Credit: Jam Visual Productions / Tetra Images / Profimedia, youtube/printscreen/Телевизија ХрамProtojerej Miroslav Pešić kaže da Bogu nije ugodno ogovaranje
Jake reči upotrebljava kralj Solomon, ne kaže da to nije ugodno Bogu, da Gospod na to ne gleda blagonaklono, da je protivno volji njegovoj, nego upotrebljava veoma izraz "odvratno", priča otac Miroslav o ogovaranju.
Ogovaranje je ružna navika i gotovo opšti princip komunikacije među ljudima u savremenom svetu. Ogovaranje se uglavnom definiše kao iznošenje negativnih stavova o nekoj osobi, dok ona nije prisutna, sa ciljem da se ona diskredituje, omalovaži i unizi. Iza svega stoji potreba da sebe uzginemo i stvorimo osećaj moći, ali taj osećaj moći je lažan.
Mada se ogovaranje i klevanje u današem društvu smatra bezazlenom pojavom, u hrišćanstvu se ono tretira kao veliki greh i opasnost. Pravi hrišćanim ne bavi se drugima, već sobom, a Solomon je u jednoj svojoj priči, pored "šest stvari koje Bog mrzi", dodao i sedmu koja mu je "odvratna", a to je upravo ogovaranje.
Zašto je to tako objasnio je protojerej Miroslav Pešić.
Put od ogovarača do osude samog Gospoda
Mada ogovaranje, klevetu i osuda neki smatraju sinonimima, otac Miroslav kaže da to nije tako.
- Oni su jako povezani i prosto čoveka vode iz jednog u drugo stanje. Ja bih na prvo mesto stavio ogovaranje. Čovek ogovarač je duhovno površan, zabavljač je, pajac, on ide okolo priča o događajima iz tuđeg života, kiti ih, pridodaje... On prezire bolje od sebe, priča loše o njima, o njihovim gresima ... I onda on prelazi u osuđivača, postaje sujetan kako bi se podigao iznad drugih ljudi, a ta želja leži u svakom od nas, to pokušava da uradio na najefikasniji način tako što će da vlada, a kako će to uraditi, tako što će da im sudi. Ona ulazi u jedno sebi sasvim nepoznato polje, gde u svakom čoveku vidi loše. Tako postaje protivan samom Gospodu.
- Gospod traži trunku dobrog u nama, ne bi li nas opravdao, osuđivač traži trunku zla ne bi li nas osudio. On obično izgovara rečenice "Eh, da sam ja neka vlast". On bi uredio državu, crkvu, svoj život, a on zapravo beži od ogovornosti da uredi svoj život, na šta ga je Gospod prizvao. Kao takav on počinje ubrzo da se služi i pretpostavkama. Kaže: "Čini mi se da je ovaj nešto loše uradio, to liči na njega..." Tako ulazi u najstrašniju fazu duhovnog stanja, odnosno postaje klevetnik. Za razliku od ogovarača koji je bio pričalica, osuđivača koji bi sve sredio i uredio, on postaje lažov. On tuđa dela stavlja na savest onima koji ih nisu učinili. I time se stavlja u onu najstrašniju grupu ljudi koji su oklevetali i osudili samog Gospoda.
- Premudri Solomon, u pričama Solomonovim, u šestoj glavi, kaže: "Ima šest stvari koje gospod mrzi, a sedma je odvratna duši Njegovoj". Jake reči upotrebljava Sveti Solomon, ne kaže da to nije ugodno Bogu, da Gospod na to ne gleda blagonaklono, da je protivno volji njegovoj, nego upotrebljava veoma jak izraz "odvratno". Prva je ohol pogled, druga - lažljiv jezik, treća - ruke koje prolivaju nevinu krv, četvrta - opako srce koje smišlja zle planove, peta - noge koje brzo trče na zlo, šesta - svedok koji lažno svedoči, a ono sedmo što je odvratno duši Njegovoj jeste onaj koji zameće svađu među braćom - kaže protojerej Pešić za TV Hram i nastavlja:
Printscreen/Youtube/Телевизија Храм
Protojerej Miroslav Pešić
- Ogovarač je upravo taj koji zameće svađu među braćom. Zašto je ogovarač opasan? On je opasan po sebe, ali i po celu zajednicu. On ide od jednog do drugog i prenosi šta se tu događa i tako se zameću strašni sukobi. Zato je on i odvratan duši Njegovoj. Klevetnik se služi totalnim lažima. Njegov cilj je da nanaese zlo. On laže i podmeće - kaže otac Miroslav.
On kaže da prva vest o nekom čoveku, uprkos svim kasnijim demantijama, ostaje trajno urezana u ljudskoj svesti i uvek ćemo po njoj određivati čoveka.
- Koliko je ovo opasno dovoljno govori činjenica da iz ovih razloga mnogo ljudi nevinih je u zatvorima, mnogo porodica je propalo zbog ogovaranja i kleveta, koliko ljudi je diglo ruku na sebe jer su im ogovaranja i klevete srušile živote... Zato Sveti Jovan Zlatousti i kaže: "Molitvu klevetnika Gospod ne prima"! Upotreblja strašnu reč: "Njegova sveća se gasi", njegov dom, kaže, njegova žena i deca pate.
Apostol Pavle kaže: "Molite se neprestano." Nije slučajno to rekao. To znači da čovek ne može bez molitve. Ne zato što je molitva obraćanje Bogu, u kojem mi tražimo da nam ispuni naše želje i da ono što nam je potrebno po našoj proceni, govorio je Patrijarh Porfirije.
Dva dana nakon smrti, kako naglašava protojerej-stavrofor profesor doktor Vladimir Stupar, duša pokojnika luta, obilazi ona mesta koja je volela i posećivala tokom života. Ona se oslobađa time, ističe, tereta telesnosti i postaje pokretljiva da velikom brzinom pređe s jednog mesta na drugo.
Obraćanje Gospodu se praktikuje kroz četiri stepena, od telesne molitve do molitve bez reči, pri čemu svaki stepen zahteva dublje povezivanje uma i srca s Bogom.
Leposava Stanković nije bila mitska junakinja iz pesme, već prava Beograđanka čiji je lik postao simbol ljubavi, milosrđa i nade u najtežim danima srpskog naroda – otkrivamo njenu priču i poruku koju i danas šalje svakome od nas.
U svetlosti vere, svako iskušenje, koliko god teško i bolno bilo, posmatra se kao deo puta, kao izazov koji duhovno oblikuje čoveka i približava ga Bogu.
Iako se veruje da Vidovdan vuče korene iz paganstva, akademik Dimitrije Marković objašnjava zašto ovaj dan ima isključivo hrišćansko značenje i kakvu vezu ima sa sicilijanskim mučenikom Svetim Vitom
Razlika između grešnika koji propada i pravednika koji se spasava samo je jedna: u odlučnosti, u tome da čovek postavi sebi zadatak i da reši da ne odstupa od one istine koju je izabrao, ističe otac Antonije.
U vreme mrsnih dana, kada se mirisi mlečnih jela i toplog hleba šire konacima, monahinje pripremaju salatu od sremuša — lekovitog zelenog dara prirode, koji u ovom receptu postaje hranljiv i lagan obrok, pogodan za doručak ili večeru.
Uvođenje obaveznog ličnog broja u Grčkoj izazvalo je burnu reakciju monaške zajednice sa Atosa, koja upozorava da bi digitalno povezivanje podataka svakog građanina moglo ugroziti versku slobodu i privatnost.
Dok su se vernici na Veliki petak molili pred plaštanicom u manastiru Tumane, dogodilo se čudo koje je svedočio i sam iguman Dimitrije. Po zastupništvu svetitelja Zosima i Jakova, Mića Grbić ostavio je štaku i prvi put posle tri meseca — stao na svoje noge.
U težim slučajevima uznemirenosti i smetnji svakako su neophodni saveti duhovnika i molitveni rad Crkvenog sveštenstva ili monaha, kao i kajanje, jer te magijske vezanosti su posledica, veruje se, grešnog života.
Leposava Stanković nije bila mitska junakinja iz pesme, već prava Beograđanka čiji je lik postao simbol ljubavi, milosrđa i nade u najtežim danima srpskog naroda – otkrivamo njenu priču i poruku koju i danas šalje svakome od nas.
U svetlosti vere, svako iskušenje, koliko god teško i bolno bilo, posmatra se kao deo puta, kao izazov koji duhovno oblikuje čoveka i približava ga Bogu.
Razlika između grešnika koji propada i pravednika koji se spasava samo je jedna: u odlučnosti, u tome da čovek postavi sebi zadatak i da reši da ne odstupa od one istine koju je izabrao, ističe otac Antonije.
U 9 časova će početi sveta liturgija kojom će načalstvovati patrijarh srpski Porfirije uz sasluženje visokopreosvećenih mitropolita šumadijskog Jovana, braničevskog Ignatija i niškog Arsenija.