Crkva Bogorodice Ljeviške je drevna srpska pravoslavna svetinja u Prizrenu , u južnoj pokrajini Kosovo i Metohije. Ktitor obnovljene katedrale je bio Milutin, kralj svih srpskih zemalja i pomorskih, praunuk Svetog Simeona Nemanje i zet vizantijskog cara Andronika II Paleologa, i njegova freska krasi jedan zid manastira.
Privatna arhiva
Anđela Nedeljković.
Anđela Nedeljković, diplomirani teolog, sagovornica portal religija.rs, objašnjava da se prva obnova svetinje dogodila krajem 13. veka i da je jedna freska odneta u Narodni muzej u Beogradu.
- Crkva Bogorodice Ljeviške ima svoju istoriju još od kraja 10. ili početka 11. veka (najkasnije 1019. godine). Prva obnova dogodila se u 13. veku u vreme Svetog Save i Stefana Prvovenčanog i iz tog perioda u hramu je ostala jedna freska do danas. Prilikom restauracije vršene 1950/1953. godine pronađene su tri, ali su dve odnete u Narodni muzej u Beogradu - navodi Nedeljković.
Privatna arhiva
Freska Bogorodice Ljeviške
Dok stoji ispred freske Bogorodice Milostive sa Hristom Hraniteljem, ona za čitaoce portala religija.rs objašnjava duboko značenje ovog svetog prikaza.
- To je freska Bogorodice Milostive (Eleuse) sa Hristom Hraniteljem (Krmiteljem) u naručju. Jedinstvenost ovog prikaza ogleda se u korpici koju drži Bogorodica. Ona daje svog sina svetu, koji kao hranitelj nama pruža sve što nam je potrebno - pojašnjava teološkinja.
Privatna arhiva
Kralj Milutin - nije tipičan ktitorski prikaz. Zaključak je da je želeo da stavi akcenat na svoj vladarski aspekt života.
Anđela Nedeljković navodi da je kralj Milutin početkom 14. veka crkvu zatekao u lošem stanju, nakon čega je odlučio da je obnovi.
- Svoj sadašnji izgled crkva je zadobila sa obnovom kralja Milutina. Kralj Milutin je zatiče u lošem stanju, te je poslove na izgradnji i obnovi vršio protomajstor Nikola, a hram su oslikavali poznati freskopisci iz Soluna, Evtihije i Mihailo Astrapa - pojašnjava i otkriva da se radi o freskopiscima koji su oslikali Gračanicu , Kraljevu crkvu u Studenici, Staro Nagoričino, Perivleptu na Ohridu.
Izdvaja da je posebno interesantno to što je kralj Milutin naslikan na crvenoj pozadini, a to je uglavnom bilo rezervisano za vizantijske careve..
Privatna arhiva
Sveti Sava, Sveti Simeon , Stefan Prvovenčani, Stefan Dečanski - naslikani prekoputa kralja Milutina
Kako kaže u hramu je opstalo 30 posto fresaka iz tog perioda, dok je većina stradala usled pretvaranja crkve u džamiju (najverovatnije u 18. veku).
- Turci su ispikovali sav freskopis i naneli novi sloj maltera, s obzirom na to da islam ne dozvoljava prikaz živih bića, te su morali da prekriju freske. Godine 1912. crkva je vraćena nakon oslobođenja teritorije u Balkanskim ratovima, a restauratorski radovi su vršeni 1950/1953. godine. Taj projekat je podrazumevao skidanje maltera unutar hrama i otkrivanje fresaka, kao i skidanje kreča sa fasade. Crkva je nažalost stradala još jedanput, u martovskom pogromu 2004. godine, kada su albanski ekstremisti uneli gume i burad sa naftom koje su zapalili i tada su zidovi hrama zadobili sloj gareži. Dve trećine hrama je očišćeno od tada - rekla je Nedeljković.
Isus Prizrenski, pa Mona Liza
Privatna arhiva
Freska Hrista Hranitelja prizrenskog kao da pogledom prati posetioce crkve.
Poseban kuriozitet vezan je za fresku rađenu tehnikom kakvu vekovima kasnije viđamo na Leonardovoj Mona Lizi, a koja predstavlja Isusa Hrista.
- Freska Hrista Hranitelja prizrenskog (zaštitnika grada Prizrena = od reči sohraniti što znači sačuvati, zaštititi) naslikana je u 3D tehnici. Deluje kao da nas Hristos posmatra i ukoliko se krećemo kao da nas prati pogledom, poput Mona Lize. To izražava umeće freskopisaca, koji su na isti način naslikali još nekoliko fresaka u Gračanici. Zanimljivo je pomenuti i da freske u crkvi Bogorodice Ljeviške predstavljaju prodor i izraz renesanse Paleologa u našoj umetnosti.
PROČITAJTE JOŠ... I ovu fresku srpskog manastira nazivaju pretečom Mona Lize
Privatna arhiva
Natpis uočljiv među oštećenjima na malteru.
Zanimljiv je i jedan natpis iz crkve, nastao u periodima previranja, a kojim nepoznata osoba arapskim slovima poručuje "Zenica oka moga gnezdo je lepote tvoje".
Vera opstaje uprkos nedaćama!
Privatna arhiva
Centralna kupola - Hristos svedržitelj
Vernost i istrajnost u očuvanju svog identiteta vezali su srpski rod za svetinju, koju nam je ostavio kralj Milutin. Hramovi igraju ključnu ulogu u duhovnom životu vernika, često postajući simbol identiteta i okupljanja.
Ovaj hram, iako u maloj zajednici, privlači mnoge posetioce, a kako kaže Anđela Nedeljković, važno je održavati život u njemu i podsećati jedni druge na značaj tog mesta.
- U hramu se danas održavaju bogosluženja, ali ne svake nedelje, uglavnom za Bogorodičine praznike i ktitorsku slavu. Hram posećuju mnogi, kako naši hodočasnici, tako i strani turisti. Hram je toliko poseban i na svakog ostavlja utisak: na nekog freska, na nekog istorija, na nekog žica koja se nalazi oko hrama. Ono što je važno jeste da održavamo život u ovom hramu i ovom gradu, iako tako malo Srba živi ovde. Poseban apel nemamo, osim da podsećamo jedni druge da dolazimo na izvor svog identiteta . Jedan musliman je prepoznao lepotu hrama i izrazio svoje oduševljenje kroz stihove pesnika; kako tek onda mi Srbi treba da doživimo ovaj hram - zaključuje Anđela Nedeljković, diplomirani teolog i sagovornica portala religija.rs.
Ova srednjovekovni manastir, posvećen Svetoj Petki, poznat je po tradiciji okupljanja Srba i legendama o kosovskim junacima koji su tu lečeni i sahranjivani.
Put 45. poglavara Srpske pravoslavne crkve od malenog sela kod Čačka do patrijaraškog trona bio je obeležen istrajnošću, žrtvom i neprestanom molitvom, a njegovo nasleđe živi u srcima vernika širom pravoslavnog sveta.
Ističući zajednički bol i podršku u teškim vremenima, mitropolit Antonije deli svoje utiske o poseti srpskim zemljama i razmišljanja o aktuelnim pitanjima pravoslavnog sveta, o Ukrajini i Kosovu i Metohiji, naglašavajući ulogu Crkve u očuvanju istine i pravde.
Vernici iz Srbije, Crne Gore i rasejanja okupili su se u duhovno uzvišenoj atmosferi Visokih Dečana kako bi zajedno proslavili ktitorsku slavu u molitvenom prisustvu episkopa i mitropolita.
Crkva je odlučila da instalira avatar sa veštačkom inteligencijom, pri čemu je nakon diskusije izabrana figura Isusa kao najbolje rešenje.
Dopis na kom su ispisane reči mladih iz Nikšića pun je tvrdnji u kojima se oslikava njihova jaka vera i optimizam u ovom, naizgled, mračnom trenutku.
Mladići iz Crne Gore su uhapšeni zato što su na tablicama imali nalepnicu sa natpisom "Kosovo je Srbija".
Poseta komandanta KFOR-a ovom pravoslavnom manastiru došla je u istom danu kada je eparhija raško-prizrenska javno iznela zabrinutost zbog novih „javnih i neodgovornih izjava pojedinih javnih ličnosti u kosovskom albanskom društvu“.
Kako pronaći smisao u patnji i prihvatiti oboljenje kao deo Božijeg plana? Iguman manastira Podmaine otkriva zašto je važno smiriti srce, osloniti se na veru i kroz iskušenja pronaći put do Hrista.
Ivana Crnogorčevića je sveštenik, a njegova supruga etno-pevačica Danica je izvela numeru koja je obišla čitav svet. Njihov brak je jedinstven, a ljubav prema Bogu ih je spojila.
U samom manastiru posebno je zanimljiva kapela Svetog Trifuna, manastirska kosturnica u kojoj se mogu videtu stotine lobanja i kostiju u kriptama iza rešetaka.
Monah Arsenije Jovanović otkriva koje 3 delatnosti mogu biti terapija za sve - smanjuju stres, pomažu za zdravlje, uspeh i ljubav.
Ivana Crnogorčevića je sveštenik, a njegova supruga etno-pevačica Danica je izvela numeru koja je obišla čitav svet. Njihov brak je jedinstven, a ljubav prema Bogu ih je spojila.
U razgovoru za religija.rs, ovaj svetogorac govori o vekovnoj tradiciji hrišćanske ljubavi i molitve koje kroz monaške proizvode, uz blagoslov, donose blagodat za dušu i telo.
Združeni horovi Pevačkog društva su ovu numeru izveli pod dirigentskom palicom Katarine Stanković i Milene Antonović, a upravo ova verzija se na društvenim mrežama stihijski proširila na svih sedam kontinenata.
U besedi posle liturgije, patrijarh carigradski podsetio na izjavu svog prethodnika, patrijarha Atinagore, iz 1963. godine o približavanju Rimu, kao i na njegov istorijski susret sa papom Pavlom VI u Jerusalimu 1964. godine, koji je označio prekretnicu u međuhrišćanskom dijalogu.
Združeni horovi Pevačkog društva su ovu numeru izveli pod dirigentskom palicom Katarine Stanković i Milene Antonović, a upravo ova verzija se na društvenim mrežama stihijski proširila na svih sedam kontinenata.
Crkva nas uči da je i patnja dobra za nas, da mi kroz nju sebe obezbeđuje spasenje i mesto u Carstvu nebeskom, ali da ona nikako ne sme prerasti u očajanje.
U razgovoru za religija.rs, ovaj svetogorac govori o vekovnoj tradiciji hrišćanske ljubavi i molitve koje kroz monaške proizvode, uz blagoslov, donose blagodat za dušu i telo.