Duhovna riznica 25.12.2025 | 14:00

ŠTA LJUDI RADE, A ŠTA BI TREBALO DA ČINE KAD NAIĐU ISKUŠENJA! Sveti Jovan Zlautousti objasnio zašto ih neki prevaziđu, a neke ona zakopaju!

Slika Autora
Autor: M.M.
ŠTA LJUDI RADE, A ŠTA BI TREBALO DA ČINE KAD NAIĐU ISKUŠENJA! Sveti Jovan Zlautousti objasnio zašto ih neki prevaziđu, a neke ona zakopaju!
Printscreen Sveti Jovan Zlatousti

Iako su po svojoj suštini korisna, čovek ih često doživljavljava kao uzroke svog bola i tuge, a neretko i kao nepravdu.

Prema pravoslavlju, iskušenja nisu slučajna smetnja na putu čovekove sreće, niti dokaz Božijeg odsustva, već sastavni deo duhovnog rasta. Iskušenja su dozvoljena da bi se čovek ogledao u istini o sebi, da bi se njegova vera očistila, a srce omekšalo. Ona nisu kazna, već prilika - često bolna, ali duboko smislena.

Prema učenju Crkve, iskušenja dolaze u raznim oblicima: kroz bolesti, nepravde, gubitke, razočaranja, unutrašnje borbe, ali i kroz susret sa sopstvenim strastima, gordošću i slabostima.

Iako su po svojoj suštini korisna, čovek često ih doživljavljava kao uzroke svog bola i tuge, a neretko i kao nepravdu. 

Pravoslavlje ne poriče te emocije, ali upozorava da one ne smeju postati mesto u kome se čovek treba trajno da se nastani. Kada se bol pretvori u ogorčenost, a patnja u optuživanje, iskušenje prestaje da bude lek i postaje rana koja se produbljuje.

Ljudi na iskušenja često reaguju tražeći krivca: u drugima, u društvu, u porodici, u okolnostima, pa čak i u Bogu. Takva reakcija donosi privremeno olakšanje, ali dugoročno zatvara čoveka u krug gneva i samosažaljenja. Umesto da se zapita šta iskušenje otkriva o njemu samom, čovek se brani napadom, opravdava sebe i učvršćuje sopstvenu slabost. U toj borbi on ne traži smisao, već potvrdu da je nepravedno povređen.

Pravoslavni put, međutim, poziva na drugačiji odgovor. Iskušenje se prima sa trpljenjem, molitvom i poverenjem u Boga, čak i onda kada razum ne vidi izlaz. 

Kroz pravilno prihvaćeno iskušenje, čovek postaje saosećajniji prema drugima, manje sklon osudi i ponosu, a više razumevanja i ljubavi. Ono ga uči strpljenju, veri i istinskoj slobodi — slobodi od sopstvene gordosti. Upravo zato Crkva uči da se ne treba moliti da iskušenja nikada ne dođu, već da se molimo da ih prepoznamo, izdržimo i duhovno iskoristimo.

Na tom raskršću između ogorčenosti i vere, između optuživanja i molitve, otkriva se prava snaga čoveka, kako je to sažeto izrazio Sveti Jovan Zlatousti:

"U vreme iskušenja, slabi traži krivca, a jaki Boga"!