Duhovna riznica 25.05.2025 | 17:29

SEDAM DANA NE SMEJU SKIDATI KUKULJICU: Shimonasi dobrovoljno umiru za svet da bi postali njegovi najmoćniji čuvari

Slika Autora
Izvor: religija.rs
Autor: Saša Tošić
SEDAM DANA NE SMEJU SKIDATI KUKULJICU: Shimonasi dobrovoljno umiru za svet da bi postali njegovi najmoćniji čuvari
TASS / ddp USA / Profimedia Shimonah Joil i mitropolit Amfilohije

U doba buke i zaborava, postoje ljudi koji biraju potpuni nestanak – ne iz očaja, već iz ljubavi prema Hristu. Njihov put vodi ka Velikoj shimi, monaškom zavetu koji menja sve – telo, duh, pa čak i glas, jer od tog trenutka govori samo tišina.

U bogonadahnutom predanju pravoslavne crkve postoji stepen duhovnog uzrastanja koji prevazilazi ljudsku logiku i svetovne pojmove o posvećenosti. To je stepen na koji se ne dolazi lakim putem, niti se on traži iz slavoljublja – već iz najdublje čežnje za Bogom, iz plamteće želje da se potpuno umre za svet i živi jedino za Hrista. To je Velika shima – čin koji Crkva s pravom naziva Veliki i Anđelski Obraz.

Tri stepena monaštva – put ka Velikoj shimi

Monaštvo u pravoslavlju je duhovni podvig i način života u kojem se čovek odriče sveta i sebe radi Carstva nebeskog. Postoje tri stepena monaštva: prvo je čin odevanja rase i kamilavke, zatim Mala shima, poznata i kao čin mandije, i najzad Velika shima – najviši stepen, retko dostižan, jer zahteva potpunu i bezuslovnu posvećenost Bogu.

Velika shima se ne dobija zvanjem niti starošću, već isključivo Božijom voljom i kroz duhovno prepoznavanje spremnosti. Ona predstavlja drugo krštenje – potpuno očišćenje od grehova i novo rađanje u Hristu, kada postriženi postaje „sin svetlosti“.

Shutterstock/Krysja
Shimonahinja sa monahinjama

 

Svešteni čin postriženja u Veliku shimu

Čin postriženja u Veliku shimu je veličanstven bogoslužbeni događaj koji se obavlja po tipiku – u okviru Božanstvene liturgije, nakon Malog vhoda. Noć uoči postriženja, odežde budućeg shimonaha unose se u oltar i polažu u podnožje Časne trpeze – prestola Gospodnjeg, gde ostaju celu noć kako bi bile osveštane i primljene od samog Boga.

Ujutru, na jutrenju, peva se poseban kanon – stihire i molitve ispunjene pokajanjem i iščekivanjem. Zatim dolazi trenutak kada iguman ili episkop postavlja ista pitanja kao i pri Maloj shimi, ali sada sa dodatkom izraza „dvostruko“, ukazujući na „udvostručenje odricanja“ – odricanje od sveta, od svoje volje i od svega što je telesno i prolazno.

Nastojatelj tada upućuje potresnu pouku, podsećajući da je shimonah od tog dana raspet i umrtvljen za svet, pozvan da ne misli više ni o čemu zemnom, već da svoju dušu vodi putem uzdržanja, očišćenja, molitvenog ćutanja i smirenja. Sve ono što je teško, tužno i bolno nosi u sebi radost koja dolazi od Boga – radostotvorni život po Bogu.

Shutterstock/Jonas Petrovas
Shimonahinja

 

Shimonaski izgled: odeća i značenja

Odeća koju prima velikoshimonah ima dubok duhovni značaj. On oblači posebnu shimonasku rasu, zatim veliki paraman – širok platneni pojas na kojem su izvezena znamenja Hristovog stradanja. Na glavu mu se stavlja kukuljica sa analavom, duhovnim štitom koji simbolizuje šlem spasonosne nade i ćutljivo prebivanje u Bogu.

Kukuljica, nalik monaškom klobuku, nosi posebno značenje: ona je pokrivalo nezlobivosti i unutrašnje sabranosti. Analav (shima), koji pada preko grudi, podseća na dobrovoljna stradanja Hrista i postaje trajni znak krsta koji monah svakodnevno nosi.

Daje mu se i mantija bez nabora – simbol uzdržanja i jednostavnosti – zatim sandale, brojanica, ručni krst i zapaljena sveća – znak budnosti duše. Uz sve to čitaju se posebne molitve, uključujući i molitvu za skidanje kukuljice, koja se čita sedmog dana.

Sedam dana u crkvi - obnova svetlosti

Shutterstock/sutulastock
Shimonasi su prepoznatljivi i po odeći koja se razlikuje od ostalog monaštva

 

Kao što su novokršteni u prvim vekovima hrišćanstva sedam dana nakon krštenja dolazili na bogosluženja u beloj odeći, tako i novopostriženi shimonasi narednih sedam dana provode u crkvi, obučeni u punu odeždu. To je vreme tihovanja, molitve i duhovne integracije novog života.

Osmog dana, u posebnoj molitvi, sa njih se skida kukuljica – simbolično, kao potvrda da mogu da se uključe u svakodnevni manastirski poredak i da sami, bez blagoslova, oblače i skidaju monaške znakove.

Shimonasi među sveštenicima i episkopima

Kada sveštenik primi Veliku shimu, on ne gubi pravo da služi Liturgiju – jer Nomokanon jasno kaže da postriženje nije prepreka njegovom liturgijskom delanju. Međutim, kada arhijerej primi Veliku shimu, on više ne može da obavlja svetiteljske i svešteničke dužnosti – jer je tada postao potpuno bezmolvni, povučen u ćutanje i molitvu, kao anđeo u telu.

Najpoznatiji shimonah u srpskim zemlama bio je iguman Joil Bulatović

Među najpoznatijim shimonasima u srpskim zemljama bio je iguman Joil (Bulatović), duhovnik koji je svoj život posvetio tihovanju, molitvi i obnovi monaškog života u Crnoj Gori. Rođen 20. jula 1940. godine kao Jošo Bulatović u selu Smrčje kod Kolašina, rano je ostao bez oca, a porodicu je zadesila tragedija kada su tri njegova brata poginula od eksplozije bombe nakon Drugog svetskog rata. Završio je Pedagošku akademiju na Cetinju i radio kao nastavnik hemije u Danilovgradu.

 Krajem 1970-ih i početkom 1980-ih godina, nakon nekoliko poseta Svetoj zemlji, odlučuje da se posveti podvižničkom životu. Zamonašio se 1991. godine u manastiru Ždrebaonik, a 1999. postaje iguman manastira Ćirilovac, koji je sagradio na svom imanju kod Kolašina. Manastir je posvećen svetim Kirilu i Metodiju i postao je mesto duhovne utehe za mnoge vernike.

Facebook/Printscreen/Православна Митрополија Црногорско-Приморска
Shimonah Joil i mitropolit Amfilohije

 

Otac Joil je 2005. godine podigao crkvicu na vrhu Bjelasice, nazvanu Ključki Tavor, posvećenu Preobraženju Gospodnjem, kao vernu kopiju srušene lovćenske crkve. Godine 2016. primio je Veliku shimu, najviši monaški čin, i povukao se u dublje tihovanje i molitvu. Upokojio se 20. februara 2022. godine u svojoj zadužbini, manastiru Ćirilovcu, gde je i sahranjen, ostavivši za sobom snažno duhovno svedočanstvo o podvigu, veri i nepokolebljivoj ljubavi prema Hristu.

Shimonasi danas – svedoci drugog sveta

Shimonasi su retki. Njihov život je skriven od očiju sveta, često u ćelijama gde caruju tišina i stalna molitva. Ne traže da ih iko zna, ne žele da ih iko uznemirava. Njihova borba je nevidljiva, ali silna – borba s pomislima, strastima, starim čovekom u sebi. Oni ne propovedaju rečima – njihovo ćutanje viče gromoglasno o večnosti.

U njima se ostvaruje ono najdublje što Pravoslavlje nudi – čovek postaje biće koje je istinski van sveta, a u isto vreme najbliže svetu, jer svojim molitvama čuva svet u postojanju. U Velikoj shimi smrt nije kraj – ona je početak pravog života, života u Hristu, u večnosti.

Za nas koji živimo u buci i brzini svakodnevice, pomisao na jedan takav život deluje gotovo nestvarno. Ali upravo ta „nestvarnost“ shimonaskog postojanja pokazuje koliko je realna večnost i koliko smo pozvani da se, makar u srcu, naslonimo na tišinu u kojoj Bog govori.

U vremenu kada se svet raspada pod teretom svojih strasti, jedan shimonah, u molitvenom ćutanju pred ikonom, više čini za čovečanstvo nego svi zemaljski moćnici zajedno. Jer on svedoči da večnost postoji. Da Carstvo nebesko nije mit. Da Hristos nije legenda – već živi Bog. A to je najuzvišenija istina.