Veliki duhovnik 20. veka podseća da prava hrabrost i uspeh ne dolaze iz pohvala, već iz Božije milosti i sposobnosti da dete nauči da traži pomoć Boga u svakom koraku svog života.
Roditeljstvo često podseća na stakleno ogledalo: svaka reč i gest oblikuju pogled deteta na sebe i svet. Sveti Porfirije Kavsokalivit podseća da prava snaga ne dolazi iz ljudskih pohvala, već iz molitve i Božije milosti. Njegove reči ne nude brza rešenja, već pokazuju put kako duhovno vođstvo oblikuje karakter i dušu deteta.
- Detetu ne treba reći: ‘Uspećeš, sposoban si, mlad, hrabar, savršen!’ Znači, niste dobri za dete. Ali možeš mu reći da se moli Bogu. Reci mu: – Dete moje, Gospod ti je dao darove koje imaš. Moli se Bogu da ti da snage da ih razviješ i uspeš. Neka te Bog obaspe svojom milošću. Ovo je savršen metod. Morate naučiti decu da traže Božiju pomoć u svemu - govorio je Sveti Porfirije.
Temelj unutrašnje snage deteta
Sveti Porfirije nas podseća da roditeljska uloga nije u naglašavanju uspeha ili hrabrosti, već u tome da dete nauči da oslanja svoj život na Boga. Molitva postaje most između darova koje je primilo i njihove istinske vrednosti u životu.
Duhovno putovanje kroz roditeljstvo
U pravoslavnom vaspitanju, snaga deteta se ne meri ocenama, pohvalama ili spoljnim priznanjem. Ona se ogleda u sposobnosti da traži Božiju pomoć, da raste u veri i kroz milost Božiju razvija svoj karakter. Sveti Porfirije nas uči da je roditeljstvo, pre svega, duhovno putovanje zajedno sa detetom, gde roditelj vodi primerom, a ne rečima.
Pouka Svetog Porfirija vraća roditelje na suštinu: istinsku snagu i uspeh ne donose pohvale, već vera, molitva i oslonac na Božiju milost. Roditeljstvo se tako pretvara u proces učenja deteta da gradi svoj karakter kroz duhovnu disciplinu i traži Božiju pomoć u svakom koraku života.
Čitanje Jevanđelja za 23. petak po Duhovima
Victor Ciobanu/Shutterstock
Jevanđelje
Prva Poslanica Svetog apostola Pavla Solunjanima, začalo 266 (2,14-19)
14. Jer vi, braćo, postadoste slični Crkvama Božijim koje su u Judeji u Hristu Isusu, zato što i vi propatiste od svojih sunarodnika isto što i oni od Judejaca, 15. koji ubiše i Gospoda Isusa i svoje proroke, i nas progoniše, i Bogu ne ugađaju, i protivni su svima ljudima, 16. sprečavajući nas da govorimo neznabošcima da bi se spasli; i kroz to za svagda da navrše meru grehova svojih, ali ih na kraju sustiže gnev.
17. A mi, braćo, odvojivši se od vas za neko vreme, licem a ne srcem, još više s velikom željom nastojasmo da vidimo lice vaše. 18. Zato htedosmo doći k vama, bar ja Pavle nekoliko puta, i spreči nas satana. 19. Jer ko je naša nada ili radost ili venac hvale? Zar niste to i vi pred Gospodom našim Isusom Hristom o njegovu dolasku?
Jevanđelje po Luki, začalo 58. (11,23-26)
23. Koji nije sa mnom, protiv mene je; i koji ne sabira sa mnom, rasipa.” 24. Kad nečisti duh izađe iz čoveka, prolazi kroz bezvodna mesta tražeći pokoja, i ne nalazeći govori: „Vratiću se u dom svoj otkuda sam izišao.” 25. I došavši nađe pometen i ukrašen. 26. Tada otide i uzme sedam drugih duhova gorih od sebe, i ušavši obitavaju onde; i potonje stanje biva čoveku onome gore od prvoga.”
Svetitelj i pisac iz 19. veka uči nas da bol koji nanosimo drugima ne ostaje samo kod njih, već se vraća u našu dušu – i da samo pažljivo življenje donosi istinski mir.
Jedan od najvećih duhovnika 20. veka podseća da vera nije samo spoljašnji čin, već štit koji čuva srce od nevidljivih iskušenja i zla koje ponekad nosimo nesvesno, čak i sami prema sebi.
Kroz primer iz Starog zaveta, jedan od najvećih svetitelja pokazuje kako vera i strpljenje oblikuju unutrašnju svetlost koju ništa na svetu ne može ugasiti.
Veliki duhovnik 20. veka podseća da prava hrabrost i uspeh ne dolaze iz pohvala, već iz Božije milosti i sposobnosti da dete nauči da traži pomoć Boga u svakom koraku svog života.
U svojoj knjizi o unutrašnjem miru otac Simeon Kragiopulos ne nudi utehu, već put do slobode od nevidljivog pritiska koji vlada životom modernog čoveka.
Grupa radikala iz Antife napala je okupljene, dok je policija jedva razdvojila sukobljene strane, a napadač iz ministarstva zdravlja pokušao je da sakrije lice maskom.
Od pažljivo prženog luka do mirisa ljute paprika - otkrijte tajnu starinskog monaškog ribljeg paprikaša koji spaja duh pravoslavnog života i prazničnih trpeza.
Jedinstvena kombinacija ječma, pasulja, povrća i dimljenog mesa vraća nas u kuhinje naših predaka, čuvajući duh starih domaćinstava i porodične molitve kroz generacije.
Nekada nezaobilazna na prazničnim trpezama, ova poslastica se pravila sa strpljenjem i ljubavlju — donosimo autentičan recept koji će vaš dom ispuniti toplinom i mirisom svečanosti.
Reči svetogorskog starca nas podsećaju da prava molitva i ljubav prema bližnjem počinju oslobađanjem srca od osuđivanja jer samo tada u nama može zasijati toplina Božje prisutnosti.
Dok svakodnevica vuče na sve strane, pouka igumana manastira Vitovnica nas podseća da mir nije u okolnostima, već u unutrašnjem predavanju Bogu – lek koji danas svi traže, a retko nalaze.
U svojoj knjizi o unutrašnjem miru otac Simeon Kragiopulos ne nudi utehu, već put do slobode od nevidljivog pritiska koji vlada životom modernog čoveka.
Grupa radikala iz Antife napala je okupljene, dok je policija jedva razdvojila sukobljene strane, a napadač iz ministarstva zdravlja pokušao je da sakrije lice maskom.
Kad su mu rekli da je jedina šansa transplantacija srca, brat Goran nije odustao. Iz bolničke sobe krenuo je na put duhovnog isceljenja ka Hilandaru, gde je pronašao snagu za novi život.
Na trpezi ljubavi u porti Crkve Ružica, poglavar Srpske pravoslavne crkve poručio je vernicima da najveća bitka svakog čoveka nije spoljašnja, već u srcu.
Sabrani verni narod zajedno sa državnim zvaničnicima u tišini i molitvi odali poštovanje stradalima dok su patrijarhove reči o miru i jedinstvu dirnule srca svih prisutnih.
Uz nekoliko sastojaka i malo strpljenja, svaka domaćica može da oblikuje ruže, listiće i cvetove od testa koji će slavski kolač pretvoriti u istinski simbol vere, lepote i porodičnog blagoslova.
Pastorka Lena Miler u Berlinu održala je ceremoniju tokom koje je blagoslovila poligamni savez homoseksualaca, nazivajući ga "punovažnim savezom pred Bogom", a taj čin izazvao je duboku tugu u hrišćanskom svetu.