Za razliku od mnogih naroda koji proslavljaju i rođendane i imendane, Srbi imaju duhovni porodični rođendan - krsnu slavu, objasnio je otac Dušan.
U savremenom društvu sve češće svedočimo kako proslave dečjih rođendana prerastaju u raskošna slavlja, sa dekoracijom, muzikom, animatorima i poklonima koji podsećaju na velike društvene događaje. Iako je prirodno da roditelji žele da obeleže rođenje svog deteta s radošću, postavlja se pitanje: da li se u toj želji ponekad izgubi smisao i tišina zahvalnosti?
Mnoge pravoslavne porodice danas traže način da pronađu ravnotežu između porodične radosti i duhovne odgovornosti. Jedna majka postavila je na sajtu "Svetosavlje" jednostavno, ali duboko pitanje svešteniku: kako obeležiti rođendan deteta u duhu vere?
- Za mesec dana mom sinčiću je rođendan. Želela bih taj dan da obeležimo odlaskom u crkvu, da upalim sveću za zdravlje i da se njegovo ime pročita na molitvi. Posle toga bismo pozvali roditelje, kumove i najbliže na ručak, bez muzike, bez buke, bez gungule. Da li je to u redu? - upitala je ova majka.
shutterstock.com/SviatlanaLaza
Crkva ne podržava bahinalno slavljenje rođendana, pa čak ni dečjih
Odgovor koji je dobila od oca Dušana otkriva kako Crkva gleda na proslavu rođendana, ali i kako se radost može izraziti u miru, molitvi i ljubavi prema bližnjima.
- Ti si sasvim pravilno postupila kada si nameravala da dan rođenja tvoga deteta obeležiš molitveno, u parohijskoj crkvi, sa upaljenom svećom za zdravlje i da ga sveštenik pominje na proskomidiji - istakao je otac Dušan.
Sveštenik dalje podseća da Crkva kroz vekove zvanično obeležava samo tri rođendana - Gospoda Isusa Hrista, Presvete Bogorodice i Svetog Jovana Krstitelja. Ostali božji ugodnici, kako je objasnio, proslavljaju se na dan upokojenja, jer tada njihov život postaje jasan kao celina, kao put koji vodi ka svetosti.
- Za razliku od mnogih naroda koji proslavljaju i rođendane i imendane, Srbi imaju duhovni porodični rođendan - krsnu slavu. To je dan kada su naši preci primili veru Hristovu i kada je porodica duhovno rođena. Zato Crkva ne odobrava bahinalno slavljenje rođendana, pa čak ni dečjih.
shutterstock.com/Vadiar
Proslava dečjih rođendana treba da bude u duhu vere
Ali to ne znači da rođendan treba ignorisati, niti da radost roditelja treba umanjiti.
- Tvoja želja za obeležavanjem dana rođenja tvoga deteta ne krši crkveno pravilo, jer podstiče, s jedne strane, na molitvu, a s druge strane, na porodično okupljanje. To je u pravoslavnom duhu.
Otac Dušan zaključuje predlogom koji može postati nova praksa za one koji žele da se duhovno uzdignu:
- Možda bi mogla iduće godine da obeležiš dan krštenja deteta. Jer, velika je radost kad se na zemlji rodi novi život, ali je još veća kad se čovek rodi za večni život, kada postane član Crkve kroz Svetu tajnu krštenja.
Svetu tajnu krštenja ustanovio je sam Isus Hrist, rekavši svim učenicima: "Idite i naučite sve narode krsteći ih u ime Oca i Sina i Svetoga Duha", a i dao je sam primer krstivši se na reci Jordan.
I tu želju roditelja i kumova, da svom detetu i kumčetu na krštenju daju dva imena, treba shvatiti kao pomodarstvo, koje sa pravilima Srpske pravoslavne crkve nema veze, govorio je sveštenik.
Na mrežama kruže snimci "svetitelja" i "monaštva" koji pozivaju vernike da napišu Amin ili kliknu za „blagoslov“, a starešina hrama Svete Trojice u Mudrakovcu upozorava da je to duhovna manipulacija koja koristi tehnologiju i emocije da bi vam izvukla novac.
Iguman manastira Svetog Nikole, otac Ignjatije, tvrdi da znakovi sa glinenih pločica prikazuju geometrijske obrasce, a ne reči, otvarajući novu perspektivu na jednu od najvećih arheoloških dilemma.
Uz nekoliko sastojaka i malo strpljenja, svaka domaćica može da oblikuje ruže, listiće i cvetove od testa koji će slavski kolač pretvoriti u istinski simbol vere, lepote i porodičnog blagoslova.
Svečanim činom osvećenja nekadašnje evangelističke crkve, mitropolit nemački Grigorije utemeljio je novi duhovni dom Srpske pravoslavne crkve na jugozapadu Nemačke.
U kuhinjama pravoslavnih domaćica, ova čorba se pripremala s ljubavlju – za praznike, slave i nedeljne porodične ručkove. Sada je pravo vreme da je ponovo otkrijete i spremite po originalnom receptu iz tradicije srpske kuhinje.
Od pažljivo prženog luka do mirisa ljute paprika - otkrijte tajnu starinskog monaškog ribljeg paprikaša koji spaja duh pravoslavnog života i prazničnih trpeza.
Jedinstvena kombinacija ječma, pasulja, povrća i dimljenog mesa vraća nas u kuhinje naših predaka, čuvajući duh starih domaćinstava i porodične molitve kroz generacije.
Dok narodna tradicija kumstvu često daje gotovo mitski značaj, pravoslavna crkva vrlo precizno određuje kada nastaje duhovno srodstvo između kumova, ravno krvnom.
Na mrežama kruže snimci "svetitelja" i "monaštva" koji pozivaju vernike da napišu Amin ili kliknu za „blagoslov“, a starešina hrama Svete Trojice u Mudrakovcu upozorava da je to duhovna manipulacija koja koristi tehnologiju i emocije da bi vam izvukla novac.
Iguman manastira Svetog Nikole, otac Ignjatije, tvrdi da znakovi sa glinenih pločica prikazuju geometrijske obrasce, a ne reči, otvarajući novu perspektivu na jednu od najvećih arheoloških dilemma.
Sveti Nikolaj Ohridski i Žički u besedi za 21. četvrtak po Duhovima prikazuje kako greh gnoji dušu i zašto je čišćenje uma prvi korak ka miru i Božjoj svetlosti.
Uz nekoliko sastojaka i malo strpljenja, svaka domaćica može da oblikuje ruže, listiće i cvetove od testa koji će slavski kolač pretvoriti u istinski simbol vere, lepote i porodičnog blagoslova.
Na blagoslovenom mestu gde se spajaju Dunav i Sava, patrijarh srpski služio je liturgiju i predvodio litiju do kapele Svete Petke, pozvavši vernike da se saberu u veri i Hristovu reč postave kao temelj života.
Od molitava za zdravlje i porodičnu sreću do isceljenja koja se prepričavaju generacijama — žene širom Srbije svedoče kako im je Sveta Petka vratila snagu, veru i mir u srcu.
Ajete iz sure Eš-Šura (42:52 53) podsećaju da Božija objava može otvoriti srce, usmeriti dušu ka Pravom putu i osvetliti odluke čak i kada ljudsko znanje nije dovoljno.
Reči svetogorskog starca nas podsećaju da prava molitva i ljubav prema bližnjem počinju oslobađanjem srca od osuđivanja jer samo tada u nama može zasijati toplina Božje prisutnosti.