Duhovna riznica 23.08.2025 | 19:30

KAKO PREPOZNATI DA LI JE NEKO PORED VAS OPSEDNUT DEMONIMA: Sveštenik Lev Liperovski otkriva opasne simptome koje većina ljudi ignoriše

Slika Autora
Izvor: religija.rs
Autor: Saša Tošić
KAKO PREPOZNATI DA LI JE NEKO PORED VAS OPSEDNUT DEMONIMA: Sveštenik Lev Liperovski otkriva opasne simptome koje većina ljudi ignoriše
Shutterstock/LightField Studios, Wikipedia

Jerej Ruske pravoslavne crkve, teolog i misionar u svojoj knjizi „Čuda i parabole Hristove“, detaljno opisuje duhovnu prirodu demonske opsednutosti i ističe da je jedini put izlečenja vera, molitva i post.

Slučajevi demonskog opsedanja opisani kod jevanđelista omogućavaju da se stekne jasna predstava o karakterističnim znacima ovog oboljenja. Među njima, najtipičniji i potpuno zajednički za sve slučajeve jeste sledeće: opsednuti ne priznaju da su bolesni i ne traže pomoć. Takvi ljudi nikada sami od sebe ne dolaze Hristu radi isceljenja – oni se dovode Njemu. Ili ih Hrist sam isceljuje iz Svoje milosti, ili na molbu njihovih rođaka i prijatelja.

Različiti oblici opsednutosti

Po obliku, međutim, opsednutost je veoma raznovrsna. Najteži oblik prikazuje opsednutost dvojice Gadarinskih ljudi, koji su dugi niz godina ispoljavali nasilnu ludost i samopovređivanje. Slučaj lunatičnog dečaka takođe je bio ozbiljan, jer je obuhvatao i telo i duh, iako su postojali intervali ili periodi smanjenja napada između mladih meseca.

Foto: Freepik
Opsednutost demonima, ilustracija

 

 

U drugim slučajevima opsednutost ne dotiče dubine ljudskog duha, već pogađa samo određene organe – sluh, vid ili govor – ili čitavu telesnu konstituciju, kao u slučaju žene koja je bila nagnuta. Dakle, „opsednutost“ može pogoditi dušu, telo ili oboje zajedno. Iz ovoga se može zaključiti da ne postoji definitivan „klinički“ simptomatski skup za ovo oboljenje; radi se o bolesti duha, koja može biti povezana sa bilo kojom telesnom slabosti, zbog bliske povezanosti celokupne ljudske konstitucije. Đavo koristi ljudsku slabost, posledicu prvobitnog greha, da bi udario na najosetljivije tačke.

Lečenje opsednutosti

U svakom slučaju, ne postoje „medicinski“ lekovi za opsednutost. To je bolest duha i leči se isključivo duhovnim sredstvima. Ne treba se zavaravati u raspoznavanju „opsednutosti“: nije svaki slučaj epilepsije, niti svaka paranoia ili cirkularna psihoza, zapravo opsednutost. Iako se ponekad javljaju preklapanja, njih mogu prepoznati samo pravi lekari, neokaljani predrasudama materijalističkog svetonazora.

Prema svedočenju Svetog Jovana Kronštatskog, bolest značajne većine pacijenata u mentalnim bolnicama ima duhovnu, a ne psihofizičku prirodu.

Isceljenje opsednutog lunatičnog dečaka

(Mt 17,14–21; Mk 9,14–29; Lk 9,37–42)

Isceljenje demonski opsednutog dečaka dogodilo se u Galileji, dan nakon Preobraženja Gospodnjeg. Jevanđelist Matej daje kratak izveštaj o ovom čudu, koji drugi sinoptičari dopunjuju.

Wikipedia
Sveštenik Lev Liperovsk, autor knjige „Čuda i parabole Hristove“

 

Susret sa Hristom

Jevanđelje po Mateju kaže:

„I kad dođoše k narodu (to jest Hrist i oni koji su Ga pratili na Tabor – Petar, Jakov i Jovan), pristupi Mu neki čovek, kleknuvši pred Njim, i reče: Gospode, smiluj se mom sinu; jer je lunatičan i mnogo muči; često pada u vatru i često u vodu. Doveo sam ga Tvojim učenicima, ali oni ga nisu mogli izlečiti. Tada Isus odgovori i reče: O, neverni i pokvareni naraode, dokle ću biti s vama? Dokle ću trpeti vas? Dovedite ga k meni.“
I Isus opomenu đavola, i on iziđe iz dečaka; i dete se izleči od tog časa.

Reakcija naroda

Jevanđelist Marko prikazuje živopisnu sliku Hristovog pojavljivanja pred ljudima. On piše da je, kada je Hrist došao, velika množina okružila grupu Njegovih učenika i pismoznalaca iz Jerusalima, koji su se sporili među sobom. Spor je očigledno bio oštar i neprijatan za učenike, ali pojava Hrista prekinula je svađu.

„I odmah svi ljudi, kad Ga ugledaše, veoma se začudiše, i trčeći k Njemu, pozdravljahu Ga.“
Moguće je da je nebeska svetlost koja je obasjala Hrista na Taboru još sijala u Njegovim očima i odražavala se u celom telu, licu, glasu i pokretima.

Foto: Freepik
Opsednutost demonima, ilustracija

 

 

Otac dečaka traži pomoć

Hrist upita pismoznalce: „Šta pitate njih?“ Pismoznalci ćutahu. Tada jedan iz mnoštva odgovori:
„Učitelju, doveo sam Ti sina svojega, koji ima nem duh… Govorio sam Tvojim učenicima da ga isteraju, ali oni nisu mogli.“

Može se pretpostaviti da je otac dečaka ranije direktno doveo sina Hristu, ali Ga ne nalazeći, obratio se učenicima za pomoć – i oni nisu mogli da isteraju demona. Nije nemoguće da je upravo ovo bila tema spora između pismoznalaca i učenika, i razlog njihove neprijatnosti.

Simptomi bolesti

Iz Jevanđelja po Marku može se formirati potpuna slika karakterističnih simptoma bolesti dečaka. Po spoljašnjem izgledu, oni su veoma slični onome što moderna medicina naziva epilepsijom, ali potpuna identifikacija ovde gotovo da nije moguća.

Prema Jevanđelju, „epileptični“ simptomi dečaka bili su sledeći: napadi su se javljali „pri mladim mesecima“ i dolazili „iznenada“; dečak, kao da ga neko „uhvati“, padao bi na zemlju, „škripeći zubima“, „penušio se na ustima“ i bio „trzan“ kroz celo telo konvulzijama. Takođe je pokušavao samopovređivanje, jer „pada u vatru i u vodu“. U isto vreme bio je „gluh i nem“.

Ipak, čak i ova periodičnost napada – pri mladim mesecima – potpuno je netipična za klasičnu epilepsiju. Najvažnije je da se uzrok bolesti tumači potpuno drugačije kod lekara i kod jevanđelista.

Tumačenje uzroka bolesti

Za lekare, uzrok napada pretpostavlja se u određenim abnormalnostima moždane supstance ili u sastavu krvi; za jevanđeliste, takve abnormalnosti – ako i postoje – nisu uzrok, već posledica ulaska u osobu stranog, patogenog duha. Otac dečaka nije sumnjao da je njegov sin „opsednut nemim duhom“, a njegova nesreća ležala je jedino u tome što učenici Hristovi nisu mogli da ga „izleče“.

Dalje, nagluvost i nemost takođe nisu tipični za epilepsiju, iako se povremeno mogu sa njom poklopiti.

Foto: Freepik
Opsednutost demonima, ilustracija

 

Skolonost samoubistvu i priroda bolesti

Sklonost samoubistvu ne može se smatrati stalnim simptomom epilepsije; to je pre retki pratilac bolesti. Stoga bi moderni lekari slučaj dečaka opsednutog pri mladim mesecima mogli klasifikovati kao epilepsiju „psihogenog“ ili „histeričnog“ karaktera, ukorenjenu u psihičkom stanju pacijenta. I to ne bi bilo pogrešno, jer je upravo patogeni „duh“, koji je zgrabio ljudsku psihu, izazvao sve patološke pojave u njemu.

Hristovo čudo i reakcija oca

Prema svedočenju Jevanđelista, bolest dečaka bila je toliko ozbiljna da učenici Hristovi nisu mogli da ga izleče. Tada Hrist, tugeći u srcu i čudeći se neverju ljudi zarobljenih duhom zla, reče:

„O, neverni naraode! Dokle ću biti s vama? Dokle ću trpeti vas?“
I naredi da bolesni dečak bude doveden k Njemu.

Kada se dečak još približavao Hristu, „duh ga zateče; i pao je na zemlju, i prevrtao se penušeći“. Počeo je najsnažniji napad.

Hrist upita oca: „Koliko dugo je ovo već kod njega?“
Otac odgovori: „Od detinjstva.“
Tada se obratio Hristu očajničkom molbom: „Ako možeš, pomozi nam, smiluj se.“ U ovoj molbi osećala se nada, ali ne potpuna vera. Gospod, u Svojoj milosti, osnaži očevu nadu i pomogo mu da pronađe početke vere:
„Ako možeš verovati, sve je moguće verniku.“

Odmah potom, prema Markovom svedočenju, otac dečaka zaplače sa suzama:

„Gospode, verujem! Pomozi neverju mom!“ (Mk 9,19–24)

Ove reči vekovima ponavljaju svi koji su obremenjeni tugom i žele da pronađu utehu u veri u Božju pomoć. Iz mnogih godina patnje i suza, u duši nesrećnog oca rodila se vera koja je nadvladala njegovo ranije neverje.

Foto: Freepik
 

 

Istrebljenje demona

Dok je razgovor između Hrista i oca dečaka trajao, narod se i dalje okupljao sa svih strana da vidi izvanredni prizor. Tada Isus opomenu nečistog duha:

„Nem i gluh duhu, zapovedam ti: izađi iz njega i više ne ulazi u njega.“

Duh zavika, jako ga trza i iziđe iz njega; dečak je izgledao kao mrtav, toliko da su mnogi rekli: „Mrtav je.“ Ali dečak je bio živ, i Hrist ga ponovo preda ocu njegovom (Lk 9,42).

Pouka za učenike i vera u molitvu

Nakon što se mnoštvo razišlo, učenici su privatno upitali Isusa Hrista zašto nisu mogli sami da isteraju demona. Hrist im reče:

„Zbog vašeg neverja; zaista vam kažem: Ako imate veru kao zrno gorušičino, reći ćete ovoj planini: Pomeri se odavde ondamo; i pomeriće se; i ništa vam neće biti nemoguće“ (Mt 17,20).

Gospod doda:

„Ova vrsta ne može izaći ni na koji način, osim molitvom i postom“ (Mk 9,29).

Ovo pokazuje pravi put isceljenja takvih bolesnika, kako ga je sam Hrist demonstrirao: vera, molitva i post.

Savremeni izazov

Šta bi na ovo rekli moderni psihijatri, u većini slučajeva obremenjeni neverjem? Najverovatnije bi se samo nasmejali ovakvom savetu. Ipak, njihov osmeh ne bi imao isceliteljsku moć i ne bi spasao bolesnika od njegove teške bolesti.