Duhovna riznica 09.02.2025 | 12:58

JEDINE ŽENE KOJE SVEŠTENICI MOGU DA OŽENE, A DA NISU DEVICE: Crkva ih smatra teškim mučenicama

Autor: M.M.
JEDINE ŽENE KOJE SVEŠTENICI MOGU DA OŽENE, A DA NISU DEVICE: Crkva ih smatra teškim mučenicama
Shutterstock Crkva smatra svaki abortus ubistvom pa čak i kad je dete začeto silovanjem

Žena koja je pretrpela ovakvu traumu uživa, najprostije rečeno, poseban status.

Jedno od najosetljivijih pitanja u pravoslavnoj teologiji i crkvenoj praksi jeste odnos crkve prema abortusu, naročito u slučajevima kada je trudnoća produkt silovanja.

Naime, Crkva smatra abortus, čak i u ovom slučaju, kao veliki greh, ali u ovom kontekstu, trebalo bi reći da prema kononima i učenju Crkve, žena koja je pretrpela ovakvu traumu uživa, najprostije rečeno, poseban status. 

Nju, naime, Crkva smatra mučenicom, a ne grešnicom, a jedan od istaknutih crkvenih velikodostojnika, episkop Pantelejmon iz Ruske pravoslavne crkve, svojevremeno je objasnio da jedina žena, prema crkvenim kanonima, koja nije devica, a koju sveštenik može da oženi, jeste upravo silovana žena. 

Prema njegovim rečima, iako su svete device, koje su od strane Crkve uzdizane na najviši nivo čistote, u takvim situacijama birale smrt radije nego gubitak čistote, episkop Pantelejmon je rekao da silovane žene nisu krive pred Bogom

- Devojku koja je bila silovana Crkva ne smatra grešnicom, ona se može uporediti sa mučenicom. Ona čak može da postane i sveštenikova žena, što je po kanonima, dozvoljeno samo devicama - objasnio je episkop.

Wikipedia
episkop Pantelejmon

S tim u vezi je istako i status Crkve prema abortusu u ovakvim slučajevima.

Iako Crkva prepoznaje da je život silovane žene težak, ona veruje da Bog može pružiti utehu i snagu da izdrži tešku sudbinu, upravo zahvaljujući detetu koje rodi i uz pomoć Boga.

- Ako se, ipak, desila ta nesreća, ne sme se pogoršavati grehom deteubistva. Dete nije krivo nizašta, i ono čak može biti i srećno, ono ne preuzima greh svog oca-nasilnika, a na krštenju se očiscuje od svake skverni i može postati radost i uteha za svoju majku. Rasuđujuci ljudski, težak je život nesrećne, same žene sa detetom, ali s tačke gledišta Crkve, Gospod joj može pomoći, utešiti je i učiniti je srećnom - istakao je episkop.

Shutterstock
Crkva smatra svaki abortus ubistvom pa čak i kad je dete začeto silovanjem

Abortus uvek ostaje ubistvo, naglašava, jer život deteta počinje od trenutka začeća, posle koga, kako to lekari nazivaju embrion, u stvari postaje ljudsko biće koje poseduje besmrtnu dušu.

- Mogu li prilikom ubistva postojati olakšavajuce okolnosti? Naravno da mogu. Jedna je stvar – bedna devojka, traumirane duše, sama, bespomoćna, koja se odlučuje na taj strasan postupak, a druga je stvar udata, materijalno obezbeđena žena, koja želi da “proživi". Ali, i u jednom i u drugom slučaju to je ubistvo. Učinivši abortus, nesrećnica neće dobiti olakšanje, već će od žrtve i sama postati nasilnica i ubica. Teško je živeti po zapovestima Božijim, ali ta teškoca olakšava život. Lako je grešiti, ali ta lakoća teškim bremenom opterećuje coveka i vuče ga na adsko dno.