KAKO DETE BEZ PRITISAKA UVESTI U LITURGIJSKI ŽIVOT: Naučite ga oveme u najranijem uzrastu i nikakvih problema neće biti!
Uvođenje deteta u liturgijski život, još od malih nogu, može imati dubok i trajan uticaj na njegovo celokupno odrastanje.
Porodica je prvo i najvažnije mesto duhovnog oblikovanja čoveka. U njoj učimo da volimo, opraštamo, da se molimo i trpimo - a sve to su temelji hrišćanskog života.
U pravoslavlju, porodica nije samo društvena zajednica već svetinja - Crkva u malom. To je mesto gde se život rađa, čuva i osmišljava kroz ljubav, međusobno poštovanje i svakodnevnu žrtvu.
Porodica je prvo i najvažnije mesto duhovnog oblikovanja čoveka. U njoj učimo da volimo, opraštamo, da se molimo i trpimo - a sve to su temelji hrišćanskog života.
Supružnici koji se okupe u braku s verom u Boga pozvani su da izgrađuju svoj dom na duhovnim vrednostima. U takvoj zajednici ljubav nije prolazno osećanje, već stalna odluka da drugog stavljamo ispred sebe, da praštamo i nosimo slabosti jedni drugih.
Iz ovakvog doma, utemeljenog na Hristu, prirodno dolazi i blagoslov - deca. U pravoslavlju, deca nisu samo "produžetak loze“, već živa slika Božja, poverena roditeljima na čuvanje i vaspitanje. Oni su dar, ali i zadatak.
Ne dolaze kao gotove ličnosti, već kao nežne duše koje upijaju svaku reč, pogled i pokret svojih roditelja. Način na koji govorimo sa decom - ali i o njima - može ih ili osnažiti ili raniti.
Upravo na to upozorava i arhimandrit Petar, govoreći o velikoj odgovornosti roditelja kada su u pitanju njihove reči i stavovi prema deci:
- Nikad i nikome nemojte loše govoriti o vašoj deci. Istog trenutka kada se nekome žalite na svoju decu, bilo da su mala ili velika, vi se od njih udaljavate i nastaje još veći jaz između vas. To sam pročitao i kod Svetog starca Tadeja i opet nešto slično kod Svetog Porfirija. Sveti starac Porfirije Kavsokalivit ovako kaže: "Kada kažete nešto loše o deci, neprijatelj našeg spasenja, đavo, koji uvek prati šta radimo, kao što to radi i anđeo čuvar, on to prenese nekom svom drugaru, koji opet prenese drugoj strani šta neko priča o njemu. I onda podsvesno ta druga osoba počinje da nas mrzi, ne voli, strahuje i još više se udaljava od nas."
Takve reči, umesto da izgrade atmosferu poverenja i bliskosti, unose hladnoću i nesporazum u porodicu. Arhimandrit Petar dalje upozorava:
- Tada se u porodici stvara atmosfera pakla. Umesto da širimo pozitivnu atmosferu tihosti, molitve, blagosti, ljubavi i smirenja, mi činimo suprotno. Smiren čovek neće nikada loše pričati o drugom, pogotovu ne o svojoj deci.
Uvođenje deteta u liturgijski život, još od malih nogu, može imati dubok i trajan uticaj na njegovo celokupno odrastanje. Pravoslavna crkva ne govori o gordosti samo kao o pogrešnom stavu, već kao o smrtnom grehu - duhovnom stanju koje, ako se ne leči, vodi čoveka ka propasti. Porodični odnosi ne zasnivaju se na očekivanjima, već na poverenju i ljubavi koje se grade svakodnevno. Bes zamagljuje rasuđivanje, umanjuje sposobnost za ljubav i praštanje, i često dovodi do reči i dela zbog kojih čovek kasnije duboko žali.

KAKO DETE BEZ PRITISAKA UVESTI U LITURGIJSKI ŽIVOT: Naučite ga oveme u najranijem uzrastu i nikakvih problema neće biti!
OVO JE GREH KOJEM SE BOG NAJVIŠE PROTIVI: Arhimandrit Petar kaže da ništa ne uništava ljude kao to!
OVA DECA ĆE SIGURNO OSTAVITI SVOJE RODITELJE U STAROSTI! Sveti Filaret Moskovski o ogromnoj grešci u vaspitanju
OVO STVARA NAJVEĆI PROCEP U DUŠI! Sveti Jefrem Sirin o ognju koji sagoreva iznutra!
Na duhovnoj tribini „Pred izazovom veštačke inteligencije: pogled iz pravoslavne perspektive“, sveštenik Oliver Subotić otkriva najmračnije zamke digitalne ere i poziva vernike da se probude pre nego što tehnologija preuzme um i dušu.
I oni koji svesno odbacuju decu, i oni koji ih ne mogu imati, deo su iste društvene stvarnosti koja je u raskoraku s Božijom zapovešću.
Tradicionalni običaji i molitve posvećene ovom svetitelju otkrivaju duboku snagu vere i nade u Srpskoj pravoslavnoj crkvi.
Duboka pravoslavna molitva koja budi nadu i daje snagu porodicama koje se suočavaju sa neizrecivim patnjama i neizvesnošću.
Sveti oci često govore da strasti i grehovi, ukoliko im se čovek preda, ne razaraju samo duševni mir, već mogu da oslabe i telesne snage.
Mitropolit Antonije Volokolamski javno iznosi tvrdnje o spoljnim uticajima, ličnim motivima i pretenzijama na vrhovnu moć, upozoravajući da su te odluke izazvale dubok raskol i dovele pravoslavni poredak na ivicu ozbiljne krize.
Ćutanje nije puko odsustvo reči, već prostor u kojem se oblikuje trezvenost i sposobnost rasuđivanja.
Beseda Svetog Nikolaja Ohridskog i Žičkog za 27. nedelju po Duhovima polazi od prve rečenice Svetog pisma i vodi ka shvatanju da postojanje nije slučajnost, već dar koji obavezuje.
Freska „Dobar pastir“ iz 3. veka prikazuje mladog Isusa, simbol božanske zaštite i ranog hrišćanskog života u Anadoliji.
Sveti Nikolaj Žički nas uči da osmeh, bez zlobe, može biti odgovor na podsmeh. Jer neznanju priliči podsmeh, a znanju osmeh.
Iguman Arsenije kroz poređenje sa svetiteljem iz Amerike upozorava da se duhovno stanje ne skriva - ono se oseti i onda kada mnogi misle da ga niko ne primećuje.
Skoro tri decenije ovaj zanatlija iz Ježevice izrađuje voštanice po manastirskom predanju, učeći nas da se prava sveća ne stvara mašinom, već strpljenjem, iskustvom i verom koja se ne gasi ni kada plamen dogori.
Na liturgiji u Kragujevcu mitropolit šumadijski jasno je poručio da vera bez dela postaje prazna forma, a da se radost praznika ne meri onim što se stavi na sto, već onim što se podeli sa drugima.
Jeromonah Jerotej Draganović spojio je vekovnu kulinarsku tradiciju i mirise domaćeg povrća u receptu savršenom za dane posta i posne slave, nudeći bogatstvo ukusa i mirisa koji greju dušu.
Od paljenja menore i igara drejdelom do tajni savršenih latkesa i poklona u poslednjem trenutku – sve što morate znati pre nego što Praznik svetlosti zasvetli u domu.