Da li zajednički stavovi i religioznost garantuju trajnu ljubav? Sveštenik i psiholog Petar Kolomejcev, bez osude, odgovara na bolno pitanje vernika čiji se brak raspao uprkos veri, podsećajući da ni svetost ne isključuje trud, niti ljubav – žrtvu.
Neke ljubavi započnu na mestima koja već u sebi nose tišinu večnosti. Tako je bilo i s njima — prvi susret dogodio se u crkvi, među molitvama, pod svetlom kandila. Venčali su se pred Bogom, dobili troje dece, verovali da ih povezuje nešto dublje od svakodnevice. Ipak, godinama kasnije, taj brak nije izdržao.
Kako je moguće da zajednička vera i duhovne vrednosti ne budu dovoljni da očuvaju zajednicu? Da li religioznost garantuje trajnost? I da li treba čuvati brak samo zbog dece, čak i kad ljubav počne da bledi?
Ova pitanja postavio je jedan vernik svešteniku i psihologu Petru Kolomejcevu, duboko potresen razvodom koji, kako kaže, nije mogao ni da nasluti kada je prvi put ugledao svoju suprugu u svetlosti oltara.
Foto: SPC
Vernici u hramu
Ova pitanja, iako lična, odzvanjaju u dušama mnogih vernika. U vremenu kada se crkveno venčanje često doživljava kao pečat večnosti, kao simbol nečega što ne može i ne sme da se raskine, rušenje tog simbola boli ne samo srca, već i samu veru.
Vera nije štit od boli, nego svetlost kroz tamu
Sveštenik Petar Kolomejcev, koji već decenijama savetuje parove u crkvenoj zajednici, odgovara bez osude, ali sa dubinom koja izvire iz spoja duhovnog i psihološkog iskustva:
- Preporučio bih svima koji ulaze u brak da pročitaju Anu Karenjinu, ne iz književne znatiželje, već kao ozbiljan vodič. Tolstoj nas, kroz likove Levina i Kiti, uči da nismo pozvani da volimo ideal, nego čoveka sa svim njegovim ranama, manama, čudnim navikama i nesavršenostima.
Religioznost, po njegovim rečima, nije automatski štit od raspada, već duhovni okvir koji traži aktivan napor. Venčanje nije magični čin koji garantuje večnu harmoniju.
- Ako su ljudi vernici i uzdaju se u Boga, tajna će im pomoći. Ali ako je venčanje samo svečani trenutak, bez živog unutrašnjeg učešća, ništa se neće dogoditi samo od sebe - kaže sveštenik Petar Kolomejcev, prenosi portal pravoslavie.ru.
Youtube/Alexander Kremlev/Printscreen
Svešteniku i psihologu Petru Kolomejcevu
Brak kao stalna žrtva, a ne trijumf
U pravoslavnom učenju, brak je podvig, a ne nagrada. On je ikona Hristove ljubavi prema Crkvi — ljubavi koja se daje do kraja, bez ostatka, bez proračuna.
- Brak podrazumeva svakodnevno umiranje za drugog. Ako u nama dominira egoizam, to će neminovno razoriti strukturu porodice. Ljubav nije u tome da neko uvek daje, a drugi uvek prima. Igra sa jednim golom ne traje dugo - objašnjava sveštenik i dodaje:
- Čovek može da nosi breme i da pokazuje čuda strpljenja, ali ako nema reciprociteta, ako druga strana ne nauči da voli, da podnosi i trpi, dolazi do zamora. Tada, čak i u braku koji spolja deluje skladno, počinje da buja egocentrizam.
Perfekcionizam kao duhovna zamka
Zanimljivo je što Kolomejcev ukazuje i na psihološke obrasce koji se često kriju iza religioznosti.
- Postoji takozvani 'porodični heroj' – perfekcionista koji sve drži pod kontrolom. Sve mora da izgleda savršeno. Ali jednog dana ta osoba se umori. Više ne oseća radost, jer se veza pretvorila u predstavu.“
Religioznost bez života, vera bez radosti, brak bez dodira svakodnevice — sve to može postati teret. „Ako imate desetoro dece zbog slike o sebi kao velikom roditelju, a ne zbog istinske radosti u očima svakog deteta, to će se kad-tad urušiti - napominje on.
Crkvena zajednica kao utočište i ogledalo
U parohiji oca Petra postoji zajednica „Kana“ – pokret koji okuplja bračne parove na duhovne razgovore. Tu se ne dele saveti „s visine“, već svedočenja iz ličnih borbi. Kada se u krizi čuje iskustvo onog drugog, nastaje tiho prepoznavanje: „Nisam sam. I drugi su prošli kroz isto.“
Shutterstock/Mykola Komarovskyy
Sveta tajna ispovesti i pokajanja
- Važno je znati kada potražiti pomoć . kaže otac Petar i dodaje:
- Crkva ne odbacuje psihologiju. Naprotiv, ako sveštenik ne razume unutrašnji svet čoveka, kako će mu pomoći? U tome je i snaga parohijskog savetovališta — ono ne traži savršenstvo, već iskrenost.
Porodica nije idol, već mesto preobražaja
Sveštenik Kolomejcev se priseća oca Mihaila Špoljanskog i njegove supruge, koji su nakon gubitka svoje dece otvorili dom za tuđu.
.- Za njih, ljubav nije bila apstrakcija. Njihova porodica je bila bašta — ne savršena, ali stalno negovana.
Na kraju, sveštenik podvlači:
- Ne treba čuvati brak samo zbog dece, ali treba se boriti za porodicu dokle god postoji nada. Ako je brak postao mesto patnje i duhovne smrti, Crkva ne zatvara oči. Postoje situacije kada je razvod manji greh od ostanka u vezi koja truje i lomi. Ali odluka o tome mora biti duboko promišljena, sa molitvom i savetovanjem.
Ljubav kao sloboda, vera kao snaga, brak kao škola
"Ljubi bližnjega svoga kao samoga sebe“ – podseća nas Sveto pismo. Ako ne poznajemo sebe, svoje granice, svoje želje, nećemo moći da upoznamo drugog. Religioznost nas ne oslobađa od truda, ali nam daje snagu da se ne umorimo. I zato, kada brak puca, to nije uvek znak da je vera zakazala — već da je vera možda prvi put pozvana da se istinski pokaže.
Jer, sve se u životu leči. Ali isceljenje ne znači da neće ostati ožiljak. I to je u redu. I ožiljak je svedočanstvo da smo preživeli. Da smo voleli. Da nismo odustali lako. U toj tišini posle bure, vera ne donosi automatsku sreću, ali pruža ruku. I vodi dalje. Po mogućnosti - zajedno.
U duhovnom pristupu bračnim krizama, otac Gojko Perović
ističe važnosti ljubavi i strpljenja, ali govori i o granicama koje ne treba preći i kada je pomirenje besmisleno.
Kako duhovna ravnoteža može promeniti život žene koja se suočava sa ljubavnim previranjima, verom i porodičnim problemima? Protiv nje je borba između prošlih grešaka i novih ljubavi, a otac Andrej daje oštar, ali duhovno smiren odgovor.
U doba kada se ljubav meri interesom, a žrtva smatra slabošću, život Svetog Serafima Viričkog i shimonahinje Hristine osvetljava tihi put dvoje supružnika koji su, nakon smrti deteta, izabrali najuzvišeniji čin predanja — monaštvo. Njihova priča nije bajka, već svedočanstvo o tome kako Hristova ljubav menja oblik, ali nikada ne prestaje.
Sveti Alfonsus Liguori - biskup i crkveni učitelj, govorio je: "Ako prihvatimo volju Božiju u svemu, bićemo među najsrećnijim ljudima na zemlji i već ovde ćemo imati predznanje o nebeskom miru.
Na praznik Svetog proroka Ilije i 101. godišnjicu rođenja slavnog duhovnog mislioca, ploča koja je morala da bude uklonjena prošlog leta konačno je ponovo osvanula na ulazu njegove zgrade u Zadarskoj ulici.
Poglavar Srpske pravoslavne crkve poručio je da je reč o protivpravnoj i opasnoj odluci jednonacionalnog suda i pozvao vernike i verske vođe širom regiona na molitvu i odbranu mira, pravde i srpskog identiteta u Bosni i Hercegovini
U vreme mrsnih dana, kada se mirisi mlečnih jela i toplog hleba šire konacima, monahinje pripremaju salatu od sremuša — lekovitog zelenog dara prirode, koji u ovom receptu postaje hranljiv i lagan obrok, pogodan za doručak ili večeru.
Otkrijte kako pivo pretvara ovo jednostavno jelo u ukusnu salatu sa istorijom dugom vekovima, zapisanu još 1855. u "Srbskom kuvaru" jeromonaha Jerotija iz Krušedola.
Poznati moskovski sveštenik govori zašto ljudi mešaju zaljubljenost i ljubav, zbog čega čednost nije prevaziđena vrednost i kako prepoznati osobu sa kojom možete osnovati porodicu zauvek.
Pravoslavna molitva prenosi se vekovima i donosi mir, slogu i nežnost u dom – evo kako ona zvuči i zašto bi trebalo svakodnevno da je izgovarate zajedno sa voljenom osobom.
Na dan Svetog velikomučenika Prokopija, 21. jula, vernici mu se obraćaju za zdravlje, mir u domu, sreću porodice i hrabrost pred iskušenjima, verujući da molitve pred njegovom ikonom donose utehu i snagu u svakodnevnom životu.
Na praznik Svetog proroka Ilije i 101. godišnjicu rođenja slavnog duhovnog mislioca, ploča koja je morala da bude uklonjena prošlog leta konačno je ponovo osvanula na ulazu njegove zgrade u Zadarskoj ulici.
U duhu prorokove ognjene reči, Sveti Nikolaj Ohridski I Žičkić napisao je stihove posvećene proroku Iliji, sabravši biblijsku silinu, svetootačko tumačenje i narodnu pobožnost u jedno snažno duhovno svedočanstvo.
Na praznik Svetog proroka Ilije i 101. godišnjicu rođenja slavnog duhovnog mislioca, ploča koja je morala da bude uklonjena prošlog leta konačno je ponovo osvanula na ulazu njegove zgrade u Zadarskoj ulici.
U tišini ove svetinje, podignute na imanju koje je pobožni bračni par Lacković darovao Crkvi, krikovi se pretvaraju u molitve, a svedočanstva o čudesnim isceljenjima svakim danom su sve brojnija.
Iguman manastira Sveti arhangeli, već 35 godina čuvar svetinje kod Prizrena, otkriva kako prisustvo svakog čoveka obnavlja manastire, zašto vera raste iz poniženja i kako se Srbi u južnoj pokrajini više uzdaju u molitvu nego u politiku.
Svi običaju vezani za proroka Iliju zapravo su potekli iz onoga što su ljudi nekada davno primetili da se dešava u prirodi i to se dalje prenosilo, kaže otac Ivan za portal religija.rs.
U besedi za subotu 8. sedmice po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički objašnjava zašto je svaki dan prilika da se opredelite na pravu stranu istorije.
Kratka i snažna, molitva Proroku Iliji vekovima se prenosila usmenim predanjem, ali je tokom vremena često bila skraćivana i menjana. Donosimo autentične reči koje monasi uznose pred tron Božiji u tišini manastira Ostrog.