Sveti Teofan u svojoj misli za 18. nedelju po Pedesetnici ističe važnost Božje pomoći u ljudskim naporima i radu. On koristi priču o ribarima koji su se trudili celu noć, ali nisu ništa uhvatili, da prikaže kako je bez Božje prisutnosti ljudski trud često uzaludan. Kada je Gospod intervenisao i rekao im da bace mrežu, rezultat je bio izvan očekivanja.
Sveti Teofan naglašava da se bez Božje pomoći teško postiže stvarni uspeh, i to ne samo u duhovnom smislu, već i u svakodnevnom životu. Kada se oslanjamo samo na sopstvene snage, često se suočavamo sa neuspehom. Međutim, kada se povežemo s Gospodom i tražimo Njegovu pomoć, naš trud može doneti plodove.
On takođe upozorava na opasnost od spoljašnjeg izgleda dobrih dela koja, bez Božje blagoslova, ne nose pravu vrednost. U suštini, on poziva ljude da prepoznaju značaj duhovne povezanosti s Bogom kako bi njihov trud imao stvarnu težinu i smisao.
"Ribari su se celu noć trudili i ništa nisu uhvatili. Međutim, kada je Gospod, posle propovedi, ušao u njihovu lađu i rekao da bace mrežu, oni uhvatiše toliko da nisu mogli da izvuku mreže, koje počeše da se cepaju od težine riba (Lk.5,5-6). Eto slike svakog truda bez Božije pomoći, i truda uz pomoć Božiju. Dok se čovek trudi, oslanjajući se jedino na svoje sile, sve mu ispada iz ruku, a kad mu se približi Gospod – odmah potekne dobro za dobrom. U duhovno-naravstvenim odnosima nemogućnost uspeha bez Gospoda je vidljiva i očigledna. Bez mene ne možete činiti ništa, rekao je Gospod. Taj zakon deluje u svakom. Grana koja nije srasla sa drvetom ne samo da ne donosi ploda, već se i suši. Tako ni ljudi koji ne stoje u živom opštenju sa Gospodom ne mogu prinositi plodove pravde koji su značajni za večni život. Poneko dobro koje se kod njih može naći, u stvari samo nosi izgled dobra, a u suštini nema svojstvo dobrote. Šumska jabuka je naizgled lepa. Međutim, ako je probaš, videćeš da je kisela. I u spoljašnjim, ovozemaljskim odnosima života takođe je moguće opipljivo videti: čovek se muči, trudi, a uspeh sve izostaje. Ali, kada siđe blagoslov Božiji, iznenada sve polazi za rukom. Oni koji paze na sebe i na puteve života, iz iskustva znaju tu istinu".
Iako pravda može delovati umekšano i blago, ona se ne može ignorisati. Njena istina, kao unutrašnji glas, ne može biti utišana nasiljem ili represijom. Umesto toga, potrebno je raditi na umirenju savesti kroz veru, iskreno pokajanje i odlučnost da se živi u skladu s njom. Sveti Teofan nas poziva da obratimo pažnju na unutrašnje sukobe, jer spoljašnje prepreke ne mogu ugroziti unutrašnji mir koji dolazi iz duboke veze sa sobom i s Bogom. U tom smislu, svaka reč pravde može biti naš unutrašnji Jovan, koji nas poziva na autentičnost i hrabrost da se suočimo sa sopstvenim demonima.
Sveti Teofan ukazuje na to da, iako svet oko nas može izgledati haotično i neprijatno, unutrašnji mir koji dolazi od Hrista može prevazići sve spoljašnje teškoće. On ističe da je taj unutrašnji mir neodvojiv od Hrista i da se stiče kroz delovanje i ispunjavanje Božjih zapovesti. To znači da sama misao ili želja nisu dovoljne; potrebno je aktivno delovanje u skladu sa verom kako bi se iskusila blagodat i prijatnost koju Hristos donosi. Takođe, naglašava da se prijatnost može useliti u dušu čak i kada spoljašnji svet deluje suprotno. Unutrašnji mir i radost postaju snaga koja nam pomaže da se nosimo sa izazovima, bez obzira na to koliko teški bili. Ovaj unutrašnji spokoj može učiniti da spoljašnje uznemirenje izgubi svoju težinu i gorčinu.
Sveti Teofan dalje objašnjava da oproštaj grehova nije nešto što se može postići samostalno, već je to proces koji zahteva posvećenost i odlučnost da se ne podleže grehovnim navikama. Uloga Hrista kao našeg zastupnika kod Oca je neprocenjiva, jer nas jedino njegova žrtva može osloboditi od posledica naših grehova. On ukazuje na značaj Božanske blagodati, koja se daruje onima koji veruju. Ova pomoć, koja dolazi kroz Svetog Duha, omogućava nam da se oslobodimo greha i da živimo u skladu s učenjima Hrista. Oni koji ometaju veru u Gospoda smatraju se "večnim zločincima“, jer se protive istini koja je poznata svima i koja donosi večnu štetu.