Shutterstock/Belizar/PeopleImages.com - Yuri A/kuzmaphotoMuškarac sa dugom kosom
U pravoslavlju, spoljašnji izgled vernika, uključujući i frizuru, ne smatra se presudnim za duhovno spasenje, ali se, ipak, posmatra u svetlu simbolike, skromnosti i poštovanja određenog reda.
Nekada se činilo da su pravila jasna - muuškarci su nosili kratku kosu, a žene dugu.
Ta podela nije bila samo stvar estetike, već je proisticala iz duboko ukorenjenih običaja, društvenih očekivanja i verskih načela. Danas, međutim, svedoci smo sve češće prisutne slike muškaraca sa dugom kosom i žena sa kratkim frizurama.
Ova promena izaziva različite reakcije – od potpune podrške izrazu lične slobode do zabrinutosti za očuvanje tradicije. U tom kontekstu, mnogi se pitaju – kakav odnos pravoslavlje ima prema ovom fenomenu?
U pravoslavlju, spoljašnji izgled vernika, uključujući i frizuru, ne smatra se presudnim za duhovno spasenje, ali se, ipak, posmatra u svetlu simbolike, skromnosti i poštovanja određenog reda.
Shutterstock/Veronika Kraeva
Apostol Pavle je govorio da žena treba da ima dugu kosu
Apostol Pavle, u Poslanici Korinćanima (1. Kor. 11:14-15), navodi da je "sramota za muškarca da pušta dugu kosu“, dok za ženu kaže da joj "kosa služi kao pokrivalo“.
Ove reči vekovima su tumačene kao uputstvo o prirodnom redu i razlikama među polovima, koje se odražavaju i kroz fizički izgled.
Kakav je stav SPC po ovom pitanju jednom prilikom je na sajtu Svetosavlje odgovorio sada upokojeni otac Dušan.
- Nikakva frizura, sama po sebi, pa i muška frizura kod žene, i ženska kod muškaraca, nije greh. Međutim, ženska frizura može da izaziva sablazan kod oba pola, pa samim tim može da proizvede greh zavisti ili požude. Sveti apostol Pavle je, pri samom osnivanju hrišćanskih opština, pogotovo kad su one osnivane u mešovitom sastavu stanovništva, među Jevrejima i mnogobožačkim Grcima, na primer u Korintu, savetovao: "A ženi je slava ako ima dugačku kosu? Jer joj je kosa data umesto pokrivala“ (1. Kor. 11, 15) - objasnio je on pa nastavio:
Shutterstock/Lalandrew
Muškarac sa dugom kosom
- Šišanje kose kod žena, apostol je smatrao sramotom. Ako je nepoželjno da žene nose muška odela, tako isto nije lepo videti ženu ošišanu "na muško“. Nije pristojno ni da muškarci nose dugačke kose, opet po savetu Svetog Pavla: "Zar vas i sama priroda ne uči da je mužu sramota ako ima dugačku kosu, a ženi je slava ako ima dugačku kosu“? Nažalost, danas se sve to izobličilo. Gospod je čoveka stvorio kao muško i žensko, sa atributima muškosti i ženstvenosti, pa bi tako trebalo da se ponašaju oba pola i danas.
U pesmi Svetog Vladike Nikolaja "Zidanje Ljubostinje“, carica Milica je na svakom kamenu, koji je Rade Neimar pripremao za uziđivanje u crkvu, palila voštanicu, namenjujući je "jednom, desetorici, jal buljuku celom", ističe sveštenik.
U besedi za 21. sredu po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički objašnjava kako Božja pravda nadilazi vreme i prostor, a pravednici iz večnosti vode nas kroz iskušenja i otkrivaju smisao života.
Dok svakodnevica vuče na sve strane, pouka igumana manastira Vitovnica nas podseća da mir nije u okolnostima, već u unutrašnjem predavanju Bogu – lek koji danas svi traže, a retko nalaze.
Iguman manastira Moštanica otkriva tragičnu priču o monahu koji je zbog ljubavi napustio Hrista, izgubio mir i postao simbol duhovne borbe između čoveka i iskušenja koje razara dušu.
Crkveno venčanje ima poseban značaj: ne zbog tradicije, običaja ili forme, već zbog toga što se tada priziva blagodat Duha svetoga na mladence - da ih vodi, čuva i osnaži u svim životnim izazovima.
U kuhinjama pravoslavnih domaćica, ova čorba se pripremala s ljubavlju – za praznike, slave i nedeljne porodične ručkove. Sada je pravo vreme da je ponovo otkrijete i spremite po originalnom receptu iz tradicije srpske kuhinje.
Od pažljivo prženog luka do mirisa ljute paprika - otkrijte tajnu starinskog monaškog ribljeg paprikaša koji spaja duh pravoslavnog života i prazničnih trpeza.
Jedinstvena kombinacija ječma, pasulja, povrća i dimljenog mesa vraća nas u kuhinje naših predaka, čuvajući duh starih domaćinstava i porodične molitve kroz generacije.
U besedi za 21. sredu po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički objašnjava kako Božja pravda nadilazi vreme i prostor, a pravednici iz večnosti vode nas kroz iskušenja i otkrivaju smisao života.
Dok svakodnevica vuče na sve strane, pouka igumana manastira Vitovnica nas podseća da mir nije u okolnostima, već u unutrašnjem predavanju Bogu – lek koji danas svi traže, a retko nalaze.
Iguman manastira Moštanica otkriva tragičnu priču o monahu koji je zbog ljubavi napustio Hrista, izgubio mir i postao simbol duhovne borbe između čoveka i iskušenja koje razara dušu.
Crkveno venčanje ima poseban značaj: ne zbog tradicije, običaja ili forme, već zbog toga što se tada priziva blagodat Duha svetoga na mladence - da ih vodi, čuva i osnaži u svim životnim izazovima.
Na blagoslovenom mestu gde se spajaju Dunav i Sava, patrijarh srpski služio je liturgiju i predvodio litiju do kapele Svete Petke, pozvavši vernike da se saberu u veri i Hristovu reč postave kao temelj života.
Od molitava za zdravlje i porodičnu sreću do isceljenja koja se prepričavaju generacijama — žene širom Srbije svedoče kako im je Sveta Petka vratila snagu, veru i mir u srcu.
Uz svetlost sveća i miris tamjana, verni narod se okuplja da prinese darove, osvešta slavske kolače i pokloni se moštima najpoštovanije svetiteljke u srpskom narodu.
Dok milioni širom sveta tragaju za životom izvan Zemlje, jerej Ruske pravoslavne crkve objašnjava da "vanzemaljska vera" nije nauka – već nova duhovna zamka savremenog čoveka.