Duhovna riznica 20.11.2025 | 09:55

UBI NAS NAVIKA DA “UBIJAMO VREME”: Evo šta Jevanđelje kaže zašto nam život prolazi pored nas i kako to možemo promeniti

Slika Autora
Izvor: spzh.eu
UBI NAS NAVIKA DA “UBIJAMO VREME”: Evo šta Jevanđelje kaže zašto nam život prolazi pored nas i kako to možemo promeniti
Freepik, eparhija-zicka.rs

Kroz biblijske priče o Marti i Mariji otkrijte kako Hronos i Kairos oblikuju naš život, zašto stalno jurimo i propuštamo ono što nosi smisao, i kako svaka sekunda može postati dodir večnosti.

Hronos označava vreme koje se može izmeriti i posmatrati kao sled događaja. To je linearni tok sa kojim se susrećemo u svakodnevici. Unutar tog istorijskog vremena naša duša proživljava svoja osećanja, misli i reakcije na sve događaje koji se u njemu odvijaju.

Kairos je vreme kvaliteta. Doslovno označava "povoljan trenutak", trenutak delanja. To je vreme koje se ne određuje dužinom, nego značajem.

Grci su Kairosa u mitologiji prikazivali kao mladića sa jednim pramenom na čelu i potpuno obrijanom potiljkom. Time su simbolizovali prolaznost prilike. Mogao se uhvatiti samo za taj jedan pramen u trenutku kada se približava, ali kada bi prošao – više nije bilo ničega za šta bi se čovek uhvatio.

Hronos i Kairos u Jevanđelju

Klasičan primer odnosa Hronosa i Kairosa nalazimo u jevanđeljskom kazivanju o Marti i Mariji. Ono prikazuje sudar dva tipa vremena u okviru istog događaja. Marta je bila zauzeta služenjem i pripremama. Njene radnje bile su podređene Hronosu – nizu neophodnih, ali ometajućih obaveza. Marija je sedela kraj Isusovih nogu i slušala Njegovu reč. Spasitelj je rekao da je ona „izabrala dobar deo“. Tim izborom ona je prepoznala Kairos – da je neposredno prisustvo Mesije i Njegovo učenje jedinstven, neponovljiv trenutak koji ne sme biti propušten radi hronoloških briga.

Kada apostol piše: "Gledajte, dakle, da živite oprezno, ne kao nerazumni nego kao mudri, koristeći (otkupljujući) vreme – kairos" (Ef. 5:15–16), on daje jasnu pouku. Ne dopustiti da naše vreme (tok Hronosa) teče uzalud ili da bude progutano svetovnim, "lukavim" (tj. grešnim ili besmislenim) stvarima. Treba svesno tražiti i „otkupljivati“ trenutke Kairosa – povoljne prilike za duhovni rast i služenje.

Otkupljivanje Kairosa pretvara vreme iz neutralne pozadine (Hronosa) u prostor moralnog izbora. Često Kairos nije samo prilika, već i kriza koja čoveku omogućava da izađe na kvalitetno viši nivo duhovnog života.

Hronos i Kairos kroz film i književnost

Tema Hronosa i Kairosa slikovito je prikazana u filmu Dan mrmota. Glavni junak, Fil, upada u zamku Hronosa. Vreme se pretvara u besmisleno ponavljanje istih događaja. Pokušaj da iz te zamke izađe sebičnošću – pijanstvom, prevarama, samouništenjem – završava se neuspehom.

Stvari se menjaju tek kada Fil, gotovo doslovno po reči apostola, počne svesno da koristi svaki ponovljeni dan za kvalitetno unapređenje: uči jezike, svira klavir, pomaže nepoznatima i, najvažnije, uči da voli iskreno. Tada nastupa prelomni trenutak. Dan traje sve dok Fil ne proživi njegovu puninu – sa smislom i ljubavlju. Drugim rečima, dok ga ne ispuni Kairosom.

Najbolju ilustraciju odnosa između Kairosa i Hronosa pruža roman nemačkog pisca Mihaela Ende, objavljen 1973. godine. Iako se ubraja u klasike dečje i omladinske književnosti, nosi dubok filozofski sloj važan i za odrasle čitaoce.

U romanu se pojavljuju "Sivi Gospodari", predstavnici navodnog Banka za štednju vremena, koji ubeđuju ljude da štede svoje vreme i žive ubrzano, dok oni sami profitiraju od te "ušteđene sekunde". Ljudi postaju opsednuti Hronosom – rokovima, efikasnošću – i gube radost, stvaralaštvo, toplinu i ljudskost.

U tom svetu neprekidnog pritiska pojavljuje se devojčica Momo. Ona poseduje retki dar koji su odrasli već izgubili – ume da sluša. Kada ljudi razgovaraju s njom, njihova misao se usporava, smiruju se i, u suštini, ulaze u Kairos. Prestaјu da brinu o "ušteđenom vremenu" (Hronosu) i počinju da žive u Trenutku – gde se rađaju ideje, prijateljstvo i istinska sreća.

Ende pokazuje da opsesija količinom, štedljivim Hronosom, isušuje život od Kairosa, od njegove dubine i smisla. Pravo vreme je ono koje se proživljava svesno, u sadašnjosti.

Dar pažnje i prisutnosti

Roman Momo je duboka alegorija koja potvrđuje prvenstvo kvaliteta života nad njegovim kvantitativnim merama i razotkriva prirodu savremenog zla. On poziva na etiku pažnje: istinsko vreme (Kairos) nije štedljivi resurs, već punina trenutka koji živimo – ispunjenog smislom, kreativnošću, radošću i ljubavlju.

Žurba koju nameću "Sivi gospodari" oblik je otuđenja koje čoveka pretvara u bezosećajni mehanizam. Zlo u ovom romanu nije prikazano kao demonska strast, već kao hladan, parazitski pragmatizam i praznina.

Momo i njen dar istinskog slušanja i prisutnosti predstavljaju vid blagodatne svetlosti koja ljudima vraća ukradene duše i sposobnost da stvarno žive. Sukob između Momo i Sivih gospodara zapravo je kosmička borba između Života (topline, boje, Kairosa) i Smrti (hladnoće, sivila, praznog Hronosa). Spasenje od ovog bezličnog zla i povratak pravom životu krije se u nesebičnoj ljudskosti, ljubavi i sposobnosti da se ceni svaki trenutak, bez trke za prividnom „efikasnošću“.

Pravoslavni pogled na večnost u trenutku

Pravoslavlje ne suprotstavlja Hronos i Kairos. Oboje su Božiji dar. Hronos meri naš zemaljski život, ispunjen brigama, trudom, očekivanjima i neizbežnim krajem. To je vreme koje je Bog milostivo dao čoveku za pokajanje i spasenje.

Pravoslavno predanje uči da se ova dva vremena ne suprotstavljaju: Hronos je prostor svakodnevnih obaveza, a Kairos trenutak u kojem se otvara prisustvo Božje. Čovek prestaje da „ubija vreme“ onda kada nauči da i najobičnije trenutke doživljava kao mogućnosti za molitvu, dobro delo ili unutrašnju trezvenost. Tako vreme postaje osvećeno. Jer trenutak koji posvetimo Bogu nikada nije izgubljen — on postaje mali dodir večnosti u našem prolaznom životu.