Katolički Badnjak, odnosno Badnje veče, koje se obeležava 24. decembra, u Srbiji nosi bogatu i višeslojnu tradiciju, oblikovanu vekovima zajedničkog života različitih naroda i kultura. Iako se običaji razlikuju od mesta do mesta, svuda ih povezuje ista hrišćanska poruka: iščekivanje Hristovog rođenja, mir, skromnost i porodično zajedništvo.
Badnje veče označava završetak Adventa i vreme duhovne pripreme za Božić. U katoličkoj tradiciji naglasak je na tišini, postu, molitvi i iščekivanju – nije to vesela proslava, već smiren uvod u najveći hrišćanski praznik. Iako je Katolička crkva od 1917. godine ukinula post i nemrs na Badnji dan, u mnogim porodicama u Srbiji post i dalje ostaje deo običaja.
Običaji na severu Srbije
Kod Bunjevaca i Šokaca kuća se temeljno čisti pre Badnjaka, kao znak unutrašnjeg pročišćenja. U dom se često unosi slama, podsećajući na štalu u Vitlejemu. Porodica se okuplja u tišini i molitvi, pale se sveće pre večere, a potom sledi odlazak na ponoćnu misu – ponoćku.
Kod Mađara je Badnjak naročito porodično obeležen. Jelka se kiti popodne ili uveče, a večera počinje molitvom. U nekim krajevima na sto se stavlja jabuka koja se deli među ukućanima, simbolizujući zajedništvo i ljubav u porodici. Ponoćna misa predstavlja srž večeri i duhovni vrhunac proslave.
Kod Slovaka se Badnjak provodi u strogom postu. Posebna pažnja posvećuje se miru u kući – verovalo se da svađa toga dana donosi nemir kroz čitavu godinu. Večera se jede polako i u tišini, a nakon mise porodica se pozdravlja rečima mira, osnažujući osećaj zajedništva i duhovne povezanosti.
Ponoćna misa: duhovni vrhunac večeri
Ponoćka predstavlja vrhunac duhovnog doživljaja Badnje večeri. Crkve u Vojvodini i širom Srbije tada su ispunjene vernicima, a atmosfera je svečana, ali smirena. Pesme, svetlost sveća i čitanje Jevanđelja o Hristovom rođenju čine ovu misu trenutkom duhovnog uzdizanja, kada vernici zajedno dočekuju radost Božića.
Bezlične figure Svete porodice na Velikom trgu izazvale su snažne reakcije vernika, političara i teologa, pokrenuvši žustru raspravu o tome gde prestaje savremeni izraz, a počinje povreda svetog.
U jubilejskoj poslanici kardinal Ladislav Nemet podseća da vera može ujediniti različite tradicije, dok nas poziva da sačuvamo planetu i pomognemo najugroženijima.
Od Badnjeg dana do praznika Svete porodice - termini bogosluženja, uključujući službe koje predvodi beogradski nadbiskup, i važne mise po svim crkvama nadbiskupije, za katoličke vernike koji žele da planiraju svoje praznične trenutke.
Od posta i nemrsa do lične pobožnosti - objašnjenje pravila koja važe za vernike i razloga zbog kojih Badnji dan nema status obavezne pokore.