Da li zajednički stavovi i religioznost garantuju trajnu ljubav? Sveštenik i psiholog Petar Kolomejcev, bez osude, odgovara na bolno pitanje vernika čiji se brak raspao uprkos veri, podsećajući da ni svetost ne isključuje trud, niti ljubav – žrtvu.
Neke ljubavi započnu na mestima koja već u sebi nose tišinu večnosti. Tako je bilo i s njima — prvi susret dogodio se u crkvi, među molitvama, pod svetlom kandila. Venčali su se pred Bogom, dobili troje dece, verovali da ih povezuje nešto dublje od svakodnevice. Ipak, godinama kasnije, taj brak nije izdržao.
Kako je moguće da zajednička vera i duhovne vrednosti ne budu dovoljni da očuvaju zajednicu? Da li religioznost garantuje trajnost? I da li treba čuvati brak samo zbog dece, čak i kad ljubav počne da bledi?
Ova pitanja postavio je jedan vernik svešteniku i psihologu Petru Kolomejcevu, duboko potresen razvodom koji, kako kaže, nije mogao ni da nasluti kada je prvi put ugledao svoju suprugu u svetlosti oltara.
Foto: SPC
Vernici u hramu
Ova pitanja, iako lična, odzvanjaju u dušama mnogih vernika. U vremenu kada se crkveno venčanje često doživljava kao pečat večnosti, kao simbol nečega što ne može i ne sme da se raskine, rušenje tog simbola boli ne samo srca, već i samu veru.
Vera nije štit od boli, nego svetlost kroz tamu
Sveštenik Petar Kolomejcev, koji već decenijama savetuje parove u crkvenoj zajednici, odgovara bez osude, ali sa dubinom koja izvire iz spoja duhovnog i psihološkog iskustva:
- Preporučio bih svima koji ulaze u brak da pročitaju Anu Karenjinu, ne iz književne znatiželje, već kao ozbiljan vodič. Tolstoj nas, kroz likove Levina i Kiti, uči da nismo pozvani da volimo ideal, nego čoveka sa svim njegovim ranama, manama, čudnim navikama i nesavršenostima.
Religioznost, po njegovim rečima, nije automatski štit od raspada, već duhovni okvir koji traži aktivan napor. Venčanje nije magični čin koji garantuje večnu harmoniju.
- Ako su ljudi vernici i uzdaju se u Boga, tajna će im pomoći. Ali ako je venčanje samo svečani trenutak, bez živog unutrašnjeg učešća, ništa se neće dogoditi samo od sebe - kaže sveštenik Petar Kolomejcev, prenosi portal pravoslavie.ru.
Youtube/Alexander Kremlev/Printscreen
Svešteniku i psihologu Petru Kolomejcevu
Brak kao stalna žrtva, a ne trijumf
U pravoslavnom učenju, brak je podvig, a ne nagrada. On je ikona Hristove ljubavi prema Crkvi — ljubavi koja se daje do kraja, bez ostatka, bez proračuna.
- Brak podrazumeva svakodnevno umiranje za drugog. Ako u nama dominira egoizam, to će neminovno razoriti strukturu porodice. Ljubav nije u tome da neko uvek daje, a drugi uvek prima. Igra sa jednim golom ne traje dugo - objašnjava sveštenik i dodaje:
- Čovek može da nosi breme i da pokazuje čuda strpljenja, ali ako nema reciprociteta, ako druga strana ne nauči da voli, da podnosi i trpi, dolazi do zamora. Tada, čak i u braku koji spolja deluje skladno, počinje da buja egocentrizam.
Perfekcionizam kao duhovna zamka
Zanimljivo je što Kolomejcev ukazuje i na psihološke obrasce koji se često kriju iza religioznosti.
- Postoji takozvani 'porodični heroj' – perfekcionista koji sve drži pod kontrolom. Sve mora da izgleda savršeno. Ali jednog dana ta osoba se umori. Više ne oseća radost, jer se veza pretvorila u predstavu.“
Religioznost bez života, vera bez radosti, brak bez dodira svakodnevice — sve to može postati teret. „Ako imate desetoro dece zbog slike o sebi kao velikom roditelju, a ne zbog istinske radosti u očima svakog deteta, to će se kad-tad urušiti - napominje on.
Crkvena zajednica kao utočište i ogledalo
U parohiji oca Petra postoji zajednica „Kana“ – pokret koji okuplja bračne parove na duhovne razgovore. Tu se ne dele saveti „s visine“, već svedočenja iz ličnih borbi. Kada se u krizi čuje iskustvo onog drugog, nastaje tiho prepoznavanje: „Nisam sam. I drugi su prošli kroz isto.“
Shutterstock/Mykola Komarovskyy
Sveta tajna ispovesti i pokajanja
- Važno je znati kada potražiti pomoć . kaže otac Petar i dodaje:
- Crkva ne odbacuje psihologiju. Naprotiv, ako sveštenik ne razume unutrašnji svet čoveka, kako će mu pomoći? U tome je i snaga parohijskog savetovališta — ono ne traži savršenstvo, već iskrenost.
Porodica nije idol, već mesto preobražaja
Sveštenik Kolomejcev se priseća oca Mihaila Špoljanskog i njegove supruge, koji su nakon gubitka svoje dece otvorili dom za tuđu.
.- Za njih, ljubav nije bila apstrakcija. Njihova porodica je bila bašta — ne savršena, ali stalno negovana.
Na kraju, sveštenik podvlači:
- Ne treba čuvati brak samo zbog dece, ali treba se boriti za porodicu dokle god postoji nada. Ako je brak postao mesto patnje i duhovne smrti, Crkva ne zatvara oči. Postoje situacije kada je razvod manji greh od ostanka u vezi koja truje i lomi. Ali odluka o tome mora biti duboko promišljena, sa molitvom i savetovanjem.
Ljubav kao sloboda, vera kao snaga, brak kao škola
"Ljubi bližnjega svoga kao samoga sebe“ – podseća nas Sveto pismo. Ako ne poznajemo sebe, svoje granice, svoje želje, nećemo moći da upoznamo drugog. Religioznost nas ne oslobađa od truda, ali nam daje snagu da se ne umorimo. I zato, kada brak puca, to nije uvek znak da je vera zakazala — već da je vera možda prvi put pozvana da se istinski pokaže.
Jer, sve se u životu leči. Ali isceljenje ne znači da neće ostati ožiljak. I to je u redu. I ožiljak je svedočanstvo da smo preživeli. Da smo voleli. Da nismo odustali lako. U toj tišini posle bure, vera ne donosi automatsku sreću, ali pruža ruku. I vodi dalje. Po mogućnosti - zajedno.
U duhovnom pristupu bračnim krizama, otac Gojko Perović
ističe važnosti ljubavi i strpljenja, ali govori i o granicama koje ne treba preći i kada je pomirenje besmisleno.
Kako duhovna ravnoteža može promeniti život žene koja se suočava sa ljubavnim previranjima, verom i porodičnim problemima? Protiv nje je borba između prošlih grešaka i novih ljubavi, a otac Andrej daje oštar, ali duhovno smiren odgovor.
U doba kada se ljubav meri interesom, a žrtva smatra slabošću, život Svetog Serafima Viričkog i shimonahinje Hristine osvetljava tihi put dvoje supružnika koji su, nakon smrti deteta, izabrali najuzvišeniji čin predanja — monaštvo. Njihova priča nije bajka, već svedočanstvo o tome kako Hristova ljubav menja oblik, ali nikada ne prestaje.
Hrišćani veruju da su se demoni uplašeni od Antipe javili žrečevima u snu i rekli mu kako se oni boje Antipe, i kako moraju zbog njega da beže iz toga grada. Žrečevi su digli gomilu naroda protiv Antipe, i počeli ga mučiti i nagoniti da se odrekne Hrista i pokloni idolima.
U atmosferi duboke duhovnosti i molitvene sabornosti, poglavar Srpske pravoslavne crkve susreo se s ruskim jerarsima i bratstvom Donskog manastira, poklonivši se svetinjama i poručivši da su srpski i ruski narod – jedan u Hristu.
Da li zajednički stavovi i religioznost garantuju trajnu ljubav? Sveštenik i psiholog Petar Kolomejcev, bez osude, odgovara na bolno pitanje vernika čiji se brak raspao uprkos veri, podsećajući da ni svetost ne isključuje trud, niti ljubav – žrtvu.
U istočnoj Ugandi, jedna muslimanka otrovala je hrišćanski bračni par jer su njenu ćerku poveli u crkvu tokom Ramazana. Smrtonosnu večeru pojelo je i njeno dete, koje je, zajedno s „neprijateljima“, izdahnulo od otrova.
U vreme strogog posta često ponestane ideja za ukusne obroke na vodi. Donosimo autentičan recept za paštetu od belog pasulja – kremastu, zasitnu i punu ukusa!
Uoči druge godišnjice od tragedije koja je odnela 57 života, otac Hristodulos Papaioanu kaže da je kroz ovaj neverojatan gubitak pronašao snagu da se nosi s patnjom.
Ne morate se odricati bogatih ukusa ni tokom posta – kombinacija crvenog pasulja, prepečenih oraha i začina trpezu će učiniti bogatom vitaminima i vlaknima.
Brat i sestra, vođeni verom i tajanstvenim svetlom, kreću na neobičan put kroz šumu do zaboravljene crkve, gde će pronaći blagoslov koji im menja život i donosi mir.
Muškarac mora da raste na intelektualnom nivou, u obrazovnom novou, u umetničkom novou, u svakom smislu da raste. Da dođe kući i kaže: "Znaš šta sam shvatio"? I da nauči svoju ženu, kaže otac Predrag.
Emotivni stihovi autorke Dragane D. Mirković u izvođenju mlade Jane Koprivice promoviše humanitarnu inicijativu "Dom za mame", donoseći poruku nade i vere za sve žene u teškim životnim okolnostima.
Kada je ugledala promrzlog starca na klupi, devojčica je donela odluku koja će zauvek promeniti njen pogled na svet i ispuniti srce radošću i ljubavlju.
Sveštenstvo je odmah reagovalo i ceo slučaj je preuzela policija, a kako smo prvi objavili snimak pljačke, čitaocima je tako na uvid pružen video zapis pomenutog nedela.
Prave brojanice moraju da bude napravljene od čiste ovčje vune, što treba da nas podseti da smo mi "slovesne ovce dobrog pastira Isusa Hrista", koji je kao jagnje Gospodnje postradao za nas i izbavio iz večne smrti.
Uobičajeno je da se Sveta tajna kštenja prima u detinjstvu, ali odrasli koji se nisu ranije krstili mogu to učiniti u bilo kom životnom dobu - uključujući i trudnice.
Sveštenstvo je odmah reagovalo i ceo slučaj je preuzela policija, a kako smo prvi objavili snimak pljačke, čitaocima je tako na uvid pružen video zapis pomenutog nedela.
U danima Svetle sedmice, patrijarh srpski Porfirije i patrijarh moskovski Kiril susreli su se u ozračju Vaskrsenja, svedočeći neraskidivo duhovno jedinstvo Srpske i Ruske Pravoslavne Crkve, uz poruke nade, ljubavi i vere u Hrista Vaskrslog.
Odgovor Svetog Pajsija, slomljenom ocu nastradalog mladića, izrečen bez osude, ali sa dubokom verom u Božiju milost, otvorio je prozor nade koji nikada neće biti zatvoren.
Na poziv Moskovske patrijaršije, poglavar Srpske pravoslavne crkve doputovao je u rusku prestonicu, gde je, zajedno s patrijarhom Kirilom, razgovarao s predsednikom Rusije o ulozi pravoslavlja u savremenom svetu i duhovnoj povezanosti dva naroda.
Uobičajeno je da se Sveta tajna kštenja prima u detinjstvu, ali odrasli koji se nisu ranije krstili mogu to učiniti u bilo kom životnom dobu - uključujući i trudnice.
U periodu kada priroda daruje svoje najlekovitije biljke, donosimo vam recept za čorbu koja se vekovima kuva u srpskim domaćinstvima – jednostavna, okrepljujuća i bogata blagodatima za telo i dušu.