U savremenom svetu, gde digitalni pejzaž postaje sveprisutno mesto susreta i razmene, crkvena misija pronalazi nove puteve do vernika – preko interneta i društvenih mreža. Sveti zadatak propovedanja, koji je vekovima bio neraskidivo vezan za hram i sabornost, danas se sve češće prenosi u digitalni svet. U toj novoj realnosti, sveštenici pronalaze mogućnost da kroz virtuelne kanale obrate reč i onima koji su daleko, ali i onima koji se tek približavaju veri.
Međutim, ovo širenje crkvene misije nosi sa sobom izazove koje donosi komunikacija u virtuelnom prostoru, kao i odgovornost sveštenika da očuvaju duh crkvenog učenja u svetu gde je svaka informacija lako dostupna, a duhovne poruke lako relativizovane. O svemu tome, ali i o opasnostima koje ova nova misija sa sobom nosi, paroh crmnički, sveštenik Slobodan Lukić daje duboko promišljen odgovor:
- Internet i razne društvene mreže sve više postaju platforma za određeni oblik crkvenog misionarstva. Sve je više onih sveštenika koji preko svojih kanala i profila na internetu propovijedaju širokom i raznolikom auditorijumu. Odavno se internet koristi za potrebe širenja crkvenih propovedi i raznih verskih, duhovnih sadržaja i tačno je da može da bude pogodno sredstvo za ono što misija Crkve u sebe uključuje. Međutim, u svemu tome i te kako postoje i opasnosti, kako po sam karakter crkvene misije, tako, a još i više, po samog misionara - upozorava otac Slobodan, a potom obrazlaže:
- Danas je, kao što znamo, moguće da konzument interneta jednim klikom započne virtuelnu turu kroz neku od velikih hrišćanskih svetinja, ili da se uključi u prenos liturgije, da posluša propoved nekog od uglednih duhovnika, pročita tumačenje Jevanđelja itd. Ovo nije samo po sebi štetno i čak može da bude podsticajno za onoga koji želi da nauči više o pravoslavnoj veri.
Printscreen/Youtube/Radio Televizija Budva
Paroh crmnički, otac Slobodan Lulić
Štetna posledica koja iz toga proističe jeste relativizacija crkvene propovedi. Težnja da se glas Crkve probije u šarenilu informacija u svetu društvenih mreža kakvim ih danas vidimo, čini da reč Crkve zapravo postane tek jedan od proizvoda koji su lako dostupni na globalnoj „internet-pijaci“.
Dakle, sve ono što bi inače iziskivalo od čoveka blagosloven trud i žrtvu, sada postaje dostupno bilo gde i bilo kada. Time se ne samo obesmišljava značaj prisustva u hramu kao bogoslužbenom mestu gde je jedino moguće sjediniti se sa Bogom u tajni pričešća , već i jedno od osnovnih načela Crkve i crkvenog života – sabornost.
Prisustvo pojedinih sveštenika na društvenim mrežama koji nerasudnim izborom tema i načinom propovedi koji je naizgled crkven, a u svojoj suštini je suprotan duhu Crkve, u poslednje vreme profiliše jednu grupu „sveštenika-influensera“ koji nažalost nisu često ni svesni činjenice da takav vid propovedi lako prelazi u samopromociju.
Shutterstock
Internet i razne društvene mreže sve više postaju platforma za određeni oblik crkvenog misionarstva
Na taj način oni postaju svojevrsne internet-zvezde koje zadobijaju veliki broj pratilaca, virtuelna „pastva“ počinje da ih posmatra sve više kao duhovne „vođe“, dok se onaj zadatak koji svaki misionar i propovednik treba da ima – da ljude privodi Hristu – zanemaruje i zaboravlja.
Neretko su teme na koje takvi sveštenici daju svoj sud i iz sfere politike, što samo po sebi vodi ka riziku svrstavanja u određene tabore i time direktno protivreči pozivu Crkve da svi jedno budu u Gospodu. Kada sveštenik postane aktivni učesnik rasprava o društvenim i političkim pitanjima koje čine da izgubi razumevanje onoga što treba da čini sadržaj njegovog obraćanja narodu, on zapravo čini više štete nego koristi.
Često se može čuti argument da su crkveni pastiri dužni da misionare na internetu jer je to polje gde nebrojene pošasti zavode ljude, odvraćajući ih od hrišćanske vere i puta spasenja. Odgovor na to je mnogo puta potvrđena istina da autentična, istinska pastirska propoved, ako je utemeljena na veri i molitvenom podvigu onoga koji propoveda, blagodaću Božjom nalazi put do ljudskih duša.
printskrin youtube otac predrag popovic
Otac Predrag Popović često koristi društvene mreže
Veliki propovednici Crkve, poput Vasilija Velikog ili Jovana Zlatousta, nisu odlazili u paganska svetilišta niti na trgove da bi tamo propovedali, nego su svoje najlepše besede, kojim se i danas hrane hrišćanske duše, proiznosili sa amvona, u hramu Božjem, na svetom bogosluženju.
Razume se da sve ovo ne znači da internet treba nužno da bude odbačen kao štetan i nepotreban kada je pitanju širenje crkvene misije. Naprotiv, postoji značajan broj onih emisija i sadržaja koji su izraz pastirske crkvene brige, te je njihov format kao i izbor tema na koje se govori proveren i dobro promišljen.
Korisno bi bilo da u tom pogledu Crkva kontroliše tok i način te vrste misije, – što je i naloženo aktom Svetog arhijerejskog sinoda Srpske pravoslavne crkve iz 2021. godine – da bi u prvom planu bilo ne lično mišljenje propovednika već jevanđelska nauka Hristova, po rečima apostola Pavla: „Ne propovedamo sebe, nego Hrista Isusa…“ (2. Kor. 4, 5).
Prema rečima jednog savremenog duhovnika, “pravoslavno misionarenje ne predstavlja „lov na duše“ u kojem je važna količina obraćenih po bilo koju cenu, već svedočenje o Hristu, u kome je važan kvalitet i adekvatnost tog svedočenja. Postići takav kvalitet i adekvatnost moguće je samo na jedan način: bilo koji misionarski rad treba da bude praćen strpljivim duhovnim naporom misionara na očišćenju sopstvenog srca od strasti i dovođenju svog života u saglasnost sa Hristovim zapovestima.“
Privatna arhiva
Otac Ljubomir Rankovič ima svoj YouTube kanal, a često je prisutan i na društvenim mrežama
Često biva potvrđeno da je za ljude u određenim duhovnim iskušenjima potrebnije i blagotvornije da budu iskreno saslušani, nego da se obaspu mnogim savetima. Rasuditi šta je potrebno u pojedinačnom slučaju, moguće je jedino u ličnom kontaktu sa pastvom, što je teško izvodljivo putem društvenih mreža. Drugim rečima, potrebno je da sveštenik bude onaj koji će da prati i da brine o svojoj pastvi, a ne da se trudi da sam bude što više praćen. Broj pratilaca određenog kanala koji vodi sveštenik istovremeno podrazumeva i veliku odgovornost za ono što će se izreći, naročito stoga što među slušaocima ima onih koji su utvrđeni u veri ali isto tako i onih koji su tek početnici.
Propoved u hramu je po svom karakteru sasvim drugačija od one na društvenim mrežama, prevashodno zato što hramovna propoved ne uključuje diskusiju, prigovore ili negativne komentare. Kada se, međutim, na društvenim mrežama sveštenik sam upusti u diskusiju, te reaguje oštro i neprimereno na negativne kritike ili se uključi u komentarisanje dnevnopolitičkih ili vancrkvenih zbivanja, dovodi do toga da se izgubi smisao propovedi.
Takođe, pojedini sveštenici koji steknu popularnost na internetu, sa nelagodom podnose opadanje popularnosti koja neminovno dolazi. Ta bolna percepcija da se publika smanjuje, ponekad navodi sveštenike da se neprimereno ponašaju u informativnom prostoru.
SPC
Propoved u hramu je po svom karakteru sasvim drugačija od one na društvenim mrežama
Ne treba zaboraviti da su digitalni mediji proizvod “ovoga sveta“ i kao takvi imaju svoja pravila sa kojima crkveni pastiri ne treba i ne smeju uvek da se saglase, naročito onda kada su ona suprotna hrišćanskom svetonazoru. Stoga bi u današnjem vremenu, kada je veoma teško sačuvati ispravan pogled u moru raznih informacija i sadržaja na društvenim mrežama, nastup sveštenika trebao da bude pažljivo odmeren, potkrepljen blagoslovom Crkve i u skladu sa njenim duhom i učenjem - zaključuje otac Slobodan.
Dok internet pruža neslućene mogućnosti da glas Crkve dopre do mnogih, pravoslavna propoved nosi svoj autentični pečat koji se čuva u svetinji hramovnog okupljanja i bogosluženja. Propoved nije samo informacija – ona je put kojim se duše privode Hristu , kroz strpljenje, ličnu žrtvu i prisno duhovno vođstvo. Stoga, da bi reč Crkve u virtuelnom svetu zadržala svoju snagu, potrebno je da ona bude verna svom izvornom pozivu: da uvek vodi prema večnim istinama, i da u njenom centru bude Hristos, a ne popularnost ili trenutna priznanja.
Po Jevenađeljima četiri Hristova apostola, može se izbrojati da je on počinio tačno 38 čuda, koja se mogu svrstati u četiri grupe. isceljenje bolesnika, pokazivanje Isusove vlasti nad prirodom, isterivanje Satane i njegovih demona i vaskrsavanje mrtvih.
Manastir Kosijerevo, koji je pretrpeo je razaranja, potapanja i premeštanja, svojim relikvijama privlači brojne hodočasnike iz svih krajeva, koji u ovoj duhovnoj oazi pronalaze utehu, mir i doživljavaju čudesa.
Sveti apostol Pavle upoređuje bračnu vezu muža i žene s vezom Hrista i crkve: ("Muž je glava žene kao što je Hristos glava crkve"). Kao što čovek i žena u braku postaju jedno, kao jedno bi trebalo i da budu nerazdvojni.
Jednostavno, nekad Gospod dopušta da neko prođe kroz to iskustvo koje je na mnogo mesta opisano i u žitijama svetih, da bi nama preneo poruku da budemo ozbiljni i odgovorni kad je spasenje nas samih u pitanju, kaže protojerej-stavrofor Vladimir Stupar
Arijanci su najpre pokušali dva svetitelja da potplate, ali kada su oni to odbili s prezrenjem, osuđeni su na smrt.
Na poziv atinskog arhiepiskopa Jeronima započeo je trodnevni skup o parareligijama i njihovom uticaju na savremenog čoveka. Pravoslavni teolozi, mitropoliti i naučnici razmatraju kako očuvati duhovne vrednosti u vremenu novih, često opasnih, ideologija i izazova transhumanizma.
Svetlost kandila nije samo plamen, već vodič ka duhovnom buđenju i podsećanje na Hristovu prisutnost u nama. Sveti vladika Nikolaj ukratko je objasnio razloge zbog kojih je ova svetlost važna za svaki verujući dom i srce.
Jake reči upotrebljava kralj Solomon, ne kaže da to nije ugodno Bogu, da Gospod na to ne gleda blagonaklono, da je protivno volji njegovoj, nego upotrebljava veoma izraz "odvratno", priča otac Miroslav o ogovaranju.
Liturgiju je služio mitropolit dalmatinski Nikodim koji je u nadahnutoj besedi posle bogosluženja pozvao verne da slede primer apostola Luke, čitaju sveto Jevanđelje i primenjuju njegove zapovesti, uz nadu da će hram biti obnovljen u narednim godinama.
Na poziv atinskog arhiepiskopa Jeronima započeo je trodnevni skup o parareligijama i njihovom uticaju na savremenog čoveka. Pravoslavni teolozi, mitropoliti i naučnici razmatraju kako očuvati duhovne vrednosti u vremenu novih, često opasnih, ideologija i izazova transhumanizma.
Tokom sastanka razmenjena su iskustva o razvoju crkvene misije, uz želju za daljim proširenjem saradnje između Srpske i Ruske pravoslavne crkve.
Na dan kada se SPC molitveno seća Prepodobnog Ilariona Velikog, episkop novobrdski Ilarion obeležio je svoj imendan u pobožnoj atmosferi svetinje nadomak Gnjilana, gde je podsetio vernike da u ljubavi prema bližnjem pronalazimo put do večnog života.
U Crkvi Svetog Georgija, uz molitveno prisustvo mitropolita Irineja, služen je pomen žrtvama tragičnog događaja na novosadskoj železničkoj stanici. Verni narod i sveštenstvo uzneli su molitve za pokoj duša stradalih i brzo ozdravljenje povređenih.
Prema rečima volontera, prostor u crkvi se uveliko oslobađa, praveći tako mesta za novu namenu crkve, čija je prvenstvena uloga bila bogoslužbena.
Veliki praznik obeležava se danas među vernicima SPC, a posebno radosno i svečano je u Cetinjskom manastiru.
Mnogi istraživači su pokušali da odgonetnu značenej crteža na Trškoj crkvi, međutim niko do danas sa sigurnošću ne može da tvrdi da zna njihovo značenje.
U pravoslavlju, slava je više od običaja; ona je srce doma i svetinja koja se neguje kroz generacije. Saznajte kako da uskladite uloge muškarca i žene, pripremite slavsku gozbu i unesete duh svetkovine u svaki kutak kuće.
Manastir, poznat po ikoni staroj 500 godina i obnovljen nakon Drugog svetskog rata, postao je mesto duhovnog isceljenja, a igumanija Ekatarina, koja je tu provela pola veka, pričala je o hiljadama žena koje su zahvaljujući molitvama ispred ikone postale majke.
Svetlost kandila nije samo plamen, već vodič ka duhovnom buđenju i podsećanje na Hristovu prisutnost u nama. Sveti vladika Nikolaj ukratko je objasnio razloge zbog kojih je ova svetlost važna za svaki verujući dom i srce.