MOŽEMO LI SE MOLITI LEŽEĆI ILI SEDEĆI! Ruski vladika dao i više nego jasan odgovor
Pahomije Bruskov objašnjava da je sve dozvoljeno, ali da je važno razmisliti šta je razlog za sedenje ili ležanje tokom molitve.
Čin opela je zaupokojeno bogosluženje, koje se nad upokojenim služi samo jednom. U tome je njegova suštinska razlika od drugih zaupokojenih službi, koje mogu da se služe više puta kao što su, primera radi parastosi, litije, kaže sveštenik.
Smrt je prema pravoslavlju "velika tajna” prelaska čoveka iz ovozemaljskog privremenog života u večnost.
Po svom izlasku iz tela ljudska duša dospeva u nove životne uslove. Ona po svojoj volji već ne može da izmeni svoje stanje, kako je to bilo za života na zemlji. I ovde najveći značaj dobija duboka duhovna veza umrlog čoveka sa Crkvom, koja nastavlja da brine o njemu kao i u životu.
Jedan sveštenik Krasnojarske eparhije Ruske pravoslavne crkve objasnio je kako se pravilno sahranjuje upokojeni prema pravoslavnim običajima.
- Živi članovi Crkve pripremaju telo upokojenog hrišćanina za pogreb i mole se za upokojenje njegove duše. Čin opela je zaupokojeno bogosluženje, koje se nad upokojenim služi samo jednom. U tome je njegova suštinska razlika od drugih zaupokojenih službi, koje mogu da se služe više puta kao što su, primera radi parastosi, litije... - priča sveštenik.

On kaže da se suština opela, kao i svakog drugog zaupokojenog Bogosluženja, sastoji u molitvi za upokojene.
- Prema rečima sveštenika Pavla Florenskog, “samo učenje Crkve o neophodnosti molitvi za umrle i dobrih dela ne treba shvatati samo u smislu molitve za njih, već i bukvalno za njih, umesto njih, kada živi umrlima privremeno daju svoja usta, svoje ruke, svoje životne mogućnosti i čak i svoje srce i um”. Čin opela ima za cilj da duši upokojenog donese duhovnu korist - objašnjava on i nastavlja:
- Sveštenik može da služi opelo bilo kod kuće, u uskom porodičnom krugu, ili u Crkvi, ili direktno na grobu – to zavisi od želje pokojnikovih bližnjih. U svakom slučaju opelo će odgovarati crkvenim kanonima. Ali, najbolje je da se ono služi u Crkvi. U današnje vreme na nekim grobljima postoje Crkve ili kapele, gde se svaki dan mogu služiti opela.
On kaže da rođaci ili bliski ljudi upokojenog zakazuju opelo direktno u Crkvi u mestu stanovanja ili u mestu pogreba. Da ne bi došlo do nesporazuma, tu važnu stvar ne treba prepustiti posrednicima.
- Treba znati da svi crkveni predmeti koji su neophodni za opelo (krst, sveće...) treba da budu osvećeni u Crkvi. Njih ne treba kupovati u nekim pogrebnim službama koje nemaju nikakve veze sa Crkvom i koje trguju sa tom robom bez specijalne dozvole za to - naglašava on i dodaje:
- Dokument koji daje pravo na trgovinu crkvenim predmetima je zvanični blagoslov trenutnog arhijereja. Ukoliko prodavac iz prodavnice pogrebnih usluga odbija da pokaže kupcu taj dokument, znači da on nema pravo da trguje crkvenim predmetima i bolje da se uzdrži od kupovine. Kupujući osvećene predmete vi pomažete Crkvi, a u protivnom pomažete ljudima koji se skrivaju iza imena Crkve s ciljem zarade - zaključuje sveštenik.
Pahomije Bruskov objašnjava da je sve dozvoljeno, ali da je važno razmisliti šta je razlog za sedenje ili ležanje tokom molitve. Njene mošti i grob nalaze se u Petrogradu, u maloj kapeli na Smolenskom groblju. Matuška Olga je bila poznata po svojoj empatiji i brizi za one koji su pretrpeli zlostavljanje svih vrsta, posebno seksualno. Oni koji su bili nižeg rasta vaskrsnuće kao nešto viši, oni koji su bili višeg, kao niži, tako da ćemo po vaskrsenju svi biti iste visine i pošto ćemo moći da prolazimo kroz čvrstu materiju, moći ćemo da se prožimamo.
MOŽEMO LI SE MOLITI LEŽEĆI ILI SEDEĆI! Ruski vladika dao i više nego jasan odgovor
DANAS JE PREPODOBNA KSENIJA PETROGRADSKA: Posle smrti muža obukla njegovo odelo i 45 godina provela u jurodivom podvigu
SEVERNA AMERIKA DOBILA PRVU PRAVOSLAVNU SVETITELJKU: Ko je Matuška Olga i kako se na dan njene sahrane otopio led na Aljasci
NEĆEMO SVI POMRETI, ALI NEĆEMO VIŠE NI BITI ISTI! Vladika Danilo o životu posle Drugog Hristovog dolaska
Što se tiče stava crkve oko sahrane pokojnika, za nju su najvažniji žito, vino i sam čin opela.
Čim se čovek na samrtnoj postelji počne razdvajati sa dušom, priprema se sveća koja se pali, i stavlja iznad njegove glave, ili mu se stavi u ruke.
Sveštenik Borislav Petrić kaže da je naša dužnost da decu spremamo i učimo ih da je smrt deo života.
Prema učenju Crkve, bez krštenja nije moguće pristupiti ostalim svetim tajnama, niti se u potpunosti uključiti u liturgijski i duhovni život zajednice.
Strah od nerazumevanja često zaustavlja vernike, ali jedna mudrost optinskog monaha pokazuje kako strpljenje i smirenje otvaraju vrata duhovnog mira i Božije blagodati.
Protinica Olga Jurevič otvoreno govori o preprekama koje stoje na putu ka odluci o sklapanju braka: od sumnje u izbor partnera do bojazni od ličnog sloma, i otkriva kojim putem se dolazi do sigurnosti, zrelosti i prave bliskosti.
Vernici se često pitaju da li tuđi krst nosi tuđu sudbinu, a odgovor sveštenika ruši rasprostranjene strahove.
Od najranijih vremena, Crkva uči da je trpljenje put ka smirenju, duhovnoj snazi i unutrašnjem preobražaju čoveka.
Skoro tri decenije ovaj zanatlija iz Ježevice izrađuje voštanice po manastirskom predanju, učeći nas da se prava sveća ne stvara mašinom, već strpljenjem, iskustvom i verom koja se ne gasi ni kada plamen dogori.
Na manastirskom imanju, nakon požara i decenija bez uzgoja, bratstvo uz pomoć svetogorskih monaha i molitvu igumana Metodija obnavlja poljoprivrednu tradiciju, dajući novi život ekonomiji i duhovnom životu manastira.
U manastiru Mrkonjići, samo nekoliko metara od ulaza u hram, stoji košćela stara više od četiri veka - mesto gde se susreću vera, predanje i čudo prirode.
Od prenosa posmrtnih ostataka pesnika iz Amerike do današnje uloge hrama na Crkvini kao duhovnog i kulturnog središta – priča o svetinji koja je postala znak prepoznavanja Trebinja.
Čini se da vernici u Srbiji, pa i šire, duhovnu stranu često zanemaruju, pa se post za mnoge svodi, pre svega, na opterećenje time šta će da jedu.
Otkrijte kako kombinacija začina, crnog luka, belog luka i crvenog vina pretvara običan karfiol u hranljiv i bogat obrok koji je vekovima služio monasima.
U besedi za 26. nedelju po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički pokazuje kako unutrašnje poniženje i dobrodetelj otkrivaju pravi put ka duhovnom vrhu.