U OVIM KUĆAMA I PORODICAMA ODUVEK SE DOBRO ŽIVELO! Shiarhimandrit Ilija Nozdrin otkrio i šta ih razlikuje od drugih
U pravoslavnoj tradiciji, molitvenik se smatra duhovnim saputnikom svakog vernika.
Pravoslavlje, kao duhovni put koji vodi ka istinskom smirenju i zajednici sa Bogom, egoizam prepoznaje kao jedno od najopasnijih duhovnih stanja.
U savremenom svetu primećuje se porast egoizma – osobine koja, iako često prikrivana maskom samopouzdanja ili individualizma, u suštini razara odnose među ljudima i udaljava čoveka od njegovog duhovnog bića.
Nažalost, ovaj obrazac ponašanja sve više se prenosi i na mlađe generacije, bilo svesno kroz sistem vrednosti koji se propagira u društvu, ili nesvesno, kroz ponašanja koja deca imitiraju od svojih roditelja, medija i okoline.
Tako se deca od najranijeg uzrasta uče da stavljaju sebe u centar sveta, da se bore za sopstveni interes po svaku cenu, dok se vrline kao što su skromnost, poslušnost, saosećanje i žrtvovanje sve više potiskuju ili izvrgavaju ruglu.
Pravoslavlje, kao duhovni put koji vodi ka istinskom smirenju i zajednici sa Bogom, egoizam prepoznaje kao jedno od najopasnijih duhovnih stanja. On nije samo mana karaktera, već prepreka za spasenje, jer odvaja čoveka od Boga i od bližnjeg.
Crkva uči da je egoizam u osnovi mnogih grehova, jer iz njega izviru gordost, zavist, mržnja, osuda, pa čak i duhovna lenjost – sve ono što udaljava dušu od svetlosti Hristove ljubavi.
O tome je jasno govorio i Sveti Jefrem Arizonski:
"Egoizam je najveće od svih zala i posredstvom nepokorenih pomisli uzrokuje sve naše greške. Treba da ga se plašimo i da stremimo da ga se oslobodimo, jer ukoliko duže ostaje u nama, toliko će nas duže povređivati srazmernim bolom."
Duhovni život u pravoslavlju nije put ka samopotvrđivanju, već proces osvešćivanja sopstvenih granica i slabosti.
Zlo se ne identifikuje isključivo s ljudima, već sa duhovnim stanjima i demonskim silama koje čoveka navode na gordost, mržnju, ogovaranje...
Lucifer, anđeo svetlosti, pao je upravo zbog gordosti, želeći da bude kao Bog.
Iskušenja dolaze u raznim oblicima – kroz bolest, gubitke, nepravde, unutrašnje sumnje ili spoljašnje pritiske.
U pravoslavnoj tradiciji, molitvenik se smatra duhovnim saputnikom svakog vernika.
Iguman manastira Svetog Nikole, otac Ignjatije, tvrdi da znakovi sa glinenih pločica prikazuju geometrijske obrasce, a ne reči, otvarajući novu perspektivu na jednu od najvećih arheoloških dilemma.
Sveti Nikolaj Ohridski i Žički u besedi za 21. četvrtak po Duhovima prikazuje kako greh gnoji dušu i zašto je čišćenje uma prvi korak ka miru i Božjoj svetlosti.
Reči svetogorskog starca nas podsećaju da prava molitva i ljubav prema bližnjem počinju oslobađanjem srca od osuđivanja jer samo tada u nama može zasijati toplina Božje prisutnosti.
Uz nekoliko sastojaka i malo strpljenja, svaka domaćica može da oblikuje ruže, listiće i cvetove od testa koji će slavski kolač pretvoriti u istinski simbol vere, lepote i porodičnog blagoslova.
Na blagoslovenom mestu gde se spajaju Dunav i Sava, patrijarh srpski služio je liturgiju i predvodio litiju do kapele Svete Petke, pozvavši vernike da se saberu u veri i Hristovu reč postave kao temelj života.
Od molitava za zdravlje i porodičnu sreću do isceljenja koja se prepričavaju generacijama — žene širom Srbije svedoče kako im je Sveta Petka vratila snagu, veru i mir u srcu.
Ova svetiteljka, koju Srbi naročito poštuju, smatra se zaštitnicom žena, bolesnih i siromašnih, ali i čuvarkom doma i porodice.
Reči svetogorskog starca nas podsećaju da prava molitva i ljubav prema bližnjem počinju oslobađanjem srca od osuđivanja jer samo tada u nama može zasijati toplina Božje prisutnosti.
Mladi Britanci primili su Svetu tajnu krštenja u parohiji Svetog Jovana Krstitelja u Halifaksu i postali deo duhovne porodice Srpske patrijaršije.
Jedno je kad te grize savest, a drugo je pokajanje, istakao je otac Vladimir.