Na naučnom skupu u organizaciji Pravoslavnog bogoslovskog fakulteta u Foči otvorena su najdublja pitanja hrišćanske teologije: da li arijanizam živi i danas, šta nas uči Sveti Sava i kako izgleda dijalog Jerusalima i Atine u vremenu razdvojenih svetova.
Pod svodovima Bogoslovije „Sveti Petar Dabrobosanski“ u Foči otvoren je naučni skup koji, po svojoj tematici i duhovnoj težini, nadilazi okvire akademske rasprave. Pod naslovom „Nikeja – susret Jerusalima i Atine“, ovaj simposion, u organizaciji Pravoslavnog bogoslovskog fakulteta „Sveti Vasilije Ostroški“ Univerziteta u Istočnom Sarajevu, postao je prostor sabornog dijaloga između tradicije i savremenog teološkog promišljanja, između duboke istočnjačke mistike i zapadnjačke racionalnosti.
Već u samom naslovu skupa nazire se metafizička osovina hrišćanskog postojanja: Jerusalim, kao mesto Božijeg otkrivenja i duhovnog srca Crkve, i Atina, kao simbol ljudske misli, filozofije i логоса. Na Nikejskom saboru 325. godine, te dve struje – biblijska objava i filozofska misao – nisu se sudarile, već su se, kroz blagoslov Duha Svetoga, prepoznale i saglasile u prvoj velikoj sintezi hrišćanske dogmatike. Danas, 1700 godina kasnije, ta sinteza biva predmet duhovne obnove i akademskog preispitivanja.
Foto: preuzeto sa spc.rs
Mitropolit Hrizostom sa igumanom manastira Hilandar
Učesnicima skupa obratili su se vodeći predstavnici Crkve, univerziteta i diplomatskog klira. Protoprezviter-stavrofor prof. dr Vladislav Topalović, dekan fakulteta, naglasio je značaj Nikejskog sabora za identitet Crkve kao Tela Hristovog kroz vekove. Rečima nadbiskupa Francisa Asisija Čulikata, papskog nuncija u BiH i Crnoj Gori, skup je dobio i ekumenski ton, podsećajući da su Nikeja i Simvol vere koji je tamo definisan — zajedničko blago celokupnog hrišćanstva.
Mitropolit dabrobosanski Hrizostom i episkop dioklijski gospodin Pajsije svojim prisustvom dali su liturgijski pečat ovom naučnom podvigu, pokazujući da Crkva ne živi samo od dogmi, već i od živog Predanja koje se tumači i prenosi kroz vekove.
Uvodni deo simposiona obeležila je i prezentacija zbornika sa prethodnog skupa – „Vizantijsko nasleđe danas – šta je nama Romejsko Carstvo?“, koji je po prvi put štampan na engleskom jeziku. Prezentaciju je održao protoprezviter-stavrofor prof. dr Darko Đogo, jedan od ključnih teologa i mislilaca mlađe generacije.
Republika
Protoprezviter-stavrofor prof. dr Darko Đogo
Naučni deo simposiona počeo je snažno – predavanjem prof. dr Predraga Dragutinovića o Apostolskom saboru u Jerusalimu kao prethodnici Nikeje. Time je stavljena jasna hronološko-teološka veza između sabornosti rane Crkve i kasnije dogmatske artikulacije. Sa druge strane, velečasni prof. dr Marijo Bernadić sa Katoličkog bogoslovnog fakulteta u Sarajevu govorio je o teološkom jeziku kao susretu istočne mistike i zapadne skolastike, naglašavajući da različitosti ne znače nužno razdvajanje – već mogućnost obogaćivanja.
U naredna dva dana, skup je ponudio niz tematskih sesija – svaka kao mozaik u freski nikejskog duha u savremenom kontekstu.
U prvoj sesiji, mladi teolozi i istraživači bavili su se temama koje otkrivaju dubinu trinitarne dogme – od Pavlovog razumevanja Hrista kao „Prvorođenog“ do egzegetske kritike arijanskih argumenata u savremenim anti-trinitarnim pokretima i islamskom tumačenju.
Druga sesija otvorila je pitanje kanonske istorije – od Euzebija Nikomedijskog i njegove uticajne, ali kontroverzne uloge, do geneze i teološke važnosti Nikejskog Simvola vere, koji i danas čitamo na svakoj liturgiji.
Treća sesija bacila je svetlo na zapadne izvore nikejske teologije – kroz radove o Ilariju Piktavijskom, memri Jakova Saruškog i recepciji nikejskih kanona u Persiji, pokazujući koliko je Nikeja imala univerzalni domet.
Četvrta sesija imala je i snažan srpski kontekst – sa predavanjima o Svetom Savi kao čuvaru nikejske ortodoksije, o prisustvu Svetog Nikole Mirlikijskog u srpskoj srednjovekovnoj pismenosti, te o ikonografskim predstavama Vaseljenskih sabora, poput one u manastiru Visoki Dečani.
Završna razmatranja ukazala su na neprolaznu vrednost Nikeje – ne kao istorijske činjenice, već kao živog temelja Crkve koji u svakom veku, pa i ovom našem, biva iznova ispovedan, tumačen i branjen. U susretu Jerusalima i Atine, u osluškivanju Duha Svetoga koji i danas govori Crkvi, skup u Foči je pokazao da teologija nije puki akademizam, već živa reč – nadahnuta, odgovorna i saborna.
U duhu Nikeje ostaje poruka: vera se ne izmišlja – ona se prenosi, tumači i svedoči. A upravo to su učinili svi oni koji su ovih dana govorili, slušali i – molili se zajedno.
BONUS VIDEO: Crkva ne sme da ćuti pred savremenim izazovima: Otac Darko Đogo, profesor Bogoslovskog fakulteta
Tokom Vaskršnjeg posta, vernici iz Koprivne odlučili su da veru pretoče u delo i mališanima s afričkog tla daruju najvredniji dar – vodu i osećaj da nisu zaboravljeni.
Profesorskim umom i pastirskim srcem, otac Darko razotkriva savremene zablude o jedinstvu crkava, govori o raskolu Moskve i Carigrada, veri u doba sinkretizma i zašto su ljudi sve češće u potrazi za nepokolebljivim.
U trenutku kada se istine prepliću sa nagađanjima, Fakultet potvrđuje duh zajedništva i odgovornosti kroz dogovor koji donosi stabilnost ispitnih rokova i podseća na vrednosti koje nadilaze prolazne izazove društva
Četvorodnevni simpozijum u Vatikanu obeležio 1700 godina od Prvog vaseljenskog sabora: papa Lav XIV pozivao na jedinstvo i sinodalnost svih hrišćana, dok pravoslavni glasovi upozoravaju na opasnosti relativizacije vere i gubitka svetootačkog nasleđa.
Istakao značaj praznika Sabora bestelesnih sila okupljenih oko Svetoga arhanđela Gavrila, blagovesnika Blage vesti o rođenju Sina Božjega i spasitelja našeg Isusa Hrista.
U vreme mrsnih dana, kada se mirisi mlečnih jela i toplog hleba šire konacima, monahinje pripremaju salatu od sremuša — lekovitog zelenog dara prirode, koji u ovom receptu postaje hranljiv i lagan obrok, pogodan za doručak ili večeru.
Otkrijte kako pivo pretvara ovo jednostavno jelo u ukusnu salatu sa istorijom dugom vekovima, zapisanu još 1855. u "Srbskom kuvaru" jeromonaha Jerotija iz Krušedola.
Dok patrijarh carigradski najavljuje dolazak rimskog pontifa i poziva na „jedinstvo u istini“, među pravoslavnim narodima raste strah da se ispod plašta sabornosti krije najdublja izdaja Svetog Predanja
U rimskim podzemnim hodnicima drevne bazilike, uz mošti Svetog Atanasija Velikog, pravoslavni vernici obeležili jubilej Prvog vaseljenskog sabora, u prisustvu vladike Lukijana i predstavnika javnog života Srbije i Mađarske.
Uz prisustvo najviših zvaničnika i duhovnih vođa predstavljeno delo koje svedoči o bogatoj kulturnoj i duhovnoj baštini Srba u Sarajevu od 1468. do 1941. godine.
Mati Minodora (Ružić) poziva verni narod da zajedničkim snagama izgrade prvu svetinju u opštini Foča, koja će postati simbol duhovne snage i zajedništva.
Istakao značaj praznika Sabora bestelesnih sila okupljenih oko Svetoga arhanđela Gavrila, blagovesnika Blage vesti o rođenju Sina Božjega i spasitelja našeg Isusa Hrista.
Niz napada na na objekte Srpske pravoslavne crkve u nekoliko meseci u Kaknju budi strah i pitanja bez odgovora. Paroh je uznemiren, vlasti obećavaju istragu, a verni narod je potresen.
Protojerej-stavrofor Branko Ćurčin iz „Zemlje živih“ govori o tome zašto zavisnici moraju da prođu kroz pakao bola da bi pronašli smisao, veru i svoj put ka slobodi.
Na lokalitetu crkve Bogorodice Hvostanske, unutar zaštićene zone, održan je obred bez blagoslova Srpske pravoslavne crkve, uz poruke mržnje prema pravoslavnim Srbima.
U besedi za utorak 8. sedmice po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički govori o tome koji je uslov da smrtnik primi nebesku milost i kako se oslobađanjem od telesnih strasti otvaraju vrata večnom miru i blagodati — poruka koja menja pogled na život i veru.
Posle teških mučenja, pri kojima im je anđeo Božji ublažavao bol, svi biše mačem posečeni, najpre sveštenici i satrudnici Atinogenovi, a potom i sam Atinogen.
Protojerej-stavrofor Branko Ćurčin iz „Zemlje živih“ govori o tome zašto zavisnici moraju da prođu kroz pakao bola da bi pronašli smisao, veru i svoj put ka slobodi.