KAKO DETE BEZ PRITISAKA UVESTI U LITURGIJSKI ŽIVOT: Naučite ga oveme u najranijem uzrastu i nikakvih problema neće biti!
Uvođenje deteta u liturgijski život, još od malih nogu, može imati dubok i trajan uticaj na njegovo celokupno odrastanje.
Porodica je prvo i najvažnije mesto duhovnog oblikovanja čoveka. U njoj učimo da volimo, opraštamo, da se molimo i trpimo - a sve to su temelji hrišćanskog života.
U pravoslavlju, porodica nije samo društvena zajednica već svetinja - Crkva u malom. To je mesto gde se život rađa, čuva i osmišljava kroz ljubav, međusobno poštovanje i svakodnevnu žrtvu.
Porodica je prvo i najvažnije mesto duhovnog oblikovanja čoveka. U njoj učimo da volimo, opraštamo, da se molimo i trpimo - a sve to su temelji hrišćanskog života.
Supružnici koji se okupe u braku s verom u Boga pozvani su da izgrađuju svoj dom na duhovnim vrednostima. U takvoj zajednici ljubav nije prolazno osećanje, već stalna odluka da drugog stavljamo ispred sebe, da praštamo i nosimo slabosti jedni drugih.
Iz ovakvog doma, utemeljenog na Hristu, prirodno dolazi i blagoslov - deca. U pravoslavlju, deca nisu samo "produžetak loze“, već živa slika Božja, poverena roditeljima na čuvanje i vaspitanje. Oni su dar, ali i zadatak.
Ne dolaze kao gotove ličnosti, već kao nežne duše koje upijaju svaku reč, pogled i pokret svojih roditelja. Način na koji govorimo sa decom - ali i o njima - može ih ili osnažiti ili raniti.
Upravo na to upozorava i arhimandrit Petar, govoreći o velikoj odgovornosti roditelja kada su u pitanju njihove reči i stavovi prema deci:
- Nikad i nikome nemojte loše govoriti o vašoj deci. Istog trenutka kada se nekome žalite na svoju decu, bilo da su mala ili velika, vi se od njih udaljavate i nastaje još veći jaz između vas. To sam pročitao i kod Svetog starca Tadeja i opet nešto slično kod Svetog Porfirija. Sveti starac Porfirije Kavsokalivit ovako kaže: "Kada kažete nešto loše o deci, neprijatelj našeg spasenja, đavo, koji uvek prati šta radimo, kao što to radi i anđeo čuvar, on to prenese nekom svom drugaru, koji opet prenese drugoj strani šta neko priča o njemu. I onda podsvesno ta druga osoba počinje da nas mrzi, ne voli, strahuje i još više se udaljava od nas."
Takve reči, umesto da izgrade atmosferu poverenja i bliskosti, unose hladnoću i nesporazum u porodicu. Arhimandrit Petar dalje upozorava:
- Tada se u porodici stvara atmosfera pakla. Umesto da širimo pozitivnu atmosferu tihosti, molitve, blagosti, ljubavi i smirenja, mi činimo suprotno. Smiren čovek neće nikada loše pričati o drugom, pogotovu ne o svojoj deci.
Uvođenje deteta u liturgijski život, još od malih nogu, može imati dubok i trajan uticaj na njegovo celokupno odrastanje. Pravoslavna crkva ne govori o gordosti samo kao o pogrešnom stavu, već kao o smrtnom grehu - duhovnom stanju koje, ako se ne leči, vodi čoveka ka propasti. Porodični odnosi ne zasnivaju se na očekivanjima, već na poverenju i ljubavi koje se grade svakodnevno. Bes zamagljuje rasuđivanje, umanjuje sposobnost za ljubav i praštanje, i često dovodi do reči i dela zbog kojih čovek kasnije duboko žali.

KAKO DETE BEZ PRITISAKA UVESTI U LITURGIJSKI ŽIVOT: Naučite ga oveme u najranijem uzrastu i nikakvih problema neće biti!
OVO JE GREH KOJEM SE BOG NAJVIŠE PROTIVI: Arhimandrit Petar kaže da ništa ne uništava ljude kao to!
OVA DECA ĆE SIGURNO OSTAVITI SVOJE RODITELJE U STAROSTI! Sveti Filaret Moskovski o ogromnoj grešci u vaspitanju
OVO STVARA NAJVEĆI PROCEP U DUŠI! Sveti Jefrem Sirin o ognju koji sagoreva iznutra!
Na duhovnoj tribini „Pred izazovom veštačke inteligencije: pogled iz pravoslavne perspektive“, sveštenik Oliver Subotić otkriva najmračnije zamke digitalne ere i poziva vernike da se probude pre nego što tehnologija preuzme um i dušu.
I oni koji svesno odbacuju decu, i oni koji ih ne mogu imati, deo su iste društvene stvarnosti koja je u raskoraku s Božijom zapovešću.
Tradicionalni običaji i molitve posvećene ovom svetitelju otkrivaju duboku snagu vere i nade u Srpskoj pravoslavnoj crkvi.
Duboka pravoslavna molitva koja budi nadu i daje snagu porodicama koje se suočavaju sa neizrecivim patnjama i neizvesnošću.
Sveti Nikolaj Ohridski i Žički u besedi za 21. četvrtak po Duhovima prikazuje kako greh gnoji dušu i zašto je čišćenje uma prvi korak ka miru i Božjoj svetlosti.
Reči svetogorskog starca nas podsećaju da prava molitva i ljubav prema bližnjem počinju oslobađanjem srca od osuđivanja, jer samo tada u nama može zasijati toplina Božje prisutnosti.
Jedno je kad te grize savest, a drugo je pokajanje, istakao je otac Vladimir.
Tuga može da postane duhovno korisna ako čoveka vodi ka pokajanju, smirenju i molitvi, ali može i da postane pogubna ako ga odvede u očajanje i beznađe.
Na blagoslovenom mestu gde se spajaju Dunav i Sava, patrijarh srpski služio je liturgiju i predvodio litiju do kapele Svete Petke, pozvavši vernike da se saberu u veri i Hristovu reč postave kao temelj života.
Od molitava za zdravlje i porodičnu sreću do isceljenja koja se prepričavaju generacijama — žene širom Srbije svedoče kako im je Sveta Petka vratila snagu, veru i mir u srcu.
Ova svetiteljka, koju Srbi naročito poštuju, smatra se zaštitnicom žena, bolesnih i siromašnih, ali i čuvarkom doma i porodice.
Uz svetlost sveća i miris tamjana, verni narod se okuplja da prinese darove, osvešta slavske kolače i pokloni se moštima najpoštovanije svetiteljke u srpskom narodu.
Crkva naglašava poštovanje prema upokojenima, molitvu za njihove duše i veru u vaskrsenje, a ne poistovećivanje smrti s groteskom.
U saopštenju koje odjekuje kao opomena Mitropolija crnogorsko-primorska poziva na razboritost, smirenost i vraćanje temeljnim hrišćanskim vrednostima, ističući da je nasilje uvek lični, a ne kolektivni greh.
DOMAĆI KEČAP PO MANASTIRSKOM RECEPTU KOJI ĆETE OBOŽAVATI: Obradujte decu zdravijom, ukusnijom verzijom njihovog omiljenog dodatka jelima.