MASAKR U SIRIJI, UBIJENE HRIŠĆANSKE PORODICE: Svetinje uništene, ikona Bogorodice zgažena - opšta opasnost vlada
Među ubijenima i cele porordice, svetinje se masovno uništavaju, hrišćani u nemilosti nove vlasti Sirije.
Veliki broj njih našao je utočište u Evropi, dok su mnogi postali žrtve terorističkih grupa koje su koristile ratni haos da bi uništavale hrišćansku baštinu i zajednice.
Sirija je jedna od najstarijih kolevki hrišćanstva. Njena teritorija bila je dom značajnim hrišćanskim zajednicama još od prvih vekova naše ere. Apostol Pavle je u Damasku primio hrišćanstvo, a u Antiohiji su Hristovi učenici prvi put sebe nazvali hrišćanima. Istorijska uloga Sirije u oblikovanju hrišćanske vere je nemerljiva, a među značajnim ličnostima sirijskog hrišćanstva nalazi se i Sveti Isak Sirin. Hrišćani su vekovima bili dominantna zajednica u nekim delovima Sirije, naročito u Alepu i Homsu. Manastiri i crkve u Siriji, poput čuvenog manastira Svetog Simeona Stolpnika, predstavljaju ne samo duhovna već i kulturna blaga, svedočanstvo vekovne hrišćanske istorije u regionu.
Međutim, rat koji je započeo 2011. godine, koji je Zapad zdušno finansirao i pomagao, doveo je do ogromnih stradanja i progona hrišćanskog stanovništva. Dok su 1920-ih činili čak 30% populacije, do početka rata ovaj broj je pao na 10%, a nakon više od decenije sukoba, procene ukazuju da je broj hrišćana u Siriji dramatično smanjen usled ubistava, progona i izbeglištva. Veliki broj njih našao je utočište u Evropi, dok su mnogi postali žrtve terorističkih grupa koje su koristile ratni haos da bi uništavale hrišćansku baštinu i zajednice. Razaranje drevnog grada Malule, jednog od poslednjih mesta gde se govori aramejski jezik – jezik Isusa Hrista, posebno je potresan simbol ovog stradanja.
Hrišćani su, iako manjina, bili uključeni u politički i javni život Sirije. Učestvovali su u državnim institucijama, vojsci i političkim pokretima, ali su u doba vlasti porodice Asad zadržali određeni stepen neutralnosti. Bašar el Asad i njegov otac Hafez su imali relativno tolerantan odnos prema hrišćanima, što je doprinelo njihovoj privrženosti postojećoj vlasti u doba rata.
Ovaj politički kontekst učinio je hrišćane metom ekstremističkih grupa koje su želele da ih istisnu iz Sirije ili potčine strogim islamskim zakonima. Napadi na hrišćanske sveštenike, otmice verskih lidera i uništavanje bogomolja bili su deo strategije islamističkih grupa da izbrišu hrišćanski identitet iz zemlje.
Otmica i stradanje vladike Pavla
Jedan od najpotresnijih događaja koji svedoči o stradanju hrišćana u Siriji je nestanak mitropolita Pavla, uglednog duhovnika Antiohijske pravoslavne crkve. Ovaj arhijerej, koji je svoj monaški život započeo na Svetoj gori, bio je simbol duhovne snage i skromnosti. Uprkos ratnim opasnostima, nastavio je da brine o svojoj pastvi, propovedajući mir i molitvu. Njegova otmica ostaje misterija, a mnogi strahuju da je postao mučenik, stradavši od ruku ekstremista. Njegova sudbina je podsetnik na hrabrost i žrtvu koju hrišćani u Siriji podnose u ovim teškim vremenima.
Genocid nad Alavitima
Osim hrišćana, još jedna verska zajednica je pretrpela ogromne zločine – alaviti. Oni se često opisuju kao šiitska sekta, ali njihova teologija i istorija su znatno složeniji. Alaviti su vekovima bili marginalizovani u islamskom svetu, a nakon dolaska porodice Asad na vlast, postali su dominantna grupa u političkoj i vojnoj strukturi Sirije. Ova pozicija učinila ih je metom sunitskih ekstremista, naročito terorističkih grupa poput Al Nusre i Islamske države, koje su sprovodile sistematske masakre nad alavitskim stanovništvom.
Dok se u zapadnim medijima stradanje alavita često svodi na sukob političkih pristalica Bašara el Asada i opozicije, realnost je daleko surovija. Masovni pokolji, etničko čišćenje i brutalne egzekucije nad alavitima bili su deo šire strategije za istrebljenje ove zajednice. Turska je aktivno podržavala militantne grupe koje su sprovodile ove zločine, dok je međunarodna zajednica uglavnom ignorisala zločine nad alavitima.
Geopolitičke posledice i budućnost hrišćana i alavita u Siriji
Građanski rat u Siriji nije samo unutrašnji konflikt već bojno polje velikih sila. Dok su Rusija i Iran podržavali Asadovu vladu, Zapad i Turska su naoružavali pobunjeničke grupe, uključujući i radikalne islamiste. Ovaj sukob je doveo do stradanja miliona ljudi i do trajnih promena u demografskoj strukturi zemlje.
Hrišćanska zajednica u Siriji sada je na ivici nestanka. Posebno na udaru su klirici Antiohojske patrijaršije. Većina hrišćana je emigrirala, a oni koji su ostali žive u stalnom strahu. Istovremeno, alaviti se bore za svoj opstanak uprkos velikim gubicima koje su pretrpeli. Turska nastavlja svoju ekspanzionističku politiku, podržavajući islamističke grupe koje terorišu nearapske i nemuslimanske zajednice.
Jedini faktor stabilnosti za preostale hrišćane i alavite u Siriji su ruske snage stacionirane u Tartusu i Latakiji. Njihovo prisustvo sprečava totalno istrebljenje ovih zajednica, ali je pitanje koliko dugo će ta zaštita trajati. Ukoliko međunarodna zajednica ne reaguje na vreme, čini se da neće, Sirija bi mogla postati još jedan primer mesta gde je hrišćanska civilizacija nestala usled agresivnog širenja radikalnog islama i geopolitičkih igara velikih sila, piše portal pravoslavie.ru.
Među ubijenima i cele porordice, svetinje se masovno uništavaju, hrišćani u nemilosti nove vlasti Sirije. Naučnici nemaju mnogo podataka i nisu sigurni gde se tačno čuva glava Jovana Krstitelja, jer je istorija ovog događaja veoma maglovita. Nakon cenzurisanja božićnih čestitki i dekoracija, još jedan veliki hrišćanski praznik postaje meta političke korektnosti – britanska škola otkazala proslavu praznika Vaskrsenja Hristovog, dok se širom Evrope beleže slični slučajevi potiskivanja hrišćanskih tradicija pod plaštom neutralnosti. Nova pravna odredba, koja uskoro stupa na snagu, izazvala je masovne pobune hrišćanske zajednice u Arunačal Pradešu, dok kritičari upozoravaju na ozbiljne posledice po verska i ljudska prava.


MASAKR U SIRIJI, UBIJENE HRIŠĆANSKE PORODICE: Svetinje uništene, ikona Bogorodice zgažena - opšta opasnost vlada
DA LI SE U OVOJ DŽAMIJI NALAZI GLAVA SVETOG JOVANA KRSTITELJA: Kamenje je počelo da krvari, a naučnici još nisu istražili misteriju
NEZAPAMĆEN VERSKI SKANDAL POTRESA EVROPU: Škole zabranjuju proslavu Vaskrsa
PROTEST 200.000 HRIŠĆANA ZBOG NOVOG ZAKONA KOJI UGROŽAVA SLOBODU VEROISPOVESTI: Udar na religijska prava u Indiji
U razgovoru sa Skotom Hortonom, poznati voditelj izneo je tezu da su Sjedinjene Američke Države, od bombardovanja Nagasakija do sukoba u Siriji i na Balkanu, uvek bile na strani onih koji ubijaju hrišćane, naglašavajući da takvi izbori nisu slučajni, već strateški.
Prema podacima organizacije "Pomoć crkvi u nevolji" 2011. godine, na početku građanskog rata, hrišćani u Siriji su brojali oko 1,5 miliona, a sad ih je manje od 300.000.
Kako se Božić približava, crkvene grupe i udruženja širom Sirije pokrenule su humanitarne, servisne i duhovne inicijative. To uključuje posete starijim osobama, čišćenje i farbanje ulica i trotoara, distribuciju informativnih letaka, organizovanje božićnih marketa sa prodajnim štandovima i održavanje večeri božićnih pesama i molitvi.
Gnev se u svetootačkom učenju smatra jednom od najrazornijih strasti, jer pomračuje um, uznemirava srce i razbija mir duše.
U besedi za 28. petak po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički pokazuje da greh donosi razdor i pomračenje, dok je sve stvoreno od Boga u svojoj prirodi čisto i dobro.
Jedna osobina drži dušu otvorenom za Božji dar, a njeno zanemarivanje donosi unutrašnji nemir.
Dela Predraga Dragovića nisu bila samo slike i skulpture, već svedočanstvo istorije, vere i narodne memorije koja i dalje inspiriše nove generacije.
U vreme kada je vera bila progonjena, a javno ispovedanje Hrista smatrano prestupom, dogodilo se čudo koje je stotine, pa i hiljade ljudi vratilo Bogu.
Džuman Al-Kavasmi prvi put javno govori o životu u okruženju gde je mržnja bila obaveza, o sumnjama koje su je razdirale i iskustvu koje ju je odvelo na put potpuno suprotan onome na koji je bila usmeravana.
Freska „Dobar pastir“ iz 3. veka prikazuje mladog Isusa, simbol božanske zaštite i ranog hrišćanskog života u Anadoliji.
Sveti Nikolaj Žički nas uči da osmeh, bez zlobe, može biti odgovor na podsmeh. Jer neznanju priliči podsmeh, a znanju osmeh.
U snažnoj poruci povodom Nikoljdana, episkop bihaćko-petrovački i rmanjski podseća da voštanica nije samo znak radosti, već tiha veza sa precima, opomena protiv zaborava i poziv na povratak korenima kroz veru koja se dokazuje delima.
Oslić sa belim lukom, peršunom i začinima ostaje sočan i narednog dana – jelo koje postaje još punijeg ukusa, otkrivajući tihe mudrosti monaškog života.
I dok se mahom priča o obavezama domaćina kako slava ne bi izgubila svoj smisao, malo se priča kako bi gosti trebalo da se ponašaju kad na nju dođu.