Tražimo da pre nego što se vratimo u prah iz koga smo sazidani, dobijemo priliku da se pokajemo, da se vratimo u naručje Oca.
Na "poslednji", "veliki" i "spasonosni" dan Pedesetnice, kada nam se u punoj sili otkriva tajna Svete, Jednosušne, Životvorne, Nerazdeljive i Neslivene Trojice – Oca, Sina i Svetoga Duha, Crkva posle svečane liturgije služi poseban večernji čin, poznat kao Večernja služba kolenopreklonjenja.
Ovaj jedinstveni večernji čin obeležava dolazak Svetoga Duha – Trećeg Lica Presvete Trojice, „koji je svetlost, život i izvor života umnoga, Duh premudrosti i razuma, dobar, prav, umni, koji vodi, čisti grehe, Bog je i bogotvori, oganj od ognja rođen, govori, dejstvuje i deli darove“.
Odmah nakon uobičajenog ulaska u hram i pevanja "Svetlosti tiha", pojci uznose Veliko prokimen:
- Ko je Bog veliki kao Bog naš?
- Ti si Bog, koji činiš čudesa! - u tonu dostojnom veličine praznika. Zatim nas đakon, klerike i vernike, poziva na kolenopreklonjenje i molitvu:
- Još i još, priklonivši kolena, Gospodu se pomolimo.
Od svetlog jutra Vaskrsa do Pedesetnice, Crkva u znak radosti zbog Vaskrsenja Hristovog zabranjuje svako kolenopreklonjenje. Molitva se tokom tog perioda uznosi isključivo u stojećem stavu, po kanonskom predanju, da bi se podvukla radost pobede nad smrću. Ali danas, na Pedesetnicu, taj stojeći stav ustupa pred molitvom pokajnika.
Crkva nas poziva da kleknemo – ne samo telom, već i dušom – pred Duhom Svetim, kroz koga "Otac se spoznaje, Sin se proslavlja, i jedna sila, jedna volja i jedno poklonjenje Svetoj Trojici se otkriva."
Kolenopreklonjenje – u narodu poznato i kao „metanija“ – telesni je izraz dubokog pokajanja. Čovek kleči, lice okreće ka zemlji i time ispoveda:
- Bože moj, na dnu sam. Pao sam. Prah sam i pepeo. Podigni me! Vaskrsni me! Spasi me!
I zaista, u danu kada Duh Utešitelj – Duh Istine – silazi među nas, pozvani smo da primimo stav pokajnika, ne samo telesno, već i životno.
Na Kritu stari ljudi govore:
- I ako si sam na vrhu planine ovog dana, treba da klekneš i prekrstiš se.
Te reči otkrivaju duboko osećanje zajednice Tela Hristovog. Bez obzira na to gde se vernik nalazi – u hramu, u domu, bolnici, na moru ili u inostranstvu, na polju ili u zatvoru – Crkva je tu. I svaka duša pred Bogom priklanja kolena:
- Još i još, priklonivši kolena, Gospodu se pomolimo.“
Shutterstock/MilanMarkovic78
Molitva u crkvi
Prva molitva kolenopreklonjenja upućena je Ocu – "Bezgrešnom, Bezpočetnom, Nevidljivom, Nespoznatljivom, Nepromenljivom, Milostivom Gospodu", Ocu Gospoda našeg Isusa Hrista. Sa pokajničkim glasom uzvikujemo: „Sagrešismo!“ i molimo za oproštaj i očišćenje:
- Ne sećaj se grehova mladosti i neznanja našeg, i od tajnih nas grehova očisti.
Tražimo da pre nego što se vratimo u prah iz koga smo sazidani, dobijemo priliku da se pokajemo, da se vratimo u naručje Oca. Molimo se da Bog suprotstavi bezdan svojih milosti mnoštvu naših prestupa.
Ovo je molitva „muška“, direktna, bez ulepšavanja:
- Sagrešismo! Očisti nas! Daruj oproštaj onima koji se u Tebe uzdaju!
Reči koje „pogađaju srce Oca Milostivog i Čovekoljubivog“.
Druga molitva upućena je Sinu – Gospodu našem Isusu Hristu, "Odasjaju Oca, neizmenljivom i nepomičnom liku Njegove suštine". Onome koji "daje molitvu onome koji se moli", jer bez Njega ni ne znamo šta da tražimo.
Ispovedamo:
Shutterstock/Alexey Pavlishak
Ispovest
"Strahom Tvojim stojimo pred Tobom, očajanje duše naše bacamo u more milosti Tvoje."
I molimo:
"Upravi mi život... nauči me putevima Tvojim... podaj mi Duha premudrosti, razuma, bogobojaznosti... ne liši me pravog i plemenitog duha.“
Jer samo sa Duhom Svetim možemo ispunjavati zapovesti Božije i osetiti Njegovo prisustvo.
I ispovedamo:
"Samo Tebi sagrešismo, ali samo Tebe i poštujemo. Ne znamo drugog Boga. Samo Tebi uzdižemo ruke.“
Ispovest duboke vere, straha Božijeg i žive nade.
Treća molitva ponovo se obraća Sinu – Isusu Hristu, "izvoru života i svetlosti, Tvorcu koji je večan kao Otac, Pobedniku nad smrću, koji je sebe prineo kao neporočno žrtvu za nas."
Ovoga puta ne molimo za sebe, već za usnule, rođake po telu i „sve bližnje u veri“.
Molimo:
"Upokoji duše slugu Svojih... gde nema bola, tuge, ni uzdisaja, već svetlost, prohlada i mir.“
SPC
Podsećamo da oni koji su u adu ne mogu sami tražiti oproštaj – samo mi koji smo u životu možemo uznositi molitve i žrtve za njihovo spasenje.
I u nastavku, druga molitva za upokojene, obraća se Hristu kao „Načelniku vaskrsenja i pravednom Sudiji“, moleći:
"Upokoji sve – i očeve, i majke, i braću, i sestre – sve preminule u nadi na život večni.“
Na dan Pedesetnice Crkva nas ne poziva samo na molitvu – ona nas vodi u najdublju tajnu života. Poziva nas da se sagnemo do praha, ne da bismo ostali u prahu, nego da bismo u Duhu Svetom ustali kao novi ljudi. To je smisao kolenopreklonjenja: pokajanje, molitva, vaskrsenje.
"Još i još, priklonivši kolena, Gospodu se pomolimo.“
BONUS VIDEO: Monah iz manastira Tumane otkrio istinu: Ovo je ključ za jaku veru
Proslavljajući ovaj sveti dan, koji je u crkvenom kalendaru označen “crvenim slovom”, vernici jačaju svoju veru i posvećenost Bogu, osvežavajući svoje duhovne korene i povezanost sa crkvom.
Prva četiri ajeta sure El-Mulk otkrivaju beskonačnu Božiju moć, savršenu harmoniju kosmosa i pozivaju vas da sagledate vlastiti život iz potpuno nove perspektive.
Otac desetoro dece poslao je patrijarhu carigradskom poruku koja se munjevito proširila među vernicima i pokrenula lavinu reakcija u teološkim i crkvenim krugovima.
Protojerej Tarasije Zabudjko rasvetljava nedoumicu o kojoj se u parohijama najčešće govori tiho, objašnjavajući da se suština ove zabrane ne tiče vrednovanja žene, već svetosti mesta na kojem se savršava Bezkrvna Žrtva.
Jedinstvena kombinacija ječma, pasulja, povrća i dimljenog mesa vraća nas u kuhinje naših predaka, čuvajući duh starih domaćinstava i porodične molitve kroz generacije.
Nekada nezaobilazna na prazničnim trpezama, ova poslastica se pravila sa strpljenjem i ljubavlju — donosimo autentičan recept koji će vaš dom ispuniti toplinom i mirisom svečanosti.
Selsko meso, staro jelo iz ruralnih krajeva, vraća se na trpeze kao simbol zajedništva, topline doma i prazničnih okupljanja — a tajna njegovog bogatog ukusa krije se u jednostavnim sastojcima i sporom, strpljivom krčkanju.
Kada neko iz porodice počne redovno ići u crkvu, često nailazi na kritike, zbunjenost, pa čak i ravnodušnost. Ali, njegova vera može da postane seme koje polako klija u srcima drugih.
Sveti episkop Konstantianijski Nifon na jednostavan način je objasnio šta se dešava kada u hramu pričamo o svakodnevnim stvarima i ogovaramo, umesto da u tišini i skrušenosti upućujemo molitve Bogu.
Otac desetoro dece poslao je patrijarhu carigradskom poruku koja se munjevito proširila među vernicima i pokrenula lavinu reakcija u teološkim i crkvenim krugovima.
Protojerej Tarasije Zabudjko rasvetljava nedoumicu o kojoj se u parohijama najčešće govori tiho, objašnjavajući da se suština ove zabrane ne tiče vrednovanja žene, već svetosti mesta na kojem se savršava Bezkrvna Žrtva.
Iguman Arsenije kroz poređenje sa svetiteljem iz Amerike upozorava da se duhovno stanje ne skriva - ono se oseti i onda kada mnogi misle da ga niko ne primećuje.
Skoro tri decenije ovaj zanatlija iz Ježevice izrađuje voštanice po manastirskom predanju, učeći nas da se prava sveća ne stvara mašinom, već strpljenjem, iskustvom i verom koja se ne gasi ni kada plamen dogori.
Na manastirskom imanju, nakon požara i decenija bez uzgoja, bratstvo uz pomoć svetogorskih monaha i molitvu igumana Metodija obnavlja poljoprivrednu tradiciju, dajući novi život ekonomiji i duhovnom životu manastira.
Prvi srpski vladika u Americi, koga danas proslavljamo kao svetitelja, objasnio je da telesne nevolje nisu slučajnost, već prilika za pokajanje, duhovni rast i otkrivanje unutrašnjih slabosti.
Od dečaka koji je tragao za Bogom do episkopa čije su mošti ostale netruležne - život ovog svetitelja spojio je Studenicu, Rusiju, Čikago i Libertvil, ostavljajući srpskom narodu u Americi duhovno uporište koje traje do danas.