ŠTA TREBA RADITI SA IKONOM KOJU UNOSITE U DOM? Teolog Đurđević otkrio: Od ovoga zavisi da li u crkvi mora da bude 40 dana
Objašnjava da prethodno treba pitati parohijskog sveštenika za savet a potom u skladu sa tim delovati.
Ikona se postavlja u najsvečanijoj prostoriji, trpezariji ili dnevnoj sobi i to uvek na istočnom zidu ili na zapadnom zidu.
U Crkvi postoje mnogi vidovi svedočenja istine Božije. Jedna od njih je i umetnost. Najdublje istine o Bogu, čoveku i svetu, Crkva iskazuje i kroz svoje duhovno najosetljivije stvaraoce bogonadahnute umetnike. Oni su iskustvo života u veri pretočili u živu reč, pa su tako nastale himne i bogoslužbene pesme ili u note, iz kojih su nastale melodije ili u boje od kojih su sačinjene freske i ikone ili pak u građevine, pa su nastali velelepni crkveni hramovi.
Hram i bogosluženja u njemu jesu retka i skoro jedina mesta u kojima sva ljudska čula aktivno učestvuju i gde za svako ljudsko čulo ima istinskog užitka. Najpre je tu čulo sluha. Melodičnost crkvenih napeva prepuna arhaike, setnosti, svetosti i zanosa čini da naše čulo sluha doživi totalno zadoveljenje.
Još ako se dogodi i to, da hor, pevnica i služašči sveštenik u oltaru uspostave onu preko potrebnu skladnost i simfničnost, onda je užitak kompletan.
Na red dolazi čulo mirisa. Opojni miris tamjana spojen sa mirisom voštanih sveća, stvara onaj mirisni amalgam, tako ugodan, jedinstven i tako nezaboravan.
Zatim na red dolazi čulo vida. Najpre su tu ikonostas i likovi svetih na njemu i zanosni vatromet boja u vidu freskopisa. Na kraju evo nas i kod čula ukusa. Hleb naš nasušni u obliku nafore i pričešća primljena iz žrtvene čaše u vidu hleba i vina, čini da nam i u simboličnom obliku i to čulo makar i u minimumu bude zadovoljeno.
Ovde ćemo se najpre zadržati na čulu vida, na ikonama svetitelja Božijih.
Reč ikona je izvorna grčka reč i znači - slika, portret. Uzeto šire, to može biti slika nereligiozne sadržine; međutim, uzeto uže to je slika isključivo religioznog značenja. Kod ikone razlikujemo dva bitna činioca: arhetip (prvolik) i tip (LIK). Arhetip je ona ličnost koju slika prikazuje (Sveti Nikolaj, Sveti Georgije i dr.), a tip je njegov prikaz na slici, sama slika. Dakle, ikona je sredstvo za komunikaciju između onoga ko joj pristupa i onoga ko je na njoj naslikan, izobražen. Svakako, ikona nije u potpunosti slična prvoliku, to jest onome što je naslikano, jer drugo je ikona, a drugo ono što je naslikano, tako da se vidi među njima razlika, pošto to dvoje nije jedno i isto.
Na primer: čovekova slika (ikona), izražava crte tela, ne poseduje duševne sile, jer niti živi, niti misli, niti govori, niti oseća, niti pokreće udove. Pa i sin koji je prirodna slika (ikona) oca ima nešto drugačije u odnosu na njega: on je sin, a ne otac.”
U istoriji hrišćanske crkve bilo je mnogo teških i tragičnih momenata. Jedan od njih je i period crkve od 7. do 9. veka. To je vreme antihrišćanskog odbacivanja i uništavanja svetih ikona i nečovečnog proganjanja ikonopoštovalaca u Crkvi. Ikone su u Pravoslavnoj crkvi poštovane od samih početaka, a to nam potvrđuju i razna arheološka svedočanstva, a naročito sačuvane freske u katakombama starog Rima, Palestine, Male Azije. Pojava ikonoboračke jeresi u tadašnjoj Vizantiji imala je neke svoje uzroke.
Sada ćemo videti u čemu je razlika između svetovne slike i ikone. Naime, ako uzmemo bilo koju svetovnu sliku možemo konstatovati sledeće:
1. Oblikovanje bića na njoj se postiže kontrastom, dijalektikom, svetlosti i tame, svetlosti i senke.
2. Uz svetlost se koriste i drugi elementi kao npr. perspektiva: neki predmeti su bliži onome koji posmatra sliku, drugi su dalji, neki su manji, neki veći.
3. Ritam slike: zavisnost jednog bića od drugog, itd.
Sve ovo ukazuje na činjenicu da svet na slici ne oblikuje Božije sile i energije koje su različite od sila i energija prirodnih, već isključivo prirodne sile.
Svetovna slika je produkt odnosa svetlosti i tame, senke, svetlost na ikoni je stvorena, ovozemaljska, a samim tim i neslobodna. Jer sve što se nađe iza predmeta na svetovnoj slici je neosvetljeno, ne vidi se na slici.
Prvo, svetlost kojom se slika jedna ikona ne stoji ni u kakvom dijalektičkom odnosu sa tamom. Naime, ikona nema senki, a to pokazuje da svetlost na njoj ne sapostoji sa tamom. S druge strane, ona se ne kreće isključivo pravolinijski, već slobodno. U protivnom ona bi nužno imala senke ili neosvetljene delove. Na ikoni se vide i oni predmeti koji su u prirodi nevidljivi, npr. ribe u vodi, unutrašnji deo kuće koja se posmatra izvana.
Na ikoni, prostor i vreme nisu sile koje udaljuju i razdvajaju bića na ikoni, kao što to čine u prirodi, već ih spajaju. Zato se na ikoni sve pokazuje u istoj ravni, bez da to utiče na to da se izgubi osećaj postojanja prostora na njoj. Što se tiče vremena, na ikoni, se ne samo prikazuju zajedno događaji i ličnosti koji su se zbili u istom vremenskom periodu, već ikona pokazuje i spaja i događaje iz različitih vremena. I još nešto: ona pokazuje i ono što se nije dogodilo, buduće događaje. Na primer, na ikoni Vaskrsenja Hristovog prikazano je i vaskrsenje Adama i Eve. To je drugim rečima spajanje prošlosti, sadašnjosti i budućnosti. Ikona se postavlja u najsvečanijoj prostoriji, trpezariji ili dnevnoj sobi i to uvek na istočnom zidu ili na zapadnom zidu.
Pored ikone krsne slave, poželjno je da u kući stoji ikona Hrista Spasitelja i ikona Majke Božije, a može i ikona nekog drugog svetitelja koji se u tom domu posebno poštuje. Na zidu na kome je ikona ne mogu stajati neke druge slike, gobleni, posteri i sl. Pravoslavna crkva ima svoje pravilo u ikonografiji. Najviše je zastupljen vizantijski stil u slikanju ikone. Nažalost, ikone se kod nas prodaju na pijacama i vašarima, pa je i tu zavladao neviđeni kič i neukus, pa likovi na takvim ikonama više liče na karikature, nego na svetitelje. Zato je preporučljivo ikone kupovati u crkvama i crkvenim prodavnicama.
Kada se ikona kupi, nosi se svešteniku na osvećenje. Negde se praktikuje da ikona stoji u crkvi nekoliko nedelja, i to četrdeset dana. Ovo je jedna od mogućnosti, može vernik koji je kupio ikonu da je odnese u crkvu i sveštenik će je osvetiti tog dana. Treća mogućnost je da sveštenik kada osvećuje vodu za Slavu ili Vaskrs osveti kupljenu ikonu u domu. Sve tri mogućnosti su pravilne. Tek osvećena ikona se postavlja u hrišćanski dom. Ispred ikone se obavljaju svi hrišćanski obredi i molitve u kući.
U molitvi koju sveštenik izgovara u toku osvećenja se kaže: "Gospode pogledaj na ikonu ovu, koju sluge tvoje sačiniše u čast (ime svetitelja) blagoslovi je, i da joj silu isceliteljsku, koja progoni sva lukavstva đavolska i sva iskušenja, i učini da svi koji se pred njom usrdno mole Tebi i Svetom (ime svetitelja) budu uslišeni, i milost Tvoju, čovekoljublje i blagodat spasenja i život večni dobiju“. Objašnjava da prethodno treba pitati parohijskog sveštenika za savet a potom u skladu sa tim delovati. Pitanje o tome gde se novac tačno stavlja i zašto, često izaziva diskusiju među vernicima. Tokom arhijerejske liturgije u hramu Svetog Save na Vračaru, poglavar Srpske pravoslavne crkve rukopoložio je đakona Sinišu Glišića u čin prezvitera i pozvao verni narod da kroz ljubav i veru svedoči Hristovo prisustvo, naglašavajući da je mir – ime Hristovo. U nedelju, 9. marta 2025. godine, Eparhija žička sveeparhijskim sabranjem u manastiru Studenici bogoslužbeno je obeležila Nedelju pravoslavlja. Obnovljena, svojevrsni je kulturni centar Prizrena koji u rekonstruisanom i adaptiranom atrijumu okuplja malobrojne Srbe iz Prizrena i mnoge raseljene Prizrence na dan slave grada, kao i mnoge hodočasnike carskog Prizrena. Obnovljena, svojevrsni je kulturni centar Prizrena koji u rekonstruisanom i adaptiranom atrijumu okuplja malobrojne Srbe iz Prizrena i mnoge raseljene Prizrence na dan slave grada, kao i mnoge hodočasnike carskog Prizrena. Celivanje ruke svešteniku simbolizuje zahvalnost za njegovu ulogu posrednika između vernika i Isusa Hrista, dok je i znak poštovanja prema Hristu, jer sveštenik deluje u njegovo ime. Obraćanje Bogu vršimo putem molitva, a usredsređujući se na reči i komunikaciju sa Svevišnjim u našim srcima stvaramo osećaj mira i neizmerne zahvalnosti. Pouka jednog od najvećih duhovnika 20. veka pokazuje kako kratka molitva, čitanje Svetog pisma i samoposmatranje mogu ojačati moralnu snagu i održati veru čak i kada svet preti da nas slomi. Novinarka i autorka dokumentarnog filma o Svetoj Mariji Gatčinskoj, Jelena Mićić, u svojoj kolumni daje promišljen osvrt na televizijsku priču o padu Krajine i sudbini jednog čoveka, u kojoj izdaja i vaskrsenje postaju pitanja lične odgovornosti, a ne kolektivnih parola. Strah, sumnja i lična pobožnost sudaraju se u pitanju koje mnogi nose oko vrata, a ne izgovaraju naglas - protojerej Vladimir Dolgih objašnjava gde prestaje vera, a počinje zabluda. Takva žena i muž se osuđuju kao ubice, govorio je otac Tadej. U vreme kada je vera bila progonjena, a javno ispovedanje Hrista smatrano prestupom, dogodilo se čudo koje je stotine, pa i hiljade ljudi vratilo Bogu. Džuman Al-Kavasmi prvi put javno govori o životu u okruženju gde je mržnja bila obaveza, o sumnjama koje su je razdirale i iskustvu koje ju je odvelo na put potpuno suprotan onome na koji je bila usmeravana. Freska „Dobar pastir“ iz 3. veka prikazuje mladog Isusa, simbol božanske zaštite i ranog hrišćanskog života u Anadoliji. Sveti Nikolaj Žički nas uči da osmeh, bez zlobe, može biti odgovor na podsmeh. Jer neznanju priliči podsmeh, a znanju osmeh. Pogled koji je obojen sumnjom, osudom i nepoverenjem često ne govori toliko o onome koga gledamo, koliko o stanju sopstvenog srca. Ukrasi su osvećeni, pa samim tim, s njima treba postupati kao i sa svim svetim stvarima, objašnjava teolog. Puštaju se u opticaj evrokovanice sa likovima Svetog Pajsija Hilandarca i Svetog Jovana Rilskog, ćirilicom i porukom koja se do sada nije pojavljivala na zajedničkoj evropskoj valuti.
Pročitajte još...

Šta je to pravoslavna ikona?

A kako ikona projavljuje te Božanske sile u svetu?
Svaki hrišćanski dom treba da ima ikonu svoje krsne slave.

ŠTA TREBA RADITI SA IKONOM KOJU UNOSITE U DOM? Teolog Đurđević otkrio: Od ovoga zavisi da li u crkvi mora da bude 40 dana
OVO TREBA ZNATI PRE ULASKA U CRKVU: Teolog Đurđević objasnio gde ostaviti prilog prilikom celivanja ikona
U NEDELJU PRAVOSLAVLJA, PATRIJARH PORUČIO: „Ako hoćemo da se zovemo decom Svetoga Save – borimo se za mir!”
DA LI SE IKONA OBOŽAVA ILI POŠTUJE: Održan važan skup u Studenici, ovakav odnos vernik treba da ima prema likovima svetih
VELIKA SVEČANOST U PRIZRENU: Objavljen plan programa - celodnevna manifestacija okuplja brojne vernike
VELIKA SVEČANOST U PRIZRENU: Objavljen plan programa - celodnevna manifestacija okuplja brojne vernike
POTREBNO JE DA DESNU ŠAKU STAVITE U LEVU: Kako se pravilno traži blagoslov od sveštenika, postij jedan način
MOĆNA MOLITVA ZA SVAKO DOBA: Ove blagoslovne reči možete izgovoriti bilo kada u toku dana radi duhovnog mira i zaštite Božje
PORED MOLITVE, OD GREHA NAS ČUVAJU I OVE ČETIRI STVARI: Starac Pajsije otkriva šta učiniti kada duša zadrhti pred iskušenjima
ZAŠTO SE O OVOME ĆUTI: Hrišćanski motivi u seriji “Tvrđava”
DA LI JE GREH NOSITI KRST NA KOM NEMA RASPEĆA: Otac Vladimir razjašnjava nedoumicu koja često muči vernike
OVI LJUDI NAJTEŽE PROLAZE MITARSTVA! Otac Tadej o nedelu koje se često pravi, a retko ispoveda!
ČUDO SVETOG NIKOLE KOJE JE ODJEKNULO SVETOM! Zoja je uzela ikonu, uradila užasnu stvar i rekla: "AKO IMA BOGA, KAZNIĆE ME!" USLEDILA JE KATASTROFA! (VIDEO)
ODRASLA UZ POZIV DA UBIJA, A ONDA DOŽIVELA SUSRET KOJI JOJ JE PROMENIO ŽIVOT: Šokantno svedočanstvo ćerke vođe Hamasa o prelasku iz islama u hrišćanstvo
OTKRIVENA NEOBIČNA FRESKA GOLOBRADOG HRISTA: Arheološko otkriće koje iznenađuje stručnjake i pomera granice istorije (VIDEO)
ZAŠTO JE OSMEH JAČI OD UVREDE? Kako Sveti Nikolaj savetuje da odgovorimo onima koji nas vređaju
KAKO OTKRITI U KAKVOM JE ČOVEK DUHOVNOM STANJU: Prepodobni Makarije kaže da je dovoljno čuti njegov stav o jednom važnom pitanju
ŠTA SA UKRASIMA SA SLAVSKOG KOLAČA POSLE SLAVE: Teolog Aleksandar odgovara na najčešće pitanje vernika posle obeležavanja sveca zaštitnika: TO JE SVETA STVAR!
OD 1. JANUARA PRAVOSLAVNI SVETITELJI I ĆIRILICA PRVI PUT NA EVRONOVČANICAMA: Na kovanicama i lik jednog monaha iz Manastira Hilandar