Tražimo da pre nego što se vratimo u prah iz koga smo sazidani, dobijemo priliku da se pokajemo, da se vratimo u naručje Oca.
Na "poslednji", "veliki" i "spasonosni" dan Pedesetnice, kada nam se u punoj sili otkriva tajna Svete, Jednosušne, Životvorne, Nerazdeljive i Neslivene Trojice – Oca, Sina i Svetoga Duha, Crkva posle svečane liturgije služi poseban večernji čin, poznat kao Večernja služba kolenopreklonjenja.
Ovaj jedinstveni večernji čin obeležava dolazak Svetoga Duha – Trećeg Lica Presvete Trojice, „koji je svetlost, život i izvor života umnoga, Duh premudrosti i razuma, dobar, prav, umni, koji vodi, čisti grehe, Bog je i bogotvori, oganj od ognja rođen, govori, dejstvuje i deli darove“.
Odmah nakon uobičajenog ulaska u hram i pevanja "Svetlosti tiha", pojci uznose Veliko prokimen:
- Ko je Bog veliki kao Bog naš?
- Ti si Bog, koji činiš čudesa! - u tonu dostojnom veličine praznika. Zatim nas đakon, klerike i vernike, poziva na kolenopreklonjenje i molitvu:
- Još i još, priklonivši kolena, Gospodu se pomolimo.
Od svetlog jutra Vaskrsa do Pedesetnice, Crkva u znak radosti zbog Vaskrsenja Hristovog zabranjuje svako kolenopreklonjenje. Molitva se tokom tog perioda uznosi isključivo u stojećem stavu, po kanonskom predanju, da bi se podvukla radost pobede nad smrću. Ali danas, na Pedesetnicu, taj stojeći stav ustupa pred molitvom pokajnika.
Crkva nas poziva da kleknemo – ne samo telom, već i dušom – pred Duhom Svetim, kroz koga "Otac se spoznaje, Sin se proslavlja, i jedna sila, jedna volja i jedno poklonjenje Svetoj Trojici se otkriva."
Kolenopreklonjenje – u narodu poznato i kao „metanija“ – telesni je izraz dubokog pokajanja. Čovek kleči, lice okreće ka zemlji i time ispoveda:
- Bože moj, na dnu sam. Pao sam. Prah sam i pepeo. Podigni me! Vaskrsni me! Spasi me!
I zaista, u danu kada Duh Utešitelj – Duh Istine – silazi među nas, pozvani smo da primimo stav pokajnika, ne samo telesno, već i životno.
Na Kritu stari ljudi govore:
- I ako si sam na vrhu planine ovog dana, treba da klekneš i prekrstiš se.
Te reči otkrivaju duboko osećanje zajednice Tela Hristovog. Bez obzira na to gde se vernik nalazi – u hramu, u domu, bolnici, na moru ili u inostranstvu, na polju ili u zatvoru – Crkva je tu. I svaka duša pred Bogom priklanja kolena:
- Još i još, priklonivši kolena, Gospodu se pomolimo.“
Shutterstock/MilanMarkovic78
Molitva u crkvi
Prva molitva kolenopreklonjenja upućena je Ocu – "Bezgrešnom, Bezpočetnom, Nevidljivom, Nespoznatljivom, Nepromenljivom, Milostivom Gospodu", Ocu Gospoda našeg Isusa Hrista. Sa pokajničkim glasom uzvikujemo: „Sagrešismo!“ i molimo za oproštaj i očišćenje:
- Ne sećaj se grehova mladosti i neznanja našeg, i od tajnih nas grehova očisti.
Tražimo da pre nego što se vratimo u prah iz koga smo sazidani, dobijemo priliku da se pokajemo, da se vratimo u naručje Oca. Molimo se da Bog suprotstavi bezdan svojih milosti mnoštvu naših prestupa.
Ovo je molitva „muška“, direktna, bez ulepšavanja:
- Sagrešismo! Očisti nas! Daruj oproštaj onima koji se u Tebe uzdaju!
Reči koje „pogađaju srce Oca Milostivog i Čovekoljubivog“.
Druga molitva upućena je Sinu – Gospodu našem Isusu Hristu, "Odasjaju Oca, neizmenljivom i nepomičnom liku Njegove suštine". Onome koji "daje molitvu onome koji se moli", jer bez Njega ni ne znamo šta da tražimo.
Ispovedamo:
Shutterstock/Alexey Pavlishak
Ispovest
"Strahom Tvojim stojimo pred Tobom, očajanje duše naše bacamo u more milosti Tvoje."
I molimo:
"Upravi mi život... nauči me putevima Tvojim... podaj mi Duha premudrosti, razuma, bogobojaznosti... ne liši me pravog i plemenitog duha.“
Jer samo sa Duhom Svetim možemo ispunjavati zapovesti Božije i osetiti Njegovo prisustvo.
I ispovedamo:
"Samo Tebi sagrešismo, ali samo Tebe i poštujemo. Ne znamo drugog Boga. Samo Tebi uzdižemo ruke.“
Ispovest duboke vere, straha Božijeg i žive nade.
Treća molitva ponovo se obraća Sinu – Isusu Hristu, "izvoru života i svetlosti, Tvorcu koji je večan kao Otac, Pobedniku nad smrću, koji je sebe prineo kao neporočno žrtvu za nas."
Ovoga puta ne molimo za sebe, već za usnule, rođake po telu i „sve bližnje u veri“.
Molimo:
"Upokoji duše slugu Svojih... gde nema bola, tuge, ni uzdisaja, već svetlost, prohlada i mir.“
SPC
Podsećamo da oni koji su u adu ne mogu sami tražiti oproštaj – samo mi koji smo u životu možemo uznositi molitve i žrtve za njihovo spasenje.
I u nastavku, druga molitva za upokojene, obraća se Hristu kao „Načelniku vaskrsenja i pravednom Sudiji“, moleći:
"Upokoji sve – i očeve, i majke, i braću, i sestre – sve preminule u nadi na život večni.“
Na dan Pedesetnice Crkva nas ne poziva samo na molitvu – ona nas vodi u najdublju tajnu života. Poziva nas da se sagnemo do praha, ne da bismo ostali u prahu, nego da bismo u Duhu Svetom ustali kao novi ljudi. To je smisao kolenopreklonjenja: pokajanje, molitva, vaskrsenje.
"Još i još, priklonivši kolena, Gospodu se pomolimo.“
BONUS VIDEO: Monah iz manastira Tumane otkrio istinu: Ovo je ključ za jaku veru
Proslavljajući ovaj sveti dan, koji je u crkvenom kalendaru označen “crvenim slovom”, vernici jačaju svoju veru i posvećenost Bogu, osvežavajući svoje duhovne korene i povezanost sa crkvom.
Otkrivamo recept za beogradsku kapamu, kakvu su naše bake spremale za slave i praznike, kada su kuće mirisale na ljubav, a svaki zalogaj bio blagoslov.
Potomci iz Hercegovine, rasuti po raznim državama, udružili su snage i izgradili crkvu Svetog Georgija, koju je vladika Dimitrije osveštao i sabranima poslao snažnu poruku o ljubavi i čistom srcu.
Sveti Nikolaj Ohridski i Žički upozorava da bez smirenja i poslušnosti nema ljubavi, sabornosti ni spasenja – a upravo to je ono čega se današnji čovek najmanje želi odreći.
Pravoslavna molitva prenosi se vekovima i donosi mir, slogu i nežnost u dom – evo kako ona zvuči i zašto bi trebalo svakodnevno da je izgovarate zajedno sa voljenom osobom.
U vreme mrsnih dana, kada se mirisi mlečnih jela i toplog hleba šire konacima, monahinje pripremaju salatu od sremuša — lekovitog zelenog dara prirode, koji u ovom receptu postaje hranljiv i lagan obrok, pogodan za doručak ili večeru.
Otkrijte kako pivo pretvara ovo jednostavno jelo u ukusnu salatu sa istorijom dugom vekovima, zapisanu još 1855. u "Srbskom kuvaru" jeromonaha Jerotija iz Krušedola.
Sveti episkop Konstantianijski Nifon na jednostavan način je objasnio šta se dešava kada u hramu pričamo o svakodnevnim stvarima i ogovaramo, umesto da u tišini i skrušenosti upućujemo molitve Bogu.
Đurđević objašnjava da svaka nedoumica, koja se tiče Crkve, treba da nas odvede do nadležnog episkopa, odnosno našeg sveštenika, koji će dalje videti šta treba da se radi i o tome nas obavestiti.
Na dan Svete Trojice, s početkom u osam časova, održano je praznično jutrenje, a potom Božanstvena liturgija u devet časova i u nastavku Večernje po ustavu, litija - krsni vhod i rezanje slavskog kolača.
Sveti Nikolaj Ohridski i Žički upozorava da bez smirenja i poslušnosti nema ljubavi, sabornosti ni spasenja – a upravo to je ono čega se današnji čovek najmanje želi odreći.
Pravoslavna molitva prenosi se vekovima i donosi mir, slogu i nežnost u dom – evo kako ona zvuči i zašto bi trebalo svakodnevno da je izgovarate zajedno sa voljenom osobom.
Predstavnici svih 20 svetogorskih manastira poslali snažnu poruku premijeru Grčke Kirijakosu Micotakisu i narodu – njihova tišina nije slabost, već „sila krsta“.
Hapšenje trojice mladića zbog izbegavanja vojnog roka zapalilo je mase u Svetoj zemlji, produbljujući opasni raskol između države i Haredi zajednice i preteći političkom haosu u Izraelu.
U svojoj besedi, otac Mihailo je poručio da su meštani Starog Grackog stradali samo zato što su nosili srpsko ime i prezime, što su sakupljali svoju letinu od koje su prehranjivali svoje porodice kako bi opstali na ovoj zemlji.
Predstavnici svih 20 svetogorskih manastira poslali snažnu poruku premijeru Grčke Kirijakosu Micotakisu i narodu – njihova tišina nije slabost, već „sila krsta“.
Hapšenje trojice mladića zbog izbegavanja vojnog roka zapalilo je mase u Svetoj zemlji, produbljujući opasni raskol između države i Haredi zajednice i preteći političkom haosu u Izraelu.