Leva ruka Svetog Save svečano je dočekana dan uoči velikog praznika i gradske slave - Spasovdana.
Ruka Svetog Save, sveta i netruležna, ona kojom je krštavao, blagosiljao i mirio, posle više od četiri veka ponovo je u Beogradu. Svečano je dočekana dan uoči velikog praznika i gradske slave - Spasovdana. U prisustvu patrijarha srpskog Porfirija, u Vaznesenjskoj crkvi, narod je u molitvenoj tišini dočekao svetu levicu koja vekovima svedoči da se svetost ne može spaliti, kao ni vera istinska – ni ognjem, ni mačem.
Ovogodišnju Svetosavsku litiju, koja od 1862, uz prekid u vreme komunizma, protiče ulicama srpske prestonice kao živa liturgija naroda, predvodiće sam Sveti Sava - duhovni otac celog našeg naroda - svojom svetom rukom i arhiepiskopskim žezlom. Uz njega, u molitvenom hodu i ljubavi, koračaće i njegov naslednik na tronu - Patrijarh srpski Porfirije.
TANJUG/ MARKO ĐOKOVIĆ/ nr
Sveti Sava - svetionik koji ne prestaje da sija
Kao sin velikog župana Stefana Nemanje, Rastko Nemanjić ostavio je sve zemaljsko kako bi zadobio nebesko. Njegova misija nije bila samo da utemelji autokefalnu Srpsku pravoslavnu crkvu, već da uzdigne ceo narod – duhovno, prosvetiteljski, kulturno i zakonodavno. Njegova dela nisu prošlost, već temelj koji i danas nosi sve ono što nazivamo srpskom duhovnošću.
Upokojio se 1235. godine u bugarskom Trnovu, ali je njegova svetost već tada nadilazila vreme. Mošti su prenete u Mileševu, gde su vekovima bile izvor utehe, čuda i narodne molitve.
U tišini Manastira Mileševe, mošti Svetog Save bile su vekovima uteha, isceljenje i nada za sve koji su sa verom dolazili pred njegov kivot. Ta blagodatna svetlost ugašena je 1594. godine, kada su turske vlasti – upravo na Veliki petak, najsvetiji i najtužniji dan hrišćanstva – odnele mošti Svetitelja u Beograd. Tamo su ih, 27. aprila (odnosno 10. maja po novom kalendaru), na brdu Vračaru, spalile u strašnom činu osvete – kao odmazdu za ustanak banatskih Srba koji je predvodio sveti mučenik, mitropolit vršački Teodor. Taj dan je zauvek upisan u molitveno pamćenje Crkve i obeležava se svakog 10. maja – kao spomen stradanja moštiju Svetog Save i simbol večne pobede vere nad nasiljem.
Wikipedia
Freska Svetog Save
Plamen koji je hteo da zatre – ali je osvetlio
Ipak, u tom strašnom trenutku nije sve izgubljeno – svetiteljeva ruka nije nestala.
U najmračnijim vremenima ropstva i nasilja, monasi Mileševe nisu odustajali od jedne svete misije – da po svaku cenu sačuvaju ono što je preostalo od moštiju Svetog Save. Istorijski zapisi svedoče o toj upornoj, mučeničkoj borbi. U molbi upućenoj ruskom caru 1627. godine, monasi Mileševe navode da se u njihovom manastiru nalaze mošti Svetog Save, koje čine mnoga čuda i isceljenja – „vernima i nevernima“. Slična svedočanstva beleže se i 1635, 1647. i 1652. godine, uz napomenu da su Turci više puta pljačkali i razarali manastir, ali da su monasi i verni narod skupljali otkup kako bi sačuvali svetiteljeve mošti.
Wikimedia/Snežana Trifunović
Manastir Mileševa
O tome govore i zapisi iz 1657, 1659. i 1688. godine, kao i vladarske povelje – poput one moldavskog vojvode Jona Vasilija iz 1643. i vlaškog vojvode Jona Radula iz 1665. Manastir Mileševa bio je tada neprestano izložen napadima, dok su monasi često bivali mučeni i ubijani.
U takvom kontekstu, zapisi poput Ravaničkog letopisa, kao i žitije Svetog Save sačuvano u Rilskom manastiru, ostaju glasovi vere koja nije prestajala da svedoči o svetosti Savinog prisustva.
Sačuvana svedočanstva
Najdirljivije i najpreciznije svedočanstvo o poslednjem velikom razaranju Mileševe i spaljivanju moštiju dali su 1712. godine u Moskvi monasi slavonskog manastira Pakra, nekadašnji Mileševci. U zapisniku saslušanja navode da su „Turci pre dvadeset i pet godina razorili manastir Mileševu, pokupili crkvene utvari i sažegli mošti Svetog Save“, ali da je – zahvaljujući molbama i otkupu pobožnih hrišćana – sačuvana sveta ruka, koja se i dalje nalazila u manastiru.
RINA
Mati Paraskeva u manastiru Mileševa pored kivota u kome je leva ruka Svetog Save
U isto vreme, tokom velike seobe Srba pod patrijarhom Arsenijem Čarnojevićem, o stradanju Mileševe svedoči i dubrovački trgovac Nikola Bošković, otac slavnog naučnika Ruđera Boškovića. Na molbu jezuitskog istoričara Ričeputija, Nikola je opisao kako su Turci odneli veliko crkveno blago, među kojim i „srebrnu pozlaćenu kutiju“ sa natpisom da sadrži delić Časnog krsta, kao i još jednu – sa rukom Svetog Save. Obe kutije je uspeo da otkupi i sačuva, ali je ruka kasnije izgubljena, dok je relikvija sa Časnim krstom dospela u jezuitski manastir u Dubrovniku, gde se njome i danas, pred Vaskrs, blagosilja narod – kao svedočanstvo duhovne povezanosti stare Mileševe i dubrovačkog kruga.
Kako navodi zvanični sajt Srpske pravoslavne crkve, prema više izvora, jedan deo moštiju Svetog Save kasnije je čuvan u Pećkoj patrijaršiji, u posebnom kivotu. U drugom kivotu, koji je jeromonah Nektarije okovao 1680. godine, bio je pohranjen prst Svetitelja. Godine 1834. ruka Svetog Save se nalazila u manastiru Dovolja, da bi je potom preuzela porodica Čengić u selu Potpeć kod Pljevalja, gde je čuvana sve do 1912. godine.
RINA
Netruležna sveta levica prvog sroskog arhiepiskopa
Nakon vekova izgnanstva, 2007. godine mošti Svetog Save vraćene su u sveti manastir Mileševu, gde i danas blagosiljaju i isceljuju one koji im prilaze sa verom.
Ruka koja ne prestaje da blagosilja
Simbolika ove ruke je duboka – to nije ruka koja kažnjava, već ruka koja piše, gradi, miri i blagosilja. Da je ostalo bilo šta drugo – možda bi to bio znak snage. Ali ovako – to je znak ljubavi.
Ruka Svetog Save danas stoji pred narodom kao odgovor na pitanje: „Da li nas je svetitelj zaboravio?“ Ne – jer on nikada nije ni otišao. Samo nas čeka da mu ponovo priđemo, tiho, iskreno, u molitvi i veri.
Religija
Vernici celivaju ruku Svetog Save u Vaznesenjskoj crkvi u Beogradu
Povratak koji je više od događaja
Susret sa svetinjom nije samo crkveni čin – to je duhovni povratak naroda sebi samom. Beograd, grad na čijem tlu je počinjeno bezumlje spaljivanja svetiteljevih moštiju, danas svedoči o vaskrsenju svetosti. Jer Bog uvek piše pravo i po krivim linijama istorije.
Povratak ruke Svetog Save u Beograd nije samo relikvijski događaj – to je podsećanje ko smo, čiji blagoslov nosimo i šta znači imati svetitelja za oca. I dok se narod klanja toj ruci – ruci koja ne zna za osvetu, već za milost – čuje se, kao blagi šapat kroz vekove: „Deco moja, ostajem s vama.“
Prenos moštiju Svetog Save iz Trnove, gde je bio sahranjen, u Manastir Mileševu, dogodio se za vreme vladavine kralja Vladislava 1237. godine, 19. maja po novom, a 6. maja po starom kalendaru.
Iz manastira Mileševe u prestoni grad stiže sveta ruka prvog srpskog arhiepiskopa, a ulice Beograda ispuniće se hiljadama vernika, molitvama, ikonama i pesmom – u jednom od najsvečanijih događaja u duhovnom životu naroda.
Uz molitve hiljada vernika i prisustvo patrijarha Porfirija, prestoni grad je dočekao jedini sačuvani deo moštiju Svetog Save. Ruka prvog arhiepiskopa srpskog predvodiće ovogodišnju Spasovdansku litiju kroz srce glavnog grada.
Poznati beogradski alas Renato Grbić biće na čelu Spasovdanske litije povodom slave prestonice, a poglavar Srpske pravoslavne crkve lično mu je dao blagoslov za ovu svetu dužnost.
Ovaj praznik podseća nas na moć molitve i neiscrpnu duhovnu snagu koja se prenosi generacijama kroz vekove i prostore, od drevnog Carigrada do današnje Srbije.
Na obeležavanju hramovne slave Petropavlovskog hrama Podvorja Srpske pravoslavne crkve u Moskvi služena je liturgija uz prisustvo srpskih ministara i ruskih mitropolita, dok je episkop Stefan upozorio na stradanje hrišćana u Damasku, Ukrajini i na Kosovu.
Turski izvori Privinu Glavu pominju sredinom 16. veka i to pod imenom "Pribiglava", a navedeno je i da je u pitanju bogat manastir sa vinogradima, njivama i velikim zemljišnim posedom.
Poznati moskovski sveštenik govori zašto ljudi mešaju zaljubljenost i ljubav, zbog čega čednost nije prevaziđena vrednost i kako prepoznati osobu sa kojom možete osnovati porodicu zauvek.
U Galičniku se svake godine oko Petrovdan odigrava jedinstvena pravoslavna svadba, sa drevnim ritualima, pesmama i jahanjem, kakvi se retko gde mogu videti.
U vreme mrsnih dana, kada se mirisi mlečnih jela i toplog hleba šire konacima, monahinje pripremaju salatu od sremuša — lekovitog zelenog dara prirode, koji u ovom receptu postaje hranljiv i lagan obrok, pogodan za doručak ili večeru.
Otkrijte kako pivo pretvara ovo jednostavno jelo u ukusnu salatu sa istorijom dugom vekovima, zapisanu još 1855. u "Srbskom kuvaru" jeromonaha Jerotija iz Krušedola.
Na isti dan kada pravoslavni vernici slave Vaznesenje Gospodnje, Srpska pravoslavna crkva tiho obeležava i spomen na Svetog Teodora Vršačkog – episkopa koji je podigao ustanak pod zastavama sa likom Svetog Save i stradao mučeničkom smrću zbog vere i naroda.
Uz svetu relikviju — levu ruku Svetog Save i blagoslov patrijarha Porfirija, Spasovdanska litija obasjala je srce Beograda. Na čelu povorke je i heroj sa Dunava – alas koji je spasao 33 života, a sada nosi Časni krst kroz molitveni hod prestoničkim ulicama.
Nakon značajnog boravka u Beogradu, sveta relikvija vraćena je u manastir gde vekovima osnažuje dušu srpskog naroda, uz dirljivo slovo mitropolita Atanasija o obnovi Crkve i životu u skladu sa Božanskim promisom.
Na praznik Pedesetnice, u prisustvu patrijarha Porfirija i vladike Siluana, sveta relikvija – leva ruka prvog srpskog arhiepiskopa – ispraćena je iz Hrama Svetog Save ka svetinji kraj Prijepolja.
Poznati moskovski sveštenik govori zašto ljudi mešaju zaljubljenost i ljubav, zbog čega čednost nije prevaziđena vrednost i kako prepoznati osobu sa kojom možete osnovati porodicu zauvek.
U Galičniku se svake godine oko Petrovdan odigrava jedinstvena pravoslavna svadba, sa drevnim ritualima, pesmama i jahanjem, kakvi se retko gde mogu videti.
U smrtonosnom napadu tokom nedeljne službe u baptističkom hramu u Leksingtonu ubijene su dve žene, dok je napadač, koji je ranije pucao na policajca i oteo vozilo, likvidiran na licu mesta – motiv još ostaje misterija, a arhiepiskop Amerike uputio je potresnu poruku utehe.
Turski izvori Privinu Glavu pominju sredinom 16. veka i to pod imenom "Pribiglava", a navedeno je i da je u pitanju bogat manastir sa vinogradima, njivama i velikim zemljišnim posedom.
Upozorio je da se ponovo dešava da se pastirske besede iz hramova moraju objašnjavati pred policijom i tužilaštvom, što, po njegovim rečima, uvodi klimu cenzure i autocenzure i duboko je suprotno Ustavu i demokratskom društvu.
Ovo tradicionalno jelo iz srca zapadne Srbije, pripremljeno po starinskom receptu, krije miris ognjišta, utehu majčinih ruku i letnje uspomene koje greju dušu.