Shutterstock/Belizar/PeopleImages.com - Yuri A/kuzmaphotoMuškarac sa dugom kosom
U pravoslavlju, spoljašnji izgled vernika, uključujući i frizuru, ne smatra se presudnim za duhovno spasenje, ali se, ipak, posmatra u svetlu simbolike, skromnosti i poštovanja određenog reda.
Nekada se činilo da su pravila jasna - muuškarci su nosili kratku kosu, a žene dugu.
Ta podela nije bila samo stvar estetike, već je proisticala iz duboko ukorenjenih običaja, društvenih očekivanja i verskih načela. Danas, međutim, svedoci smo sve češće prisutne slike muškaraca sa dugom kosom i žena sa kratkim frizurama.
Ova promena izaziva različite reakcije – od potpune podrške izrazu lične slobode do zabrinutosti za očuvanje tradicije. U tom kontekstu, mnogi se pitaju – kakav odnos pravoslavlje ima prema ovom fenomenu?
U pravoslavlju, spoljašnji izgled vernika, uključujući i frizuru, ne smatra se presudnim za duhovno spasenje, ali se, ipak, posmatra u svetlu simbolike, skromnosti i poštovanja određenog reda.
Shutterstock/Veronika Kraeva
Apostol Pavle je govorio da žena treba da ima dugu kosu
Apostol Pavle, u Poslanici Korinćanima (1. Kor. 11:14-15), navodi da je "sramota za muškarca da pušta dugu kosu“, dok za ženu kaže da joj "kosa služi kao pokrivalo“.
Ove reči vekovima su tumačene kao uputstvo o prirodnom redu i razlikama među polovima, koje se odražavaju i kroz fizički izgled.
Kakav je stav SPC po ovom pitanju jednom prilikom je na sajtu Svetosavlje odgovorio sada upokojeni otac Dušan.
- Nikakva frizura, sama po sebi, pa i muška frizura kod žene, i ženska kod muškaraca, nije greh. Međutim, ženska frizura može da izaziva sablazan kod oba pola, pa samim tim može da proizvede greh zavisti ili požude. Sveti apostol Pavle je, pri samom osnivanju hrišćanskih opština, pogotovo kad su one osnivane u mešovitom sastavu stanovništva, među Jevrejima i mnogobožačkim Grcima, na primer u Korintu, savetovao: "A ženi je slava ako ima dugačku kosu? Jer joj je kosa data umesto pokrivala“ (1. Kor. 11, 15) - objasnio je on pa nastavio:
Shutterstock/Lalandrew
Muškarac sa dugom kosom
- Šišanje kose kod žena, apostol je smatrao sramotom. Ako je nepoželjno da žene nose muška odela, tako isto nije lepo videti ženu ošišanu "na muško“. Nije pristojno ni da muškarci nose dugačke kose, opet po savetu Svetog Pavla: "Zar vas i sama priroda ne uči da je mužu sramota ako ima dugačku kosu, a ženi je slava ako ima dugačku kosu“? Nažalost, danas se sve to izobličilo. Gospod je čoveka stvorio kao muško i žensko, sa atributima muškosti i ženstvenosti, pa bi tako trebalo da se ponašaju oba pola i danas.
U pesmi Svetog Vladike Nikolaja "Zidanje Ljubostinje“, carica Milica je na svakom kamenu, koji je Rade Neimar pripremao za uziđivanje u crkvu, palila voštanicu, namenjujući je "jednom, desetorici, jal buljuku celom", ističe sveštenik.
Pravoslavni svetitelji i starci otkrivaju da usamljenost nije fizička odsutnost drugih, već praznina duše koju jedino Božja Milost može ispuniti, dok molitva i unutrašnji mir pretvaraju samoću u duhovnu snagu.
Skromni sastojci pretvaraju se u kremasto čudo – otkrijte recept koji monasi pripremaju u vreme posta, a koji će postati omiljeni desert i u vašem domu.
Sveti Nikolaj Ohridski i Žički podseća na proročanstvo Isaije o svetu bez rata i poziva svakog vernika da preobrazi strasti u ljubav, stid u pokajanje i duhovnu borbu u seme unutrašnjeg mira.
U vreme mrsnih dana, kada se mirisi mlečnih jela i toplog hleba šire konacima, monahinje pripremaju salatu od sremuša — lekovitog zelenog dara prirode, koji u ovom receptu postaje hranljiv i lagan obrok, pogodan za doručak ili večeru.
U kuhinjama pravoslavnih domaćica, ova čorba se pripremala s ljubavlju – za praznike, slave i nedeljne porodične ručkove. Sada je pravo vreme da je ponovo otkrijete i spremite po originalnom receptu iz tradicije srpske kuhinje.
Otkrijte kako pivo pretvara ovo jednostavno jelo u ukusnu salatu sa istorijom dugom vekovima, zapisanu još 1855. u "Srbskom kuvaru" jeromonaha Jerotija iz Krušedola.
Pravoslavni svetitelji i starci otkrivaju da usamljenost nije fizička odsutnost drugih, već praznina duše koju jedino Božja Milost može ispuniti, dok molitva i unutrašnji mir pretvaraju samoću u duhovnu snagu.
Sveti Nikolaj Ohridski i Žički podseća na proročanstvo Isaije o svetu bez rata i poziva svakog vernika da preobrazi strasti u ljubav, stid u pokajanje i duhovnu borbu u seme unutrašnjeg mira.
U manastiru Kovilj snimljeni prvi kadrovi antiratne drame Dragoljuba Elčića po scenariju Željka Pržulja, nastale po „Dnevniku ratnog hirurga“ dr Miodraga Lazića, uz podršku Srpske pravoslavne crkve i Filmskog centra Srbije.
Na Preobraženje Gospodnje pre tri decenije, omiljeni duhovni vođa je u svojim molitvama i opomenama ukazao na snagu vere, mira i odanosti Bogu, ostavljajući poruku koja i danas inspiriše pravoslavne vernike u svetu punom izazova.
U manastiru Kovilj snimljeni prvi kadrovi antiratne drame Dragoljuba Elčića po scenariju Željka Pržulja, nastale po „Dnevniku ratnog hirurga“ dr Miodraga Lazića, uz podršku Srpske pravoslavne crkve i Filmskog centra Srbije.