KAKO POBEDITI TAMU U DUŠI: Vodič za suočavanje sa depresijom
U svetu punom stresa i izazova, mnogi se bore sa osećajem beznađa. Pravoslavna vera pruža ne samo utehu, već i konkretne duhovne pouke za prevazilaženje najtežih unutrašnjih kriza.
U savremenom svetu depresija sve češće postaje prisutan problem, a prema učenju svetih otaca, tuga nije samo prolazna emocija već duhovna opasnost koja može voditi ka beznađu i duhovnoj smrti.
Kada čovek greši, Božija blagodat ga napušta, jer se udaljava od Gospoda i približava svom neprijatelju. Tada čovek počinje da vene, savija se pod teretom i oseća se slomljen pod teškim bremenom. Međutim, kako se pobediti depresija? Ovo pitanje sve češće muči društvo u savremenom svetu. Iako ovaj problem postaje sve učestaliji, on nije nov. Bio je redak u minulim vekovima, ali ipak prisutan mučitelj ljudskih duša o kome su mnogi sveti oci govorili i upozoravali.
Bezdanje ili depresija najgore je od svih stradanja, vrhunac i kruna iskušenja. Depresija je strašno mučenje duše, bol neizreciv, bol koji je gorči od svake kazne. Jer podseća na crva koji ne napada samo telo, već samu dušu. To je crv koji izjeda ne samo kosti, već i misli, i uništava snagu duše. Prekomerno beznađe ima moć da čoveka često dovede do ludila, da potopi dušu i učini je beskorisnom za svako dobro. (Sveti Jovan Zlatousti)
Ako neprestano mislimo, razmatramo i bavimo se besmrtnošću, večnim životom, društvom anđela, zajednicom sa Hristom, tom neizrecivom slavom, životom oslobođenim od svake boli, tada nećemo pasti u beznađe zbog tuge u ovom životu. (Sveti Jovan Zlatousti)
Tuga i opterećenost duše obično su posledica griže savesti kod osetljivih ljudi. U tom slučaju, čoveku je potrebna ispovest, kako bi mu duhovnik mogao pomoći. Jer, ako je čovek osetljiv, njegovo delo može biti sasvim malo, ali đavo, neprijatelj, ga uveličava, pokazuje mu ga pod mikroskopom, kako bi ga bacio u očajanje i učinio beskorisnim. Može mu, na primer, reći da je jako povredio druge, da im je stvorio poteškoće itd., i učiniti da se uznemirava više nego što može podneti. Zašto đavo ne ide da muči savest onoga koji je neosetljiv? Neosetljivom čoveku đavo prikazuje veliki greh kao beznačajno, kako se ne bi pokajao. (Sveti Pajsije Svetogorac)
Slavljenje Boga je lek protiv depresije. (Sveti Pajsije Svetogorac)
Nije nam dozvoljeno da tugujemo. Hristos je pobedio sve! On je vaskrsao Adama! Oslobodio je Evu! Uništio je smrt! (Prepodobni Serafim Sarovski)
Ko pobedi strasti, pobediće i depresiju. Ko je pobeđen strastima, ne može izbeći okove tuge. Kao što se bolest vidi na licu, tako se i onaj ko je strastan vidi po depresiji. (Prepodobni Serafim Sarovski)
Kada čovek greši, Božija blagodat ga napušta, jer se udaljava od Boga i ide ka svom neprijatelju. Tada čovek počinje da vene, savija se, oseća se slomljen pod teškim teretom. Na njemu se ispunjava reč Gospodnja o nečistom duhu koji se vraća sa sedam gorih duhova (Mt. 12, 43-45). Tuga, nemir, duševno opterećenje – to je plata zadovoljenog greha. Neverovatno! Čovek od zadovoljenja strasti očekuje raj: „Bićete kao bogovi“ (Post. 3, 5). Ali čim zadovolji strast, izlazi iz obmane i vidi da željeni „raj“ nije bio ništa drugo do iluzija. Sada mu ostaje praznina, bol, tuga, teret. Shvata da je njegova očekivanja izneverila. Očekivao je radost, a dobio je suprotnost. Put kojim je krenuo, put predavanja strasti, odveo ga je u greh i depresiju... (Sveti Teofan Zatvornik)
Čovek koji ne ide često u crkvu, ne ispoveda se i ne pričešćuje, ne postaje učesnik Božije blagodati. To je razlog zašto većina ljudi postaje duševno bolesna. (Sveti Amfilohije Počajevski)
Tuga rađa očajanje, a očajanje je smrtni greh. (Prepodobni Varsanufije Optinski)
Učimo od svetih otaca da je najvažniji lek za depresiju borba za duhovni mir kroz pokajanje, ispovest i oslanjanje na Boga. Tuga je trenutak slabosti, ali nas vera u Hrista vodi izvan beznađa, prema večnom spasenju. Ako se uzdamo u Boga, i u najtežim iskušenjima nalazimo utehu i snagu za borbu.
U svetu punom stresa i izazova, mnogi se bore sa osećajem beznađa. Pravoslavna vera pruža ne samo utehu, već i konkretne duhovne pouke za prevazilaženje najtežih unutrašnjih kriza. Sveti Teofan u misli za 16. subotu po Pedesetnici naglašava važnost budnosti i pripravnosti za dolazak Gospoda. "Stražiti“ ne znači samo čekati, već aktivno živeti u skladu s Božjim zapovestima, razmišljajući o tome kako ćemo se suočiti s Njim. Da bismo to postigli, važno je neprestano ispunjavati zapovesti i, kada padnemo, brzo se pokajati i pomiriti sa Bogom kroz ispoved. Ova proaktivnost u duhovnom životu pomaže nam da se oslobodimo straha od osude, jer kroz iskreno pokajanje i trud na ispravnom putu postajemo sve bliži Bogu.
KAKO POBEDITI TAMU U DUŠI: Vodič za suočavanje sa depresijom
MISLI ZA SVAKI DAN U GODINI: "Greh ne ostavljaj ni jednog trenutka na duši: odmah se kaj, plači u srcu svome i trči ka duhovnom ocu"
Pozvao je na trenutnu trezvenost prostim saznanjem da smo pozvani da živimo u spasonosnoj zajednici.
U trenutku kada je sve delovalo besmisleno, Ira je susrela ženu koja joj je pomogla da pronađe svetlost kroz veru i spasi se od propasti.
Strasti koje dolaze kroz govor nanose veliku štetu duhovnom životu. Mudrost svetih otaca nudi pouke kako bismo izbegli ove opasnosti i sačuvali mir srca.
Usrdna molitva majki ima neuništivu snagu u borbi protiv zla i njena reč menja sudbinu cele porodice — otkrijte molitvu koja svakom detetu donosi zaštitu i blagoslov.
Slavni glumac i reditelj primio je blagoslov igumana Metodija, napio se blagoslovene vode koja nikada ne presušuje, poškropio se i prekrstio, ostavljajući za sobom glamur sveta pred večnom tišinom Carske Lavre.
Slavni glumac i reditelj proveo je Vidovdan među monasima, slušajući o Kosovskom zavetu i žrtvi Svetog kneza Lazara, a iguman mu je otkrio tajne duhovnosti koje će uticati na njegov novi film „Vaskrsenje“.
Dečji rečnik, nekada pun radoznalih pitanja i igre, danas sve više podseća na sirov vokabular odraslih, koji deca usvajaju bez razumevanja težine i značenja izgovorenih reči.
Obred Havdale se izvodi subotom uveče, po završetku Šabata, što je trenutak kada nastupi noć - odnosno kada na nebu postanu vidljive tri srednje zvezde.
Vernici su telima branili svog duhovnika, sveštenstvo je blokiralo put policiji, a Mikael Adžapahjan je sa mirom u glasu poručio da pretnja Jerevanu ne dolazi od njega, već iz samog vrha vlasti.
Molitve sabranih odzvanjaju kroz vekove – podsećajući da se ljubav prema otadžbini ne gasi ni pred najvećim iskušenjima.
Jedan od ispitanika je poručio da nas Vidovdan poziva na sabranje, kao opomena da raskol ne vodi ka dobru.
Arhijerej Albanske pravoslavne crkve okončao je zemaljski put nakon duge borbe s bolešću, ostavljajući neizbrisiv trag u srcima vernika i bogatu ostavštinu obnove crkava i duhovnog života u Albaniji,
Na putu ka svetinji desila se drama koja je potresla vernike – uznemirujuće informacije o pritiscima, hapšenjima i novim iskušenjima za srpski narod.
Ova izuzetno hranljiva čorba vekovima je služila ne samo za utolu gladi, već i kao simbol vere, posta i zahvalnosti — jelo koje spaja telo i duh kroz molitvu i tradiciju.