"NE TREBA SE PLAŠITI VASKRSA SA KATOLICIMA - NISMO MI FILIJALA CARIGRADSKE PATRIJARŠIJE": Sveštenik Darko Đogo osvetljava ideju patrijarha Vartolomeja i pape Franje!
Religija.rs, VATICAN MEDIA / IPA / Sipa Press / ProfimediaProtojerej-stavrofor dr Darko Đogo
Profesorskim umom i pastirskim srcem, otac Darko razotkriva savremene zablude o jedinstvu crkava, govori o raskolu Moskve i Carigrada, veri u doba sinkretizma i zašto su ljudi sve češće u potrazi za nepokolebljivim.
U vremenu kada su reči olako izgovorene, a istine razvodnjene do neprepoznatljivosti, Crkva ostaje svetionik koji ne prestaje da obasjava put onima što u molitvenom tihovanju traže odgovore dublje od svakodnevnog šuma sveta. Među onima koji umeju da te odgovore pretoče u reč – ne tek naučnu, već reč osvećenu liturgijom, patnjom i nadom – izdvaja se protojerej-stavrofor dr Darko Đogo.
Njegov glas odzvanja ne samo sa katedri Pravoslavnog bogoslovskog fakulteta, već i iz beseda koje sabiraju ljude u iskrenoj potrazi za smislom, iz govora koji razgrću tamu lažnog jedinstva i otkrivaju svetlost istine, iz javnih istupa koji ne pristaju na tišinu kad Crkva i narod stradaju. Njegovo svedočenje – kako na naučnim skupovima, tako i na litijama, u besedama, i u dubokoj, često samokritičkoj, ali uvek verom prožetoj analizi stvarnosti – nosi pečat Hristovog krsta i Vaskrsenja.
Foto: Religija.rs
Protojerej-stavrofor dr Darko Đogo
U intervjuu za portal religija.rs, dijalogu duše i razuma, prožetim mirom Svetih Otaca i dinamikom savremenih izazova. otac Darko, teolog duboke misli, sveštenik otvorenog srca i srpski rodoljub dubokog uvida, otvara teme koje su istovremeno lične i saborske, zemaljske i nebeske: o Crkvi kao čuvaru identiteta, o litijama kao vaskrsu narodne svesti, o opasnosti samoprevare i snazi jedinstva u Istini.
Poslednjih meseci mnogo se govori o ideji carigradskog patrijarha Vartolomeja da se 2025. godina iskoristi kao osnov za budućnost za zajedničku proslavu pravoslavne i katoličke crkve, praznika nad praznicima Vaskrsa. O odnosu između ekumenizma i autokefalne crkve i o mogućnosti pomirenja između različitih hrišćanskih tradicija, otac Darko Đogo kaže:
– Ovde imamo dva važna pitanja. Jedno se odnosi na trenutno stanje – na ono što se dešava 2025. godine – kaže sveštenik Darko Đogo, potom objašnjava da postoje određene inicijative, poput one patrijarha Vartolomeja i pape Franje, koji su, kako ističe, iz svojih razloga voljni da se upute ka jedinstvu.
VATICAN MEDIA / IPA / Sipa Press / Profimedia
Patrijarh carigradski Vartolomej i papa Franja
– Obojica imaju svoje crkveno-političke razloge. Patrijarh Vartolomej se, neopravdano često, ponaša kao da je neka vrsta istočnog pape i da svojim autoritetom može da prejudicira i nameće odluke ostalim autokefalnim crkvama. Papa Franjo, s druge strane, suočen je s unutrašnjim problemima Rimokatoličke crkve – demografskim gubicima u Latinskoj Americi, nekonsolidovanošću i raslojavanjem na drugim planovima. On, na neki način, računa da bi jedinstvo sa Carigradskom patrijaršijom moglo biti korak koji bi pokazao da je Vatikan i dalje važno duhovno središte – kaže otac Darko za portal religija.rs
Naglašava da je važno razumeti kontekst u kojem se nalazimo:
– Živimo u medijski globalizovanom svetu, gde se takve vesti brzo prenose i izazivaju pažnju. Međutim, važno je da znamo da mi, kao Srpska pravoslavna crkva, već osam vekova nismo nikakva filijala Carigrada, pa da neko može nešto da učini i prihvati u naše ime, a da se to neminovno prelije i na nas. Nama Carigradski patrijarh nije nadređen.
Otac Darko dodaje i da postoji granica poštovanja:
– Poštujemo Carigradsku patrijaršiju u meri u kojoj ona ne pravi agresivne poteze ni prema nama, ni prema drugim pomesnim crkvama. Nažalost, Carigradska patrijaršija se u skorije vreme ponaša agresivno – u Ukrajini, ali i u Estoniji, što je manje propraćeno, a izrazito važno. Takođe i u Moldaviji Carigradska patrijaršija trenutno ima određene ambicije.
Foto: Religija.rs
Protojerej-stavrofor dr Darko Đogo
Kao ključni trenutak otac Darko vidi raskol između Moskovske i Carigradske patrijaršije:
– Nalazimo se u stanju ozbiljnog raskola između Moskovske patrijaršije – najznačajnije, najbrojnije pravoslavne i najbrojnije slovenske pravoslavne crkve, sa kojom Srpska crkva ima ne samo bratske odnose, već i osećaj apsolutnog duhovnog jedinstva – i Carigradske patrijaršije. Ako one nisu u kanonskom jedinstvu, čak ni u sasluživanju, jasno je da ne postoji nikakva vrsta jedinstva. Nažalost, ni pravoslavlje nije jedinstveno, te govoriti o objedinjavanju pravoslavlja s rimokatolicima prevazilazi svaki domet.
Govoreći i o problemu savremenog sinkretizma, protojerej-stavrofor Darko Đogo kaže:
– Takvih pokušaja će sigurno još biti, jer živimo u vremenu kada postoji svojevrsni sinkretizam – ljudi slabo razlikuju stvari, sve im deluje slično i povezano. Duhovno su otupeli, teologija i vera ih malo zanimaju, pa im razlike deluju neznatne ili nevažne. Ljudi žele unutrašnji mir, pa sve što podseća na konflikt žele da izbrišu. Takav impuls naročito je prisutan na Zapadu.
Ipak, podseća da se pravoslavlje upravo na Zapadu širi:
– Moramo biti svesni da je pravoslavlje živa Crkva, koja je upravo na Zapadu u velikoj ekspanziji – zato što nije premlevena kompromisima s društvenim nametanjima koja su aktuelna.
Ova nepokolebljivost, smatra, razlog je zbog kojeg mnogi prelaze u pravoslavlje:
– Upravo zato što ne pristajemo na to da ne postoje muško i žensko, nego da postoji ceo spektar rodova, zato što ne prihvatamo ono što druge zapadnohrišćanske denominacije prihvataju – delimično i Rimokatolička crkva – ljudi masovno, milionima, u Severnoj Americi i Zapadnoj Evropi prelaze u pravoslavlje.
printskrin instagram/cathercharles
U Severnoj Amerci i Evropi, sve više je onih koji prelaze u pravoslavlje
Zato upozorava da bi zamagljivanje razlika bilo pogubno:
– Ne vidim nikakvu potrebu da idemo putem zamagljivanja našeg predanja. Mislim da treba jasno da svedočimo pravoslavlje i u Zapadnoj Evropi i Severnoj Americi, jer su ljudi tamo duhovno gladni. Ali nećemo im pomoći ako zamaglimo ključne osobine Pravoslavne crkve koje je razlikuju od zapadnog hrišćanstva.
Podvlači da su upravo te osobine ono što pravoslavlje čini živim i hristocentričnim:
– Upravo te važne osobine su ono što je ostalo stabilno i istinski hrišćansko – ono što je srž Crkve, a što su mnoge zapadnohrišćanske i protestantske zajednice, pa i deo Katoličke crkve, izgubile i zamaglile. Dakle, ne vidim nikakvu perspektivu u takvom, nekritičkom ekumenizmu.
Govoreći iz ličnog iskustva, otac Darko podelio je i sveže utiske iz Barija:
– Nedavno sam se vratio iz Barija, gde sam služio nad moštima Svetog oca Nikolaja. To je bilo u rimokatoličkoj bazilici, koja u donjem delu ima kriptu s moštima Svetog Nikole. Četvrtkom u toj kripti Ruska pravoslavna crkva služi liturgiju. U Bariju postoji i ruska crkva, jer tamo živi brojna ruska emigracija, a dolaze i poklonici. Lep je i kolegijala gest što je Rimokatolička crkva ustupila jedan dan za pravoslavnu liturgiju nad moštima.
Foto: Religija.rs
Protojerej-stavrofor dr D
Naglašava važnost međuhrišćanske pristojnosti i ljubavi, ali bez brisanja granica:
– Treba biti kolegijalan, dobar komšija, častan čovek i hrišćanin koji neće apriori gajiti mržnju ni netrpeljivost prema bilo kome – uključujući i hrišćane koji nisu pravoslavni. Ali, s druge strane, granice su važne. To ne znači da treba da zamaglimo razlike i kažemo – napravićemo neko međuhrišćansko bratstvo i jedinstvo u kojem će se te razlike izgubiti.
Upozorava da takvi pokušaji u istoriji nisu dali ploda:
– Istorija je pokazala da, kad god se krenulo tim putem, nije se stiglo nikuda. Tako da ne mislim da će uspeti ako se i deseti put pokuša ista stvar.
Ipak, sveštenik Darko Đogo, professor Pravoslavnog Bogoslovskog fakulteta u Foči zaključuje optimistično, podsećajući da su vrata Crkve uvek otvorena:
– S druge strane, pravoslavno predanje i Crkva uvek ostaju otvoreni za sve, pa i za zapadno hrišćanstvo. Zato i verujem da je ekspanzija pravoslavlja na Zapadu i u Severnoj Evropi toliko snažna.
Hiljadu godina nakon Velike šizme, Carigradska patrijaršija i katolička crkva ponovo se približavaju. Mitropolit zborničko-tuzlanski u svom autorskom tekstu objašnjava kako Pashalna unija otvara pitanje budućnosti pravoslavlja, crkvene politike i uticaja Vatikana na Istok.
Bivši državni sekretar SAD Majk Pompeo otkrio svoju ulogu u crkvenom raskolu, iskazivao pohvale carigradskom patrijarhu Vartolomeju i negirao progon kanonskih pravoslavnih vernika u Ukrajini – sve dok nije razotkriven u telefonskom razgovoru.
Na Veliki četvrtak, iz Hrama Svetog Save, poglavar Srpske pravoslavne crkve najavio je da će Hristovo Vaskrsenje proslaviti u Pećkoj patrijaršiji, uprkos zabrani ulaska na teritoriju Kosova i Metohije iz maja prošle godine, poručivši da bez Boga nismo ništa, a s Njim postajemo učesnici večnog života.
Dok Srpska pravoslavna crkva 3. juna slavi Svetog cara Konstantina i caricu Jelenu, tiho i dostojanstveno slavi se i sveta podvižnica iz Dečana - kćerka kralja Milutina i sestra Svetog Stefana Dečanskog, čije su svete mošti vekovima svedočile čuda i čuvale svetinju od zla.
U neposrednoj blizini čuvenog zamka i Malkoč-begove džamije, ova crkva čuva arhitektonske vrednosti i istorijska sećanja, i svedoči o duhovnoj snazi i istrajnosti srpske zajednice koja vekovima neguje veru i identitet u mađarskoj Baranji.
U vreme mrsnih dana, kada se mirisi mlečnih jela i toplog hleba šire konacima, monahinje pripremaju salatu od sremuša — lekovitog zelenog dara prirode, koji u ovom receptu postaje hranljiv i lagan obrok, pogodan za doručak ili večeru.
U vreme strogog posta često ponestane ideja za ukusne obroke na vodi. Donosimo autentičan recept za paštetu od belog pasulja – kremastu, zasitnu i punu ukusa!
Ne morate se odricati bogatih ukusa ni tokom posta – kombinacija crvenog pasulja, prepečenih oraha i začina trpezu će učiniti bogatom vitaminima i vlaknima.
Njeno poslednje pojavljivanje u Novom zavetu beleži se na dan Pedesetnice, kada je bila među apostolima prilikom silaska Duha Svetoga – događaja koji se smatra rođenjem hrišćanske crkve.
Arhimandrit Metodije prvi put u istoriji posetio je Mitropoliju dabrobosansku, donevši blagoslov sa Svete gore, a njegov dolazak dočekan je sa dubokim poštovanjem, molitvenim sabranjem i dodelom najvišeg crkvenog priznanja.
Na praznik Vaznesenja Gospodnjeg, u prisustvu vernika i predstavnika vlasti, soveštani su temelji hrama Hrista Spasitelja koji će, kako je poručeno, svedočiti veru, ljubav i identitet srpskog naroda u ovom delu Republike Srpske.
U jedinstvenoj liturgijskoj svečanosti, popred presvlačenja moštiju Svetog Zosima Tumanskog, patrijarh srpski u nadahnutoj besedi poručio da bez vere nema ni znanja, ni zajednice, ni života – jer vera otvara vrata čudima i večnosti.
U prvu nedelji posle Spasovdana, manastir Tumane domaćin je jedinstvenog sabranja – liturgije, litije i osvećenja novog konaka, događaja koji je spojio predanje, veru i živu potrebu savremenog čoveka za mirom i isceljenjem.
U neposrednoj blizini čuvenog zamka i Malkoč-begove džamije, ova crkva čuva arhitektonske vrednosti i istorijska sećanja, i svedoči o duhovnoj snazi i istrajnosti srpske zajednice koja vekovima neguje veru i identitet u mađarskoj Baranji.
Više od dve decenije nakon upokojenja oca Gavrila (Antonijeviča), njegove reči – o krvavom mesecu nad Kosovom, Beogradu bez blagoslova i sudbini pravoslavlja – i dalje bude snažne emocije, tumačenja i poziv na pokajanje.
Više od dve decenije nakon upokojenja oca Gavrila (Antonijeviča), njegove reči – o krvavom mesecu nad Kosovom, Beogradu bez blagoslova i sudbini pravoslavlja – i dalje bude snažne emocije, tumačenja i poziv na pokajanje.
Uprkos rasprostranjenoj slici iz udžbenika i umetnosti, Biblija nigde ne pominje jabuku kao „zabranjeni plod“ – ovo tumačenje poteklo je iz lingvističke igre reči i srednjovekovnih zapadnih predstava, dok Pravoslavna crkva uporno čuva dublji smisao priče o padu čoveka.