Aktuelno iz SPC 16.10.2024 | 21:08

SRPSKI VLADIKA SE OGLASIO PROROČKIM REČIMA: Mitropolit Fotije stihovima upozorava od čega treba da se čuvamo 2025. godine

Izvor: Religija
Autor: Saša Tošić
SRPSKI VLADIKA SE OGLASIO PROROČKIM REČIMA: Mitropolit Fotije stihovima upozorava od čega treba da se čuvamo 2025. godine
Eparhija zvorničko-tuzlanska

Mitropolit zvorničko-tuzlanski kroz stihove otkriva da nas tokom 2025. godine čeka svet pun napetosti, lažnog mira i opasnih kompromisa, a ključno je ostati veran pravoslavnoj veri i Hristovom Carstvu.

Pesma vladike Fotija „2025“ donosi duboku i promišljenu analizu savremenog sveta, oslanjajući se na biblijske motive i pravoslavnu duhovnost, uz apokaliptične tonove koji osvetljavaju izazove i opasnosti koje nosi budućnost. Pesma nas poziva na razmišljanje o vremenu u kojem živimo, dok istovremeno upozorava na opasnosti koje dolaze – kako spoljašnje, tako i one duhovne. Godina 2025. u pesmi se prepoznaje kao simbol velike neizvesnosti i prelomnih trenutaka, što se metaforički izražava kroz stihove o „zapetoj pušci“, nagoveštavajući događaje koji bi mogli preokrenuti svet kakav poznajemo.

Jedan od ključnih momenata pesme jeste pesnikov prikaz mira – hrišćanskog, večnog mira, u kontrastu sa svetovnim mirom koji često prikriva nepravdu i sukobe. Vladika Fotije podseća na reči proroka: „Мир, мир, а свуда рат“, time naglašavajući razliku između lažnog i istinskog mira. On ukazuje na to da mnogi govore o miru, a zapravo podstiču podele i sukobe, što odražava i savremene geopolitičke tenzije. Tako, pesma postaje ogledalo današnjice, u kojoj se politički i društveni interesi često predstavljaju pod plaštom mira i jedinstva, dok u suštini donose razdor.

Eparhija zvorničko-tuzlanska
Mitropolit zvorničko-tuzlanski Fotije
 

Značajan deo pesme posvećen je teološkom pitanju Pashalne unije, koja simbolizuje pokušaj ujedinjenja hrišćanskih denominacija oko zajedničkog praznovanja Vaskrsa. Vladika Fotije ovde pažljivo obrađuje tenzije između Istoka i Zapada, ističući da takvo jedinstvo može biti površno i zasnovano na kompromisima u dogmatskim pitanjima. Time pesnik izražava bojazan da bi globalni mir mogao biti lažan, ukoliko se temelji na odstupanju od istine hrišćanske vere.

Pesma dotiče i pitanja globalizacije i centralizacije moći, koja se u tekstu predstavlja kroz motiv „Velike Ljubavi“ – univerzalne ljubavi i tolerancije, koje, kako pesnik ukazuje, mogu postati oruđe za ujedinjenje svih religija pod jedan svetski poredak. Ova „ljubav“ se prikazuje kao lažna i manipulativna, dovodeći svet na prag diktature. Vladika kroz ove stihove upozorava na opasnosti od kompromisa sa svetovnim vrednostima u ime univerzalnog jedinstva.

Pesma posvećuje poseban deo Rusiji, prikazujući je kao zemlju koja stoji nasuprot globalizacijskim silama, odolevajući pritiscima centralizovanog svetskog poretka. Vladika Fotije ističe da je Rusija postala „лош глас у свету“, ali da se njena različitost čuva kao vrednost, kao simbol otpora manipulacijama globalnih elita.

Foto: Eparhija zvorničko-tuzlanska
Mitropolit zvorničko-tuzlanski Fotije

U eshatološkom završetku pesme, pesnik se okreće Pravoslavnoj Crkvi i njenoj neprekinutoj borbi za istinsku veru. Dolazak znaka Sina Čovečijeg, Časnog krsta, osvetljava svetlost Hristove pobede i podseća na Carstvo koje nije od ovog sveta. Vladika nas podseća na to da su vera i Hristova ljubav jedini istinski temelji pravde i mira, nasuprot lažnim ideologijama i privremenim političkim rešenjima.

Pesma „2025“ predstavlja moćno proročanstvo koje nas poziva na vernost Hristu, u vremenu kada svet pokušava da ujedini ono što je suštinski nespojivo. Vladika Fotije svojim rečima pruža duhovni uvid u savremene događaje, pozivajući nas da prepoznamo istinski mir i ljubav samo kroz veru u Boga, nasuprot zabludama lažnog jedinstva i svetovnog mira.

2025

2025. dolazi kao puška zapeta, 

jedni već počeše da se izjašnjavaju

kao poštovaoci i pristalice Mira,

kao mirotvorci,

pa ti nešto zucni, reci,

može li ko normalan

protiv pravoga mira biti?

verovatno niko,

ali ako se malo udaljimo

od biblijskog i novozavetnog

pojma mira,

jer svi znamo da je Hristos

- Mir naš,

ali moramo zarad Istine naglasiti

da postoji i lažni, svetovni mir,

onaj o kojem sveti proroci govoriše,

mir, mir, a po svuda rat,

takvoga mira je danas

i previše u svetu,

jer se o miru priča,

a o ratovima čuje.

Već odavno neki istoričari,

političari, filosofi

pa i razni duhovnici

i verski lideri najavljuju 2025,

kao godinu Mira,

dok su drugi malo trezveniji

i kažu da će se o miru govoriti,

ali da ratova svakako

neće nestati,

šta se to od 2025. očekuje,

a niko ne zna?

poznato je da se

u svetovnim poslovima

mnogo toga krije, i ne zna se

i ne govori se,

i svi su već na to navikli

smatrajući da je normalno,

a sve se krije kao noge zmije,

nadležni nam govore:

- Sve ćete saznati

kada to bude potrebno,

iako to za nas, za narod,

često bude prekasno,

kao što evo i nedavno čusmo

da se glasalo

o Jednoj državi u svetu,

čitav svet - jedna država,

pa to ni u snu ne sanjaše

niti mudre glave domisliti mogoše,

to samo sveti ljudi i proroci znaše

jer oni nadahnuti Duhom Svetim

i budućnost i prošlost znaju,

do te mere, da znaju

kako je praocu Adamu bilo u Raju

Dakle, '25-te - Pashalna Unija?

Grci će govoriti:

- Ovo je naša pobeda,

sad čitav svet praznuje Pashu

kao što nasledismo

od Sabora i svetih Otaca,

a Zapad će reći:

- Tako je,

al' obrva uzdignuta ostaje,

sve bude i nestaje, ali prvenstva ne,

i na Istoku to treba da znaju,

zato Petrovom nasledniku u zagrljaju

bićete kao u Raju,

i ceo svet će aplaudirati i reći:

- Zar smo ovo toliko godina

morali čekati?

harmonija, mir i ljubav,

a neko će da pita,

gde su dogmatika i etika?

ma za to više nikoga nije briga

I kada se euforija i aplauzi stišaju,

videće da su skoro svi tu,

ali nema velike Rusije,

ona je tu, ali i daleko,

zato se sa njom mora činiti nešto,

oni, Rusi, već odavno loš glas u svetu imaju,

na tome se dugo radilo,

to samo sada pojačati treba

i sud izreći:

etnofiletizam, komunizam,

nema ljudskih prava,

nema zaborava, nema revizije,

nema rodne teorije, nema LDžBT,

ma nema ništa osim - Rusije,

zato o svemu rečenome

glasno trubiti i govoriti

i na Inkvizitora

kod Dostojevskog podsetiti,

koji reče:

- Što si opet došao,

pa mi ćemo narod nahraniti

i on će kao poslušno stado

za nama ići

U toj velikoj drami

i ljudi i narodi će se

snalaziti sami,

ko, kuda, gde, kada?

ima li uskog puta

koji u Život vodi, reći će Srbi,

a nas je Sveti Sava tome putu učio

i tim putem nas vodio,

od Srbije do Svete Gore i na nebesa,

jer iznad Svete Gore su samo nebesa,

ko je na Svetoj Gori bio,

to je i video,

sa Atosa imaš osećaj

da su nebeske zvezde toliko blizu

da se rukama dodirnuti mogu,

i zaista, iznad Svete Gore

- samo su nebo i Carstvo Božije

Od '25- te, pa nadalje će biti

kao što je pisano i rečeno,

Velika Ljubav ( Big Lav) 

će se toliko proširiti

da će se sve vere, sve religije,

sva učenja ljudska

- u Jedno objediniti,

biće kako to već

u Sveštenom Pismu - Bibliji piše,

jedni će reći:

- Mi još samo zemaljskog cara čekamo,

da, cara sa pet Ja

(hristos, buda, imam, krišna i mesija),

i kad se naš car zacari,

mi ćemo svetom vladati,

a kada se to zbude svet će povikati:

- Ko je kao zver?

a on će početi lažna znamenja

i čudesa činiti

i Crkvu Hristovu progoniti,

a svoje pečatiti

i građanima sveta ih proglasiti,

ropstvo im slobodom nazvati,

a oni koji to ne prihvate

i zveri se ne poklone,

u pustinju, u pustinju,

tamo gde je Sveta Crkva i počela,

o čemu nam i Sveti Jovan Bogoslov

u svom Otkrovenju pisa,

iz ljubavi, a ne da nas plaši,

jer sveto Otkrovenje nam reče

da se ne plašimo,

jer će se kada ne mislimo

znak Sina čovečijega - Časni Krst

na nebu pojaviti,

i Gospod će u Slavi

sa anđelima i Svetima doći

svetu da sudi,

i Pobeda će Jagnjetova biti,

i Gospod će sa onima koji se nađu

dostojni Imena Njegovoga

- carovati u vekove vekova

Mitropolit Fotije