MOŽEMO LI SE MOLITI LEŽEĆI ILI SEDEĆI! Ruski vladika dao i više nego jasan odgovor
Pahomije Bruskov objašnjava da je sve dozvoljeno, ali da je važno razmisliti šta je razlog za sedenje ili ležanje tokom molitve.
Čin opela je zaupokojeno bogosluženje, koje se nad upokojenim služi samo jednom. U tome je njegova suštinska razlika od drugih zaupokojenih službi, koje mogu da se služe više puta kao što su, primera radi parastosi, litije, kaže sveštenik.
Smrt je prema pravoslavlju "velika tajna” prelaska čoveka iz ovozemaljskog privremenog života u večnost.
Po svom izlasku iz tela ljudska duša dospeva u nove životne uslove. Ona po svojoj volji već ne može da izmeni svoje stanje, kako je to bilo za života na zemlji. I ovde najveći značaj dobija duboka duhovna veza umrlog čoveka sa Crkvom, koja nastavlja da brine o njemu kao i u životu.
Jedan sveštenik Krasnojarske eparhije Ruske pravoslavne crkve objasnio je kako se pravilno sahranjuje upokojeni prema pravoslavnim običajima.
- Živi članovi Crkve pripremaju telo upokojenog hrišćanina za pogreb i mole se za upokojenje njegove duše. Čin opela je zaupokojeno bogosluženje, koje se nad upokojenim služi samo jednom. U tome je njegova suštinska razlika od drugih zaupokojenih službi, koje mogu da se služe više puta kao što su, primera radi parastosi, litije... - priča sveštenik.
On kaže da se suština opela, kao i svakog drugog zaupokojenog Bogosluženja, sastoji u molitvi za upokojene.
- Prema rečima sveštenika Pavla Florenskog, “samo učenje Crkve o neophodnosti molitvi za umrle i dobrih dela ne treba shvatati samo u smislu molitve za njih, već i bukvalno za njih, umesto njih, kada živi umrlima privremeno daju svoja usta, svoje ruke, svoje životne mogućnosti i čak i svoje srce i um”. Čin opela ima za cilj da duši upokojenog donese duhovnu korist - objašnjava on i nastavlja:
- Sveštenik može da služi opelo bilo kod kuće, u uskom porodičnom krugu, ili u Crkvi, ili direktno na grobu – to zavisi od želje pokojnikovih bližnjih. U svakom slučaju opelo će odgovarati crkvenim kanonima. Ali, najbolje je da se ono služi u Crkvi. U današnje vreme na nekim grobljima postoje Crkve ili kapele, gde se svaki dan mogu služiti opela.
On kaže da rođaci ili bliski ljudi upokojenog zakazuju opelo direktno u Crkvi u mestu stanovanja ili u mestu pogreba. Da ne bi došlo do nesporazuma, tu važnu stvar ne treba prepustiti posrednicima.
- Treba znati da svi crkveni predmeti koji su neophodni za opelo (krst, sveće...) treba da budu osvećeni u Crkvi. Njih ne treba kupovati u nekim pogrebnim službama koje nemaju nikakve veze sa Crkvom i koje trguju sa tom robom bez specijalne dozvole za to - naglašava on i dodaje:
- Dokument koji daje pravo na trgovinu crkvenim predmetima je zvanični blagoslov trenutnog arhijereja. Ukoliko prodavac iz prodavnice pogrebnih usluga odbija da pokaže kupcu taj dokument, znači da on nema pravo da trguje crkvenim predmetima i bolje da se uzdrži od kupovine. Kupujući osvećene predmete vi pomažete Crkvi, a u protivnom pomažete ljudima koji se skrivaju iza imena Crkve s ciljem zarade - zaključuje sveštenik.
Pahomije Bruskov objašnjava da je sve dozvoljeno, ali da je važno razmisliti šta je razlog za sedenje ili ležanje tokom molitve. Njene mošti i grob nalaze se u Petrogradu, u maloj kapeli na Smolenskom groblju. Matuška Olga je bila poznata po svojoj empatiji i brizi za one koji su pretrpeli zlostavljanje svih vrsta, posebno seksualno. Oni koji su bili nižeg rasta vaskrsnuće kao nešto viši, oni koji su bili višeg, kao niži, tako da ćemo po vaskrsenju svi biti iste visine i pošto ćemo moći da prolazimo kroz čvrstu materiju, moći ćemo da se prožimamo.
MOŽEMO LI SE MOLITI LEŽEĆI ILI SEDEĆI! Ruski vladika dao i više nego jasan odgovor
DANAS JE PREPODOBNA KSENIJA PETROGRADSKA: Posle smrti muža obukla njegovo odelo i 45 godina provela u jurodivom podvigu
SEVERNA AMERIKA DOBILA PRVU PRAVOSLAVNU SVETITELJKU: Ko je Matuška Olga i kako se na dan njene sahrane otopio led na Aljasci
NEĆEMO SVI POMRETI, ALI NEĆEMO VIŠE NI BITI ISTI! Vladika Danilo o životu posle Drugog Hristovog dolaska
Što se tiče stava crkve oko sahrane pokojnika, za nju su najvažniji žito, vino i sam čin opela.
Čim se čovek na samrtnoj postelji počne razdvajati sa dušom, priprema se sveća koja se pali, i stavlja iznad njegove glave, ili mu se stavi u ruke.
Po hrišćanskom verovanju, smrt je prelazak iz ovozemaljskog privremenog života u nebeski večni život. i zato se svaki vernik celoga svoga života priprema za taj prelazak
Teolog Aleksandar Đurđević je objasnio da se stav naše Crkve prema kremiranju jasan i izvodi se iz zaključka koji nalazimo kod patrijarha Pavla.
U Krstopoklonoj nedelji setimo se Svete carice Jelene, žene koja je od skromnih početaka postala simbol hrišćanskog spasenja, čineći Krst hrišćanskim znamenjem koje prevazilazi granice vremena.
Na opelu nevinim žrtvama koje su izgubile život u noći koja je zauvek promenila Kočane i ostavila prazne školske klupe, arhiepiskop Stefan uputio je poruku koja tera suze na lice, ali istovremeno podseća na suštinu pravoslavne vere – veru u život večni.
Naučnici nemaju mnogo podataka i nisu sigurni gde se tačno čuva glava Jovana Krstitelja, jer je istorija ovog događaja veoma maglovita.
U pravoslavlju, smrt nije kraj, već prelaz u novo, večno postojanje.
Poglavar Srpske pravoslavne crkve služio je Akatist Presvetoj Bogorodici, uzneo molitve za spokoj duša nastradalih i za isceljenje povređenih u nesreći koja je potresla ceo region.
U svetogorskim manastirima časovnici postoje, ali ne diktiraju život. Podvižnici žive po vizantijskom računanju vremena, gde je 12 časova onda kada počinje zalazak sunca.
Starešina hrama hrama Svete Trojice je detaljno opisao dan kada je, po pozivu prijatelja, otišao u kuću čoveka koji je tvrdio da predmeti mirotoče onda kada počne da poje crkvene pesme.
Meštani sela Jovac kažu kako je jedan od njih, Dragoljub Krstić, sanjao da napravi crkvu u stablu drveta.
U manastiru je otkriven stari živopis, koji datira s kraja 13. veka. 2016. godine je raslojen jedan deo, a 2017. se nastavilo sa mehaničkim suvim čišćenjem. Tada je i otkrivena freska Strašni sud.
I vi imate Srbe, pravoslavne, koji usred Velikog posta jedu, piju, pevaju i proslavljavu ubistvo mladih ljudi. To je ruganje njihovoj žrtvi i ruganje Bogu. I mislite da se može očekivati neki boljitak kad se tako ulazi u brak., konstatuje i pita otac Predrag Popović.
Desert bogat aromama narandže, oraha i začina, bez mleka i jaja, koji donosi duhovnu i kulinarsku harmoniju na vašu trpezu. Ovaj kolač je jednostavan, ali nezaboravan.