Pitanje kalendara, koje je u pravoslavlju oduvek bilo mnogo više od pukog tehničkog dogovora oko datuma, ponovo je isplivalo na površinu – ovoga puta unutar jedne od najdublje podeljenih verskih struktura na prostoru Crne Gore. Saopštenje tzv. Svetog arhijerejskog sinoda kanonski nepriznate Crnogorske pravoslavne crkve, predvođenog Mirašem Dedeićem, otkriva složenu mešavinu liturgijskih ambicija, identitetskih tvrdnji i unutrašnjih obračuna, koji sve manje liče na crkveni dijalog, a sve više na produžetak dugotrajnog raskola.
Promena datum proslave Božića
Na poslednjoj sednici Sinoda posebna pažnja posvećena je tzv. "kalendarskom pitanju". Prema navodima iz saopštenja, inicijative za promenu crkvenog kalendara već godinama kruže među sledbenicima ove nepriznate crkve i pojedinim udruženjima građana. Miraševo krilo tvrdi da se o toj temi ne može govoriti isključivo kroz liturgijsku ili crkvenopravnu prizmu, već je povezuje sa očuvanjem „crnogorskog duhovnog i kulturnog identiteta“.
U tom ključu evocirana je i odluka Crnogorskog zbora iz 1804. godine, uz podsećanje na rečenicu: „Mi nijesmo primili vjeru od Rusa, nego od Grka.“ Upravo na toj istorijskoj referenci Sinod gradi narativ prema kojem razlika u datumima proslavljanja Božića u pravoslavlju – 25. decembar po novom, odnosno 7. januar po starom kalendaru – navodno izaziva sablazan i podsmeh u delu laičke javnosti. Zato, kako se navodi, pitanje kalendara mora biti razmatrano „smireno, ozbiljno i u duhu sabornosti“, uz očuvanje liturgijskog zajedništva sa Vaseljenskom patrijaršijom i onim pomesnim crkvama koje koriste novi stil.
Kalendar i očuvanje identiteta
Ipak, iza naglašenog poziva na mir i jedinstvo krije se realnost dubokih unutrašnjih sukoba. Sinod Miraša Dedeića još jednom se oštro obrušio na drugo, suprotstavljeno krilo tzv. Crnogorske pravoslavne crkve. Vođi te struje, raščinjenom episkopu i monahu Borisu (Bojanu Bojoviću), izrečena je krajnja mera: oduzimanje monaškog čina, imena i prava nošenja mantije. Optužbe su teške i višeslojne – od kršenja kanona i osnivanja sopstvene parasinagoge, preko lažnog predstavljanja i materijalnih zloupotreba, do vandalskog skrnavljenja grobnice i zemnih ostataka Mitropolita Antonija (Abramovića), što je, prema saopštenju, izazvalo "opštu sablazan".
Poništavanje sveštenih obreda
Kazne se nisu zaustavile na jednom imenu. Grupi sveštenika koji su sledili Bojana Bojovića, a koji se, kako navodi Sinod, ni posle dve godine nisu pokajali, oduzeta su sva crkvena prava i odlikovanja. Lišeni su svešteničkog čina i vraćeni u red laika, uz izričitu odluku da se svi obredi koje su vršili od 3. septembra 2023. godine smatraju neblagodatnim i ništavnim. Vernici koji su, „iz neznanja ili zablude“, pristupali tim obredima pozvani su na pokajanje i povratak u jedinstvo koje proklamuje Miraševo krilo.
Paradoks sabornosti i raskola
Ovo saopštenje tako razotkriva paradoksalnu sliku: dok se s jedne strane govori o sabornosti, miru i strpljivom rešavanju kalendarskog pitanja, s druge strane svedočimo oštrim disciplinarnim merama, međusobnim optužbama i produbljivanju raskola unutar već kanonski nepriznate strukture. U pravoslavnom iskustvu, kalendar nikada nije bio samo pitanje datuma, već izraz jedinstva Crkve. Upravo zato ostaje otvoreno pitanje da li se u ovom slučaju radi o traženju liturgijskog sklada – ili o još jednom frontu u borbi za prevlast nad imenom, simbolima i nasledstvom koje nijedna pomesna pravoslavna crkva ne priznaje.
Sukobi dvojice samozvanih mitropolita, uz optužbe za lažne hirotonije i sumnjive veze pojedinih episkopa, dodatno produbljuju razdor u CPC.
Vernici često veruju da izbor venčanog prstena odlučuje o bračnom životu, ali protojerej Andrej Efanov objašnjava zašto prava snaga braka leži u molitvi, ljubavi i međusobnom poštovanju, a ne u spoljašnjim simbolima.