Fruškogorski manastiri nisu samo mesta duhovnosti koja se pohode svaki put kada je potrebno pronaći utočište i duševni mir, već i značajni centri istraživanja i proučavanja prošlosti. Zahvaljujući istrajnosti i kontinuitetu postojanja, oni danas baštine i od zaborava čuvaju neke od najvažnijih priča iz davnina, značajnih kako za Frušku goru, tako i za Vojvodinu i čitavu Srbiju.
Upoznati njihovu istoriju zato je isto što i upoznati istoriju srpskog naroda i svega onoga što se dešavalo na ovim prostorima. Dobar primer toga je manastir Vrdnik…
„Čiji je“ Vrdnik?
Printscreen/Youtube/AgroTV Srbija
Vrdnik
Iako je danas reč o jednom od najznačajnijih manastira Fruške gore, mi zapravo ne znamo sa sigurnošću ko je, a ni kada podigao Vrdnik. Neki istoričari navode da je ova svetinja postojala i pre turskih vremena, ali većina se slaže da je manastir osnovan negde u periodu između 15. i16. veka.
Najstariji pomen Vrdnika nalazi se u turskom popisu iz 1566. godine u kome se navodi njegovo imanje i propisana suma koju monasi moraju da plate, kao i to da je crkva koja je tu postojala bila posvećena Svetom Jovanu Krstitelju.
Ravanica usred Srema
Printscreen/Youtube/AgroTV Srbija
Manstir Vrdnik
Tokom narednih decenija Vrdnik se retko pominjao u istorijskim spisima. Ipak, sve se promenilo 1697. kada su se, bežeći pred Turcima, u manastiru nastanili monasi iz Ravanice donoseći sa sobom brojne dragocenosti, značajne povelje i spise, ali i ono najvrednije – mošti Svetog kneza Lazara .
Printscreen/Youtube/AgroTV Srbija
Mošti kneza Lazara
Nakon toga ovaj manastir je postao poznat i kao Mala, Sremska ili Vrdnička Ravanica, a naziv se zadržao sve do današnjih dana. Negde u tom periodu izvedena je i prva obnova crkve koja je nakon toga posvećena Vaznesenju Gospodnjem kako bi se i tako istakla veza sa „moravskom“ Ravanicom.
Nova crkva za novo doba
Ubrzo pošto se pročulo da su ostaci kneza Lazara stigli na Frušku goru, Vrdnik je postao stecište okupljanja velikog broja vernika koji su dolazili da vide i poklone se moštima svetog kosovskog mučenika. Stara i već oronula crkva nije bila dovoljna da primi sve te duše, pa je postalo jasno da je potrebno izgraditi novi hram.
PROČITAJTE JOŠ... U porti ovog manastira počivaju mošti kosovskih junaka
Kažu da je prikupljanje priloga za ovaj veliki poduhvat potrajalo gotovo čitav vek. Radovi su otpočeli 1801. i trajali su punu deceniju.
Nova crkva osvećena je 1811. godine kada su mošti Svetog kneza Lazara svečano prenete i položene ispred oltara.
Sećanje na kneza Lazara u Vrdniku živi i danas
Printscreen/Youtube/AgroTV Srbija
Likovni prikaz kneza Lazara
Mošti kneza Lazara dugo su tihovale u Vrdniku. Nalazile su se sa desne strane oltara, pod samim prestonim ikonama, u vrednom i starom kivotu. A onda im je ponovo zapretila opasnost!
Mošti su nekoliko puta sklanjane iz manastira u strahu od obesti osvajača. Poslednji put su spašene od ustaškog uništenja tokom Drugog svetskog rata kada su prenete u Beograd. Oslobođenje su dočekale u Sabornoj crkvi da bi, u sklopu obeležavanja 600 godina od Kosovske bitke 1989. bile konačno vraćene „kući“ – u „moravsku“ Ravanicu.
Ipak, i ona „vrdnička“ seća se ovog svetog vladara! U manastiru na Fruškoj gori, izložen u staklenoj vitrini u kivotu ispred oltara, čuva se deo moštiju kneza Lazara, a Vrdnik kao svoju slavu obeležava Vidovdan – dan kada je ovaj srpski vladar svojom herojskom pogibijom u Boju na Kosovu zauvek postao večan.
Manastir koji je bio i skladište municije i bolnica
Printscreen/Youtube/AgroTV Srbija
Manastir Vrdnik
Iako nije rušen, Vrdnik je tokom Drugog svetskog rata na neki način ipak podelio tešku sudbinu svoje „fruškogorske manastirske braće“ – opljačkan je i devastiran, a monasi su oterani. Kažu da je jedno vreme služio i kao skladište municije, a nakon rata čak i kao – zdravstvena ustanova! Sve do sedamdesetih godina tu se nalazila bolnica za decu sa smetnjama u razvoju nakon čega je manastir ostao zapušten i ruiniran.
Ali Vrdnik je i dalje živeo u dušama vernika! Sveopšta obnova počela je 1987. godine – popravljen je krov, sređena fasada, sanirana su oštećenja od vlage… Pristupilo se rekonstrukciji konaka, a sobe koje su nekada korišćene kao bolničke, preuređene su za potrebe monaštva. Svojim starim sjajem Vrdnik je zasijao 1994. na radost sestrinstva, ali i svih vernika Srbije.
Danas važi za jedan od najlepših i najznačajnijih manastira „srpske Svete gore “.
U manastiru Novo Hopovo se nalaze mošti svetitelja iz četvrtog veka, a istoričarka za portal religija.rs otkriva nepoznate detalje o svetinji.
Svetinje na Kosmetu predstavljaju stub srpske istorije i pravoslavlja, vekovima prkose neprijateljima, a duhovnim značajem čine neprocenjivu riznicu za srpski rod.
Manastir na padinama Fruške gore zatekle su u ruinama monahinje, nakon čega su odlučile da svetinju podignu od temelja i načine je funkcionalnom za bogosluženje.
Put 45. poglavara Srpske pravoslavne crkve od malenog sela kod Čačka do patrijaraškog trona bio je obeležen istrajnošću, žrtvom i neprestanom molitvom, a njegovo nasleđe živi u srcima vernika širom pravoslavnog sveta.
Crkva je odlučila da instalira avatar sa veštačkom inteligencijom, pri čemu je nakon diskusije izabrana figura Isusa kao najbolje rešenje.
U svetlosti 20. godišnjice od upisa manastira Visoki Dečani na UNESCO-ovu Listu svetske baštine, u Parizu je otvorena izložba koja se bavi nezamenjivim i univerzalnim vrednostima srpskih svetinja na Kosovu i Metohiji.
Predstavljajući svetu postavku posvećenu Visokim Dečanima, poglavar Srpske pravoslavne crkve podsetio je na neprocenjivu vrednost svetinja na Kosovu i Metohiji, koje su ujedno i simbol duhovne borbe i opstanka.
Vernici iz Srbije, Crne Gore i rasejanja okupili su se u duhovno uzvišenoj atmosferi Visokih Dečana kako bi zajedno proslavili ktitorsku slavu u molitvenom prisustvu episkopa i mitropolita.
Manastir Jovanje, smešten u Ovčarsko-kablarskoj klisuri, postoji još od pre boja na Kosovu 1389. godine, a današnja crkva, posvećena Svetom Jovanu Krstitelju, podignuta je 1957. godine. Poznat je po čudotvornoj ikoni Majke Božje Brzopomoćnice, koju je 1939. godine donio arhimandrit Serafim Rus, a za koju se veruje da pomaže ženama koje žele, a ne mogu da imaju decu.
Ovaj ženski pravoslavni manastir se nalazi u podnožju Kučajskih planina, pored sela Senja kod Ćuprije. Manastir pripada Eparhiji braničevskoj Srpske pravoslavne crkve (SPC).
U svetinji nadomak Mionice, „najluđa noć“ postaje prilika za duhovnu obnovu i liturgijsko slavlje, daleko od greha i svetovnih iskušenja, kroz molitvu, pričešće i smirenje, dok svet izdiše pod teretom „greha, bluda i Sodome“.
Pre nego što je otišao u bitku za Adrovac, koja je navodno bila i kobna po njega, u ovoj svetinji je jeo i pio viino.
Crkva je odlučila da instalira avatar sa veštačkom inteligencijom, pri čemu je nakon diskusije izabrana figura Isusa kao najbolje rešenje.
U svetinji nadomak Mionice, „najluđa noć“ postaje prilika za duhovnu obnovu i liturgijsko slavlje, daleko od greha i svetovnih iskušenja, kroz molitvu, pričešće i smirenje, dok svet izdiše pod teretom „greha, bluda i Sodome“.
Iako je smenjen, Strikland je nastavio sa javnim kritikama i pozvao crkvene lidera da se bore za očuvanje vere i tradicije, ističući ozbiljnu duhovnu opasnost koja preti Crkvi.
Nastojatelj manastira u blizini Novog Pazara, otac Gavrilo, govori o obnovi koja traje decenijama i ističe da je sve veći broj vernika koji dolaze na liturgije i pričešće najjači dokaz duhovnog buđenja, kome je doprineo povratak veronauke u škole.
Sveta gora, monaška republika na poluostrvu Atos, ima sve potrebne infrastrukturne objekte za svakodnevni život, uključujući hotel, restoran i prodavnicu. Nedavno je otvoren hotel u luci Dafni, koji nudi masažu i druge usluge, što je izazvalo značajnu diskusiju zbog uvođenja masaže u ovu tradicionalnu zajednicu.
U trenucima kada nas reči povrede, učenja svetih otaca pružaju utehu i savete o tome kako zadržati duhovni mir. Otkrijte zašto uvrede, poput eha u pustinji, uvek pronalaze put nazad do onih koji ih izgovore.
Crkva i savremena medicina u ozbiljnom su sukobu već decenijama oko različitog pristupa i shvatanja mentalnih oboljenja. Dok medicina mentalne bolesti vidi kao psihičke poremećaje, uzrokovane biološkim, genetskim, psihološkim i socijalnim faktorima, Crkva ih često tumači kroz duhovnu prizmu - kao čist primer opsednutosti čoveka demonima.