Greh ostavlja trag koji se proteže dalje od ljudskog srca i obuhvata sav svet oko nas. U besedi za 28. nedelju po Duhovima, vladika Nikolaj Velimirović osvetljava kako grešna dela čoveka preoblikuju zemlju i prirodu, čineći ih svedocima naše slabosti i zabluda. Ali ova kazna nije bez nade: i u patnji stvaranja postoji prostor za pokajanje, milost i obnovu, što nas podseća na odgovornost koja prati svaki naš postupak.
Beseda o prokletstvu grešnih dela
Prokleta zemlja u delima tvojim. (Postanja 3, 17)
Posle greha Evinog i Adamovog, Bog je izrekao kaznu. Nije je izrekao odmah, nego posle izvesnog vremena, očekujući njihovo pokajanje. To pokazuje razgovor u koji Bog stupi s Adamom posle greha. „Gde si?“ upita Bog Adama. I kada Adam reče da se skrio zbog golotinje svoje, opet ga upita Bog: „Ko ti kaza da si go?“ Tada Adam, umesto pokajanja, poče optuživati ženu svoju.
Posle toga, Bog je izrekao kaznu. Na zmiju, koja je poslužila oruđem đavolu, palo je neograničeno prokletstvo. Žena je osuđena da u mukama decu rađa i da njena volja bude pod vlašću muža. To nije prokletstvo, nego kazna s nadom. Čovek je osuđen na trud oko zemlje.
No, šta znače reči: prokleta zemlja u delima tvojim? Da li je Bog prokleo zemlju kao i zmiju neograničenim prokletstvom? Nikako. Zemlja je prokleta samo u grešnim delima čovekovim. Zbog greha čovekovog zemlja proizvodi trnje, zbog greha nerodica, zbog greha – suše, poplave, zemljotrese, štetno bubinje, skakavce, gusenice i boleštine.
A da zemlja nije prokleta kao zemlja u celosti svojoj, jasno je iz toga što zemlja proizvodi i dobre plodove; što je Bog od uvek, po molitvi pravednika, blagosiljao zemaljske plodove, potrebne za život ljudski; i što su čak i anđeli Božji, kao gosti Avramovi, kušali od zemaljskih proizvoda (Postanja 18, 1-8). Jer šta je zemlja kriva, i šta su kriva sva ostala stvorenja Božja na zemlji, izuzev zmije, za greh Adamov? Ipak, sva tvar uzdiše i tuguje s nama sve do sada (Rim. 8,22).
Ne uzdiše i ne tuguje zbog prokletstva na sebi, nego zbog grešnih dela čovekovih, koja su prokleta. O, braćo moja, zastidimo se greha svoga, zbog koga strada i nevina tvar Božja.
O, Bože blagi, oprosti nam prošle grehe naše i sačuvaj nas od budućih. O, Bože milostivi, smiluj se svakoj nevinoj tvari Tvojoj, koja strada zbog nas, i ublaži stradanja njena. Tebi slava i hvala, uvek. Amin.
U besedi za 28. ponedeljak po Duhovima Sveti Nikolaj Ohridski bavi se neočekivanim pitanjem: ako svet ima početak, gde je kraj čovekove čežnje i zašto ona ne pripada prolaznosti.
Sveti Nikolaj Ohridski i Žički podseća nas da Bog otkriva nebeske misterije onima čija su srca spremna da prime istinu, otvarajući pogled na dva sveta u kojima vlada Njegova ljubav.
U besedi za 28. sredu po Duhovima Sveti Nikolaj Ohridski i Žički podseća da je izvor svega što je pravedno i blagotvorno samo Bog, dok zlo dolazi iz ljudskog srca, i objašnjava zašto je važno prepoznati pravu prirodu Stvoritelja.
U besedi za 28. četvrtak po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički razotkriva gde zaista počinje zlo i kako duh dobrote vlada svime što postoji.
U besedi za 28. petak po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički pokazuje da greh donosi razdor i pomračenje, dok je sve stvoreno od Boga u svojoj prirodi čisto i dobro.
U besedi za 28. subotu po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički vodi nas ka širem smislu Božjeg stvaranja, u kojem ništa nije slučajno i ništa nije uzaludno.