KAKO POBEDITI TAMU U DUŠI: Vodič za suočavanje sa depresijom
U svetu punom stresa i izazova, mnogi se bore sa osećajem beznađa. Pravoslavna vera pruža ne samo utehu, već i konkretne duhovne pouke za prevazilaženje najtežih unutrašnjih kriza.
U savremenom svetu depresija sve češće postaje prisutan problem, a prema učenju svetih otaca, tuga nije samo prolazna emocija već duhovna opasnost koja može voditi ka beznađu i duhovnoj smrti.
Kada čovek greši, Božija blagodat ga napušta, jer se udaljava od Gospoda i približava svom neprijatelju. Tada čovek počinje da vene, savija se pod teretom i oseća se slomljen pod teškim bremenom. Međutim, kako se pobediti depresija? Ovo pitanje sve češće muči društvo u savremenom svetu. Iako ovaj problem postaje sve učestaliji, on nije nov. Bio je redak u minulim vekovima, ali ipak prisutan mučitelj ljudskih duša o kome su mnogi sveti oci govorili i upozoravali.
Bezdanje ili depresija najgore je od svih stradanja, vrhunac i kruna iskušenja. Depresija je strašno mučenje duše, bol neizreciv, bol koji je gorči od svake kazne. Jer podseća na crva koji ne napada samo telo, već samu dušu. To je crv koji izjeda ne samo kosti, već i misli, i uništava snagu duše. Prekomerno beznađe ima moć da čoveka često dovede do ludila, da potopi dušu i učini je beskorisnom za svako dobro. (Sveti Jovan Zlatousti)
Ako neprestano mislimo, razmatramo i bavimo se besmrtnošću, večnim životom, društvom anđela, zajednicom sa Hristom, tom neizrecivom slavom, životom oslobođenim od svake boli, tada nećemo pasti u beznađe zbog tuge u ovom životu. (Sveti Jovan Zlatousti)
Tuga i opterećenost duše obično su posledica griže savesti kod osetljivih ljudi. U tom slučaju, čoveku je potrebna ispovest, kako bi mu duhovnik mogao pomoći. Jer, ako je čovek osetljiv, njegovo delo može biti sasvim malo, ali đavo, neprijatelj, ga uveličava, pokazuje mu ga pod mikroskopom, kako bi ga bacio u očajanje i učinio beskorisnim. Može mu, na primer, reći da je jako povredio druge, da im je stvorio poteškoće itd., i učiniti da se uznemirava više nego što može podneti. Zašto đavo ne ide da muči savest onoga koji je neosetljiv? Neosetljivom čoveku đavo prikazuje veliki greh kao beznačajno, kako se ne bi pokajao. (Sveti Pajsije Svetogorac)
Slavljenje Boga je lek protiv depresije. (Sveti Pajsije Svetogorac)
Nije nam dozvoljeno da tugujemo. Hristos je pobedio sve! On je vaskrsao Adama! Oslobodio je Evu! Uništio je smrt! (Prepodobni Serafim Sarovski)
Ko pobedi strasti, pobediće i depresiju. Ko je pobeđen strastima, ne može izbeći okove tuge. Kao što se bolest vidi na licu, tako se i onaj ko je strastan vidi po depresiji. (Prepodobni Serafim Sarovski)
Kada čovek greši, Božija blagodat ga napušta, jer se udaljava od Boga i ide ka svom neprijatelju. Tada čovek počinje da vene, savija se, oseća se slomljen pod teškim teretom. Na njemu se ispunjava reč Gospodnja o nečistom duhu koji se vraća sa sedam gorih duhova (Mt. 12, 43-45). Tuga, nemir, duševno opterećenje – to je plata zadovoljenog greha. Neverovatno! Čovek od zadovoljenja strasti očekuje raj: „Bićete kao bogovi“ (Post. 3, 5). Ali čim zadovolji strast, izlazi iz obmane i vidi da željeni „raj“ nije bio ništa drugo do iluzija. Sada mu ostaje praznina, bol, tuga, teret. Shvata da je njegova očekivanja izneverila. Očekivao je radost, a dobio je suprotnost. Put kojim je krenuo, put predavanja strasti, odveo ga je u greh i depresiju... (Sveti Teofan Zatvornik)
Čovek koji ne ide često u crkvu, ne ispoveda se i ne pričešćuje, ne postaje učesnik Božije blagodati. To je razlog zašto većina ljudi postaje duševno bolesna. (Sveti Amfilohije Počajevski)
Tuga rađa očajanje, a očajanje je smrtni greh. (Prepodobni Varsanufije Optinski)
Učimo od svetih otaca da je najvažniji lek za depresiju borba za duhovni mir kroz pokajanje, ispovest i oslanjanje na Boga. Tuga je trenutak slabosti, ali nas vera u Hrista vodi izvan beznađa, prema večnom spasenju. Ako se uzdamo u Boga, i u najtežim iskušenjima nalazimo utehu i snagu za borbu.
U svetu punom stresa i izazova, mnogi se bore sa osećajem beznađa. Pravoslavna vera pruža ne samo utehu, već i konkretne duhovne pouke za prevazilaženje najtežih unutrašnjih kriza. Sveti Teofan u misli za 16. subotu po Pedesetnici naglašava važnost budnosti i pripravnosti za dolazak Gospoda. "Stražiti“ ne znači samo čekati, već aktivno živeti u skladu s Božjim zapovestima, razmišljajući o tome kako ćemo se suočiti s Njim. Da bismo to postigli, važno je neprestano ispunjavati zapovesti i, kada padnemo, brzo se pokajati i pomiriti sa Bogom kroz ispoved. Ova proaktivnost u duhovnom životu pomaže nam da se oslobodimo straha od osude, jer kroz iskreno pokajanje i trud na ispravnom putu postajemo sve bliži Bogu.
KAKO POBEDITI TAMU U DUŠI: Vodič za suočavanje sa depresijom
MISLI ZA SVAKI DAN U GODINI: "Greh ne ostavljaj ni jednog trenutka na duši: odmah se kaj, plači u srcu svome i trči ka duhovnom ocu"
Strasti koje dolaze kroz govor nanose veliku štetu duhovnom životu. Mudrost svetih otaca nudi pouke kako bismo izbegli ove opasnosti i sačuvali mir srca.
Da bi voda služila za osvećenje i očišćenje, kaže otac Srećko, onih koji je piju ili se krope njome, Crkva priziva blagodat Božiju na vodu i voda dobija silu koja služi za isceljenje duše i tela, kaže sveštenik.
Primećujući teške okolnosti u kojima ljudi odrastaju, kao i ekonomsku krizu, mati Serafima dodaje da je svaki novi dan i mala uspešna borba dokaz postojanja heroja današnjice.
U ovim Jevanđeljima se govori o čudima Isusa Hrista, ali i o važnoj poruci koju ima za narod.
U svojoj knjizi Misli za svaki dan u godini, za subotu četvrte sedmice Velikog posta, svetitelj otkriva duhovnu istinu koja se ne može ignorisati – telesni i krvni život nisu put ka večnosti, već prepreka koju treba prevazići.
Primećujući teške okolnosti u kojima ljudi odrastaju, kao i ekonomsku krizu, mati Serafima dodaje da je svaki novi dan i mala uspešna borba dokaz postojanja heroja današnjice.
Svetinja podignuta na mestu stradanja, postaje simbol molitve i sabornosti – mitropolit kruševački osveštao poslednji krst, a prve liturgije uskoro će odjeknuti sa Bagdale.
Monaški starešina Kiparske pravoslavne crkve izazvao je incident na trgu grada Lamije i zbog takvog ponašanja odveden na prisilno lečenje.
Sveta tajna pokajanja oprašta grehe onima koji se iskreno kaju i ispovede ih pred sveštenikom, dok sveta tajna sveštenstva omogućava duhovnu vlast episkopima i sveštenicima da vrše druge tajne...
Monaški starešina Kiparske pravoslavne crkve izazvao je incident na trgu grada Lamije i zbog takvog ponašanja odveden na prisilno lečenje.
Zauzimanje svetinja u naselju Bela Crkvi u Ukrajini, izaziva osude širom sveta, dok Ruska Federacija traži hitnu zaštitu kanonskih pravoslavnih objekata i pravdu za sveštenstvo.
Eparhija Budimljansko-nikšićka uputila je javni apel Jakovu Milatoviću, pozivajući ga da proširi inicijativu za rehabilitaciju golootočkih zatvorenika i na nevino postradale žrtve komunističkog terora, čiji posmrtni ostaci i dalje počivaju u masovnim grobnicama, bez imena i obeležja.