Shutterstock/Roberto Sorin/Mircea Moira/Protasov AN
Jedna je od najvećih slava kod Srba i veliki prolećni praznik kojim se odvaja novi, letnji period godine od zimskog.
Đurđevdan je veliki hrišćanski praznik, dan kada Srpska pravoslavna crkva (SPC) obeležava pogubljenje Svetog Georgija (koje se desilo 23. aprila 303. godine po starojulijanskom kalendaru), jednog od devet velikomučenika i prvih stradalnika za hrišćansku veru. Još sredinom 19. veka zapisano je da Sveti Georgije ima veoma veliki značaj kod Srba kao oslobodilac zarobljenih, zaštitnik siromašnih, lekar bolesnih, borac protiv careva, pobednik i velikomučenik.
– To je i jedna od najvećih slava kod Srba i veliki prolećni praznik kojim se odvaja novi, letnji period godine od zimskog. Praznik buđenja prirode, kada zajednica brojnim običajima nastoji da prenese snagu oživljene prirode, pre svega, nove vegetacije, na ljude i stoku, živinu i pčele, na useve i vinograde. Ovaj praznik se naslonio na prethrišćansku mitologiju i staro srpsko božanstvo plodnosti Jarilo, pa je vezan za zdravlje ukućana, udaju i ženidbu mladih, plodnost stoke i dobre useve. Za njega se vežu brojni narodni običaji, koji se poprilično razlikuju zavisno od kraja u kome se praznik obeležava – ističe etnolog Saša Srećković, muzejski savetnik u Etnografskom muzeju, piše Politika.
Schutterstock/Rawpixel.com
Radost praznika ogleda se i u đurđevdanskom uranku, i mladi i stari se pre zore okupljaju na proplanku ili nekom drugom zgodnom mestu u prirodi.
– Za ovo saborovanje pripreme se jelo i piće, pa i jagnje na ražnju. Pesma, igra i veselje traju često i do podne. Ovaj dan karakteriše i pletenje venaca od bilja, umivanje biljem, kupanje u reci pre sunca, a ponekad se u reku bacaju venci od cveća... Na urancima su se mladi opasavali vrbovim prućem „da budu napredni kao vrba”, kitili se zdravcem da budu zdravi kao zdravac, koprivom da kopriva opeče bolesti i skloni se od čoveka, i selenom da duša miriše kao selen – priča etnolog i savetuje da na Đurđevdan ne valja spavati, jer prema narodnom verovanju u toku godine pratiće nas glavobolja.
U mnogim krajevima običaj je da uveče, uoči Đurđevdana ili na sam dan, pre zore, neko od ukućana nakida zelenih grančica i njima okiti kapije, vrata i prozore na kući i ostalim zgradama, a kiti se i venčićima od đurđevka, mlečike ili nekog drugog cveća. Ti venci stoje iznad vrata celu godinu, do sledećeg Đurđevdana – za berićetnu godinu, da bude zdravlja, ploda i roda u domu, polju, toru i oboru.
Da su se prema Đurđevdanu usklađivali i hajduci, kazuje se i u narodnim pesmama pa je tako „Đurđevdanak hajdučki sastanak”. Kad gora ozeleni hajduci su napuštali svoja skrovišta u kojima su zimovali i sastajali se sa družinom i kretali u nove pohode.
Praznik proslavljaju 6. maja pod različitim nazivima (Sveti Đorđe, Đurđevdan, Đurđovdan, Ml’zigruda, Premlaz, Erdelezi) hrišćani (pravoslavni i katolici), muslimani, na teritoriji celokupne teritorije Srbije, a njegovo praznovanje posebno je naglašeno u oblastima sa razvijenijim stočarstvom.
Ako je na Đurđevdan vedro vreme, biće plodna godina, kaže staro verovanje, a ako pada kiša, predstoji sušno leto.
– Đurđevdan je najčešća slava i kod Roma, i na taj dan jagnjetina je obavezni deo praznične trpeze. Oni se Đurđevdanu posebno raduju, što je i razumljivo, ako znamo da je najveći neprijatelj na njihovim vekovnim putovanjima bila zima, pa su u Svetom Đorđu videli najvećeg prijatelja, jer za njih on ne ubija samo aždaju nego i hladnoću. U mahalama se na ovaj dan svira nadahnuto i iz sve snage, a opšte veselje traje do kraja trodnevnog praznika. Polazeći iz svoje prapostojbine Indije, Romi su sa sobom poneli veliki broj tamošnjih običaja. Za Đurđevdan se, međutim, može reći da je njihov jedinstven praznik, jer ga slave Romi u celom svetu, bez obzira na podelu na pravoslavnu, katoličku i muslimansku konfesiju ovog naroda – objašnjava Srećković.
RINA
Bez obzira na to kako se ovaj praznik obeležava, etnolog naglašava da valja imati na umu da dolazi lepo vreme, pa je odlična prilika da devojke i momci pokažu simpatije jedni prema drugima, a onda shodno vremenu – eto i svadbi i berićeta. Jer proleće je uvek bilo povezano da radostima života i vegetacije.
– Tako i Sveti Đorđe, kao narodno prolećno božanstvo, pesmama otapa led, donosi zdravlje, igru i veselje, puni livade cvećem, njive klasjem, bačve vinom, polja jaganjcima. Možda nešto od tog daha do vas donese baš predstojeći praznik – poručuje Saša Srećković.
Šta iguman kaže?
Portal religija.rs je upitao igumana Danila, u manastiru Đurđevi stupovi u Beranama, Crna Gora, kakav stav Crkva ima prema ovim običajima i šta on savetuje vernicima.
- Postoje narodni običaji koje crkva ne praktikuje, a vernici praktikuju i crkvene i narodne običaje. Naš običaj je da se za praznik okupamo, operemo zube i da se obučemo lepo, kako bi prisustvovali liturgiji, koja je glavni deo dana. Ne bavimo se sporednim stvarima već najbitnijom - pričešćem. Tad počinje da se slavi Sveti Đorđe - posle liturgije.
- Ne može se proslaviti Đurđevdan pre nego što ga Crkva proslavi. Ja mislim i savetujem ljude da ne propuste liturgiju. Ne sprečavam narod da vrši narodne običaje, ali ih pozivan na liturgiju. Nisam se bavio pitanjem raznih običaja, pojedini sveštenici objavljuju šta se sme, a šta se ne sme. Nije život minsko polje pa da se tako strogo dele stvari, ali apelujem da je liturgija najvažnija. Ako čovek ne ide na liturgiju, a slavi onda je proslava bezvredna. Ni 100 običaja nisu vredni kao jedna liturgija, ako je vernik kršten i ako je pravoslavac.
Mnoga deca u Beogradu, Nišu ili Novom Sadu nisu čula za Deževu i Miščiće. Vode ih na ekskurzije u Grčku i Tursku, a zaobilaze postojbinu Stefana Nemanje i Svetog Save, kazuje penzionisani profesor Mirko Popovac, koji svakodnevno prolazi pored ostataka Saborne crkve Nemanjića.
Rođen za vojsku, izabran za svetost — još kao dete krenuo je putem surovog podviga, a postao čudotvorac koji je isceljivao bolesne, pobeđivao demone i zapalio srca mnogih ognjem ljubavi prema Bogu.
U pojedinim krajevima Srbije još se priprema ovaj neobični prebranac, čija slatka nota i prepečena slanina stvaraju spoj koji budi sećanja i menja sve što ste mislili da znate o ovom jelu.
Saznajte kako da pripremite jelo koje je nekada bilo nezaobilazno na slavskim trpezama i nedeljnim porodičnim ručkovima, a danas predstavlja pravo kulinarsko blago.
Protojerej Maksim Burdin otkriva kako je kroz mladalačka lutanja, radove u manastiru i jedan neočekivani susret u hramu pronašao svoj put do svešteničke službe.
U besedi za 20. ponedeljak po Duhovima Sveti Nikolaj Ohridski i Žički pokazuje kako iskrenost i vera najmlađih otvaraju puteve veličanstvu Hrista koje čak i mudri ne mogu dosegnuti.
U kuhinjama pravoslavnih domaćica, ova čorba se pripremala s ljubavlju – za praznike, slave i nedeljne porodične ručkove. Sada je pravo vreme da je ponovo otkrijete i spremite po originalnom receptu iz tradicije srpske kuhinje.
Od pažljivo prženog luka do mirisa ljute paprika - otkrijte tajnu starinskog monaškog ribljeg paprikaša koji spaja duh pravoslavnog života i prazničnih trpeza.
Srpska pravoslavna crkva 6. maja slavi Đurđevdan – dan mučenika koji nije uzmakao ni pred carem ni pred smrću, već je verom i ljubavlju prema Hristu pobedio tamu ovog sveta i postao večni saputnik vernih kroz molitvu i čudotvornu blagodat.
Ono što je još poraznije jeste što se na slavama sve češće pojavljuju i scene koje sa hrišćanskom verom nemaju nikakve veze – čak ni sa osnovnim moralom.
Slava je više od običaja – ona je duhovni rođendan porodice i znak pripadnosti Crkvi. Donosimo pregled svih značajnih slava po mesecima, kako biste na vreme znali kada se okupljaju domaćini i njihove porodice.
Na ostrvcetu od svega 100 kvadratnih metara, svetinja Svetog Andreja Prvozvanog očarava posetioce bajkovitim prizorom i duhovnim mirom, postajući nezaobilazna destinacija za vernike i turiste.
Na liturgiji i svepravoslavnom molebanu, vernici iz cele zemlje i Balkana sabrali su se da mole za mir, zaštitu napaćenog naroda i blagoslov svojih porodica, stvarajući prizor koji očarava i duhovno i vizuelno.
Na današnji dan sećamo se osvećenja Jerusalimskog hrama Vaskrsenja – svetinje nad svetinjama. Mesto Hristovog raspeća i Vaskrsenja postalo je srce hrišćanskog sveta.
Sura Fussilat (41:9–12) otkriva red i harmoniju univerzuma, podsećajući vernike na odgovornost prema Stvoritelju i podstičući na duhovni rast i zahvalnost.
Kada sumnjamo u sve što nas okružuje, od hrane koju jedemo do vazduha koji udišemo, reči Svetog Pajsija o veri i Božijoj zaštiti bude nadu i podsećaju nas da se istinska snaga nalazi u pouzdanju u Gospoda
Paroh hrama Svetog Aleksandra Nevskog u Moskvi otkriva zašto uplašena deca gube poverenje u Boga i kako ljubav, molitva i nežan razgovor otvaraju put istinskoj veri.