"TO NIJE STAV PATRIJARHA PORFIRIJA": Demanti Informativne službe Srpske pravoslavne crkve
Saopštenje SPC vam prenosimo u celosti.
Nakon oštrih reakcija na njegove tekstove, zajedničkog pisma šestorice vladika i medijskih spekulacija, mitropolit David ponovo se oglasio, jasno poručujući da ostaje dosledan svojim stavovima i da ne dozvoljava manipulacije njegovim rečima i delima.
U vremenu kada se svaka reč meri ne samo po svojoj težini, već i po odjeku koji ostavlja u dušama onih koji je slušaju, glas vladike kruševačkog Davida uzdigao se iznad bura svakodnevnih dešavanja, donoseći pogled pastira na zbivanja u srpskom društvu.
Njegov autorski tekst, nastao kao osvrt na aktuelna iskušenja kroz koja prolaze narod i država, izazvao je talas reakcija – najpre u vidu komentara u medijima i na društvenim mrežama, a potom i kroz zajedničko pismo šestorice arhijereja Srpske pravoslavne crkve, u kojem su izražene rezerve prema njegovom izrazu i tumačenju događaja. To pismo potpisali su mitropolit nemački Grigorije, mitropolit crnogorsko-primorski Joanikije, mitropolit žički Justin, mitropolit zahumsko-hercegovački i primorski Dimitrije, arhiepiskop zapadnoamerički Maksim i episkop istočnoamerički Irinej.
Potom je usledio niz komentara koji su u javnom prostoru nastojali da ga prikažu kao onoga koji je, promišljajući svoje stavove, načinio zaokret, otvarajući vrata hramova studentima i srednjoškolcima. Međutim, episkop David, ostajući veran svojoj pastirskoj odgovornosti, ponovo se oglasio, demantujući pokušaje izvrtanja njegovih reči i dela, kao i nametanja tumačenja koja nisu u skladu sa njegovim istinskim stavom.
Novo obraćanje vladike kruševačkog Davida, protkano osećanjem duhovne odgovornosti i nepokolebljive vere u jedinstvo Crkve, jasno poručuje da se istina ne može krojiti po volji onih koji bi je prilagodili sopstvenim uverenjima, već da ona stoji kao neuzdrmana stena, kojoj se može prilaziti samo iskrenim srcem i čistim umom.
- Na razna saletanja od strane raznih saletača – takođe Mirko Perić (?!), Demanti koji to nije i "Ne bojte se, deco Svetog Save" (teologija.net) – dakle, saletanja od strane mojih neželjenih dušebrižnika, da promenim ili umekšam stav u svojim tekstovima objavljenim nedavno, povodom okupljanja raznih slojeva društva u Srbiji, uključujući studente i srednjoškolce, a usled nemilih dešavanja i pojava u državnoj zajednici od strane izazivača tenzija koje Srbiji prete opštim haosom, ponovo demantujem sve ono što mi se nasilno stavlja u um, na jezik i na dušu - istakao je na početku svog novog obraćanja vladika kruševački, a potom nastavio:
- Kad ovo kažem, mislim na činjenicu da se po mojim tekstovima rovari bez obaziranja i stida, da se stvaraju konstrukti za spinove i da se prekrajaju monolitne misaone celine, da se u njih učitavaju razna tuđa moralisanja i zanovetanja, te i da se pribegava nasilnom pribrajanju mene samog šestorici episkopa, i to sa nekakvim svojstvom i ingerencijom sedmog...
S tim u vezi, ali i u vezi sa onima "koji love moju dušu", tojest lukavstvima me stavljaju u kontekst pokajnika i nekoga ko je u međuvremenu promenio lične stavove prijemom studenata i srednjoškolaca u kruševačke crkvene hramove (Lazarica, hram Svetoga Đorđa i Bogorodica na Rasini), reći ćemo sledeće: ovde se radi o ispunjenju pisane molbe onih studenata koji su krenuli prema Nišu, i koji su uputili molbu svešteniku u Kruševcu da prisustvuju svetoj Liturgiji i pričeste se, da celivaju ikone i da budu ispraćeni kađenjem i zvonima.
Sve im je to bilo udovoljeno kao onima koji su nam se u svojoj pisanoj molbi predstavili rečima „Vaša duhovna deca“! Prema tome, želju naše duhovne dece ja sam kao nadležni arhijerej ispunio, i to sa svešću da se radi o našoj deci i da su naši hramovi otvoreni za njih, baš kao i za sve druge ljude koje hramovi privlače.
Ovaj događaj ne može biti u suprotnosti sa stavovima koje sam izneo u svojim tekstovima na temu nemilih zbivanja koja se dešavaju u poslednje vreme u našoj zemlji. U skladu sa svojom savešću i mišljenjem, ja nisam imao pravo da ne postupim pastirski, kao i u vezi sa otvorenim crkvenim hramovima. Drugo, postajući arhijerej, ja nisam automatski postao i neko ko ne može da greši, po rečima Mirka Perića (?!).
Prethodno sam, kao čovek, od svoga rođenja bio pogrešiv, ali sam mogao da se plašim (reč istoga), no ja nemam razloga da se plašim zbog ovoga što mi se sada i ovde dešava! Pogotovu se neću plašiti zbog ujdurme raznih veštaka koji svoj jezik okreću kao neko verbalno motovilo oko mene, eda bi me celog obmotali paučinom svojih spinova i sofizama.
U Crkvi Hristovoj, istina nije stvar trenutnih vetrova ni ličnih tumačenja, već nepromenljivo svedočanstvo vere, utkano u vekovni poredak sabornosti i ljubavi. Reči episkopa kruševačkog Davida, bez obzira na odjek u javnosti, ostaju deo jedne dublje i neprolazne stvarnosti – one u kojoj pastir, ma koliko osporavan, ne prestaje da nosi odgovornost pred Bogom i svojim narodom. Jer u Crkvi, svaka reč i svaki čin moraju biti izrečeni i učinjeni u duhu istine, ne strahujući od ljudskih sudova, već stojeći pred jedinim Sudijom, u čijoj svetlosti svaka pomisao i namera dolazi do svog razjašnjenja.
Saopštenje SPC vam prenosimo u celosti. Jedan od predstavnika Studentskog parlamenta 1996/97, Dušan Mišković podseća na ključnu ulogu Srpske pravoslavne crkve u protestima devedesetih i upoređuje tadašnje odnose studenata i Crkve sa današnjom situacijom. U emotivnom obraćanju, mitropolit kruševački David otkriva motive zlonamernih napisa i poziva na čitanje celokupnog njegovog autorskog teksta kako bi se otkrila istina koja je iza medijske igre. U reakciji na optužbe koje su se pojavile u javnosti, arhijereji Srpske pravoslavne crkve apelovali na odgovorno izveštavanje, poštovanje mladih i očuvanje dostojanstva u društvu, pozivajući na ljubav, pravdu i jedinstvo u Crkvi.
Ne pristajem da me iko ni milom niti silom ubraja u društvo „šestorice episkopa“, koji su zajedničkim pismom izneli svoje lično mišljenje i uverenje o studentskim protestima i mom teološkom jeziku, istovremeno sugerišući da bi istovetan njihovom mišljenju o ovoj aktuelnoj temi trebalo da bude i stav SPC, eda bi on postao jedinstven i saboran, tojest saobrazan njihovom obrascu, obrascu „šestorice episkopa“.
Elem, što se tiče mene i mojih stavova, ispoljenih u mojim tekstovima, braniću ih i braniti, suprotstavljajući se njihovom krivotvorenju i zloupotrebi. Zato ponovo podsećam sve osvetnike, krivokletnike, tužitelje i podmetače spinova, da treba, pažljivo i hladne glave, da ponovo pročitaju u mojim tekstovima bar ona mesta koja ih dovode do samoobmane i ponovnih osveta! Zašto osveta?! Zbog pretrpljenih višestrukih teoloških poraza!
Ako li nastave da se sa tolikom ostrašćenošću okomljuju na mene i da podmeću spinove za ko zna čiji račun, samo će izigravati inkvizitore za svoj groš. I dalje će izmišljati argumente da bi ih sofistički učitavali u moj tekst, odnosno tekstove, čime će "jezicima svojim obmanjivati" sebe i druge?! I tu je kraj - zaključuje vladika kruševački David.
"TO NIJE STAV PATRIJARHA PORFIRIJA": Demanti Informativne službe Srpske pravoslavne crkve
ZVIŽDUCI PATRIJARHU PAVLU BILI SU UVOD U STRADANJE NARODA: Lekcije iz prošlosti koje sadašnji studenti ne žele da čuju
“PROTESTUJEM I DEMANTUJEM!”: Oštra reakcija vladike kruševačkog na pokušaj diskreditacije njegovog imena
ŠESTORICA VLADIKA SPC POBUNILI SE PROTIV ISTUPA VLADIKE KRUŠEVAČKOG DAVIDA: “Uvređljivo je studente stavljati u kontekst srpskih ustaša!”
Nakon što su pojedini mediji objavili da je studentima onemogućen ulazak u portu hrama u Štitaru, oglasila se Eparhija šabačka i otkrila šta se zapravo dogodilo, optužujući jednog političkog aktivistu za pokušaj zloupotrebe svetinje u političke svrhe.
Nakon višenedeljnih tenzija i blokade nastave, protojerej dr Zoran Ranković upozorava da bezbednost i svetost prostora Fakulteta ugrožavaju nepoznati pojedinci, dok u saopštenju otkriva i šta je dogovoreno sa studentima – i zašto je svaka drugačija interpretacija obmana.
U Sabornoj crkvi u Beogradu održan je pomen stradalima u Martovskom pogromu 2004. godine, a episkop toplički Petar uputio je snažnu poruku o veri, sećanju i nadi u vaskrsenje.
U vremenu Vaskršnjeg posta, Srpska pravoslavna crkva poziva na bratstvo, unutrašnje pročišćenje i izgradnju međusobnog poverenja, naglašavajući značaj duhovnog pomirenja i socijalne odgovornosti.
Na Nedelju svih svetih, u hramu Rođenja Hristovog služena je sveta liturgija, a zatim osveštani i temelji budućeg parohijskog doma – duhovnog centra koji će postati oslonac vernicima ovog kraja i mesto hrišćanskog sabranja.
U Nacionalnom muzeju istorije Rumunije otvorena je potresna izložba o najugroženijim svetinjama Evrope – manastirima na Kosovu i Metohiji koji, uprkos nasilju i pokušajima brisanja, ostaju stubovi pravoslavne vere i identiteta jednog naroda.
Snimak žene koja bez imalo griže savesti uzima novac sa svetih mesta izazvao je buru na mrežama. Dok traje post i vreme duhovnog čišćenja, opljačkane su još dve svetinje, a vernici sa zebnjom pitaju: gde nestaje strah Božiji?
Na dan kada Crkva slavi Svetog Petra Koriškog, čije mošti vekovima privlače verni narod u manastir Crna Reka, sabralo se mnoštvo ljudi i duhovnika u nadi da će u tišini ovog svetog mesta pronaći odgovore na pitanja koja ih muče i utehu koju svet ne može da pruži.
Manastir Svetog Gavrila ostaje živo sećanje na važnost očuvanja kulturnog i duhovnog nasleđa, kao i simbol istrajnosti.
Otac Saša je u nekoliko rečenica, kratko i precizno objasnio koji je to najbolji period za krštenje deteta, navodeći prednosti toga.
Patrijaršija s velikom zabrinutošću prati razvoj situacije, budući da su raketni napadi i oružani sukobi zabeleženi u neposrednoj blizini svetih mesta, što mogućnost njihovog uništenja više ne ostavlja u domenu teorije.
Đurđević objašnjava da svaka nedoumica, koja se tiče Crkve, treba da nas odvede do nadležnog episkopa, odnosno našeg sveštenika, koji će dalje videti šta treba da se radi i o tome nas obavestiti.
Đurđević objašnjava da svaka nedoumica, koja se tiče Crkve, treba da nas odvede do nadležnog episkopa, odnosno našeg sveštenika, koji će dalje videti šta treba da se radi i o tome nas obavestiti.
Iguman Dimitrije, je za sajt religija.rs izneo detalje o pojedinostima konak navodeći koliko gosti najduže mogu ostati.
Pripremljeno po uputstvima svetogorca iz skita Milopotamos, ovo jelo nije samo obrok – to je put ka tišini, blagosti i blagodati trpeze.