Strepnja, kao osećanje unutrašnje napetosti i neizvesnosti pred budućim događajima, danas je sve češća pojava. Ljudi strepe zbog zdravlja, finansija, političke situacije, ličnih odnosa ili sopstvene budućnosti.
Psiholozi je opisuju kao stanje stalnog očekivanja negativnog ishoda, ali u pravoslavnom hrišćanstvu, strepnja ima dublje duhovno značenje.
Pravoslavna teologija vidi strepnju kao posledicu nedostatka poverenja u Božiju volju i promisao. Kada vernik strepi, on se zapravo oslanja više na svoje snage nego na Boga. U tom smislu, strepnja nije samo emocionalna reakcija, već i duhovni problem.
Pravoslavlje uči da vernik treba da se osloni na molitvu i Božiju blagodat, a ne na svoje planove i pretpostavke. Molitva, pokajanje i smirenje predstavljaju osnovne načine borbe protiv strepnje.
Crkveni oci ističu da Bog ne deluje tamo gde vlada strah, nego gde postoji poverenje i otvorenost za Božju volju.
Jedan od duhovnika 20. veka koji je o strepnji govorio vrlo jasno bio je Starac Pajsije Svetogorac, poznat po svom jednostavnom, ali dubokom duhovnom učenju.
Njegove reči sažimaju pravoslavni stav prema ovom osećanju:
"Kada strepimo, sprečavamo Boga da se umeša u naš život. Moli se tako kao da sve zavisi od Boga, a ne od tebe! Moli se neprestano.“
Ova poruka ukazuje na to da se strepnja prevazilazi kroz neprekidnu molitvu i potpuno poverenje u Boga, a ne kroz kontrolu i neizvesno planiranje budućnosti.
Božja ruka je uvek pružena, spremna da nas podigne, uteši i vodi, ali da bismo tu pomoć istinski osetili, potrebno je da mu se obratimo iskreno i sa verom.
Snaga i moć Boga ne ogleda se samo u veličini sveta koji je stvorio, već i u tome što svakom čoveku daje priliku za novi početak - bez obzira na prošlost.
Iako deluju mirno i srećno u ranom detinjstvu, mnoga deca kasnije postaju buntovna i izgubljena. Starac Pajsije objašnjava zašto pravila, red i perfekcionizam ne mogu zameniti toplinu vere, nežnost i majčinsku molitvu.
Napominje da tu vrednost, koju nam niko ne može oduzeti, delimo i u sebi uveličavamo tako što pomažemo drugima - jer na taj način širimo krug dobrote.