Duhovna riznica 11.09.2025 | 13:13

KAD JE GNEV OPRAVDAN, A KAD JE SMRTNI GREH! Sveti Pajsije jednom zasvagda rešio nedoumicu!

Slika Autora
Autor: M.M.
KAD JE GNEV OPRAVDAN, A KAD JE SMRTNI GREH! Sveti Pajsije jednom zasvagda rešio nedoumicu!
Schutterstock/PeopleImages/SPC

Sveti Pajsije podseća na događaje iz Svetog pisma u kojima su Božiji ljudi pokazali opravdano negodovanje.

Mnogo puta u životu nalazimo se u situaciji kada verujemo da je naš gnev opravdan. Osećamo se povređeno, besno zbog nepravde - i uverenja smo da činimo ispravnu stvar. Ali da li je to zaista pravedan gnev? Ili samo maskirani egoizam, koji nas udaljava od vrline i istine?

Ovo važno pitanje razjašnjava Sveti Pajsije Svetogorac, govoreći o razlici između pravog, "po Bogu" gneva - i onog koji samo izgleda pravedno, ali u svojoj suštini nosi duh gordosti i lične koristi.

Gnev koji dolazi iz saosećanja je čist

- Kada neko trpi nepravdu, a neko drugi viče i gnevi se jer istinski sastradava s njim, tada je to najpravedniji gnev - objašnjava Starac.

Drugim rečima, kada naše nezadovoljstvo nije zbog nas samih, već iz iskrene brige za druge i za ono što je sveto, tada taj osećaj ima svoju težinu pred Bogom.

Schutterstock/MAYA LAB
Gnev je greh ako njime štitimo svoj ego

 

Nasuprot tome, prema starcu Pajsiju,  "ako se taj isti čovek gnevi zato što sam trpi nepravdu, tada to nije čist gnev“.

Takav osećaj, ma koliko delovao opravdano, potiče iz povređenog ega i lične sujete - i duhovno nas ne vodi ka vrlini, već ka zamci sopstvene pravednosti.

- Kada vidiš nekoga da trpi nešto za sveštene stvari, znaj da ima revnost po Bogu. Po tome možeš da prepoznaš Hrista radi jurodive. Ako, na primer, uzmeš jednu ikonu i okreneš je naopako pred jurodivim, on će da skoči. To ti je test za jurodive. Odnosno, postoji i pravedno, po Bogu negodovanje, i samo takvo negodovanje je opravdano - kaže starac Pajsije.

Primeri iz Svetog pisma: Mojsije, Fines, Hristos

Sveti Pajsije podseća na događaje iz Svetog pisma u kojima su Božiji ljudi pokazali opravdano negodovanje. Mojsije, videvši narod kako prinosi žrtvu zlatnom teletu, gnevio se zbog svetogrđa i bacio kamene ploče s Božijim zapovestima.

Schutterstock/ViDI Studio
Kad ustajemo u zaštitu drugih, gnev nije greh

 

Fines, unuk prvosveštenika Arona, ubio je grešnike usred sabora - i time, kako kaže Psaltir, "umilostivi Boga i pogibao presta“.

- Da ih oboje nije ubio, gnev Božiji bio pao na ceo narod. Strašno! 

Sam Hristos je, uviđajući nepoštovanje prema hramu, uzeo bič i isterao trgovce.

U svim tim slučajevima, reakcija nije bila iz lične uvređenosti, već iz duboke revnosti za Božiju pravdu i svetinju.

Kriterijum: Da li gnev dolazi iz ljubavi - ili iz ega?

Po tvrdnji oca Pajsija, ako se zauzimamo za nekoga kome je naneta nepravda, ako se oglašavamo da bismo zaštitili veru, istinu, dostojanstvo drugih - tada naš gnev postaje sredstvo ljubavi. U svakom drugom slučaju, on nas vodi.

- Kada duhovan čovek negoduje pokušavajući da zaštiti svoje interese, to je čist egoizam, delovanje đavola. Takav čovek prima demonske uticaje spolja. Ako nekome ljudi čine nepravdu ili ga ismevaju, drugi treba da se zauzmu za njega pravde radi, a ne radi svoje lične koristi. Ne priliči da se svađaš za nešto svoje. Drugo je kada reaguješ zbog nekog ozbiljnog duhovnog problema, da bi zaštitio ono što se tiče naše vere, pravoslavlja - isticao je starac.

- Kada misliš na svoje bližnje i reaguješ da bi ih zaštitio, to je nešto čisto, jer je pokrenuto ljubavlju.