mržnje nekih zlonamernih suseda, otpadnika od vere i poturčenjaka. Njihova netrpeljivost prema njegovoj svetlosti i veri bila je prvo iskušenje koje je morao da pretrpi, a pred njim su bila još mnoga. Da bi ga zaštitili od neprijatelja, ali i pružili priliku da se obrazuje, njegovi roditelji odlučili su da ga odvedu u manastir Zavala, posvećen Vavedenju Presvete Bogorodice. U tom manastiru, poznatom širom Hercegovine, iguman je bio njegov stric, otac Serafim.
Manastir Zavala bio je stecište učenih monaha i dom bogate riznice knjiga. Tu je Stojan, posvećen i željan znanja, naučio mudrosti Svetog Pisma i Svetih Otaca, kao i svetskim naukama koje su mu bile dostupne. Čitanjem svetih knjiga, njegova duša planula je ljubavlju prema Bogu i monaškom životu, te je ubrzo u njemu sazrela želja da se zamonaši.
Nakon nekog vremena, Stojan je prešao u manastir Tvrdoš, posvećen Uspenju Presvete Bogorodice, smešten u Trebinjskom kraju, gde je bilo sedište Trebinjske eparhije. U ovom svetilištu njegova ljubav prema monaškom životu dodatno je procvetala, a on je intenzivirao svoje podvige – post, bdenje i molitvu. Konačno, donoseći svesnu i duboku odluku, primio je monaški čin i dobio ime Vasilije, kao podsećanje i nadahnuće da se u svom životu ugleda na Svetog Vasilija Velikog.
Kao monah Vasilije, u manastiru je provodio dane u pobožnosti, trudovima i čistoti, dok ga je blagodatna služba približavala Bogu. Nedugo zatim, bio je rukopoložen za đakona, a potom i sveštenika. Sa svakom verom i predanošću služio je pred Božijim prestolom, posvećen molitvi i duhovnom usavršavanju.
Posle nekog vremena, put ga je odveo u Crnu Goru, kod mitropolita cetinjskog Mardarija. Ipak, među njima je došlo do neslaganja oko jednog značajnog pitanja, koje će kasnije odrediti tok njegovog života i služenja.
U to teško i turbulentno vreme, kada su pravoslavni krajevi zapadne Hercegovine, Crne Gore i Primorja bili izloženi nevoljama i stradanjima, pojavio se još jedan izazov – latinska propaganda. Rimski klirici, poznati kao jezuiti, slati su iz Rima s ciljem da iskoriste teskobu pravoslavnog naroda i pridobiju ga za potčinjenost papskoj vlasti. Njihovo delovanje bilo je tiho, ali podmuklo, šireći unijatske ideje među narodom koji je već bio na ivici opstanka.
Međutim, među pravoslavnim narodom stajao je čvrst i postojan stub vere – blaženi Vasilije. Njegova ljubav prema Crkvi Hristovoj i neustrašivost u odbrani pravoslavlja bile su svetionik nade u tim mračnim vremenima. Vasilije je neprestano upozoravao mitropolita Mardarija na opasnost od unijatske propagande i podsticao ga da odlučno ustane u odbranu vere. No, mitropolit nije delio njegovu revnost – bio je popustljiv prema Latinskoj crkvi, pa čak i klevetao svetitelja pred narodom. Ipak, narod, poznavajući čistotu i svetost Vasilijevog života, nije poverovao tim lažima.
Da bi izbegao zlobu i spletkarenje, blaženi Vasilije se povukao u svoj manastir Tvrdoš. Iako udaljen, nije prestajao svoju misiju. Iz svoje molitvene kelije sagledavao je patnje pravoslavnog naroda, koji je trpeo pod teškim turskim ropstvom, siromaštvom, strahom od zulumćara i opasnostima od unijatske propagande. Njegove molitve Bogu bile su neprekidne, ispunjene suzama, moleći za spasenje svog naroda.
Kao arhimandrit, nije ostao zatvoren unutar zidina manastira. Poput Svetog Save, koji je hrabro izlazio među narod, Vasilije je krenuo među ljude, obilazeći hercegovačka sela i domove. U srcima onih koje je sretao budio je nadu i veru, hrabrio ih u strpljenju i trpljenju, i pomagao siromašnima i ucveljenima. Služio je svetu liturgiju i svete tajne, ne samo u manastiru, već i na svakom mestu gde je bio potreban.
Turci su ga nazivali "rajina bogomoljac", ne shvatajući da je njegovo ime postalo sinonim za duhovnog pastira, prosvetitelja i zaštitnika pravoslavlja. Njegova neustrašiva služba i ljubav prema narodu učinili su ga svetionikom vere u najtežim vremenima, dok ga je narod sa zahvalnošću nazivao revniteljem pravoslavlja.
Apostolski rad i neustrašiva borba za očuvanje vere Svetog Vasilija izazvali su neprijateljstvo kod tamošnjih poturčenjaka. Njihova mržnja rasla je do te mere da su tražili priliku da ga liše života. Da bi izbegao ovu pretnju i nastavio da pomaže svom narodu, Sveti Vasilije odlučio je da otputuje u pravoslavnu Rusiju, zemlju poznatu po svojoj vernosti pravoslavlju i podršci stradalnom narodu.
Po povratku iz Rusije, doneo je brojne darove za osiromašene crkve i narod – svete odežde, bogoslužbene knjige i novac. Ovi darovi omogućili su mu da obnovi zapuštene hramove širom Hercegovine, pomaže potrebite i siromašne, ali i da otvara narodne škole u manastiru Tvrdoš i pri parohijskim crkvama. Njegov rad bio je istinski ktitorski, podsećajući na zadužbine Nemanjića, a u tom poduhvatu oslanjao se i na podršku svoje sabraće jeromonaha i parohijskih sveštenika.
Ipak, neprijatelji vere nisu mirovali. Njegova posvećenost pravoslavlju i neumorna pastirska delatnost dodatno su raspirili mržnju i nasilje, kako među poturčenjacima, tako i među agentima latinske unije. Svetitelj je ponovo bio prinuđen da se skloni iz rodnih krajeva, ali njegova misija nije stajala.
Ovog puta odlučio je da otputuje u Svetu goru, duhovni svetionik pravoslavlja. Na svom putu, krenuvši iz Tvrdoša, posetio je manastir Moraču, a potom prešao preko Vasojevića i Budimlje do manastira Đurđevi Stupovi. Njegovo putovanje nastavilo se do Peći, gde se susreo sa tadašnjim pećkim patrijarhom Paisijem Janjevcem. Pred patrijarhom je iskreno govorio o stradanjima i teškom stanju pravoslavnih Srba u Hercegovini – o turskim zulumima, siromaštvu i unijatskoj propagandi.
Patrijarh Paisije, prepoznajući duhovne vrline i hrabrost Svetog Vasilija, bio je impresioniran njegovim dosadašnjim delovanjem. Odlučio je da ga podrži u njegovoj želji da poseti Svetu Goru, ali mu je dao savet da se vrati u Peć. Patrijarh je prepoznao da je Sveti Vasilije upravo taj čovek koji može doneti utehu i duhovno vođstvo napaćenom narodu Zahumlja. Blagoslovio ga je i poslao dalje na njegovom svetom putu, verujući da će njegovo delovanje doneti plodove koji će osnažiti pravoslavni narod u najtežim trenucima.
Sveti Vasilije mirno je stigao na Svetu Goru i u tom duhovnom utočištu proveo godinu dana. Obišao je mnoge manastire i skitove, učeći od podvižnika i pustinjaka koji su svojim životom svedočili snagu vere i molitve. Najviše vremena proveo je u srpskom manastiru Hilandaru, gde je delio svakodnevicu sa srpskim monasima i pronalazio duhovnu snagu za svoju misiju.
Po povratku iz Svete Gore, Sveti Vasilije ponovo se uputio u Peć, gde se obratio patrijarhu Paisiju. Patrijarh je tada sazvao sabor arhijereja, i na praznik Preobraženja Gospodnjeg 1638. godine, Vasilije je hirotonisan za episkopa i postavljen za mitropolita trebinjskog, sa sedištem u manastiru Tvrdošu. Iako je imao tek nepunih trideset godina, svetost njegovog života i velika potreba Crkve u teškim vremenima učinili su ga dostojnim ovog uzvišenog čina.
Vrativši se u Tvrdoš, Sveti Vasilije bio je dočekan s velikom radošću od pravoslavnog naroda. Odmah je nastavio svoj pastirski rad, bez obzira na opasnosti koje su mu pretili sa svih strana. Njegova arhipastirska služba bila je obeležena neumornim putovanjima po celoj eparhiji, gde je nepokolebljivo širio reč Božju i snagu molitve.
Njegove molitve ubrzo su postale poznate po svojoj moći – već tada je počeo činiti čudesna isceljenja i pokazivati darove čudotvorstva. Narod ga je doživljavao kao svetitelja, uverivši se mnogo puta u njegov sveti život, prozorljivost i milost koju je Bog preko njega darivao. Ljudi su dolazili iz svih krajeva, tražeći pomoć i utehu u različitim nevoljama i iskušenjima. Sveti Vasilije svakome je pružao milostivu pomoć – molitvom, duhovnim savetima i, često, delima milosrđa.
Njegova ljubav prema narodu i Crkvi bila je neiscrpna. Podsticao je ljude na dobročinstvo, obnavljanje svetih hramova i pomaganje bližnjima. Sa bogatim dobrotvorom Stefanom Vladislavićem i tadašnjim igumanom Tvrdoša, Venijaminom, uspeo je da obnovi manastir Tvrdoš i vrati mu nekadašnji sjaj. Taj manastir postao je ne samo njegov dom, već i duhovni centar gde su mnogi pronalazili snagu, utehu i nadu u najtežim trenucima.
U vreme kada su Turci ubili mitropolita Istočno-hercegovačkog, Paisija Trebješanina, čije je sedište bilo u okolini današnjeg Nikšića, srpskom Crkvom rukovodio je patrijarh Gavrilo Rajić (1648–1656). Ovaj veliki duhovnik kasnije je stradao kao sveštenomučenik, ali je tokom svog službovanja ostavio neizbrisiv trag. Nakon upražnjene stolice mitropolita, sveti patrijarh Gavrilo postavio je svetog Vasilija Ostroškog, tadašnjeg mitropolita Zahumskog, na čelo Istočno-hercegovačke eparhije. Odluku o tome saopštio je u patrijarškoj gramatiiji, obraćajući se monaštvu, sveštenstvu i vernom narodu:
„Smernost moja piše u bogospasenu eparhiju, koja se zove Nikšić, Plana, Kolašinoviće i Morača, to jest kadiluk prijepoljski... Dadoh i blagoslovih ovu eparhiju Vladici Zahumskom, svetom Vasiliju, da je vodi i čuva, kao što su to činili njegovi sveti prethodnici, Vladika Maksim i Vladika Paisije, neka im je večan spomen. Primite ga s ljubavlju i poštovanjem, kao zakonitog mitropolita, da biste zadobili blagoslov Gospoda Boga i pokrov Prečiste Bogorodice na vaše domove i porodice.“
Ova eparhija, poznata i kao Mileševska ili Petrova, u stvari je istočni deo drevne Zahumske mitropolije. Još tokom obnove Pećke patrijaršije, patrijarh Makarije Sokolović (1557–1574) podelio je Zahumsku eparhiju na istočnu, sa sedištem u Mileševi, i zapadnu, sa sedištem u Trebinju. Sveti Vasilije je sada preuzeo istočni deo eparhije, koji se često nazivao Onogoška mitropolija, prema starom nazivu za Nikšić.
Iako je postavljen za mitropolita Istočno-hercegovačke eparhije, Sveti Vasilije nije odmah prešao u Onogošt, već je neko vreme nastavio da upravlja iz manastira Tvrdoša, svog dotadašnjeg prebivališta. Tek kasnije se preselio u novu mitropoliju, gde je neumorno nastavio svoj arhipastirski rad. Njegovo služenje bilo je vođeno ljubavlju prema Bogu i narodu, a njegov rad ostavio je neizbrisiv pečat u srcima vernih ovog kraja.
U vremenu velikih nevolja, kada su Turci pojačali pritisak na srpski narod, život je postao nepodnošljiv. Njihovi vojnici, predvođeni zloglasnim Ali-agom, pljačkali su crkve i manastire, razarali sela, a narod, prestravljen i obespravljen, bežao je u zbegove. Mnogi su završavali u ropstvu, dok su zemlju zahvatili glad i očaj, gori od egipatskog ropstva opisivanog u Svetom pismu. Hercegovački sandžak-beg svojom surovošću dodatno je produbljivao narodnu patnju, pogubivši sve viđene prvake tog kraja.
Sveti Vasilije Ostroški, koji je voleo da boravi u manastiru Svetog Apostola Luke u Župi nikšićkoj, obnovio je manastir Svetog velikomučenika Dimitrija u selu Pope, kraj Onogošta, i tamo je često prebivao. Ipak, zbog turskih progona bio je prinuđen da napusti svoje novo sedište. Tada se povukao u jedno skrovito mesto – pećinu pod planinom Zagaračom, u Pješivcima. U toj tišini prirode i osami, svetitelj je uredio keliju i nameravao da se zadrži duže, tražeći mir za molitvu i utehu za svoju pastvu.
Međutim, kada su stariji ljudi iz tog kraja saznali za njegov boravak, došli su da ga posavetuju. Njihova iskrena briga i reči naveli su svetitelja da promeni plan. Savetovali su mu da pređe u manastir Ostrog, gde bi bio bolje zaštićen i bliže narodu kojem je bio potreban. Sveti Vasilije posluša njihov savet i tako započe svoje služenje u Ostrogu, gde će njegova svetost i predanost postati simbol utehe i vere za mnoge generacije vernika.
Po večernjem bogosluženju, mitropolit Joanikije je zamonašio iskušenika i poželeo mu sreću na njegovom monaškom putovanju. Arhitektura manastirske crkve odražava njen specifičan položaj, stvarajući utisak isposničkog prebivališta. Kada je umro, otkriveno je da je njegovoj savršenoj pokajanosti i ljubavi prema Bogu pripisan blagoslov, a sin je otkrio da su njegove mošti svete. Sveti sinod RPC doneo odluku koja je izazvala buru među vernicima – nekadašnji bliski saradnik patrijarha Kirila suočen s optužbama za način života nespojiv s monaškim zavetima, dok mu je nova crkvena služba određena daleko od Rusije. Ukoliko niste u mogućnosti da posvetite svetinju nadomak Srbije ovom velikom svecu se možete pomoliti sledećim rečima. U crnogorsku svetinju se uputila nakon dužeg vremenskog perioda, kako bi se pomolila Svetom Vasiliju Ostroškom. Po svedočenjima vernog naroda, za svetinju u Crnoj Gori vezuje se nebrojano isceljenja i čuda, a spas pronalaze pronalaze i vernici drugih religija, koji iskreno pristupaju moštima Svetog Vasilija Ostroškog. Granata ispaljena sa ciljem da uništi ovo sveto mesto, prošla kroz ogradu i ušla u crkvu, ali nikada nije eksplodirala – analiza posle rata pokazala je da je bila potpuno ispravna. Od mnogih spisa ovog svetog oca sačuvana je njegova katihetika, koje potvrđuje veru i praksu pravoslavlja do dana današnjega. Telo mu je sahranjeno u kovčegu od mermera i smaragda. Glava mu se nalazi u Svetoj lavri na Peloponezu. Kada je veliki apostol Pavle postavljao mnoge episkope za razne krajeve sveta, tada je postavio i Aristovula za britanskog episkopa. Sva sedmorica, sem Agapija, su bili sasvim mladi ljudi, a još nisu bili hrišćani, niti su se ikad krstili vodom, ali njihovo krštenje je bilo krvlju. Uzbudljive vesti za filmske fanove i poštovaoce kontroverznog hita „Stradanje Hristovo“! Na svakom od elemenata igre stoji opis koliko poena nosi, kao i koje su sposobnosti karte u samoj igri. Primećujući teške okolnosti u kojima ljudi odrastaju, kao i ekonomsku krizu, mati Serafima dodaje da je svaki novi dan i mala uspešna borba dokaz postojanja heroja današnjice. Svetinja podignuta na mestu stradanja, postaje simbol molitve i sabornosti – mitropolit kruševački osveštao poslednji krst, a prve liturgije uskoro će odjeknuti sa Bagdale. Pod maskom pobožnosti krije se obmana – dvojica samozvanaca, bez blagoslova i kanonskog priznanja, obavljaju bogosluženja i zbunjuju vernike. Mitropolija nemačka Grčke pravoslavne crkve upozorava: čuvajte se onih koji nisu deo kanonskih pravoslavnih crkava. Priča o veri, ljubavi i čudu koje se desilo kada je nevreme ugasilo sva svetla, a u srcu jednog dečaka zablistala neugasiva svetlost. U zemlji u kojoj su vekovima zajedno živeli Srbi, Bošnjaci i Hrvati, episkop bihaćko-petrovački upućuje snažan apel za mir i međusobno poštovanje, podsećajući da su prošlost i budućnost svih naroda neraskidivo povezane.
OSTROG DOBIO NOVOG MONAHA: Evo koje ime je mitropolit Joanikije dodelio iskušeniku
OVDE JE SVOJ BOŽANSKI PUT ZAPOČEO SVETI VASILIJE OSTROŠKI: Po ugledu na ovaj manastir podigao je Ostrog
MONAH SE ZAMONAŠIO, PA OTIŠAO IZ MANASTIRA: Kada mu je sin na plaži rekao jednu stvar, odmah se vratio na Svetu goru
ŠOKANTAN OBRT U VRHU RUSKE PRAVOSLAVNE CRKVE: Penzionisan mitropolit Ilarion, koga su mnogi videli kao budućeg patrijarha
SNAŽNA MOLITVA SVETOM VASILIJU OSTROŠKOM: Božanske reči koje treba uputiti velikom srpskom svetitelju
"IZ SNA SU ME PROBUDILI KORACI, ZNALA SAM KO HODA": Neverovatno svedočenje Beograđanke koja je otišla na Ostrog i tamo doživela čudo
BOLESNI OZDRAVILI, A ATEISTI POVEROVALI: Ispovesti iz manastira Ostrog, bili otpisani u medicini pa izlečeni u svetinji
ZAPANJUJUĆE ČUDO IZ DRUGOG SVETSKOG RATA U MANASTIRU OSTROG: Monah Roman svedoči o tome kako je Sveti Vasilije sprečio katastrofu u svetinji (VIDEO)
TRIPUT ZBACIVAN S PRESTOLA I SLAT U PROGONSTVO: Danas je Sveti Kiril Jerusalimski
DANAS JE VELIKI PRAZNIK I CRNO SLOVO: Slavimo Svetog Aleksija, Čoveka Božjeg!
PREVEO U HRIŠĆANSTVO NAROD OD KOJEG JE PRE TOGA PRETRPEO NEOPISIVE MUKE: Danas je Sveti apostol Aristovul Britanski
DUGO ZAJEDNO U OKOVIMA TAMNOVALI I MUČENI, ALI SE HRISTA NISU ODREKLI: Danas su Sveti mučenik Agapije i drugi s njim
GLUMCA KOJI JE GLUMIO HRISTA UDARIO GROM: Doneta neočekivana odluka, snima se nastavak filma koji je uzburkao ceo svet
DRUŠTVENA IGRA KAKVU JOŠ NISTE VIDELI: Na kartama su sveci, svetinje i molitve, a jedan potez igrače vodi u propast
"MEĐU HEROJIMA DANAŠNJICE SE ISTIČU ONE" Mati Serafima objasnila ko su stubovi novog doba
SVETLOST VERE ZASIJALA NA VIDIKOVCU KRUŠEVCA: Vladika David osveštao šesti krst koji je podignut na hram Svetih Arhangela (VIDEO)
„PAŽNJA! POJAVILI SU SE LAŽNI SVETOGORCI I EPISKOPI KOJI OBMANJUJU PRAVOSLAVNI NAROD“: Vladika Avgustin upozorava vernike da ne nasedaju na prevare
JANKOVA TAJNA U OLUJNOJ NOĆI: Pravoslavna pripovetka za decu
„NE DOZVOLIMO DA NAS BRAT MRZI, A TUĐIN VOLI!“: Vapaj vladike Sergija za slogu u vremenu teških iskušenja