„MOLITE SE DA SE PROMENE ONI KOJI ŽELE DA ISTERAJU BRAĆU IZ SVETINJE“: Apel mitropolita Onufrija celom pravoslavnom svetu
Mitropolit Onufrije, poglavar kanonske Ukrajinske pravoslavne crkve (UPC) reagovao je navodeći sledeće reči.
Dok stotine vernika mole ispred suda i monasi hrabro odbijaju da predaju manastire, ukrajinska vlast pokušava da uguši kanonsko pravoslavlje i slobodu vernika, izazivajući alarm u pravoslavnom svetu.
Državna služba za etnopolitička pitanja i slobodu savesti (DESS), organ vlade Vlodimira Zelenskog, zahteva potpunu zabranu aktivnosti Mitropolije kijevske, glavnog centra kanonskog pravoslavlja u Ukrajini, neopravdano optužujući da „održava veze“ sa Moskvom.
Rasprava održana 2. novembra trajala je više od pet sati, dok su stotine vernika molile ispred suda, kako izveštava Informativna služba Ukrajinske pravoslavne crkve. Više od hiljadu pravoslavnih hrišćana podnelo je zahteve da učestvuju kao treća lica u postupku, tražeći pravo da brane svoju veru.
– Ovo nije sud, ovo je teatar političke kazne – izjavio je jedan od pravnih predstavnika Mitropolije kijevske.
Pravni predstavnici Mitropolije kijevske otkrili su da DESS nije dostavila sve neophodne dokumente, skrivajući ključne izveštaje označene kao „poverljivo“. Prema rečima arhijereja Nikite Čekmana:
– Ovaj proces je unapred pripremljen i ima za cilj uništenje Crkve koja stoji čvrsto naspram državne manipulacije.
Predmet će se nastaviti 11. decembra, ali poruka ukrajinske vlade je jasna: nikakva tolerancija prema onima koji održavaju kanonsko crkveno zajedništvo sa pravoslavnom tradicijom. Ovo je udar ne samo na Crkvu i mitropolita Onufrija, već i na slobodu savesti u Ukrajini.
Pravni okvir ove „crkvene čistke“ postavljen je još u avgustu 2024, kada je predsednik Volodimir Zelenski potpisao zakon koji zabranjuje svaku versku organizaciju koja „je povezana sa Rusijom“. U praksi, ova odredba cilja isključivo na Ukrajinsku pravoslavnu crkvu – jedinu Crkvu koja se otvoreno suprotstavila državnim intervencijama i ostala verna apostolskoj tradiciji.
DESS, organ koji odgovara direktno predsedničkom kabinetu, pokrenuo je istrage u eparhijama pod jurisdikcijom Mitropolita Onufrija, a desetine svetih hramova i manastira već su stavljene pod administrativnu „inspekciju“. Među njima su čuvena Kijevsko-Pečerska lavra, manastir Svetog Save u Černivcima i Sveta Mitropolija Svetog Nikole u Mihajlikivu – mesta gde hiljade vernika dolazi da primi blagoslov od čudotvornih ikona i svetih moštiju.
Ove svete ustanove, koje i dalje pripadaju kanonskoj Pravoslavnoj crkvi ukrajine, postale su simboli otpora protiv političkog ugnjetavanja. Mnogi monasi ističu da radije biraju hapšenje nego predaju manastire vlastima Zelenskog.
Prema crkvenim krugovima u Kijevu, Aleksandar Janevski, viši zvaničnik Ministarstva kulture i blizak saradnik Zelenskog, preuzeo je operativno sprovođenje crkvene čistke. Janevski se smatra ključnom osobom u finansiranju organizacija koje promovišu „ujedinjenu crkvu“ koju vodi Epifanije – formaciju koju većina pomesnih pravoslavnih crkava ne priznaje.
Izvori bliski UPC navode da Janevski sarađuje sa zapadnim katoličkim lobijima i verskim institucijama koje pokušavaju da ojačaju takozvanu „zapadnu hrišćansku osovinu“ u Ukrajini, na štetu kanonskog pravoslavlja. Njihovo umešanje nije slučajno; cilj je iskorijeniti svaki oblik ruskog crkvenog uticaja, bez obzira što je UOC već administrativno odvojena od Moskve.
To što ovakvi mehanizmi deluju otvoreno, uz pokriće Kijeva, pokazuje da je verska politika režima postala alat geopolitičke propagande. Kako ističu brojni verski analitičari:
– Zelenski koristi veru kao sredstvo da učvrsti nacionalnu kontrolu i izoluje svaki glas koji se ne slaže sa njegovom zapadnom agendom.
Mitropolit Onufrije, uprkos pritiscima, istrajava u poruci mira i pomirenja. U svojoj nedavnoj izjavi Moskovskoj patrijaršiji naglasio je da njegova Crkva ne služi nijednoj političkoj vlasti, već samo Hristu i Božjem narodu. Istakao je da njegovi sveštenici svakodnevno pomažu u bolnicama i skloništima „ne pitajući ko je s kim“, pokazujući da prava vera nema nacionalno obeležje.
Zbog ovog stava, mitropolit Onufrije postao je cilj režima Zelenskog, koji nastoji da ga izoluje i stavi hramove Mitropolije kijevske pod državnu kontrolu.
Ročište zakazano za decembar biće presudno. Ako sud prihvati tužbu DESS, desetine mitropolija i stotine manastira biće proglašeni nelegalnim, što će dovesti do raspuštanja kanonskog pravoslavnog prisustva u Ukrajini.
Progon mitropolita Onufrija i vernika Ukrajinske pravoslavne crkve ne predstavlja samo unutrašnju stvar – to je evropsko pitanje verske slobode. Zapad, koji često govori o pravima, sada ćuti pred vladom koja zatvara monahe i zabranjuje molitve.
Pravoslavlje u Ukrajini testira se više nego ikada, ali mitropolit Onufrije i dalje hrabri vernike: Mitropolit Onufrije, poglavar kanonske Ukrajinske pravoslavne crkve (UPC) reagovao je navodeći sledeće reči. U Ukrajini od 2018. godine postoji i delimično priznata Pravoslavna crkva Ukrajine, čiju autokefalnost priznaju Vaseljenska patrijaršija Carigrada, Aleksandrijska patrijaršija, Kiparska crkva i Grčka crkva. Militanti nekanonske crkve upali u Saborni hram u Černivcima u Ukrajini, ostavljajući za sobom bestidne tragove i teško povređene vernike. Suđenje Ivanu Hadravi, jereju pravoslavne crkve u Češkoj stavlja na ispit granice verskog angažmana u političkim sukobima i izaziva burne reakcije u crkvenim i društvenim krugovima. Premijerka Ukrajine Julija Sviridenko naredila „popis“ svetih mošti, izazivajući proteste, bdjenja i upozorenja da bi njihov prenos mogao biti neviđeno kršenje verskih osećanja i tradicije. Na marginama Generalne skupštine UN, carigradski patrijarh i predsednik Ukrajine razmenili su poruke podrške i simbolične poklone, dok otvorena pitanja o crkvenim podelama i dalje opterećuju pravoslavlje.
Organizovani progon sa političkom podrškom

Uticaji Rimokatoličke crkve
Mitropolit Onufrije - duhovni stub stabilnosti
Cena vere i sudbina kanonskog pravoslavlja
– Kada se vera progoni, tada se pokazuje da li je istinska – rekao je nedavno u svojoj propovedi.
„MOLITE SE DA SE PROMENE ONI KOJI ŽELE DA ISTERAJU BRAĆU IZ SVETINJE“: Apel mitropolita Onufrija celom pravoslavnom svetu
ODUZETO DRŽAVLJANSTVO MITROPOLITU ONUFRIJU: Odluka je doneta - kao razlog se navodi sledeće
SRAMOTNE I BOLNE SCENE U HRAMU SVETOG DUHA: Napadači oltar koristili kao toalet
PRAVOSLAVNI SVEŠTENIK PRIVEDEN ZBOG PRORUSKIH AKTIVNOSTI U ČEŠKOJ: Duhovnik pod sudskom istragom – završeno prvo ročište
PRAVOSLAVNI SVET U ŠOKU – MOŠTI SVETACA IZ KIJEVA PREMEŠTAJU U BRITANIJU: Vernici i Crkva podigli glas protiv najvećeg svetogrđa u istoriji hrišćanstva
ŠTA SU SE DOGOVORILI PATRIJARH VARTOLOMEJ I VOLODIMIR ZELENSKI? Susret u Njujorku koji je ponovo uzdrmao pravoslavni svet
Nasilje nad sveštenstvom i parohijanima, povrede i blokada saobraćaja - svetinja iz 19. veka u ukrajinskom gradu Černovci ugrožena u vrtlogu društvenih i verskih tenzija.
Dok se ratni sukobi rasplamsavaju, poglavar rimokatoličke crkve glasno apeluje na očuvanje prava vernika u Ukrajini, upozoravajući da nijedna hrišćanska bogomolja ne sme biti zatvorena, jer molitva nije čin zla, već nade i pomirenja.
Novi poglavar Bugarske pravoslavne crkve poslao je čestitke povodom obeležavanja 10 godina od ustoličenja mitropolita Onufrija na čelo Ukrajinske pravoslavne crkve pod Moskovskom patrijaršijom, ističući njegov značaj u očuvanju jedinstva u pravoslavnom svetu.
Apel mitropolita Epifanija upućen mitropolitu Onufriju dolazi u ključnom trenutku, donoseći novu nadu za prevazilaženje dugogodišnjih podela i obnavljanje jedinstva u svetlu teških ratnih sukoba.
Gnev se u svetootačkom učenju smatra jednom od najrazornijih strasti, jer pomračuje um, uznemirava srce i razbija mir duše.
U besedi za 28. petak po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički pokazuje da greh donosi razdor i pomračenje, dok je sve stvoreno od Boga u svojoj prirodi čisto i dobro.
Jedna osobina drži dušu otvorenom za Božji dar, a njeno zanemarivanje donosi unutrašnji nemir.
Dela Predraga Dragovića nisu bila samo slike i skulpture, već svedočanstvo istorije, vere i narodne memorije koja i dalje inspiriše nove generacije.
U vreme kada je vera bila progonjena, a javno ispovedanje Hrista smatrano prestupom, dogodilo se čudo koje je stotine, pa i hiljade ljudi vratilo Bogu.
Džuman Al-Kavasmi prvi put javno govori o životu u okruženju gde je mržnja bila obaveza, o sumnjama koje su je razdirale i iskustvu koje ju je odvelo na put potpuno suprotan onome na koji je bila usmeravana.
Freska „Dobar pastir“ iz 3. veka prikazuje mladog Isusa, simbol božanske zaštite i ranog hrišćanskog života u Anadoliji.
Sveti Nikolaj Žički nas uči da osmeh, bez zlobe, može biti odgovor na podsmeh. Jer neznanju priliči podsmeh, a znanju osmeh.
U snažnoj poruci povodom Nikoljdana, episkop bihaćko-petrovački i rmanjski podseća da voštanica nije samo znak radosti, već tiha veza sa precima, opomena protiv zaborava i poziv na povratak korenima kroz veru koja se dokazuje delima.
Oslić sa belim lukom, peršunom i začinima ostaje sočan i narednog dana – jelo koje postaje još punijeg ukusa, otkrivajući tihe mudrosti monaškog života.
I dok se mahom priča o obavezama domaćina kako slava ne bi izgubila svoj smisao, malo se priča kako bi gosti trebalo da se ponašaju kad na nju dođu.