skinuto sa sajta spc.rsEpiskop budimljansko-nikšićki Metodije
U vaskršnjem intervjuu episkop budimljansko-nikšićki ne ostaje nem na pitanja savremenog čoveka, već otvoreno i sa apostolskom smelošću ukazuje na duhovne zablude koje su nas, kao narod, dovele do duhovnog sloma i identitetskog posrnuća.
Praznik nad praznicima ne poziva nas samo na radost, već i na budnost – da oči svoga duha uzdignemo ka nebu, da prepoznamo znakove vremena i da, u jedinstvu Crkve, odgovorimo na poziv Hristov: „Dođite k Meni svi umorni i natovareni, i Ja ću vas odmoriti.“
U danima kada svet potresaju neizvesnosti, a čovek kao da je zaboravio sebe i smisao postojanja, reči vladike budimljansko-nikšićkog Metodija, izrečene u vaskršnjem intervjuu za "Novosti", dolaze kao tiha, ali snažna reč pastira koji, noseći krst i ljubav svoga naroda, pokazuje put ka Vaskrsu u nama – onom unutrašnjem vaskrsu bez kojeg nijedan drugi nije moguć.
Ovaj Vaskrs dočekujemo s radošću kakva dolikuje velikom prazniku, svesni da je reč o najizuzetnijem danu u hrišćanstvu. Istorijski teške društvene okolnosti, u kojima ne živimo samo mi na ovom našem balkanskom prostoru, već i bukvalno ceo uznemireni i napaćeni svet, zahtevaju neprestano „žrtvovanje i patnju“. Verujete li da ćemo stići do tog željenog cilja i koliko Crkva, svojom arhipastirskom misijom, može doprineti takvom smislenom žrtvovanju, koje se danas, više nego razumno, čini beskrajnim i bez izgleda da se ikada završi?
- Savremeni čovek, kao i svaki čovek, neprestano traga za smislom. Nema čoveka koji nije osetio patnju i prošao kroz stradanje jer se udaljio od smisla ili ga je promašio. Zato uvek treba da usmeravamo svoj pogled ka Smislu, da se opominjemo i podsećamo. I praznik koji slavimo dao je najdublji i najistinitiji smisao i uzlet našoj veri i ljubavi.
Hteo sam da se, uz praznik, vratimo deci i našoj ljubavi i brizi za najmlađe. Prvo mi, odrasli, da se probudimo i prizovemo u svest. Vaspitavanje dece nije ispunjavanje želja i šetnja po tržnim centrima.
Oprostite na grubosti, ali govorimo o važnim i presudnim stvarima za srpski narod. Evo da napustimo prostor teologije i setimo se Malog princa Antoana de Sent Egziperija. Svi znamo Malog princa i naizgled jednostavnu priču za decu, ali koja je itekako značajna i za odrasle zbog prijemčivog filozofskog pristupa smislu života.
Mali princ podseća na bajke koje nas uče životu i koje su se od davnina prenosile s kolena na koleno kao nešto dragoceno, kroz šta možemo mnogo bolje razumeti život i sve što on nosi. I Hristos nam se obraćao kroz priče, ostavljajući time uvek prostor slobode da ih razumemo u skladu s merom našeg duhovnog uzrastanja. Kroz priču lakše prihvatamo i razumemo poruku, ne branimo se od nje i tako lakše stupamo u dijalog sa sopstvenim bićem.
Danas živimo u svetu u kojem su bajke, onako kako ih pamtimo i poznajemo, prognane i nepoželjne. Deca, a još manje odrasli, nemaju želju ni potrebu da se predaju iracionalnom svetu bajki i da ga konzumiraju. Vaspitanje dece svelo se na podelu na uspešne i neuspešne. Nema ideala – postoji samo tržište na koje stupamo, a onaj ko ima unosan posao i novac smatra se uspešnim, dok je onaj koji ne poseduje te statusne simbole – neuspešan i promašen čovek.
To su jasne kvalifikacije zapadne orijentacije, koja sve može da izmeri, normira i klasifikuje brojevima – čak i smisao života.
Čovečanstvo je zaboravilo sebe i usmerilo se ka zemaljskim stvarima i ciljevima, oličenim u onome što danas predstavljaju vrednosti savremenog sveta: uspeh, visina plate, brojke na tržištu, ekonomski rast – to su informacije kojima smo svakodnevno i besomučno bombardovani sa svih medijskih platformi. Reklame i novi proizvodi neprestano se nude, otvaraju i podstiču nove potrebe, a nove potrebe traže nove izvore finansiranja, što opet zahteva dodatni posao i još više robovanja stvarima koje nam uopšte nisu potrebne – dok život prolazi mimo nas. I deca rastu uz nas takve.
Printscreen/Клуб Црне Горе и Србије-Подгорица
Vladika budimljansko-nikšićki Metodije
Svet u kojem živimo uči nas da je izuzetno važno da budemo uklopljeni u sistem, bezlični, očišćeni od svake bajke i mašte. Moraš da se boriš i otimaš za što bolje radno mesto i što veću platu. Ta surovost se najdublje i najtragičnije odražava na našu decu, koja razumeju poruku da, ako želiš da preživiš i opstaneš u ovom surovom svetu, tvoje srce pre svega mora postati – surovo.
Surovost je, dakle, nametnuta svima i vidimo je svuda oko nas – u školama, na ulicama, u institucijama. U tom ohlađenom svetu surovih odnosa, čovek se povlači u sebe i postaje usamljen. Ljudi su usamljeni i uplašeni jedni od drugih. Nemaju prave prijatelje. Oni snalažljiviji obreli su se u čoporima, pa tako lakše opstaju i dele hleb svoje surovosti, dok su drugi potpuno sami. Ako želiš da preživiš, moraš da pokažeš zube i bar za nijansu budeš gori od drugoga – kako neko reče.
Dakle, ljudski i čovekov identitet se sužava i maskira – čovek se kamuflira u zver. Socijalni status i poslovni uspeh postali su zamena za smisao i vrhovnu vrednost savremenog sveta. Taj gubitak neba jeste ujedno i gubitak vrednosti duboko u nama.
Setio sam se ovde Crnjanskog, koji je u Dnevniku o Čarnojeviću bolesna pluća lečio zvezdama kraj otvorenog prozora. Tugu je lečio Nebom – zapravo tim osećajem da ste intimno i suštinski jedno sa zvezdama, da uzrastate smislom i preuzimate svetlost kojom vas prizivaju k sebi.
Ulazak Smisla razara taj tesni koncept predviđen za čoveka i uvodi nas u pravi Život. Zato je važno i presudno, draga braćo i sestre, da se vratimo svojoj svetoj Crkvi koja je rodila, odnegovala i sačuvala ovaj sveti srpski narod. Gradimo sebe prema Večnosti, na koju smo svi pozvani, i podižimo svoju decu u ljubavi i dobrom vaspitanju – to će im dati čvrstinu i snagu, pravednost i saosećanje za drugoga.
Moramo se ispuniti smislom, obogatiti svoj unutrašnji svet, otvoriti se za Nebo i uliti u sebe Hristovu Istinu. Neka Bog da svima budnu i svetlu dušu koja će poraziti i rasterati svaki mrak, da u radosti dočekamo praznik – HRISTOS VASKRSE!
Danas se, pod maskom najviših humanih vrednosti, nastoje ostvariti egoistički i nehumani ciljevi. Kako se, u gotovo apokaliptičnoj situaciji „posthumanizma“ i novih problema bioetičkih zastranjenja, boriti za ostvarenje humanističkih vrednosti hrišćanstva?
- Stvari su veoma jednostavne, ali ih kolebljivost čini komplikovanim. U tom smislu već sam odgovorio na vaše pitanje – i svako pitanje, u stvari, ima samo jedan jednostavan i jedini odgovor – Hristos! Kakav smo mi narod kad, posle svega strašnog i neopisivog istorijskog stradanja, kao muve bez pamćenja, pameti i časti, trčimo u naručje onima koji su nas ubijali i zlo nam činili i čine?
Zašto bi izabrao nižu verziju sebe? Pa i telefon kad kupujemo – biramo napredniji model, jer to je prirodna čovekova potreba za boljim, jačim, svestranijim.
Zar nema svega onoga što čovek traži u Pravoslavlju? Nije li jedino u Pravoslavlju istina i spasenje? Zar se nije jedino u Pravoslavlju sačuvao Hristov božanski lik u svoj svojoj čistoti? Zar nismo, kroz svoje stradanje i hrabrost kao narod i ljudi, osetili svoje izabranje, svoju predodređenost za najvažniju misiju u sudbini čovečanstva?
I ako se samo tome opredeljujemo i revnujemo, smisao će ispuniti naše živote. Nije uvek lako, ali je najlepše biti čovek na Hristovom putu: padaj i diži se, krijepi se, ne daj se, uzdiži se, nadahni se, uči se dobru, ispravljaj zlo, kori sebe i voli sebe – voli Hrista u sebi koji ti je bliži nego dah tvoj koji iz usta izlazi, kako je govorio sveti vladika Nikolaj.
Zašto bi izabrao nižu verziju sebe? Pa i telefon kad kupujemo – biramo napredniji model, jer to je prirodna čovekova potreba za boljim, jačim, svestranijim. A samo Hristos će unaprediti i otkriti našu ličnost u njenoj punini, lepoti i autentičnosti. Samo tada će naši darovi zablistati i projaviti se kao neponovljiv i jedinstven pečat. I ko bi to odbio? Drugo se svakako ne isplati – dugoročno, da ne kažem: u večnosti. A onda će ono što je opredeljenje pojedinca postati i opredeljenje nacije.
Svet se menja iznutra, i samo tako mi utičemo na promenu u našem narodu. Mračni srednji vek bio je u celoj Evropi mračan, a kod nas je bio najlepši i ukrasio nas za večnost. Mi još uvek živimo od tog kredita. Kako? Da bi se u jednom narodu pojavio i rodio neko kao što je bio Sveti Sava, pre toga morao je postojati Stefan Nemanja. Nikako se pre Nemanje nije mogao roditi i delati ono što je činio i ostavio za sobom Sveti Sava. Dakle, za procvat čoveka i naroda moraju se stvoriti uslovi. Kad god vidiš neki kvalitet, znaj da u njegovom korenu i temelju stoji neko nepoznat i nepriznat.
Foto: SPC
Mitropolit crnogorsko-primorski Joanikije i episkop budimljansko-nikšićki Metodije
A čovek pomisli da je dar koji nosi njegov, neka njegova zasluga. O, naopake li logike. Od tog i takvog rasipničkog razmišljanja onome koji dolazi posle nas ništa neće ostati – ostavljamo siromašne duhom, prazne mehove u koje se lako uliva bilo šta.
Iz trpljenja i stradanja Nemanjinog, iz bisera prosejanog u toj patnji, rodila se cela kultura Nemanjića na koju se mi danas pozivamo kao na svoju. A gde smo mi tu? Kako se na nju nadovezujemo? Turistički i sitničarski. Uzalud bi se Sveti Sava rađao da pre njega temelj nije iskopao i u njega se ugradio Stefan Nemanja, na kome se sve podiglo.
Znajte – nije znanje ono što je presudno za rast i razvoj čoveka i naroda, već trpljenje. Danas deca, koliko god da imaju informacija i koliko god da im je sve dostupno – nemaju život. Sede kao sužnji u nekim sobama, ispred tastatura – i šta je to, za šta ih pripremamo? Za robove ili za ljude?
Sloboda se osvaja porazom sebe i svog ega pred Istinom; sloboda se zadobija kroz ljubav i smirenje u uslovima koji joj ni najmanje ne pogoduju; sloboda se usvaja kao vazduh koji se diše – bez nje se gušiš i ne pristaješ ni na šta manje od toga.
Vaše, nedavno izgovorene, za čoveka ohrabrujuće i utešne reči opominju: „Nikad ne dostižemo granicu, jer ta granica ne postoji – ona je beskrajna u uzrastanju u liku Hristovom svakog čoveka pojedinačno, jer je svaki čovek pojedinačno na to prizvan i ima takvo naznačenje.“ Koliko je savremeni čovek uopšte svestan tih svojih moći uzrastanja, kada se sva sila tamnih energija i negativnih veština ovog našeg tehnološki (ne i duhovno) uznapredovalog sveta koristi da se blagoslov koji pominjete sakrije od njegove svesti, nade i vere u božansku promisao i dobrotu?
- Uvek se u ovakvim situacijama setim blaženopočivšeg Patrijarha Pavla, kada su pred Patrijaršiju došli gnevni i rešeni demonstranti, nezadovoljni što je Patrijarh u poslanici osudio abortus i pozvao narod da se tom zlu odupre. Pošto su bili bučni i uporni, Patrijarh je ipak odlučio da izađe pred njih i do kraja precizira svoju poruku – jednostavno im je rekao, parafraziram: „Nemojte se ljutiti, nisam ja to rekao vama, nisam se uopšte obraćao vama, niti sam vas imao na umu. Vi slobodno činite što vam je volja – ja se obraćam samo vernicima Srpske pravoslavne crkve!“
Isto tako i ovaj naš današnji razgovor, i uopšte naša situacija i osvrti na istu. Raslojavanje je po vertikali – nema veze sa nominalnim, folklornim ili korporativnim pripadništvom; odvaja se, razotkriva i objavljuje, svrstava i tome pristaje.
Pred Patrijaršiju došli gnevni i rešeni demonstranti, nezadovoljni što je patrijarh Pavle u poslanici osudio abortus i pozvao narod da se tom zlu odupre. Pošto su bili bučni i uporni, Patrijarh je ipak odlučio da izađe pred njih i do kraja precizira svoju poruku – jednostavno im je rekao, parafraziram: „Nemojte se ljutiti, nisam ja to rekao vama, nisam se uopšte obraćao vama, niti sam vas imao na umu. Vi slobodno činite što vam je volja – ja se obraćam samo vernicima Srpske pravoslavne crkve!
Živimo u vremenu u kojem su odavno kolabirali pristojnost, vaspitanje, odanost, žeđ za uzvišenim – dominaciju su preuzele ideje pred kojima se gasi osećaj hrišćanskog, nacionalnog i narodnog ponosa i sabornosti.
Nastupa materijalizam kao slepa, sladostrasna žeđ za gomilanjem novca i sticanjem materijalnog po svaku cenu – i upravo se to danas prepoznaje i veliča kao uzvišeni cilj, kao uspeh, kao razum i sloboda, umesto ideje spasenja, moralnog i bratskog sjedinjenja ljudi. I to je ono o čemu ste me pitali – o ovoj situaciji. „Postideni lik Hristov sačuvao se u svoj svetlosti svoje čistote jedino u Pravoslavlju.“ Budimo ozbiljni i budni – može se privremeno izgubiti profit i osiromašiti, može se materijalno propasti, ali ne smemo moralno propasti.
Oni koji su možda danas i imali neku moralnu prednost u odnosu na one protiv kojih su ustali – više je nemaju. O tome neka sami promisle. Naša je briga da očuvamo zdrav organizam nacije u svim nepovoljnim uslovima, a nacija će onda zadobiti više, čak i u tom materijalnom smislu. „Ištite Carstvo Nebesko i sve ostalo će vam se dodati“ – nije prazna i besmislena pouka.
Mi smo pravoslavni Srbi – mi verujemo u neprolazno, mi imamo zavetnu svest, mi se opredeljujemo za korist koja je večna i suštinska. Mi smo kao narod Nemanjin verovali u večni moral, a ne u neki uslovni i oročeni, isplativi, trenutni – za koji nam je potreban pečat neke administracije.
Ako se pozovem i na Don Kihota – razumećete koja je njegova poruka. On zna da je na dobitku tim svojim dostojanstvom i svešću o dostojanstvu pravog viteza; on ima veru koju neće izgubiti i u kojoj će istrajati da bude častan i čvrsto opredeljen za istinu i dobro.
S tim opredeljenjem počinje jedan od najboljih romana – i s tim opredeljenjem počinju svi dobri životi. On veruje da će ga to opredeljenje odvesti na mnoga krizna bojišta i uvesti u mnoge borbe i životne okršaje, ali je on na to spreman – na metafizičkom planu – i svestan da je to škola života i škola nacije.
Potrebno je da mladi ljudi zavole svoju naciju i svoj narod, da kroz to zavole sebe, da ne traže istinu i ideale van svog naroda i svoje istorije. No, opredeljenje je stvar slobode – a tuđa njiva gladi nikog neće nahraniti.
Neka Bog da da prođe vreme ovih teških propadanja i da dođe vreme uzvišenih uzdizanja – jer je ono prvo uslov onog drugog i poslednjeg. Kako se kalio čelik – svi znamo. Jer, niko nije rekao da će išta biti lako – ali govorimo o duši i radosti u večnosti.
Neka svaki mladi Srbin poželi da bude kao Stefan Nemanja – da bude nosilac i čuvar svoga roda i svoje zemlje, da joj služi i da je podiže.
Verujte – naša istinska i čista opredeljenja, naša duša i savest, naša molitva sa klecanjem kolena, mogu učiniti više i promeniti više nego sve ono za čim se danas lakše i brže poseže – a taman toliko i traje takav neuspeh i zlo koje se iz njega širi.
Dvadeset godina unazad, najveći dan za pravoslavne vernike obeležavao je i direktan prenos liturgija iz hramova. Ove godine, zbog blokade, milioni vernika ostaju uskraćeni za najvažniji televizijski prenos u godini.
Pravoslavna crkva podseća vernike da se posle vaskršnje liturgije osvećuju darovi pripremljeni za prazničnu trpezu – od ofarbanih jaja do sira i mesa, kako bi u svoje domove uneli ne samo radost praznika, već i Božji blagoslov
U duhovnom centru srpske crkve na Kosmetu, patrijarh je odao počast Vaskrsenju, dok je mladim studentima i učenicima sa ovog prostora omogućio obrazovni napredak kroz donaciju iz Zadužbine Sime A. Igumanova.
Na praznik Vaskrsenja Hristovog, među svetlim zidovima manastira Mileševa, nastao je prizor koji je postao duhovni simbol praznika: susret i kuckanje vaskršnjim jajima mitropolita Atanasija i umirovljenog vladike Filareta, sadašnjeg i bivšeg pastira Eparhije mileševske.
Na papiru je pisalo da je beogradski nadbiskup Ladislav Nemet imenovan za rimskog kardinala, a odabir da pismo bude napisano na ćirilici je je bio evidentan znak uvažavanja srpskog kulturnog identiteta
U dokumentu koji je napisao dve godine pre smrti, papa Franja ostavio je dirljivu poruku o patnji, miru i molitvi, ali i zamolio da mu grob bude jednostavan, bez ikakvih ukrasa — u jednoj od najznačajnijih bazilika Rima, uz samo jedno ime: „Franciscus“
U vaskršnjem intervjuu episkop budimljansko-nikšićki ne ostaje nem na pitanja savremenog čoveka, već otvoreno i sa apostolskom smelošću ukazuje na duhovne zablude koje su nas, kao narod, dovele do duhovnog sloma i identitetskog posrnuća.
Manje od mesec dana nakon što je preživeo dvostruku upalu pluća, Sveti Otac je preminuo od posledica moždanog udara i srčane insuficijencije. Njegov oproštaj sa Trga Svetog Petra ostaje snažno svedočanstvo vere koja je prevazišla bolest.
U vreme strogog posta često ponestane ideja za ukusne obroke na vodi. Donosimo autentičan recept za paštetu od belog pasulja – kremastu, zasitnu i punu ukusa!
Uoči druge godišnjice od tragedije koja je odnela 57 života, otac Hristodulos Papaioanu kaže da je kroz ovaj neverojatan gubitak pronašao snagu da se nosi s patnjom.
Ne morate se odricati bogatih ukusa ni tokom posta – kombinacija crvenog pasulja, prepečenih oraha i začina trpezu će učiniti bogatom vitaminima i vlaknima.
Eparhija Budimljansko-nikšićka uputila je javni apel Jakovu Milatoviću, pozivajući ga da proširi inicijativu za rehabilitaciju golootočkih zatvorenika i na nevino postradale žrtve komunističkog terora, čiji posmrtni ostaci i dalje počivaju u masovnim grobnicama, bez imena i obeležja.
Tumačeći priču o bludnom sinu, episkop budimljansko-nikšićki govorio je o ljubavi, zajednici i opasnostima trgovačkog odnosa prema Bogu i Crkvi, naglasivši da je jedini pravi put - davanje srca i traženje Carstva nebeskog.
Najosnovnije na Vaskrs jeste da se ode na svetu liturgiju gde se proslavlja vaskrsenje Hristovo, moli se Bogu i pričešćuje se, a kada se dođe kući, slavi se Vaskrs sa najmilijima, objasnio je sveštenik Žarko Marković.
U dirljivoj izjavi saučešća, poglavar Srpske pravoslavne crkve govori o ličnim susretima s poglavarom Rimokatoličke Crkve, njegovim naporima za mir i razumevanje i upućuje molitvu da Gospod papi Franji podari večni život.
Tokom boravka u Moskvi, poglavaru Srpske pravoslavne crkve biće dodeljena titula počasnog doktora bogoslovskih nauka, a 25. aprila služiće Božanstvenu liturgiju u čuvenoj Trojice-Sergijevoj lavri. U planu su i posete svetinjama, susreti sa vernicima i razgovori o produbljivanju bratskih odnosa između dve sestrinske Crkve.
Na praznik Vaskrsenja Hristovog, među svetlim zidovima manastira Mileševa, nastao je prizor koji je postao duhovni simbol praznika: susret i kuckanje vaskršnjim jajima mitropolita Atanasija i umirovljenog vladike Filareta, sadašnjeg i bivšeg pastira Eparhije mileševske.
U Hramu Hrista Spasitelja, u prisustvu patrijarha Kirila i predsednika Ruske Federacije, obeležen je Vaskrs 2025. godine — u znaku molitve za pravedni mir i ujedinjenje hrišćanskog sveta.
Tokom boravka u Moskvi, poglavaru Srpske pravoslavne crkve biće dodeljena titula počasnog doktora bogoslovskih nauka, a 25. aprila služiće Božanstvenu liturgiju u čuvenoj Trojice-Sergijevoj lavri. U planu su i posete svetinjama, susreti sa vernicima i razgovori o produbljivanju bratskih odnosa između dve sestrinske Crkve.