OVIM SVEŠTENIKU ZADAJETE VELIKU BOL, A NEĆETE NIKAD ISPOVEDITI GREH: Vladika objasnio gde vernici greše prilikom ispovesti
Kako jedan Svetogorski starac kaže: "Mnogi se ispovedaju, ali malo njih se kaje!”
Nastojatelj hrama posvećenog svetom Nikolaju u Kuznjecu objašnjava zašto nije svaki duhovnik istovremeno i duhovni otac i govori o razlici koja određuje put spasenja, kao i o suštini odnosa između pastira i njegovog duhovnog čeda.
U pravoslavnoj duhovnosti postoji suptilna, ali izuzetno značajna razlika između pojmova „duhovnik“ i „duhovni otac“. Ova razlika nije samo terminološka, već se tiče suštinske dinamike duhovnog rukovođenja i odnosa između sveštenika i vernika.
Protojerej Vladimir Vorobjev istakao je da se duhovnikom najčešće naziva sveštenik kod koga se neko redovno ispoveda. To, međutim, ne znači nužno da je on i duhovni otac tog vernika. Ispovednik je onaj koji sluša ispovest i daje savete, ali duhovni otac je mnogo više od toga – on preuzima na sebe podvig rukovođenja dušom koja mu je poverena, postaje svedok njenog preobraženja i vodi je ka Hristu.
Kao što je telesni otac onaj koji daje fizički život detetu, tako je i duhovni otac onaj kroz koga se rađa novi, duhovni život. Postoji mnogo primera kada neko iz neverja priđe veri pod uticajem određenog sveštenika, krsti se, primi duhovno učenje i ostane pod njegovim rukovođenjem. U tom slučaju, taj sveštenik postaje njegov duhovni otac, jer je njegov dolazak u veru i preobražaj direktno povezan s njegovim pastirskim delovanjem.
Protojerej Vorobjev napominje:
- Duhovni otac je sveštenik ili monah koji je u životu svog duhovnog čeda iz nekog razloga zauzeo posebno mesto, zbog čega se njegov život kardinalno izmenio. Očigledno je da je Gospod preko njega darovao tom duhovnom čedu posebnu blagodat.“
Duhovni otac se ne bira olako – to je proces koji iziskuje mnogo molitve, truda i unutrašnje spremnosti da se prihvati takav odnos.
- Imati takvog oca, koji te voli, moli se neprekidno za tebe, strada zajedno s tobom, preživljava tvoja iskušenja i uzima na sebe brigu o tebi, veliki je Božiji dar - kaže protojerej Vorobjev.
Važno je razumeti da čovek ne postaje duhovno čedo formalno. Da bi neko bio duhovno čedo, potrebno je da poseduje duboko poverenje, ljubav prema pastiru u Hristovo ime i spremnost na poslušanje. Poslušanje nije ropstvo, već sredstvo duhovnog uzrastanja kroz samoodricanje i savladavanje sopstvenih strasti. Protojerej Vorobjev naglašava:
- Svog duhovnog oca možete neposlušati samo u jednom slučaju – ukoliko on počne da govori nešto što protivureči vašoj savesti, jer je savest Božiji glas u duši čoveka.
Još jedna važna razlika između duhovnika i duhovnog oca ogleda se u mogućnosti duhovnog preobražaja. Dok je duhovnik pre svega službenik koji prima ispovesti i daje duhovne savete, duhovni otac je onaj preko koga se projavljuje Božija volja. Protojerej Vorobjev ističe da su najviši oblik duhovnog očinstva dostigli starci – podvižnici koji su svojim podvigom stekli poseban dar spoznaje Božije volje. Međutim, Božija volja može se projavljivati i kroz običnog duhovnog oca, ukoliko se on i njegovo duhovno čedo iskreno mole za to.
U pravoslavnoj tradiciji duhovnik je mogao biti samo iskusni sveštenik koji je za to dobijao posebno rukopoloženje episkopa, dok u nekim pravoslavnim zemljama taj običaj nije zaživeo zbog istorijskih okolnosti. Ipak, suština duhovnog rukovođenja ostaje nepromenjena – prava ispovest i istinsko duhovno očinstvo moraju biti zasnovani na poverenju, ljubavi u Hristu i poslušnosti.
Svaki pravoslavni vernik treba da se moli za dar pravog duhovnog oca, jer je to, kako protojerej Vladimir Vorobjev kaže:
- Duhovni otac vas najdirektnije i najpouzdanije vodi ka spasenju.
Duhovni otac nije samo sveštenik koji sluša ispovest, već onaj koji nosi duhovno čedo u srcu, molitveno ga prati i vodi kroz iskušenja, oslanjajući se na božansku milost i ljubav prema Hristu.
- U metodama traganja za duhovnikom takođe nema strogog crkvenog propisa. Duh diše gde hoće - zaključuje otac Vladimir.
Kako jedan Svetogorski starac kaže: "Mnogi se ispovedaju, ali malo njih se kaje!” Pokajanje je proces koji započinje duboko u nama i kulminira u Svetoj tajni ispovesti. Ljudi često traže duhovne autoritete da im kažu šta da rade, ali prava potraga za Božijom voljom podrazumeva mnogo dublju promenu – odricanje od sopstvene volje i potpuno pouzdanje u Boga. Ispovest, kako kaže sveštenik, nije nešto što treba odlagati zbog toga što se greh možda iznova ponovlja, jer u tom procesu duhovne borbe Božija blagodat je ključna.


OVIM SVEŠTENIKU ZADAJETE VELIKU BOL, A NEĆETE NIKAD ISPOVEDITI GREH: Vladika objasnio gde vernici greše prilikom ispovesti
DA LI JE MOGUĆE ISPOVEDITI SE PREKO INTERNETA: Sveštenik rešio svaku dilemu i baš iznenadio
KAKO SAZNATI BOŽIJU VOLJU KADA STE PRED SUDBONOSNIM DILEMAMA: Anatolij Badanov otkriva kako da prepoznamo znakove Gospodnje
IMA LI IMA SVRHE ISPOVEST AKO SE GREH IZNOVA PONAVLJA: Sveštenik dao poprilično iznenađujući odgovor
Poslušanje se ne doživljava kao gubitak lične slobode, već kao sredstvo za oslobađanje od svojih grešnih težnji i strasti.
Sveti Pajsije Svetogorac objašnjava kako pojanje tropara oslobađa dušu od teskobe, donosi spokoj i pomaže da se prevaziđu iskušenja svakodnevnog života
Ako zanemarimo prve duhovne rane koje nanosi zlo, pravoslavni svetac upozorava da nečastivi nastavljaju napade sve do poslednjeg daha – reči Svetog Jovana Zlatoustog mogu potpuno promeniti vaš pogled na veru i pokajanje.
Od Svetog Jovana Kronštatskog do Starca Emilijana – saznajte zašto ni najveći svetitelji nisu mogli uvek prosuditi ljudska srca i kako čistota duše otvara pogled na istinsku prirodu ljudi.
Sveti Pajsije Svetogorac objašnjava kako pojanje tropara oslobađa dušu od teskobe, donosi spokoj i pomaže da se prevaziđu iskušenja svakodnevnog života
Starešina hrama Svetog Nikolaja iz Kikinde ostao je bez automobila usred dana, ali šest dana kasnije dočekao ga je neverovatan prizor: kola su pronađena ispred policije, sa kljucevima, novcem i misterioznom porukom koja je izazvala osmeh i nevericu.
Lekarka Marija Podlesnaja govori o ljudskim suzama, ljubavi, pokajanju i veri u Hrista, osvetljavajući istinu koju često zaboravljamo – da je svaki novi dan dar, a ne pravo.
Arhijerej Kiparske pravoslavne crkve, čija je smena uzburkala vernike, oglasio se posle višemesečne tišine i u pismu otkrio ne samo borbu sa bolešću, već i bol čoveka koji veruje da ga je Crkva kojoj je služio – zaboravila.
Od Svetog Jovana Zlatoustog do starca Tadeja, sveti oci nas uče da jezik može biti izvor blagoslova ili prokletstva, a psovka otvara vrata duhovnim iskušenjima.
Usamljeni hram kod sela Edelevo u Rusiji, za koji se kaže da do njega stižu samo oni kojima vera pokaže put, zbunjuje naučnike, inspiriše vernike i privlači avanturiste iz celog sveta.
Na ostrvcetu od svega 100 kvadratnih metara, svetinja Svetog Andreja Prvozvanog očarava posetioce bajkovitim prizorom i duhovnim mirom, postajući nezaobilazna destinacija za vernike i turiste.
Na liturgiji i svepravoslavnom molebanu, vernici iz cele zemlje i Balkana sabrali su se da mole za mir, zaštitu napaćenog naroda i blagoslov svojih porodica, stvarajući prizor koji očarava i duhovno i vizuelno.
Oproštaj nije slabost, već podvig i najviši izraz duhovne snage.
Sestre su mislile da je Sara nepoželjna, a onda im je mudra monahinja pokazala lekciju o ljubavi i poštovanju koju nikada neće zaboraviti.
Zdrav i aromatičan obrok koji spaja grašak sa paradajzom, tikvicama, šampinjonima i maslinkama.