Drugi dan Vaskrsa u Srbiji se obeležava kao neradni dan. Ovim danom započinje Svetla sedmica, koja se smatra nastavkom i produžetkom vaskršnje radosti.
Ova sedmica je poznata i kao Tomina nedelja (27. april), po Svetom apostolu Tomi. Često se naziva i Bela sedmica, jer pripada tzv. trapavim sedmicama — danima kada se ne posti, pa ni sreda ni petak nisu posni.
Tokom Svetle sedmice nastavlja se praznično raspoloženje: domovi su otvoreni za rodbinu, prijatelje, kumove i komšije. Svaki gost dočekuje se uz osmeh i, po tradiciji, daruje se šarenim vaskršnjim jajetom.
U mnogim mestima širom Srbije održavaju se litije. Na Svetli ponedeljak, monasi manastira Hilandara, po završetku liturgije, izlaze iz manastirske porte sa ikonom Presvete Bogorodice Trojeručice, koju nose na čelu litije.
Vaskršnji utorak, koji sledi, u narodnom verovanju ima posebno mesto – smatra se jedinim “dobrim” utorkom u godini.
Zašto se naziva "nova sedmica" i koja je njena dublja povezanost sa apostolom Tomom?
Novom sedmicom se naziva, jer početak svih nedelja počinje od nje, jer posle Vaskrsa prvi put ponavlja i kao da obnavlja veliki praznik Vaskrsenja. Posvećena je Svetom apostolu Tomi, i njegovom neverstvu u Hristovo Vaskrsenje.
Tog dana je apostol Toma svoje neverje zamenio verom. Sumnje apostola Tome je uklonio sam Gospod, ušavši kroz zatvorena vrata u prostoriju u kojoj su se nalazili apostoli okupljeni na molitvu, rekavši Tomi da opipa Njegove rane. Nakon toga, apostol Toma je uzviknuo: “Gospod moj i Bog moj!”
U bogosluženju Tomine nedelje, pored glavne teme o uverenju apostola Tome u Vaskrsenje Hristovo, spominje se i slavni silazak Isusa Hrista u Ad (veličanije), gde je umrlima objavio Svoju pobedu nad grehom i smrću i Svoje večno proslavljenje (1. Pt 3, 18-19). Poredak službe toga dana, kao i njen sadržaj, nije običan, vaskrsan.
Venčanje i slavlja tokom ove nedelje?
Otac Dragan kaže da se venčanje ne vrši na Vaskrs, niti svetle sedmice, jer tada su svečani dani koji su posvećeni slavnom Hristovom Vaskrsenju, i nikakvo drugo slavlje nije primereno tim danima.
Slavlja se organizuju nakon Tomine nedelje.
Od Tomine nedelje se opet vrše molitve za umrle, nakon prekida unutar perioda koji je počeo od Lazareve subote. Iz ovog perioda zabrane su izuzeti četrdesetodnevni parastosi, saglasno propisima Tipika. Na dan posle Tomine nedelje, u Pobusani ponedeljak, služe se parastosi na grobljima, čime živi kao da čestitaju svojim upokojenim srodnicima i bližnjima radosni praznik Vaskrsenja Hristovog. Na parastosima i sahranama na groblju sve do odanija Vaskrsa umesto “Svjatij Bože” peva se “Hristos voskrese”.
U trenucima kada radosno kličemo „Hristos vaskrse!“, duša se najdublje osvećuje molitvom. Otkrivamo zašto je čitanje Akatista Vaskrsenju Hristovom najsnažniji način da istinski doživimo smisao Praznika nad praznicima.
U blagodatnoj atmosferi Sabornog hrama Hristovog Vaskrsenja, uoči najvećeg hrišćanskog praznika, obavljeno je zajedničko krštenje gotovo pedeset vernika, uz snažne poruke o večnom životu koje su dotakle srca prisutnih.
U duhovnom centru srpske crkve na Kosmetu, patrijarh je odao počast Vaskrsenju, dok je mladim studentima i učenicima sa ovog prostora omogućio obrazovni napredak kroz donaciju iz Zadužbine Sime A. Igumanova.
Na praznik Vaskrsenja Hristovog, među svetlim zidovima manastira Mileševa, nastao je prizor koji je postao duhovni simbol praznika: susret i kuckanje vaskršnjim jajima mitropolita Atanasija i umirovljenog vladike Filareta, sadašnjeg i bivšeg pastira Eparhije mileševske.