Aktuelno iz SPC 09.03.2025 | 16:15

STUDENTI IZAZVALI BURU MEĐU SRPSKIM VLADIKAMA! Mitropolit kruševački David poručuje: „Lovci na moju dušu lukavstvima me stavljaju u kontekst pokajnika“

Izvor: spc.rs
Autor: Saša Tošić
STUDENTI IZAZVALI BURU MEĐU SRPSKIM VLADIKAMA! Mitropolit kruševački David poručuje: „Lovci na moju dušu lukavstvima me stavljaju u kontekst pokajnika“
SPC/wikipedia

Nakon oštrih reakcija na njegove tekstove, zajedničkog pisma šestorice vladika i medijskih spekulacija, mitropolit David ponovo se oglasio, jasno poručujući da ostaje dosledan svojim stavovima i da ne dozvoljava manipulacije njegovim rečima i delima.

U vremenu kada se svaka reč meri ne samo po svojoj težini, već i po odjeku koji ostavlja u dušama onih koji je slušaju, glas vladike kruševačkog Davida uzdigao se iznad bura svakodnevnih dešavanja, donoseći pogled pastira na zbivanja u srpskom društvu.

Njegov autorski tekst, nastao kao osvrt na aktuelna iskušenja kroz koja prolaze narod i država, izazvao je talas reakcija – najpre u vidu komentara u medijima i na društvenim mrežama, a potom i kroz zajedničko pismo šestorice arhijereja Srpske pravoslavne crkve, u kojem su izražene rezerve prema njegovom izrazu i tumačenju događaja. To pismo potpisali su mitropolit nemački Grigorije, mitropolit crnogorsko-primorski Joanikije, mitropolit žički Justin, mitropolit zahumsko-hercegovački i primorski Dimitrije, arhiepiskop zapadnoamerički Maksim i episkop istočnoamerički Irinej.

Potom je usledio niz komentara koji su u javnom prostoru nastojali da ga prikažu kao onoga koji je, promišljajući svoje stavove, načinio zaokret, otvarajući vrata hramova studentima i srednjoškolcima. Međutim, episkop David, ostajući veran svojoj pastirskoj odgovornosti, ponovo se oglasio, demantujući pokušaje izvrtanja njegovih reči i dela, kao i nametanja tumačenja koja nisu u skladu sa njegovim istinskim stavom.

Foto: SPC
Vladika Kruševački David

Novo obraćanje vladike kruševačkog Davida, protkano osećanjem duhovne odgovornosti i nepokolebljive vere u jedinstvo Crkve, jasno poručuje da se istina ne može krojiti po volji onih koji bi je prilagodili sopstvenim uverenjima, već da ona stoji kao neuzdrmana stena, kojoj se može prilaziti samo iskrenim srcem i čistim umom.

- Na razna saletanja od strane raznih saletača – takođe Mirko Perić (?!), Demanti koji to nije i "Ne bojte se, deco Svetog Save" (teologija.net) – dakle, saletanja od strane mojih neželjenih dušebrižnika, da promenim ili umekšam stav u svojim tekstovima objavljenim nedavno, povodom okupljanja raznih slojeva društva u Srbiji, uključujući studente i srednjoškolce, a usled nemilih dešavanja i pojava u državnoj zajednici od strane izazivača tenzija koje Srbiji prete opštim haosom, ponovo demantujem sve ono što mi se nasilno stavlja u um, na jezik i na dušu - istakao je na početku svog novog obraćanja vladika kruševački, a potom nastavio:

- Kad ovo kažem, mislim na činjenicu da se po mojim tekstovima rovari bez obaziranja i stida, da se stvaraju konstrukti za spinove i da se prekrajaju monolitne misaone celine, da se u njih učitavaju razna tuđa moralisanja i zanovetanja, te i da se pribegava nasilnom pribrajanju mene samog šestorici episkopa, i to sa nekakvim svojstvom i ingerencijom sedmog...


Ne pristajem da me iko ni milom niti silom ubraja u društvo „šestorice episkopa“, koji su zajedničkim pismom izneli svoje lično mišljenje i uverenje o studentskim protestima i mom teološkom jeziku, istovremeno sugerišući da bi istovetan njihovom mišljenju o ovoj aktuelnoj temi trebalo da bude i stav SPC, eda bi on postao jedinstven i saboran, tojest saobrazan njihovom obrascu, obrascu „šestorice episkopa“.
Schutterstock/SPC/wikipedia
Pismo u kome su reči kritike upućene mitropolitu kruševačkom davidu, potpisali su: pismo potpisali su mitropolit nemački Grigorije, mitropolit crnogorsko-primorski Joanikije, mitropolit žički Justin, mitropolit zahumsko-hercegovački i primorski Dimitrije, arhiepiskop zapadnoamerički Maksim i episkop istočnoamerički Irinej

S tim u vezi, ali i u vezi sa onima "koji love moju dušu", tojest lukavstvima me stavljaju u kontekst pokajnika i nekoga ko je u međuvremenu promenio lične stavove prijemom studenata i srednjoškolaca u kruševačke crkvene hramove (Lazarica, hram Svetoga Đorđa i Bogorodica na Rasini), reći ćemo sledeće: ovde se radi o ispunjenju pisane molbe onih studenata koji su krenuli prema Nišu, i koji su uputili molbu svešteniku u Kruševcu da prisustvuju svetoj Liturgiji i pričeste se, da celivaju ikone i da budu ispraćeni kađenjem i zvonima.

Sve im je to bilo udovoljeno kao onima koji su nam se u svojoj pisanoj molbi predstavili rečima „Vaša duhovna deca“! Prema tome, želju naše duhovne dece ja sam kao nadležni arhijerej ispunio, i to sa svešću da se radi o našoj deci i da su naši hramovi otvoreni za njih, baš kao i za sve druge ljude koje hramovi privlače.

Ovaj događaj ne može biti u suprotnosti sa stavovima koje sam izneo u svojim tekstovima na temu nemilih zbivanja koja se dešavaju u poslednje vreme u našoj zemlji. U skladu sa svojom savešću i mišljenjem, ja nisam imao pravo da ne postupim pastirski, kao i u vezi sa otvorenim crkvenim hramovima. Drugo, postajući arhijerej, ja nisam automatski postao i neko ko ne može da greši, po rečima Mirka Perića (?!).

Prethodno sam, kao čovek, od svoga rođenja bio pogrešiv, ali sam mogao da se plašim (reč istoga), no ja nemam razloga da se plašim zbog ovoga što mi se sada i ovde dešava! Pogotovu se neću plašiti zbog ujdurme raznih veštaka koji svoj jezik okreću kao neko verbalno motovilo oko mene, eda bi me celog obmotali paučinom svojih spinova i sofizama.

ST/Nemanja Pančić, ATAImages
Sve je počelo osvrtom vladike Davida na aktuelna društvena dešavanja u Srbiji


Elem, što se tiče mene i mojih stavova, ispoljenih u mojim tekstovima, braniću ih i braniti, suprotstavljajući se njihovom krivotvorenju i zloupotrebi. Zato ponovo podsećam sve osvetnike, krivokletnike, tužitelje i podmetače spinova, da treba, pažljivo i hladne glave, da ponovo pročitaju u mojim tekstovima bar ona mesta koja ih dovode do samoobmane i ponovnih osveta! Zašto osveta?! Zbog pretrpljenih višestrukih teoloških poraza!

Ako li nastave da se sa tolikom ostrašćenošću okomljuju na mene i da podmeću spinove za ko zna čiji račun, samo će izigravati inkvizitore za svoj groš. I dalje će izmišljati argumente da bi ih sofistički učitavali u moj tekst, odnosno tekstove, čime će "jezicima svojim obmanjivati" sebe i druge?! I tu je kraj - zaključuje vladika kruševački David.

U Crkvi Hristovoj, istina nije stvar trenutnih vetrova ni ličnih tumačenja, već nepromenljivo svedočanstvo vere, utkano u vekovni poredak sabornosti i ljubavi. Reči episkopa kruševačkog Davida, bez obzira na odjek u javnosti, ostaju deo jedne dublje i neprolazne stvarnosti – one u kojoj pastir, ma koliko osporavan, ne prestaje da nosi odgovornost pred Bogom i svojim narodom. Jer u Crkvi, svaka reč i svaki čin moraju biti izrečeni i učinjeni u duhu istine, ne strahujući od ljudskih sudova, već stojeći pred jedinim Sudijom, u čijoj svetlosti svaka pomisao i namera dolazi do svog razjašnjenja.