Duhovna riznica 11.12.2024 | 12:01

ABORTUS JE TEŽAK GREH I NE MOŽE BITI TEK TAKO OPROŠTEN: Otac Jovan o mukama koje žene moraju da prođu da bi ga okajale

Autor: M.M.
ABORTUS JE TEŽAK GREH I NE MOŽE BITI TEK TAKO OPROŠTEN: Otac Jovan o mukama koje žene moraju da prođu da bi ga okajale
Printscreen/Youtube/Televizija Hram, Shutterstock Otac Jovan

Za veliki greh, treba i veliko kajanje. I da se zna da ovaj ne može biti oprošten samo ispovešću, kaže otac Jovan.

Sve hrišćanske crkve, pa i naše pravoslavne, jeste da je abortus čedomorstvo i on se izjednačava sa ubistvom. 

Crkva, naime, fetus i embrion izjednačava sa živim detetom, pa otud i nasilni pobačaj poistovećuje sa ubistvom, koje je jedano od smrtnih grehova.

Hrišćanstvo počiva na uverenju da je život darovan od Boga, pa samim tim niko nema prava ni da ga oduzme sebi, a kamoli drugima. Odluka o tome da li živeti ili umreti je u Božjim rukama i ničijim više pa otud i ovakav stav o abortusu. Bog je, stvarajući čoveka, muško i žensko, zadao im da rađaju i da se množe, da ovladaju svetom, a ne da ubijaju ono što iz međusobne ljubavi stvaraju.

Jedan od crkvenih otaca Tertulijan piše: "A što se nas tiče, budući da nam je ubistvo jednom za svagda zabranjeno, nije nam dopušteno da uništavamo fetus u majčinoj utrobi, kada ljudsko biće još uvek (od majke) crpi krv da bi opstalo. Sprečavanje rođenja je isplanirano ubistvo. Suštinski, nema nikakve razlike između razaranja već rođene duše i uništavanja one koja će se tek roditi".

Printscreen/Youtube/Televizija Hram
Otac Jovan

Koliko je stav hrišćanske crkve, pa i naše pravoslavne,  po ovom pitanju rigorozan, dovoljno govori to da abortus ženu odvaja od pričešća i same crkve na duži vremenski period (deset ili sedam godina), a u nekim slučajevima i - doživotno.

Ono što ohrabruje, ipak, jeste činjenica da se ovaj greh, ipak, može okajati, a "Duhovnik Biblioteka" preneo je reči oca Jovana iz manastira Lesje i kako:

- Abortus odnosno čedomirstvo je odvajkada bio smrtni greh. Jedan od sedam smrtnih grehova, kako je napisano u crkvenom kalendaru je i čedomorstvo ili abortus. Ako sveta crkva i pobečaj tretira u molitvama kao ubistvo deteta, šta reći za brutalno kidanje glavice, ručica, nogica svog ploda odnosno embriona začetog čoveka. Žena se u crkvi naziva u blagoslovenom stanju. Ako pitate neke žene koje ne mogu da imaju poroda, šta bi dale da imaju potomstvo, i šta misle o onim ženama koje neće da rađaju više od dva deteta, najčešće ćete čuti: "E one ne znaju šta gube i kakav greh čine"! Možda će neko od njih biti od  Boga dat, kao veoma važan čovek u istoriji svog naroda ili sveta, ili na duhovnom planu kao mogući patrijarh, sveštenik, monah, lekar koji će otkriti lek teškh bolesti.

- Sve u svemu, za veliki greh, treba i veliko kajanje. I da se zna da ovaj ne može biti oprošten samo ispovešću. Nužna je epitimija. Najmanje godinu dana strogog posta ponedeljkom i čitanja namenski napisanog aktista "Vitlejemski plač". Ovaj akatist su napisale žene u Rusiji, doznavši koliko je taj greh strašan, veliki i mrzak Bogu, a crkva je to cenzurila u duhu čistog pravoslavnog hrišćnanina i odštampala za potrebe drugih koji nose breme takvog greha poput čedomorstva tojest abortusa - prenosi ovaj kanal reči oca Jovana.

Duhovna riznica 07:00 | 10.12.2024

MISLI ZA SVAKI DAN U GODINI: "Izaberi šta ti više odgovara, samo se postavi onako kako Gospod zapoveda"

Sveti Teofan ističe da je moguće biti u svetu i baviti se svakodnevnim poslovima, a da pri tome ne budemo vezani za njih duhovno. To ne znači da život postaje bezosećajan ili hladan, već da u takvom životu može da se razvije dublji, duhovni život koji nije vezan za spoljašnju stvarnost. Srce se može "zagrejati“ iz drugog, nevidljivog izvora, koji je mnogo snažniji i trajniji od svega što je prolazno. Iako bi neki mogli pomisliti da je u tom slučaju bolje potpuno se povući iz sveta, Sveti Teofan pokazuje da to nije nužno.